Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016 | NS Community

Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016


Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

We hebben te maken met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

Ahoewel het geen leuke maatregel is voor iedereen, is het wel noodzakelijk.

Voordelig meereizen in de daluren
Als NS-abonnementhouder mag je in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Jouw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

Samen uit en thuis
Reis je dezelfde dag ook samen terug? Jouw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.



Ik heb een e-mail van NS ontvangen over wanneer Samenreiskorting geldig is. Waarom?
NS wil je graag informeren over hoe je gebruik kunt maken van Samenreiskorting en over de wijziging in de geldigheid van Samenreiskorting. Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Om gebruik te kunnen maken van Samenreiskorting, dient jouw medereiziger op werkdagen voortaan vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur in te checken met zijn eigen OV-chipkaart. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen

Hoe kan ik iemand met korting met mij mee laten reizen (Samenreiskorting)?
Als houder van een NS-jaarabonnement kun je maximaal drie personen met 40% korting in de daluren (vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur) laten meereizen. Medereizigers dienen hiervoor een eigen OV-chipkaart te hebben. Dit kan ook een OV-chipkaart van een andere vervoerder dan NS zijn. Jouw medereiziger zet bij de NS-kaartautomaat Samenreiskorting op zijn of haar eigen OV-chipkaart.

De medereiziger:
1. Houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-Kaartautomaat, rechts onder het scherm.
2. Kiest ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
3. Kiest ‘Akkoord’ en houdt de kaart opnieuw voor de lezer.
Samenreiskorting staat nu op de OV-chipkaart van je medereiziger en deze reist met 40% korting als er ingecheckt wordt in de daluren.

Overige belangrijke informatie over Samenreiskorting:
  • Voor het kunnen reizen op Samenreiskorting is een minimaal saldo van 10 euro op de kaart nodig.
  • 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Reist u samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.
  • Samenreiskorting is ook geldig bij de andere treinvervoerders en op de binnenlandse trajecten van NS International m.u.v. Thalys (voor sommige treinen is een toeslag nodig).
  • Kijk voor meer informatie op ns.nl/Samenreiskorting.
Hoe kan ik in de 1e klas reizen met Samenreiskorting?
Als je met iemand met een NS-abonnement wil meereizen en Samenreiskorting op uw OV-chipkaart zet, krijg je ook de mogelijkheid om de gewenste klasse te kiezen. Wanneer er minimaal € 10,- saldo op je OV-chipkaart staat en je checkt in tijdens de daluren, reis je met 40% korting in de klasse die je gekozen hebt.

Kunnen NS-reizigers met een Business Card ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Zakelijke reizigers met een NS-Business Card mét abonnement kunnen 3 mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting. Deze abonnementen zijn: Dal abonnement, Traject Vrij, Trein Vrij en OV Vrij abonnement. Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement kunnen geen mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting.

Kunnen Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement (NS-Business Card Basis) zelf met korting meereizen met iemand met een NS-abonnement?
Dat kan, alleen dienen zij hiervoor een andere OV-chipkaart te gebruiken, dan hun Business Card. Het product ‘Samenreiskorting’ kan namelijk niet op een Business Card gezet worden.

Kunnen studenten met een Studentenreisproduct ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Ja, studenten met een Studentenreisproduct kunnen ook 3 mensen tijdens de daluren met 40% korting met hun mee laten reizen.

Wat moet ik doen als ik moet overstappen, moet ik dan in- en uitchecken? Kan ik met mijn OV-chipkaart ook in treinen van andere treinvervoerders reizen?
Bij andere treinvervoerders kun je ook met je OV-chipkaart reizen. Zolang je reist met NS, en je jouw reis niet onderbreekt, hoef je alleen op je vertrekpunt in te checken en op de eindbestemming uit te checken. Stap je over op een andere vervoerder, dan moet je eerst uitchecken bij een NS-kaartlezer en daarna inchecken bij de andere vervoerder. Eenmaal ingecheckt bij een andere vervoerder, is het niet mogelijk nog uit te checken bij NS. Aan het einde van de reis check je uit bij de andere vervoerder. Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.

Meer informatie
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic!

