Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

De abonnementhouder is degene die betaalt voor de voordelen behorende bij zijn abonnement. Die voordelen worden beperkt door de NS, dus krijgt de abonnementhouder minder geleverd. Dat NS de samenreiskorting buiten de abonnementsvoorwaarden heeft gehouden doet hier niets aan af.
Ik kan de redenering van NS en De Luchmacht 2 wel volgen, maar dan gaat dezelfde redenering op als een TV-aanbieder de kinderzenders schrapt, omdat degene op wiens naam het abonnement staat daar niet zelf naar kijkt. In praktijk heeft de abonnementhouder wellicht welbewust een abonnement afgesloten met kinderzenders in het zenderpakket om daar de rest van het gezin gebruik van te laten maken. Zonder die kinderzenders wordt het abonnement minder waard.
Als het klopt wat hier gezegd word dat er nog ongeveer 800.000 voordeel abonnement zijn dan is het echt belagelijk voor woorden hoeveel mensen hier de dupe van worden en dan zeggen dat het altijd een goed gebaar is van de ns is geweest (of wel een gift hoe ze dat zo mooi zegen) dat de meedereizigers 40 % korting krijgen wan ze zegen gewoon dat hoefde we eigenlijk niet te doen maar het zit wel bij je abonnement die je afsluit en volgens mij waren er dan ook minder abonnementen afgesloten als dit er niet bij zat
Maar ja we kunnen hier dagen over klagen maar ns heeft het allang besloten dat ze het zo gaan doen en heeft niemand meer iets in te brengen
Jaren lang hebben ze Campagne gedaan om de mensen uit de auto te krijgen actie op touw gezet
En als er een groot evenement is hebben ze het liefs dat iedereen met de trein komt
En nu dat er werkelijk meer mensen met de trein gaan
Ooooo dan wordt het eigenlijk wel druk in de trein mensen beginnen te klagen en de ns weet het niet meer
En dan is het weer de makkelijkste weg om het maar weer bij de reizigers neer te leggen beknibbelen op de abonnementen prijzen maar gewoon weer om hoog gooien en maar zorgen dat er maar minder mensen met de trein gaan
@ ns
Jullie kunnen ook gewoon kiezen om te investeren in meer treinen of zorgen dat er meer treinen rijden en zorgen dat de reizigers tevreden blijven
Als jullie dit gaan doen dan hebben jullie in iedere geval een goed voornemen voor 2016
En niet alles bij reizigers neer te leggen omdat jullie het probleem niet op een goede manier op kunnen lossen voor de overvolle treinen
De abonnementhouder is degene die betaalt voor de voordelen behorende bij zijn abonnement. Die voordelen worden beperkt door de NS, dus krijgt de abonnementhouder minder geleverd. Dat NS de samenreiskorting buiten de abonnementsvoorwaarden heeft gehouden doet hier niets aan af.
Nee, het gebruik door de abonnementhouder van het abonnement, geeft een ander het (niet in de voorwaarden opgenomen) recht een bepaald product (Samenreiskorting) af te nemen. De voorwaarden daarvan staan los van het abonnement. Niet de abonnementhouder krijgt minder geleverd, maar de meereizende. Dat de wijziging gevolgen kan hebben voor de abonnementhouder is evident, maar die gevolgen zijn niet van toepassing op de kosten die de abonnementhouder zelf maakt.
Als je niet wilt erkennen dat veel abonnementhouders een abonnement hebben genomen mede omdat ze medereizigers kunnen meenemen met korting in de spits is discussie zinloos.

Het is wel raar dat NS dit product wel adverteert met iets wat dus volgens jou geen voordeel is.....

De NS vindt het wel een voordeel, dus kan je de conclusie trekken dat de voordelen worden beperkt voor de betalende abonnementhouder.

Het abonnement wordt minder waard (voor veel mensen) dus je maakt naar verhouding meer kosten. Zie de vergelijking van Pe_pe.
Om welke redenen mensen een abonnement aangaan, kan ik niet bepalen. Ik geloof best dat er mensen zijn die in hun afweging een voordeel-abonnement aan te schaffen de mogelijkheid tot het meenemen van meereizenden hebben meegewogen.

NS noemt het in artikel 12.1 van de relevante voorwaarden ook een voordeel, maar dan wel een bijkomend voordeel waarvoor aparte voorwaarden gelden.

