Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016 | NS Community

Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016


Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

We hebben te maken met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

Ahoewel het geen leuke maatregel is voor iedereen, is het wel noodzakelijk.

Voordelig meereizen in de daluren
Als NS-abonnementhouder mag je in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Jouw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

Samen uit en thuis
Reis je dezelfde dag ook samen terug? Jouw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.



Ik heb een e-mail van NS ontvangen over wanneer Samenreiskorting geldig is. Waarom?
NS wil je graag informeren over hoe je gebruik kunt maken van Samenreiskorting en over de wijziging in de geldigheid van Samenreiskorting. Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Om gebruik te kunnen maken van Samenreiskorting, dient jouw medereiziger op werkdagen voortaan vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur in te checken met zijn eigen OV-chipkaart. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen

Hoe kan ik iemand met korting met mij mee laten reizen (Samenreiskorting)?
Als houder van een NS-jaarabonnement kun je maximaal drie personen met 40% korting in de daluren (vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur) laten meereizen. Medereizigers dienen hiervoor een eigen OV-chipkaart te hebben. Dit kan ook een OV-chipkaart van een andere vervoerder dan NS zijn. Jouw medereiziger zet bij de NS-kaartautomaat Samenreiskorting op zijn of haar eigen OV-chipkaart.

De medereiziger:
1. Houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-Kaartautomaat, rechts onder het scherm.
2. Kiest ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
3. Kiest ‘Akkoord’ en houdt de kaart opnieuw voor de lezer.
Samenreiskorting staat nu op de OV-chipkaart van je medereiziger en deze reist met 40% korting als er ingecheckt wordt in de daluren.

Overige belangrijke informatie over Samenreiskorting:
  • Voor het kunnen reizen op Samenreiskorting is een minimaal saldo van 10 euro op de kaart nodig.
  • 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Reist u samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.
  • Samenreiskorting is ook geldig bij de andere treinvervoerders en op de binnenlandse trajecten van NS International m.u.v. Thalys (voor sommige treinen is een toeslag nodig).
  • Kijk voor meer informatie op ns.nl/Samenreiskorting.
Hoe kan ik in de 1e klas reizen met Samenreiskorting?
Als je met iemand met een NS-abonnement wil meereizen en Samenreiskorting op uw OV-chipkaart zet, krijg je ook de mogelijkheid om de gewenste klasse te kiezen. Wanneer er minimaal € 10,- saldo op je OV-chipkaart staat en je checkt in tijdens de daluren, reis je met 40% korting in de klasse die je gekozen hebt.

Kunnen NS-reizigers met een Business Card ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Zakelijke reizigers met een NS-Business Card mét abonnement kunnen 3 mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting. Deze abonnementen zijn: Dal abonnement, Traject Vrij, Trein Vrij en OV Vrij abonnement. Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement kunnen geen mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting.

Kunnen Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement (NS-Business Card Basis) zelf met korting meereizen met iemand met een NS-abonnement?
Dat kan, alleen dienen zij hiervoor een andere OV-chipkaart te gebruiken, dan hun Business Card. Het product ‘Samenreiskorting’ kan namelijk niet op een Business Card gezet worden.

Kunnen studenten met een Studentenreisproduct ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Ja, studenten met een Studentenreisproduct kunnen ook 3 mensen tijdens de daluren met 40% korting met hun mee laten reizen.

Wat moet ik doen als ik moet overstappen, moet ik dan in- en uitchecken? Kan ik met mijn OV-chipkaart ook in treinen van andere treinvervoerders reizen?
Bij andere treinvervoerders kun je ook met je OV-chipkaart reizen. Zolang je reist met NS, en je jouw reis niet onderbreekt, hoef je alleen op je vertrekpunt in te checken en op de eindbestemming uit te checken. Stap je over op een andere vervoerder, dan moet je eerst uitchecken bij een NS-kaartlezer en daarna inchecken bij de andere vervoerder. Eenmaal ingecheckt bij een andere vervoerder, is het niet mogelijk nog uit te checken bij NS. Aan het einde van de reis check je uit bij de andere vervoerder. Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.

Meer informatie
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic!