292 reacties

Door de aangekondigde wijziging van het samen reizen per 1 januari vindt er een verslechtering van je abonnement plaats.
Er staat dat er voor jou als abonnementhouder niets verandert, maar dit is wel het geval. De keuze om een dag weg te gaan samen met iemand anders wordt beperkter door de tijdsbeperking die de ns nu oplegt. Er is toegezegd dat er aan de voorwaarden voor "oude" abonnementhouders niet gesleuteld zou worden, en dat gebeurt nu wel. Daarom graag snel terugdraaien die maatregel, want ns houdt zich hierbij niet aan de toezeggingen die gedaan zijn.
Beste HvG. Bedankt voor je bericht.

Ik snap je punt heel goed. Ik ga je feedback dan ook doorzetten en zorgen dat de pagina over het Voordeelurenabonnement gecontroleerd/aangepast wordt.
Dit past zo _niet_ in het lange-termijn plan van de overheid (de grootste aandeelhouder in de NS) om mensen van de auto naar het spoor te brengen om de files en CO2 uitstoot te verminderen.
Niet alleen wordt de service slechter (minder zitplaatsen in de trein, en ook nog vehoogd gebruik), maar nu gaan we ook nog meer betalen voor deze dienstverlening.

Het enige wat ik nog kan vragen is: "Wanneer draait de overheid de privatisering weer terug, want is dit experiment heeft duidelijk gefaald".

Ik begin niet eens over Fyra (oops).
Yup, meer betalen voor minder, al maakt deze verandering voor de forens gelukkig niet zoveel uit.
Ik maak me meer zorgen om mijn traject kaart die dit jaar weer eens duurder wordt.
Zou fijn zijn als ik in 2016 dan een keer 200 eu p/m kan betalen voor een zitplek ipv een staanplek in de spits.
De rest maakt mij niks uit, als ik maar kan zitten verdomme.
Het enige wat ik nog kan vragen is: "Wanneer draait de overheid de privatisering weer terug, want is dit experiment heeft duidelijk gefaald".

Er valt niets terug te draaien, want NS is nooit geprivatiseerd, de Rijksoverheid is nog altijd de enige aandeelhouder. (Al sinds 1938 is NS een NV met de overheid als enige aandeelhouder, een staatsbedrijf in strikte zin is het nooit geweest.) Bovendien komt het juist doordat NS het monopolie op het hoofdrailnet heeft, dat ze amper blootgesteld zijn aan de tucht van de markt en dus niet geprikkeld worden om hun prijs/kwaliteitsverhouding te verbeteren. Zinvollere vragen zou dus zijn "Wanneer wordt NS geprivatiseerd?" en "Wanneer wordt het hoofdrailnet openbaar aanbesteed?".

Zou fijn zijn als ik in 2016 dan een keer 200 eu p/m kan betalen voor een zitplek ipv een staanplek in de spits.

Dat zou fijn zijn maar dan zullen de tarieven naar schatting nog eens met 20-30% omhoog moeten om al die extra treinen die je dan een halfuur per dag gebruikt te kunnen betalen.

Heb je overigens ooit in Engeland, Duitsland of Frankrijk in de spits gereisd? Daar kan ook echt niet iedereen zitten.
Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

Vraag 1:
Als je met samenreiskorting voor middagspits incheckt bij NS (b.v. 15:00) en je stapt dan in de middagspits (b.v. rond 16:15) over op een andere vervoerder, loopt de samenreiskorting dan door bij de andere vervoerder?

Vraag 2:
Als je met samenreiskorting voor middagspits incheckt bij NS (b.v. 15:00) en je moet voor je overstap in de middagspits (b.v. rond 16:15) naar een ander perron waarvoor je langs poortjes moet lopen (b.v. in Amsterdam Muiderpoort van het ene naar het andere perron of in Hilversum van spoor 2-5 naar spoor 1), loopt de samenreiskorting dan ook door?


Volgens mij bij allebei niet, dan gaat u het volle bedrag betalen.

Voor alle duidelijkheid zou NS dit ook moeten vermelden op haar website, maar dat doen ze ws niet, want het is een negatief iets.
Ik heb deze vraag uitstaan. Indien dit effect heeft op de Samenreiskorting (ik vermoed van wel), zullen we dit ook communiceren.
Ik heb deze vraag uitstaan. Indien dit effect heeft op de Samenreiskorting (ik vermoed van wel), zullen we dit ook communiceren.

Hoe wordt dat gecommuniceerd ? Wordt dat dan expliciet toegevoegd aan de pagina over Samenreiskorting ?
Want tot op heden wordt dit niet gecommuniceerd op jullie website.
Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.

