Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

Als je niet wilt erkennen dat veel abonnementhouders een abonnement hebben genomen mede omdat ze medereizigers kunnen meenemen met korting in de spits is discussie zinloos.

Het is wel raar dat NS dit product wel adverteert met iets wat dus volgens jou geen voordeel is.....

De NS vindt het wel een voordeel, dus kan je de conclusie trekken dat de voordelen worden beperkt voor de betalende abonnementhouder.

Het abonnement wordt minder waard (voor veel mensen) dus je maakt naar verhouding meer kosten. Zie de vergelijking van Pe_pe.
De abonnementhouder is degene die betaalt voor de voordelen behorende bij zijn abonnement. Die voordelen worden beperkt door de NS, dus krijgt de abonnementhouder minder geleverd. Dat NS de samenreiskorting buiten de abonnementsvoorwaarden heeft gehouden doet hier niets aan af.
Nee, het gebruik door de abonnementhouder van het abonnement, geeft een ander het (niet in de voorwaarden opgenomen) recht een bepaald product (Samenreiskorting) af te nemen. De voorwaarden daarvan staan los van het abonnement. Niet de abonnementhouder krijgt minder geleverd, maar de meereizende. Dat de wijziging gevolgen kan hebben voor de abonnementhouder is evident, maar die gevolgen zijn niet van toepassing op de kosten die de abonnementhouder zelf maakt.
Als het klopt wat hier gezegd word dat er nog ongeveer 800.000 voordeel abonnement zijn dan is het echt belagelijk voor woorden hoeveel mensen hier de dupe van worden en dan zeggen dat het altijd een goed gebaar is van de ns is geweest (of wel een gift hoe ze dat zo mooi zegen) dat de meedereizigers 40 % korting krijgen wan ze zegen gewoon dat hoefde we eigenlijk niet te doen maar het zit wel bij je abonnement die je afsluit en volgens mij waren er dan ook minder abonnementen afgesloten als dit er niet bij zat
Maar ja we kunnen hier dagen over klagen maar ns heeft het allang besloten dat ze het zo gaan doen en heeft niemand meer iets in te brengen
Jaren lang hebben ze Campagne gedaan om de mensen uit de auto te krijgen actie op touw gezet
En als er een groot evenement is hebben ze het liefs dat iedereen met de trein komt
En nu dat er werkelijk meer mensen met de trein gaan
Ooooo dan wordt het eigenlijk wel druk in de trein mensen beginnen te klagen en de ns weet het niet meer
En dan is het weer de makkelijkste weg om het maar weer bij de reizigers neer te leggen beknibbelen op de abonnementen prijzen maar gewoon weer om hoog gooien en maar zorgen dat er maar minder mensen met de trein gaan
@ ns
Jullie kunnen ook gewoon kiezen om te investeren in meer treinen of zorgen dat er meer treinen rijden en zorgen dat de reizigers tevreden blijven
Als jullie dit gaan doen dan hebben jullie in iedere geval een goed voornemen voor 2016
En niet alles bij reizigers neer te leggen omdat jullie het probleem niet op een goede manier op kunnen lossen voor de overvolle treinen
Ik kan de redenering van NS en De Luchmacht 2 wel volgen, maar dan gaat dezelfde redenering op als een TV-aanbieder de kinderzenders schrapt, omdat degene op wiens naam het abonnement staat daar niet zelf naar kijkt. In praktijk heeft de abonnementhouder wellicht welbewust een abonnement afgesloten met kinderzenders in het zenderpakket om daar de rest van het gezin gebruik van te laten maken. Zonder die kinderzenders wordt het abonnement minder waard.
De abonnementhouder is degene die betaalt voor de voordelen behorende bij zijn abonnement. Die voordelen worden beperkt door de NS, dus krijgt de abonnementhouder minder geleverd. Dat NS de samenreiskorting buiten de abonnementsvoorwaarden heeft gehouden doet hier niets aan af.
Niet de abonnementhouder maar de meereizende krijgt meer/minder geleverd. De meereizende gaat een aparte overeenkomst aan met NS tegen, per 1 januari, andere voorwaarden.
Feitelijk worden de abonnementhouders niet gedupeerd door de wijziging in de Samenreiskorting.

Dat is onzin. Abonnementhouders betalen een vast bedrag aan NS in ruil voor een aantal voordelen.
1 van de voordelen die door NS heel prominent wordt beschreven op de productpagina's van de abonnementen is de samenreiskorting.
Als gevolg van de inperking van de samenreiskorting krijgen de abonnementhouders dus minder geleverd, terwijl ze hier in de meeste gevallen meer voor moeten gaan betalen. Ze worden dus wel degelijk gedupeerd.
@Daantje. Fijn dat je denkt dat een proefproces gemakkelijk te winnen is. Dat is echter absoluut niet zo. Tochjo geeft hierboven al aan dat het onmogelijk is om in te checken buiten de Daluren, waardoor je plannetje om op die wijze een boete op te lopen zal mislukken.