Primair heeft de wijziging betrekking op het vervoerbewijs van degene die meereist en niet op het vervoerbewijs van de abonnementhouder. Niet het vervoersbewijs van de abonnementhouder stijgt door de wijziging in kosten, maar het vervoersbewijs van de meereizende.

Feit blijft dat het gezeur om proefprocessen en rechtszaken totaal geen hout snijdt. Ik begrijp best dat mensen boos zijn. Veel meer dan accepteren of het abonnement opzeggen kunnen zij echter niet doen. NS staat gewoon in haar recht met de aanpassing.

Ook de vergelijking van Pe_pe snijdt geen hout. Een huishouden betaalt immers aan een kabelexploitant voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket. Als daar zomaar wijzigingen in komen, dan is dat niet redelijk en valt dat niet te billijken. Te vergelijken kan wel zijn als tezamen met jouw huishouden (1) een ander huishouden (2) het recht krijgt een zenderpakket met 40% korting aan te schaffen, waarbij vooraf wordt afgesproken dat de kabelexploitant het pakket mag aanpassen. Ook in dat geval is huishouden 1 niet primair slachtoffer van een eventuele wijziging.

-- Ik heb overigens tot in het nieuwe jaar geen mogelijkheid om op dit forum actief te zijn. Tot zover dus mijn bijdrage aan dit topic --

Feit blijft dat het gezeur om proefprocessen en rechtszaken totaal geen hout snijdt. Ik begrijp best dat mensen boos zijn. Veel meer dan accepteren of het abonnement opzeggen kunnen zij echter niet doen. NS staat gewoon in haar recht met de aanpassing.

Juridisch gezien heeft de NS gelijk, maar je hebt ook nog zoiets als fatsoenlijk ondernemerschap. Beetje flauw om te reageren dat je dan je abonnement maar moet opzeggen als je het niet eens bent met de algemene voorwaarden, helaas ga je dan wel voorbij aan het feit dat de NS een monopoly heeft en dus voor veel mensen er geen keuze is.
Mijn ouders hebben ook 1 VDU, ze hadden er ooit 2. Door de samenreiskorting en omdat ze altijd samen met te trein reizen besloten om 1 van de 2 VDU's op te zeggen. Beetje zuur nu met deze aanpassing.

De NS heeft gelijk op basis van haar eigen Algemene voorwaarden dat ze dit mogen doen, een net bedrijf had gezorgd dat de rechten van een abonnement zoals samenreiskorting gewoon wel in de voorwaarden stonden.
Bovendien zou een fatsoenlijk bedrijf daar tijdig en eerlijk over communiceren.
Juridisch is dit natuurlijk helemaal dicht getimmerd dat hebben ze natuurlijk al lang onderzocht
Het feit is er gewoon dat ze van die voordeelabonnemet houders af willen
Want deze kosten o nee ze leveren te weinig geld op
Ns weet natuurlijk ook dat er altijd mensen gebruik van deze kaart maken en dat de reis gezelschap gewoon de vole mep betaald op de terug reis dat hebben ze dus weer mooi verdient
En als er dadelijk weer 10 of 20 % afvallen is dit weer mooie meegenomen
De rest komt volgend jaar of daarna maar weer aan de beurt weer een paar% bij het abonnement of dadelijk mogen de pas houders ook maar alleen in de dal uren reizen let maar op dit gaat gebeuren
Want die overvollen treinen worden echt niet leger zolang de ns zelf niks doen om ander of nieuw materiaal in te zetten ze proberen het maar eerst bij de reizigers uit de treinen te halen dit is voor hun natuurlijk de makkelijkste manier en de goedkoopste
want bezuinige op die mensen die achter hun bureau zitten kan natuurlijk niet want die zitten niet in de trein maar in hun dure auto's misschien zelf nog wel met privé chauffeur
Het is zelf zo dat eigenlijk iedereen 40% korting moet krijgen want de helf van de tijd als je de trein neemt sta je toch
nog eventjes worden dadelijk nog vee wagons in gezet want dan is het probleem opgelost kunnen meer mensen in betalen de vole mep de grote mannen halen hun premies ( meer omzet)
En voor de reiziger maakt het eigenlijk niet uit deze staan toch de helf van de tijd al in de trein
En worden nu ook al als vee behandeld oeps dadelijk breng ik ze op idee
Ook de vergelijking van Pe_pe snijdt geen hout. Een huishouden betaalt immers aan een kabelexploitant voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket.
Niet een huishouden, maar een persoon in dat huishouden betaalt voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket, doorgaans met de bedoeling om daar de rest van het huishouden mede gebruik van te laten maken.