292 reacties

Ik heb een voordeelurenkaart waarmee ik vanaf 9.00 uur de hele dag mag reizen. Als iemand met mij wil reizen met samenreiskorting, worden de uren waarop ik mijn kaart kan gebruiken dan plotseling beperkt? Want je kunt alleen maar samen reizen als je op dezelfde tijd in dezelfde trein stapt. Of geldt de samenreiskorting niet voor een duur voordeelabonnement, maar alleen voor de goedkope abonnementen?
@Daantje
Aan de geldigheid van uw abonnement voor uzelf verandert (voorlopig) niets. Stel dat u in 2016 samen gaat reizen en beiden incheckt om 6:00 's morgens, dan krijgt uw Samenreiziger 40% korting op de ritprijs en betaalt u zelf de volle mep. Checkt u samen in om 18:00 dan is het juist andersom.
Ja alleen de voordeeluren vervallen voor medereizigers, die mogen nu alleen in de daluren samenreizen met u..

Het had wat duidelijker geweest als dat er had gestaan, want voor Dal abonnementen verandert er niets voor zover ik er uit kan begrijpen.
De Samenreiskorting verandert voor iedereen die ervan gebruik maakt, En niet alleen voor mensen met een Voordeelurenabonnement. Tot 31 decemeber heb je immers de situatie dat iemand om bijvoorbeeld 17:00 zelf met een Dal Voordeel-abonnement tegen vol tarief reisde en degene die met Samenreiskorting meereisde wel korting genoot.
@macca728
Nee, voor Samenreiskorting die wordt gebruikt bij Dal Voordeel e.d. gelden tot nu toe de Voordeeluren. Voor Samenreiskorting bij álle abonnementen verandert dat naar de Daluren.

Het zou helpen om expliciet toe te voegen dat er aan de kortingstijden voor de abonnementhouder zelf (Daluren respectievelijk Voordeeluren) niets verandert. Dat is wat nu al twee keer gevraagd is.
[Goed zo! jaag de mensen de trein maar uit. Wel eens geprobeerd om met die inchecktijden en steeds meer voorwaarden aan een kaart zuidlimburg naar de randstad te komen en ook weer terug? Wij komen niet allemaal uit de randstad, hoor!
Schandalig zoals de NS weer meer geld uit de reiziger klopt met nieuwe voorwaarden en hogere tarieven, zonder dat de kwaliteit verbetert.
Wat betekent samen reizen als je in de avondspits het volle pond moet betalen?
Binnenkort zullen de voorwaarden van mijn 'oude' kortingskaart ook wel veranderen... Voor 6.00 's ochtends en na 20.00u 's avonds.
Weer zo'n voorbeeld van verhullend taalgebruik van NS. De samenreiskorting voor reisgenoten van abonnementhouders met een klassieke voordeelurenkaart wordt een flink deel van de dag afgeschaft.
@macca728
Nee, voor Samenreiskorting die wordt gebruikt bij Dal Voordeel e.d. gelden tot nu toe de Voordeeluren. Voor Samenreiskorting bij álle abonnementen verandert dat naar de Daluren.

Het zou helpen om expliciet toe te voegen dat er aan de kortingstijden voor de abonnementhouder zelf niets verandert. Dat is immers wat nu al twee keer gevraagd is.


Ah dat is waar ook ja. Erg verwarrend allemaal.


Ik denk dat degene die deze e-mail heeft opgesteld zich ook onvoldoende gerealiseerd had dat veel houders van een 'nieuw' abonnement überhaupt niet wisten dat tot nu toe Samenreiskorting op andere tijden gold dan de momenten waarop ze zelf korting krijgen en dat houders van een VDU het niet vanzelfsprekend vinden dat dat verschil voor hen juist gaat ontstaan.


Goed zo! jaag de mensen de trein maar uit. Wel eens geprobeerd om met die inchecktijden en steeds meer voorwaarden aan een kaart zuidlimburg naar de randstad te komen en ook weer terug? Wij komen niet allemaal uit de randstad, hoor!


Ja, dat wordt wel eens vergeten, niet alleen bij NS.
Schandalig zoals de NS weer meer geld uit de reiziger klopt met nieuwe voorwaarden en hogere tarieven, zonder dat de kwaliteit verbetert.
Wat betekent samen reizen als je in de avondspits het volle pond moet betalen?
Binnenkort zullen de voorwaarden van mijn 'oude' kortingskaart ook wel veranderen... Voor 6.00 's ochtends en na 20.00u 's avonds.