Een proefproces is een middel om de hardheid van een wet te toetsen aan eventueel geschonden (universele) rechten. Niet om een door een onderneming doorgevoerde wijziging te toetsen.

Als het je al zou lukken om iemand met korting mee te nemen buiten de Daluren, dan nog komt er geen proces. De conducteur zal een UvB uitschrijven, NS zal je tot betaling manen, een incassobureau zal hetzelfde doen. Vervolgens komt het bij de deurwaarder, die het hele rataplan af zal werken, en die door de rechter zal laten toetsen of de juiste procedures zijn gevolgd. Dat is het enige moment waarop degene die zwart heeft gereden schriftelijk wat inspraak heeft, maar tot een zitting zal het niet komen. Inhoudelijk wordt er niet gekeken naar de reden van zwartrijden... NS bezit daarnaast de mogelijkheid het CJIB de boete te laten innen. Die hebben de mogelijkheid om personen te gijzelen wanneer een boete niet betaald wordt. Lijkt me niet de weg die je op moet willen.

Jij als abonnementhouder bent bovendien geen partij in een zaak zoals jij die hierboven voorstelt. Degene die ten onrechte gebruik maakt van de Samenreiskorting (de zwartrijder) en NS wel. De zwartrijder gaat per 1 januari een andere overeenkomst met NS aan dan daarvoor mogelijk was en heeft dus geen poot om op te staan.

Feitelijk worden de abonnementhouders niet gedupeerd door de wijziging in de Samenreiskorting. Het zijn de meereizenden die gedupeerd worden door, of profiteren van, de wijziging. Vervoersbewijzen zijn bovendien persoonlijk en niet overdraagbaar. Wie de vervoersbewijzen betaalt, doet daarbij niet ter zake. De meereizenden hebben geen doorlopende overeenkomst met NS. Een overeenkomst gaan ze steeds opnieuw aan op de momenten waarop ze Samenreiskorting bij de automaat activeren, per 1 januari dus volgens de nieuwe voorwaarden voor Samenreiskorting.

Eerder werd in dit topic gezegd dat 'organisaties' rechtszaken voorbereiden tegen NS. Dat is pure onzin, omdat ze dat anders al hadden gedaan middels een kort geding, voordat de wijziging ingaat. Op dit moment heeft NS een wijziging die eventueel te billijken valt. Vanaf 4 januari kan NS de billijkheid van de wijziging bovendien onderbouwen met cijfers. Lijkt me niet slim van die 'organisaties' om daar op te wachten. De bedoelde 'organisaties' zullen getoetst hebben of NS deze wijziging mag doorvoeren en geconcludeerd hebben dat dat mag. Reizigers die bij zo'n organisatie zijn aangesloten, willen dat niet horen. Daarom wachten die 'organisaties' tot de boel een beetje bezonken is en komen ze dan wellicht met een reactie.
Uit deze brief blijkt dat in augustus 2015 nog maar 40% van van abonnementhouders van NS een 'nieuw' abonnement had. Van de overige 60% zal het overgrote deel uit Voordeelurenabonnementen bestaan. Je komt dan eerder op 800.000 dan op 8.000 uit.
En trouwens om hoeveel voordeel abonnementen gaat het eigenlijk volgens mij zijn dit er niet zo veel ( 8000)
Want dit is al een oud abonnement
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde
Nou poe poe dat zou wel een groot verschil zijn dat we niet meer hoeven te staan in de treinen
Al die voordeel abonnementen die er dan niet meer zijn in de spits
Dit is gewoon pesterij om onder die voordeel abonnementen uit te komen


Volgens mij gaat het om een aanzienlijke hoeveelheid oude abonnementen nog maar cijfers daarover zijn onbekend. Veel meer dan 8000.