Als daar zomaar wijzigingen in komen, dan is dat niet redelijk en valt dat niet te billijken.
Tenzij de TV-aanbieder ook zo sluw is geweest om de inhoud van het zenderpakket wel te vermelden bij de verkoop van het abonnement, maar die niet op te nemen in de voorwaarden.
Zonder samenreiskorting moet ik mijn uitstapjes alleen maken, daar is niet veel aan. Ik betaal al enkele jaren voor het duurste abonnement omdat ik samen met een reisgenoot wil kunnen kiezen voor de tijden waarop ik van de trein gebruik maak. NS zou veel minder negatieve reacties krijgen als de lopende abonnementen gewoon blijven krijgen wat bij afsluiten daarvan beloofd is. Deze kunnen dan op de vervaldatum worden aangepast, dan weet je waar je voor kiest. Nu kun je elke dag nieuwe NS maatregelen verwachten, die direct ingaan en de voordelen van het abonnement (waar je bij aanvang voor een heel jaar betaald hebt), sterk verminderen.

Maar NS kan als monopolist lak hebben aan klanten en dat laten ze dagelijks merken.
Ik heb een voordeelurenkaart waarmee ik vanaf 9.00 uur de hele dag mag reizen. Als iemand met mij wil reizen met samenreiskorting, worden de uren waarop ik mijn kaart kan gebruiken dan plotseling beperkt? Want je kunt alleen maar samen reizen als je op dezelfde tijd in dezelfde trein stapt. Of geldt de samenreiskorting niet voor een duur voordeelabonnement, maar alleen voor de goedkope abonnementen?
Goedemorgen iedereen.

Wat betreft Samenreiskorting en internationale reizen: Samenreiskorting is een binnenlands aanbod. Dit betekent dat je geen gebruik kunt maken van Samenreiskorting op een internationale reis, tenzij je de reis echt opknipt.

Voorbeeld: Je koopt een Superdagretour of 40% met je abonnement op Nederlands traject van jouw internationale reis Utrecht-Antwerpen. In de avondspits mag je inderdaad reizen met korting, ook met een van de nieuwe abonnementen (Dal Voordeel bijvoorbeeld). Je reist dan op een eenmalige chipkaart of een e-ticket en niet op je OV-chipkaart. Dit is gelijk aan de huidige situatie. Stel dat je iemand meeneemt met Samenreiskorting tot Roosendaal, dan krijgt jouw medereiziger korting buiten de beide spitsen. Deze medereiziger moet dan wel uitchecken op Roosendaal en verder reizen met een ander vervoerbewijs. Dit is ook hetzelfde als in de huidige situatie.


Bedankt voor het navragen, maar op de site van NS-international lees ik (in ieder geval over de huidige situatie) toch iets anders over Samenreiskorting:

Kan ik met Samenreiskorting ook naar het buitenland reizen?


Ja, dat kan. Bij aankoop van uw internationale vervoerbewijs via nsinternational.nl of bij de NS-kaartautomaat kiest u voor de optie 'Samenreiskorting'. De korting wordt dan voor het binnenlandse deel van uw reis verrekend. Samenreiskorting geldt voor maximaal 3 extra reizigers. (bron)


Samenreiskorting


U kiest voor samenreiskorting als één van de overige reizigers een NS-abonnement heeft waarbij Samenreiskorting is toegestaan. Samenreiskorting geldt voor maximaal 3 extra reizigers.


Daaruit blijkt op geen enkele manier dat een reis opgeknipt moet worden om Samenreiskorting te kunnen gebruiken tijdens een internationale reis. Bovendien zou in de reisplanner/ticketshop de optie Samenreiskorting zinloos zijn, omdat je met die module alleen grensoverschrijdende vervoerbewijzen kunt aanschaffen.


Pe_pe, ik heb dit meteen teruggekoppeld. Even kijken wat er niet goed gaat en bij wie (de website of mijn bron). Ik laat het je weten.

Is daar inmiddels een antwoord op? - In principe zou elke conducteur het antwoord paraat moeten hebben voor de kaartcontrole...
@Daantje
Aan de geldigheid van uw abonnement voor uzelf verandert (voorlopig) niets. Stel dat u in 2016 samen gaat reizen en beiden incheckt om 6:00 's morgens, dan krijgt uw Samenreiziger 40% korting op de ritprijs en betaalt u zelf de volle mep. Checkt u samen in om 18:00 dan is het juist andersom.
Bedankt voor de reminder, Pe_pe. Ik heb het nogmaals uitgezet.
Ja alleen de voordeeluren vervallen voor medereizigers, die mogen nu alleen in de daluren samenreizen met u..

