Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.


Meer voordeel als houder van een Voordeelurenabonnement ja, maar daar betaal je dan ook meer voor.
Goed om te horen, Gergith!
Het zou me niets verbazen als de kaart in januari ook weer duurder wordt.

Dat is al bekend, zie hier (pdf). Het Voordeelurenabonnement wordt €62,60 per jaar.
Dus ik mag als voordeelabonnementhouder wel iemand met korting meenemen voor 9u 's ochtends maar moet zelf het volle pond betalen? Zojuist deelde een medewerker mij mee dat ik voor 6:30u wel met korting kan inchecken. Ik begrijp er niets meer van.
Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Met alle respect, maar dit is echt de grootste quatsch. Tot voor kort had ik een jaartrajectkaart. Vorig jaar moest ik noodgedwongen overstappen naar het op alle fronten verslechterde abonnement Traject Vrij, maar moest ik voor dit uitgeklede product desondanks meer gaan betalen (als gevolg van het verdwijnen van de korting bij betaling ineens). Een van de verslechteringen was het vervangen van korting in de voordeeluren door korting in de daluren.
Volgend jaar maken jullie de abonnementsvoorwaarden nog ongunstiger door nu ook de samenreiskorting bij dit abonnement aan te pakken, een verslechtering die wederom gepaard gaat met een prijsverhoging. Ga dan alsjeblieft de abonnementhouders niet nog verder schofferen door te doen alsof deze wijziging juist in hun voordeel is omdat deze zou zorgen voor meer duidelijkheid. Die onduidelijkheid is er enkel omdat jullie deze weloverwogen hebben gecreëerd.

Bovendien zouden jullie er sowieso verstandig aan doen te zwijgen over duidelijkheid zolang jullie de vragen om meer duidelijkheid over de abonnementsvoorwaarden van Traject Vrij (die al worden gesteld sinds de introductie van dit abonnement en nog steeds grotendeels onbeantwoord zijn) pertinent blijven negeren.
Dus ik mag als voordeelabonnementhouder wel iemand met korting meenemen voor 9u 's ochtends maar moet zelf het volle pond betalen? Zojuist deelde een medewerker mij mee dat ik voor 6:30u wel met korting kan inchecken. Ik begrijp er niets meer van.

Die medewerker mag terug op cursus, uw eigen uitleg is de correcte.
Theofiel, bedankt voor je feedback. Ook dit zal ik doorzetten.
Toch is er iets raars. Het oude voordeelabonnement werkt pas vanaf 9 uur 's ochtends. Maar het nieuwe reizen met Voordeel is wel voor 6:30u te gebruiken. Is dit zo?
Geldt deze regeling ook voor de kinderen die "gratis" mee mogen reizen? Dat staat ook nergens!
Ja, dat is zo...
Geldt deze regeling ook voor de kinderen die "gratis" mee mogen reizen? Dat staat ook nergens!
Nee, aan Kids Vrij verandert (voorlopig) niets en ook kinderen tot en met 3 jaar mogen gratis mee blijven reizen.
Reputatie 4
Toch is er iets raars. Het oude voordeelabonnement werkt pas vanaf 9 uur 's ochtends. Maar het nieuwe reizen met Voordeel is wel voor 6:30u te gebruiken. Is dit zo?
Dat is ook logisch omdat anders houders van een voordeelurenabonnement door 's morgens net voor 6.30 uur in te checken zowel heen als terug met korting in de spits naar hun werk zouden kunnen reizen. En dat is nou net niet de bedoeling.

Bij houders van dalvoordeel is dat probleem er niet omdat zij in de middagspits niet met korting mogen reizen.
Hoi Voorbraak. Kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis, als zij geen eigen zitplaats gebruiken. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar reizen in de 2e klas zelfstandig met een Railrunner. De Samenreiskorting geldt alleen voor abonnementhouders die iemand met korting mee willen nemen.
Toch is er iets raars. Het oude voordeelabonnement werkt pas vanaf 9 uur 's ochtends. Maar het nieuwe reizen met Voordeel is wel voor 6:30u te gebruiken. Is dit zo?
Dat is ook logisch omdat anders houders van een voordeelurenabonnement door 's morgens net voor 6.30 uur in te checken zowel heen als terug met korting in de spits naar hun werk zouden kunnen reizen. En dat is nou net niet de bedoeling.