In 2011 waren het er nog 1,46 miljoen.
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde

Dat is onjuist, alle abonnementen krijgen met deze wijziging te maken.
En trouwens om hoeveel voordeel abonnementen gaat het eigenlijk volgens mij zijn dit er niet zo veel ( 8000)
Want dit is al een oud abonnement
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde
Nou poe poe dat zou wel een groot verschil zijn dat we niet meer hoeven te staan in de treinen
Al die voordeel abonnementen die er dan niet meer zijn in de spits
Dit is gewoon pesterij om onder die voordeel abonnementen uit te komen
Badge +3
Ik zal meenemen wie ik wil, met korting, op de tijden die gelden voor mijn abonnement, zoals ik dat abonnement heb afgesloten.
Hoe wilt u dat doen? Het product Samenreiskorting dat bij de kaartautomaat geladen moet worden om van Samenreiskorting te profiteren, zal simpelweg niet meer werken bij inchecken in de spitsuren. Bij uitchecken wordt dan gewoon vol tarief afgeschreven.
Ns-medewerkers, wilt u svp stoppen met ons op een dwaalspoor te brengen met het voortdurend verwijzen naar voorwaarden? NS heeft de VDU abonnementen verkocht MET samenreiskorting, deze werd daarbij expliciet genoemd als voordeel van dit abonnement en als reden te meer om een dergelijk abonnement aan te schaffen. Om nu te zeggen dat het een extra is dat naar believen mag worden ingetrokken, dat gaat er bij niemand in. Overigens net zo min als de onschuld van NS aan de voortdurende problemen op het spoor.
NS heeft de zaken laten sloffen en de reizigers worden de dupe.
Welnu NS, je kunt me wat! Ik zal meenemen wie ik wil, met korting, op de tijden die gelden voor mijn abonnement, zoals ik dat abonnement heb afgesloten. Ik heb al meer dan genoeg ellende met treinen die niet komen, te laat komen, overvol zijn, halverwege blijven staan waardoor ik mijn aansluiting mis en zo kan ik nog heel lang doorgaan.
Laat het maar op een proefproces aankomen, dat is gemakkelijk te winnen.
Goedendag
Dit is weer een mooi voorbeeld over de ns
De ns is overal mee bezig om klanten te binden en naar hun zin te krijgen
Hebben zelf ns extra in dienst genomen en allerlei enquĆŖte en onderzoeken te doen om hun klanten naar hun zin te maken
EN wat doen ze sturen ze per mail
En delen dan mee dat de klanten die een voordeel uren abonnement hebben Dat die maar beperkt maar kunnen samenreizen met korting dit zijn vaak mensen die al lang een abonnement hebben bij de ns en toen de tijd daarvoor zo abonnement hebben afgesloten
En dan zegen ze in deze topic je kunt en mag hem gewoon opzeggen als je er niet mee eens ben dat is lekker klantvriendelijk maar ja zo komt de ns wel af van die ouwe abonnementen volgens mij is dit gewoon hun bedoeling
NS jullie zijn weer goed bezig om zo je klanten te houden
Badge +3
NS, mag ik u erop wijzen dat u tussentijds geen productvoorwaarden eenzijdig kan wijzigen.
Er is geen sprake van dat de productvoorwaarden wijzigen. Samenreiskorting is namelijk niet opgenomen in de productvoorwaarden Voordeelurenabonnement. NS ziet Samenreiskorting als een extra voordeel dat verbonden is aan een Voordeelurenabonnement, zoals uit dit bericht van Klaas-Jan, medewerker van NS, blijkt. Volgens artikel 12.1 van de genoemde productvoorwaarden heeft NS het recht die op elk moment aan te passen of in te trekken.

U geeft verder aan dat de hogere prijs van het Voordeelurenabonnement te maken heeft met de huidige uren waarin Samenreiskorting geldig is. Daar kan geen sprake van zijn, want Samenreiskorting kent altijd dezelfde kortingsuren, ongeacht het abonnement waar de abonnementhouder mee reist. Dat leidt nu tot de situatie dat iemand met Dal Voordeel zelf in de middagspits vol tarief betaalt, terwijl de mensen die hij met Samenreiskorting meeneemt, met korting reizen. Het prijsverschil zit hem dus in andere zaken, mijns inziens met name in de kortingsmogelijkheden in de middagspits.

Het Voordeelurenabonnement is maandelijks opzegbaar. U kunt dus zonder problemen uw abonnement beƫindigen of overstappen op Dal Voordeel, als u vindt dat het prijsverschil met het Voordeelurenabonnement u te weinig meerwaarde biedt. Maar let op, het Voordeelurenabonnement kunt u daarna niet meer aanschaffen.
Welkom op het NS Serviceforum Truus.