Ik hoop dat er ook gekeken gaat worden door je collega's naar de prijs. Aangezien de prijs van de oude voordeelurenkaart natuurlijk ook anders is dan de nieuwe dalvoordeelurenkaarten.
Echter een deel van de voordeel valt nu weg voor de oude kaart.
Nizno, het gedeelte samenreizen in de Voordeeluren valt weg, maar de houder van het Voordeelurenabonnement kan zelf nog wel de hele dag met korting reizen. Dit betekent dat er sowieso sprake is van meer 'voordeel' voor deze klanten. Overigens zijn alle abonnementhouder vrij om het abonnement eventueel te beëindigen, indien met het niet eens is over de prijs of het besluit. Houd dan wel rekening met het feit dat dit abonnement niet langer verkocht wordt.
Nizno, het gedeelte samenreizen in de Voordeeluren valt weg, maar de houder van het Voordeelurenabonnement kan zelf nog wel de hele dag met korting reizen. Dit betekent dat er sowieso sprake is van meer 'voordeel' voor deze klanten.

Maar minder voordeel dan dit jaar, dus een prijsverlaging is dan logisch. Maar de prijs gaat zelfs nog omhoog.
Nizno, het gedeelte samenreizen in de Voordeeluren valt weg, maar de houder van het Voordeelurenabonnement kan zelf nog wel de hele dag met korting reizen. Dit betekent dat er sowieso sprake is van meer 'voordeel' voor deze klanten.Op zich heb je gelijk, echter de voordeelurenkaart waar ik voor betaal en de reden waarom ik hem heb gehouden is natuurlijk ook de samenreiskorting. Dit is voor velen 1 van de redenen geweest om niet over te stappen. Ik snap wel dat MIJN reis niet anders wordt maar die van mijn partner in dit geval wel. waardoor ons huishouden nu meer kwijt is.
Dat kan ik me voorstellen, Nizno. Zoals aangegeven ben je vrij om nu alsnog over te stappen naar bijvoorbeeld het Dal Voordeel. Je suggestie m.b.t. de prijs zal ik doorgeven.
Nizno, het gedeelte samenreizen in de Voordeeluren valt weg, maar de houder van het Voordeelurenabonnement kan zelf nog wel de hele dag met korting reizen. Dit betekent dat er sowieso sprake is van meer 'voordeel' voor deze klanten.Op zich heb je gelijk, echter de voordeelurenkaart waar ik voor betaal en de reden waarom ik hem heb gehouden is natuurlijk ook de samenreiskorting. Dit is voor velen 1 van de redenen geweest om niet over te stappen. Ik snap wel dat MIJN reis niet anders wordt maar die van mijn partner in dit geval wel. waardoor ons huishouden nu meer kwijt is.

De Samenreiskorting bij Dal Voordeel is altijd identiek geweest aan die bij een Voordeelurenabonnement. Voor beide soorten abonnementen wordt de Samenreiskorting ook op dezelfde manier versoberd in 2016.
Dat kan ik me voorstellen, Nizno. Zoals aangegeven ben je vrij om nu alsnog over te stappen naar bijvoorbeeld het Dal Voordeel.ja duh, waarmee ik alsnog verslechtering van mijn voorwaarden krijg.

NS maakt nu de voorwaarden van mijn kaart anders maar verhoogt de prijs wel.


De Samenreiskorting bij Dal Voordeel is altijd identiek geweest aan die bij een Voordeelurenabonnement. Voor beide soorten abonnementen wordt de Samenreiskorting ook op dezelfde manier versoberd in 2016.
Echter ik heb geen dalvoordeelkaart maar een oude voordeelurenkaart dus de voorwaarden van de dalvoordeelkaart dat die onlogisch waren heb ik vrij weinig mee te maken natuurlijk.
Dat kan ik me voorstellen, Nizno. Zoals aangegeven ben je vrij om nu alsnog over te stappen naar bijvoorbeeld het Dal Voordeel.ja duh, waarmee ik alsnog verslechtering van mijn voorwaarden krijg.

NS maakt nu de voorwaarden van mijn kaart anders maar verhoogt de prijs wel.


En juist vanwege dat feit mag U Uw abonnement ook opzeggen zonder problemen.
U kunt NS toch niet verbieden om een product in prijs te verhogen of de voorwaarden aan te passen?