Bij houders van dalvoordeel is dat probleem er niet omdat zij in de middagspits niet met korting mogen reizen.


Wat is daar logisch aan ? Houders van Dalvoordeel kunnen ook voor 16,05 inchecken om met korting te reizen.....Dan reis je ook heen en terug met korting in de spits.
Door de aangekondigde wijziging van het samen reizen per 1 januari vindt er een verslechtering van je abonnement plaats.
Er staat dat er voor jou als abonnementhouder niets verandert, maar dit is wel het geval. De keuze om een dag weg te gaan samen met iemand anders wordt beperkter door de tijdsbeperking die de ns nu oplegt. Er is toegezegd dat er aan de voorwaarden voor "oude" abonnementhouders niet gesleuteld zou worden, en dat gebeurt nu wel. Daarom graag snel terugdraaien die maatregel, want ns houdt zich hierbij niet aan de toezeggingen die gedaan zijn.
Reputatie 4
Houders van Dalvoordeel kunnen ook voor 16,05 inchecken om met korting te reizen.....Dan reis je ook heen en terug met korting in de spits.
Alleen is inchecken voor 16.00 uur voor de meeste werkenden geen haalbare kaart. Zo vroeg naar huis is bij veel bedrijven onhandig of niet toegestaan.
Beste HvG. Bedankt voor je bericht.

Ik snap je punt heel goed. Ik ga je feedback dan ook doorzetten en zorgen dat de pagina over het Voordeelurenabonnement gecontroleerd/aangepast wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is voor veel mensen niet haalbaar in verband met de werktijden maar mensen met een VDU kunnen in de middagspits reizen wanneer ze willen. Het is wel degelijk een voordeel voor een forens als je in de middagspits kunt instappen wanneer je wilt.
De reizigers die op tijd in kunnen checken maken gewoon gebruik van de mogelijkheden. Is die optie van het in de spits de reis mogen afmaken er niet, dan worden de kortingsabonnementen voor de daluren onaantrekkelijk en verminder het effect.. Dat sommige mensen die in de spits moeten reizen hier met wat schuine ogen naar kijken dat blijkt hier op het forum wel. Je moet wel verder kijken dan je neus lang is: De spitsrijder heeft wel degelijk belang bij het bestaan van deze abonnementen. Ook al kun je het laatste stukje afmaken, het leidt toch tot meer reizen in de daluren en het verlicht daarmee de spits. Dat het een beetje zuur is voor iemand die de volle prijs betaalt, is wel begrijpelijk, het is ook maar hoe je in het leven staat en het voordeel van een ander niet als het grootst mogelijke onrecht ziet. Hoe dan ook, per saldo is de druk op de spits geringer. Dat is ook hard nodig. Ik maak wel eens een deel in de spits af maar per saldo reis ik er bijna altijd buiten. Ik zal toch echt niet de enige zijn. De prijsprikkel werkt.
Dit past zo _niet_ in het lange-termijn plan van de overheid (de grootste aandeelhouder in de NS) om mensen van de auto naar het spoor te brengen om de files en CO2 uitstoot te verminderen.
Niet alleen wordt de service slechter (minder zitplaatsen in de trein, en ook nog vehoogd gebruik), maar nu gaan we ook nog meer betalen voor deze dienstverlening.

Het enige wat ik nog kan vragen is: "Wanneer draait de overheid de privatisering weer terug, want is dit experiment heeft duidelijk gefaald".

Ik begin niet eens over Fyra (oops).
Houders van Dalvoordeel kunnen ook voor 16,05 inchecken om met korting te reizen.....Dan reis je ook heen en terug met korting in de spits.
Alleen is inchecken voor 16.00 uur voor de meeste werkenden geen haalbare kaart. Zo vroeg naar huis is bij veel bedrijven onhandig of niet toegestaan.