Het had wat duidelijker geweest als dat er had gestaan, want voor Dal abonnementen verandert er niets voor zover ik er uit kan begrijpen.
Hi, I am the customer PRIVATE
I don't want to subscribe to Weekend Vrij, 2e klas. Instead I'd like to change to travelling after peak hours with a 40% discount. The automatic charge in my bank account will take place by the 11th of Jan.
Can you help?

thanks
Athina
Hi Athena, this is not the right topic, but off course you may send me a private message with your request (and all the details). I removed the cardnumber, because this is a public forum.

Please click on my name and send me a private message (privébericht).

Note: You can open a new topic with your request, so this topic will be only about 'samenreiskorting'. I will remove these messages in a short while.
@Pe_pe: hetgeen je aanhaalt is niet van toepassing voor het internationale treinverkeer. Degenen die meereizen met Samenreiskorting hoeven geen eenmalige ov-chipkaart aan te schaffen. Zij krijgen gewoon een internationaal ticket met in NL 40% korting. Degene met de kortingskaart toont deze aan de TM met uiteraard zijn/haar internationale treinticket en dat is voldoende.
De Samenreiskorting verandert voor iedereen die ervan gebruik maakt, En niet alleen voor mensen met een Voordeelurenabonnement. Tot 31 decemeber heb je immers de situatie dat iemand om bijvoorbeeld 17:00 zelf met een Dal Voordeel-abonnement tegen vol tarief reisde en degene die met Samenreiskorting meereisde wel korting genoot.
@Pe_pe: hetgeen je aanhaalt is niet van toepassing voor het internationale treinverkeer. Degenen die meereizen met Samenreiskorting hoeven geen eenmalige ov-chipkaart aan te schaffen. Zij krijgen gewoon een internationaal ticket met in NL 40% korting. Degene met de kortingskaart toont deze aan de TM met uiteraard zijn/haar internationale treinticket en dat is voldoende.

Dank voor het corrigeren van het vorige antwoord. Ik zie dat ik veel gequote had, maar net niet de oorspronkelijke vraag. Die ging over de tijden waarop Samenreiskorting geldt voor een internationaal vervoerbewijs en is hiermee nog niet beantwoord:

@Sivan NS
Bij internationale vervoerbewijzen gelden ook voor 'nieuwe' abonnementen (en Samenreiskorting) de tijden van de Voordeeluren. Blijft dat ook voor Samenreiskorting ongewijzigd?
@macca728
Nee, voor Samenreiskorting die wordt gebruikt bij Dal Voordeel e.d. gelden tot nu toe de Voordeeluren. Voor Samenreiskorting bij álle abonnementen verandert dat naar de Daluren.

Het zou helpen om expliciet toe te voegen dat er aan de kortingstijden voor de abonnementhouder zelf (Daluren respectievelijk Voordeeluren) niets verandert. Dat is wat nu al twee keer gevraagd is.
Ik heb zojuist een evaluatie van dit topic (en de andere topics die over de recente wijziging gaan) verstuurd naar de afdelingen die over dit onderwerp gaan. Zij zullen alle feedback en vragen meenemen ter verbetering. Ik wil iedereen dan ook bedanken voor jullie mening en betrokkenheid.
[Goed zo! jaag de mensen de trein maar uit. Wel eens geprobeerd om met die inchecktijden en steeds meer voorwaarden aan een kaart zuidlimburg naar de randstad te komen en ook weer terug? Wij komen niet allemaal uit de randstad, hoor!
Ik heb zojuist een evaluatie van dit topic (en de andere topics die over de recente wijziging gaan) verstuurd naar de afdelingen die over dit onderwerp gaan. Zij zullen alle feedback en vragen meenemen ter verbetering. Ik wil iedereen dan ook bedanken voor jullie mening en betrokkenheid.
Wat betekent dat? Welke verbetering? Onze abonnementen zijn minder waard geworden, we hebben betaald voor iets wat niet meer geleverd wordt. Hoe gaat NS dat verbeteren? Met de belofte volgende keer niet meer te stelen? En het dan toch weer te doen?

Ik heb het zo gehad met NS!!!

Reageer