En juist vanwege dat feit mag U Uw abonnement ook opzeggen zonder problemen.
U kunt NS toch niet verbieden om een product in prijs te verhogen of de voorwaarden aan te passen?
Ik kan sowieso zonder problemen opzeggen. Ik vind het alleen erg vreemd om de voorwaarden van de kaart aan te passen en de prijs te verhogen. En dan ook nog te stellen dat het 'slechts' om meereizende personen gaat dus dat ik er geen hinder van zou hebben in mijn abonnement. Klinkt een beetje cru alsof het samenreizen niet een deel van het voordeelurenkaartabonnement is geweest maar gewoon een extraatje.
Dat kan ik me voorstellen, Nizno. Zoals aangegeven ben je vrij om nu alsnog over te stappen naar bijvoorbeeld het Dal Voordeel.ja duh, waarmee ik alsnog verslechtering van mijn voorwaarden krijg.

NS maakt nu de voorwaarden van mijn kaart anders maar verhoogt de prijs wel.


En juist vanwege dat feit mag U Uw abonnement ook opzeggen zonder problemen.
U kunt NS toch niet verbieden om een product in prijs te verhogen of de voorwaarden aan te passen?


Iedere VDU houder mag al elke maand zijn kaart opzeggen zonder problemen.
. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen.
Je betaalt ook veel meer dan voor de andere abonnementen.
Waarom heet het samenreiskorting als mijn medereiziger geen korting krijgt als we samen reizen?
Door de aangekondigde wijziging van het samen reizen per 1 januari vindt er een verslechtering van je abonnement plaats.
Er staat dat er voor jou als abonnementhouder niets verandert, maar dit is wel het geval. De keuze om een dag weg te gaan samen met iemand anders wordt beperkter door de tijdsbeperking die de ns nu oplegt. Er is toegezegd dat er aan de voorwaarden voor "oude" abonnementhouders niet gesleuteld zou worden, en dat gebeurt nu wel. Daarom graag snel terugdraaien die maatregel, want ns houdt zich hierbij niet aan de toezeggingen die gedaan zijn.


Mijn Idee!!!
[quote=Bettyboop][b][i]


Waarom heet het samenreiskorting als mijn medereiziger geen korting krijgt als we samen reizen?


Het product heet toch niet samenreisvoordezelfdeprijskorting?
Iedereen bedankt voor de suggesties en feedback. Ook iedereen die zijn frustratie en/of zorgen heeft geuit wil ik bedanken voor jullie bericht.

Ik wil voorkomen dat we in dit topic de (persoonlijke) discussie met elkaar aangaan. Het is interessant om te zien dat er reizigers zijn die veel zullen merken van de aanpassing van de Samenreiskorting, en dat er reizigers zijn die dit anders ervaren. Dit is denk ik met vrijwel iedere wijziging het geval. Heb je een vraag over Samenreiskorting, dan mag je die hier uiteraard stellen. Ik, mijn collega's of een van de andere forumleden beantwoorden deze graag. Ook wanneer je een suggestie hebt (bijvoorbeeld over onze communicatie) mag je dit hier altijd doorgeven.

De reden dat we dit via het forum doen, is zodat alle content (informatie) op één plek verzameld is. Dat is voor ons als bedrijf makkelijk, maar ook voor reizigers die vragen hebben of hun mening willen geven: we zijn sneller te vinden. Daarnaast nemen we jullie feedback mee ter verbetering, bijvoorbeeld ten opzichte van de volgende mailing over dit onderwerp: blijkbaar hadden we sommige dingen duidelijker kunnen formuleren. Ik en mijn collega's zijn dan ook erg blij met jullie feedback, zelfs wanneer deze niet altijd positief is. Het gaat er immers om dat jullie als reiziger recht hebben op een mening wanneer het gaat om onze dienstverlening.

Ik kan me goed voorstellen dat er reizigers zijn die niet vrolijk worden van de wijziging van de Samenreiskorting. Dit zal denk ik vooral gaan om de Voordeelurenabonnementhouders, omdat dit de enige groep reizigers betreft die zelf nog kunnen reizen in de Voordeeluren. Hoewel jullie nog steeds in de Voordeeluren kunnen reizen, kan ik me voorstellen dat de aanpassing voor jullie medereizigers ook als nadeel voor jullie wordt ervaren. (Laatste zin aangepast n.a.v. berichten)

Reageer