Inchecken voor 16.00 is niet haalbaar maar voor 6.30 wel ? Ja hoor...
Yup, meer betalen voor minder, al maakt deze verandering voor de forens gelukkig niet zoveel uit.
Ik maak me meer zorgen om mijn traject kaart die dit jaar weer eens duurder wordt.
Zou fijn zijn als ik in 2016 dan een keer 200 eu p/m kan betalen voor een zitplek ipv een staanplek in de spits.
De rest maakt mij niks uit, als ik maar kan zitten verdomme.
@Pe_pe: hetgeen je aanhaalt is niet van toepassing voor het internationale treinverkeer. Degenen die meereizen met Samenreiskorting hoeven geen eenmalige ov-chipkaart aan te schaffen. Zij krijgen gewoon een internationaal ticket met in NL 40% korting. Degene met de kortingskaart toont deze aan de TM met uiteraard zijn/haar internationale treinticket en dat is voldoende.

Dank voor het corrigeren van het vorige antwoord. Ik zie dat ik veel gequote had, maar net niet de oorspronkelijke vraag. Die ging over de tijden waarop Samenreiskorting geldt voor een internationaal vervoerbewijs en is hiermee nog niet beantwoord:

@Sivan NS
Bij internationale vervoerbewijzen gelden ook voor 'nieuwe' abonnementen (en Samenreiskorting) de tijden van de Voordeeluren. Blijft dat ook voor Samenreiskorting ongewijzigd?


Dit antwoord laat nu echt veel te lang op zich wachten. Bovendien heb ik het inmiddels via HC Loes gekregen:
In combinatie met een internationaal vervoerbewijs gelden voor Samenreiskorting inderdaad dezelfde afwijkende kortingstijden als voor Dal Voordeel in combinatie met een internationaal vervoerbewijs. Dat betekent concreet dat je wel nog steeds gebruik kunt maken van Samenreiskorting tijdens de middagspits met een internationaal vervoerbewijs.

Koop je dus een internationaal vervoerbewijs met Samenreiskorting in Nederland van of naar een station net over de Grens, dan kun je daarmee voor een deeltraject binnen Nederland Samenreiskorting gebruiken tijdens de middagspits. In sommige gevallen kan dat voordeliger zijn dan vol tarief betalen.
Het enige wat ik nog kan vragen is: "Wanneer draait de overheid de privatisering weer terug, want is dit experiment heeft duidelijk gefaald".

Er valt niets terug te draaien, want NS is nooit geprivatiseerd, de Rijksoverheid is nog altijd de enige aandeelhouder. (Al sinds 1938 is NS een NV met de overheid als enige aandeelhouder, een staatsbedrijf in strikte zin is het nooit geweest.) Bovendien komt het juist doordat NS het monopolie op het hoofdrailnet heeft, dat ze amper blootgesteld zijn aan de tucht van de markt en dus niet geprikkeld worden om hun prijs/kwaliteitsverhouding te verbeteren. Zinvollere vragen zou dus zijn "Wanneer wordt NS geprivatiseerd?" en "Wanneer wordt het hoofdrailnet openbaar aanbesteed?".
Excuses hiervoor Pe_pe. Fijn om te lezen dat Loes je heeft kunnen helpen en dat het inmiddels duidelijk is. Bedankt voor het delen.

Zou fijn zijn als ik in 2016 dan een keer 200 eu p/m kan betalen voor een zitplek ipv een staanplek in de spits.

Dat zou fijn zijn maar dan zullen de tarieven naar schatting nog eens met 20-30% omhoog moeten om al die extra treinen die je dan een halfuur per dag gebruikt te kunnen betalen.

Heb je overigens ooit in Engeland, Duitsland of Frankrijk in de spits gereisd? Daar kan ook echt niet iedereen zitten.

Reageer