Precies, en de prijs natuurlijk omhoog.
Er is geen plicht om met korting te reizen. U kunt gewoon voor de volle prijs reizen op elk moment dat het u schikt. Ook 'lekker' in de spits.
Uiteindelijk komt het er toch op neer dat mijn kaart minder waard wordt. Niet als ik alleen reis, maar tot nu toe kon ik op dezelfde tijden drie mensen met korting meenemen en dat kan nu niet meer.
Het zou me niets verbazen als de kaart in januari ook weer duurder wordt.
Sinds wanneer kun je "lekker"reizen in de spits bij NS???
Reputatie 4
Badge
Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

Vraag 1:
Als je met samenreiskorting voor middagspits incheckt bij NS (b.v. 15:00) en je stapt dan in de middagspits (b.v. rond 16:15) over op een andere vervoerder, loopt de samenreiskorting dan door bij de andere vervoerder?

Vraag 2:
Als je met samenreiskorting voor middagspits incheckt bij NS (b.v. 15:00) en je moet voor je overstap in de middagspits (b.v. rond 16:15) naar een ander perron waarvoor je langs poortjes moet lopen (b.v. in Amsterdam Muiderpoort van het ene naar het andere perron of in Hilversum van spoor 2-5 naar spoor 1), loopt de samenreiskorting dan ook door?
Er is geen plicht om met korting te reizen. U kunt gewoon voor de volle prijs reizen op elk moment dat het u schikt. Ook 'lekker' in de spits.
Wie koopt er een kortingkaart om vervolgens de volle prijs te betalen?
Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.
Er is geen plicht om met korting te reizen. U kunt gewoon voor de volle prijs reizen op elk moment dat het u schikt. Ook 'lekker' in de spits.
Wie koopt er een kortingkaart om vervolgens de volle prijs te betalen?


De samenreiskorting gaat natuurlijk op de OV-chipkaart waarop GEEN Dalvoordeel staat.
Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.


Meer voordeel als houder van een Voordeelurenabonnement ja, maar daar betaal je dan ook meer voor.
Het zou me niets verbazen als de kaart in januari ook weer duurder wordt.

Dat is al bekend, zie hier (pdf). Het Voordeelurenabonnement wordt €62,60 per jaar.
Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Met alle respect, maar dit is echt de grootste quatsch. Tot voor kort had ik een jaartrajectkaart. Vorig jaar moest ik noodgedwongen overstappen naar het op alle fronten verslechterde abonnement Traject Vrij, maar moest ik voor dit uitgeklede product desondanks meer gaan betalen (als gevolg van het verdwijnen van de korting bij betaling ineens). Een van de verslechteringen was het vervangen van korting in de voordeeluren door korting in de daluren.
Volgend jaar maken jullie de abonnementsvoorwaarden nog ongunstiger door nu ook de samenreiskorting bij dit abonnement aan te pakken, een verslechtering die wederom gepaard gaat met een prijsverhoging. Ga dan alsjeblieft de abonnementhouders niet nog verder schofferen door te doen alsof deze wijziging juist in hun voordeel is omdat deze zou zorgen voor meer duidelijkheid. Die onduidelijkheid is er enkel omdat jullie deze weloverwogen hebben gecreëerd.

Bovendien zouden jullie er sowieso verstandig aan doen te zwijgen over duidelijkheid zolang jullie de vragen om meer duidelijkheid over de abonnementsvoorwaarden van Traject Vrij (die al worden gesteld sinds de introductie van dit abonnement en nog steeds grotendeels onbeantwoord zijn) pertinent blijven negeren.
Theofiel, bedankt voor je feedback. Ook dit zal ik doorzetten.
Geldt deze regeling ook voor de kinderen die "gratis" mee mogen reizen? Dat staat ook nergens!
Geldt deze regeling ook voor de kinderen die "gratis" mee mogen reizen? Dat staat ook nergens!
Nee, aan Kids Vrij verandert (voorlopig) niets en ook kinderen tot en met 3 jaar mogen gratis mee blijven reizen.
Hoi Voorbraak. Kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis, als zij geen eigen zitplaats gebruiken. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar reizen in de 2e klas zelfstandig met een Railrunner. De Samenreiskorting geldt alleen voor abonnementhouders die iemand met korting mee willen nemen.

Reageer