Nog even ter herhaling enkele belangrijke punten die in dit topic eerder naar voren kwamen:
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. De meesten van jullie zullen dit abonnement al langer dan 4 jaar hebben, aangezien het sinds 2011 niet meer wordt verkocht. Dit abonnement geeft de abonnementhouder recht op de hele dag korting na 9 uur 's ochtends. Ik kan me echter voorstellen dat er klanten zijn die dit abonnement alleen gebruiken met hun partner/vriend of vriendin. Dit betekent dat je nog steeds met hem of haar gebruik kunt maken van de Samenreiskorting, maar niet meer in de Voordeeluren. Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de te reizen tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Wellicht is het voor sommigen van jullie mogelijk om de reistijden hierop af te stemmen. Mocht dit echt niet wenselijk of mogelijk zijn, dan kun je jouw abonnement maandelijks opzeggen: je zit er dus nog niet een jaar aan vast.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden van NS
- de Samenreiskorting is aangepast omdat we te maken hebben met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.
NS, mag ik u erop wijzen dat u tussentijds geen productvoorwaarden eenzijdig kan wijzigen.
M.a.w. bij het aangaan van een nieuwe contractperiode kunt u de productvoorwaarden wijzigen. De klant kan/mag dan zonder opgaaf van reden het contract verbreken.
Ik ga ervan uit dat de jurist van de NS dit ook weet. Dus abonnementhouders: u bent niet in overtreding als u de samenreiskorting nog op de oude manier toepast tot aan uw nieuwe contractsdatum.
U betaalt immers een hogere abonnementsprijs dan de houders van het daluren-abonnement!
Daar krijgt u dan ook deze service voor.
Ben benieuwd naar de mening van de NS. Proefproces m.i. de moeite waard!
Met daarbij de aantekening dat het na 16:05 afmaken van de reis met 40 procent korting alleen van toepassing is wanneer niet tussentijds opnieuw moet worden ingecheckt, bijvoorbeeld vanwege het overstappen naar een andere vervoerder of het moeten passeren van poortjes bij het overstappen naar dezelfde vervoerder.
[quoteVoor de duidelijkheid. Mijn medereiziger mag toch wel meereizen met 40% korting tussen 16:00 en 18:30 uur als hij/zij voor 16:00uur inchecked. Dat staat niet duidelijk in je verhaal.

Je medereiziger mag zelfs tot 16.04.59 inchecken daarvoor,
Hoi Peter. Het moment van inchecken is leidend. Indien jouw medereiziger bijvoorbeeld om 15.58 ingecheckt, dan is de Samenreiskorting gewoon geldig.
Reputatie 1
Goedemorgen iedereen. Aangezien gisteren de tweede lading berichten is verstuurd, begrijp ik dat er veel nieuwe reacties zijn. Goed dat jullie je feedback en je mening hier uiten!

Hoewel ik me kan voorstellen dat niet iedereen zin heeft om (inmiddels) 9 pagina's door te lezen, is het denk ik wel handig dat jullie ook de oudere berichten even goed lezen. Veel vragen zijn al gesteld en beantwoord.

Nog even ter herhaling van enkele belangrijke punten:
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. De meesten van jullie zullen dit abonnement al langer dan 4 jaar hebben, aangezien het sinds 2011 niet meer wordt verkocht. Dit abonnement geeft de abonnementhouder recht op de hele dag korting na 9 uur 's ochtends. Ik kan me echter voorstellen dat er klanten zijn die dit abonnement alleen gebruiken met hun partner/vriend of vriendin. Dit betekent dat je nog steeds met hem of haar gebruik kunt maken van de Samenreiskorting, maar niet meer in de Voordeeluren. Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de te reizen tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Wellicht is het voor sommigen van jullie mogelijk om de reistijden hierop af te stemmen. Mocht dit echt niet wenselijk of mogelijk zijn, dan kun je jouw abonnement maandelijks opzeggen: je zit er dus nog niet een jaar aan vast.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden en NS
- de Samenreiskorting is aangepast omdat we te maken hebben met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

@Gergith: je geeft aan dat jouw abonnement 26 november is verlengd. Je hebt 21 december bericht gehad over het wijzigen van de Samenreiskorting. Je had toen eventueel meteen je abonnement kunnen opzeggen. NS zou dit dan per 25 januari hebben beƫindigd. Je kunt dan nog tot en met 31 december gebruik maken van de Samenreiskorting in oude vorm. Het is dus niet zo dat je 2 maanden van je dure abonnement en Keuzedagen kwijt bent.



Voor de duidelijkheid. Mijn medereiziger mag toch wel meereizen met 40% korting tussen 16:00 en 18:30 uur als hij/zij voor 16:00uur inchecked. Dat staat niet duidelijk in je verhaal.
@De Luchmacht 2
Dat zou kunnen, daar heb ik in elk geval niet gekeken. Het neemt niet weg dat ze op de website niet zouden misstaan, de voorwaarden van andere eenmalige vervoerbewijzen staan er ook.
@Pe_pe. Volgens mij worden de voorwaarden van de Samenreiskorting alleen gepubliceerd tijdens het bestelproces bij de automaat. Dat is ook het moment waarop de meereizende akkoord gaat met die voorwaarden.
Ik zal mijn bericht iets aanscherpen, bedankt.

Reageer