Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016 | NS Community

Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016


Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

We hebben te maken met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

Ahoewel het geen leuke maatregel is voor iedereen, is het wel noodzakelijk.

Voordelig meereizen in de daluren
Als NS-abonnementhouder mag je in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Jouw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

Samen uit en thuis
Reis je dezelfde dag ook samen terug? Jouw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.



Ik heb een e-mail van NS ontvangen over wanneer Samenreiskorting geldig is. Waarom?
NS wil je graag informeren over hoe je gebruik kunt maken van Samenreiskorting en over de wijziging in de geldigheid van Samenreiskorting. Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Om gebruik te kunnen maken van Samenreiskorting, dient jouw medereiziger op werkdagen voortaan vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur in te checken met zijn eigen OV-chipkaart. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen

Hoe kan ik iemand met korting met mij mee laten reizen (Samenreiskorting)?
Als houder van een NS-jaarabonnement kun je maximaal drie personen met 40% korting in de daluren (vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur) laten meereizen. Medereizigers dienen hiervoor een eigen OV-chipkaart te hebben. Dit kan ook een OV-chipkaart van een andere vervoerder dan NS zijn. Jouw medereiziger zet bij de NS-kaartautomaat Samenreiskorting op zijn of haar eigen OV-chipkaart.

De medereiziger:
1. Houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-Kaartautomaat, rechts onder het scherm.
2. Kiest ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
3. Kiest ‘Akkoord’ en houdt de kaart opnieuw voor de lezer.
Samenreiskorting staat nu op de OV-chipkaart van je medereiziger en deze reist met 40% korting als er ingecheckt wordt in de daluren.

Overige belangrijke informatie over Samenreiskorting:
  • Voor het kunnen reizen op Samenreiskorting is een minimaal saldo van 10 euro op de kaart nodig.
  • 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Reist u samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.
  • Samenreiskorting is ook geldig bij de andere treinvervoerders en op de binnenlandse trajecten van NS International m.u.v. Thalys (voor sommige treinen is een toeslag nodig).
  • Kijk voor meer informatie op ns.nl/Samenreiskorting.
Hoe kan ik in de 1e klas reizen met Samenreiskorting?
Als je met iemand met een NS-abonnement wil meereizen en Samenreiskorting op uw OV-chipkaart zet, krijg je ook de mogelijkheid om de gewenste klasse te kiezen. Wanneer er minimaal € 10,- saldo op je OV-chipkaart staat en je checkt in tijdens de daluren, reis je met 40% korting in de klasse die je gekozen hebt.

Kunnen NS-reizigers met een Business Card ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Zakelijke reizigers met een NS-Business Card mét abonnement kunnen 3 mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting. Deze abonnementen zijn: Dal abonnement, Traject Vrij, Trein Vrij en OV Vrij abonnement. Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement kunnen geen mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting.

Kunnen Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement (NS-Business Card Basis) zelf met korting meereizen met iemand met een NS-abonnement?
Dat kan, alleen dienen zij hiervoor een andere OV-chipkaart te gebruiken, dan hun Business Card. Het product ‘Samenreiskorting’ kan namelijk niet op een Business Card gezet worden.

Kunnen studenten met een Studentenreisproduct ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Ja, studenten met een Studentenreisproduct kunnen ook 3 mensen tijdens de daluren met 40% korting met hun mee laten reizen.

Wat moet ik doen als ik moet overstappen, moet ik dan in- en uitchecken? Kan ik met mijn OV-chipkaart ook in treinen van andere treinvervoerders reizen?
Bij andere treinvervoerders kun je ook met je OV-chipkaart reizen. Zolang je reist met NS, en je jouw reis niet onderbreekt, hoef je alleen op je vertrekpunt in te checken en op de eindbestemming uit te checken. Stap je over op een andere vervoerder, dan moet je eerst uitchecken bij een NS-kaartlezer en daarna inchecken bij de andere vervoerder. Eenmaal ingecheckt bij een andere vervoerder, is het niet mogelijk nog uit te checken bij NS. Aan het einde van de reis check je uit bij de andere vervoerder. Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.

Meer informatie
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic!

292 reacties

Toch is er iets raars. Het oude voordeelabonnement werkt pas vanaf 9 uur 's ochtends. Maar het nieuwe reizen met Voordeel is wel voor 6:30u te gebruiken. Is dit zo?
Dat is ook logisch omdat anders houders van een voordeelurenabonnement door 's morgens net voor 6.30 uur in te checken zowel heen als terug met korting in de spits naar hun werk zouden kunnen reizen. En dat is nou net niet de bedoeling.

Bij houders van dalvoordeel is dat probleem er niet omdat zij in de middagspits niet met korting mogen reizen.


Wat is daar logisch aan ? Houders van Dalvoordeel kunnen ook voor 16,05 inchecken om met korting te reizen.....Dan reis je ook heen en terug met korting in de spits.
Reputatie 4
Houders van Dalvoordeel kunnen ook voor 16,05 inchecken om met korting te reizen.....Dan reis je ook heen en terug met korting in de spits.
Alleen is inchecken voor 16.00 uur voor de meeste werkenden geen haalbare kaart. Zo vroeg naar huis is bij veel bedrijven onhandig of niet toegestaan.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is voor veel mensen niet haalbaar in verband met de werktijden maar mensen met een VDU kunnen in de middagspits reizen wanneer ze willen. Het is wel degelijk een voordeel voor een forens als je in de middagspits kunt instappen wanneer je wilt.
De reizigers die op tijd in kunnen checken maken gewoon gebruik van de mogelijkheden. Is die optie van het in de spits de reis mogen afmaken er niet, dan worden de kortingsabonnementen voor de daluren onaantrekkelijk en verminder het effect.. Dat sommige mensen die in de spits moeten reizen hier met wat schuine ogen naar kijken dat blijkt hier op het forum wel. Je moet wel verder kijken dan je neus lang is: De spitsrijder heeft wel degelijk belang bij het bestaan van deze abonnementen. Ook al kun je het laatste stukje afmaken, het leidt toch tot meer reizen in de daluren en het verlicht daarmee de spits. Dat het een beetje zuur is voor iemand die de volle prijs betaalt, is wel begrijpelijk, het is ook maar hoe je in het leven staat en het voordeel van een ander niet als het grootst mogelijke onrecht ziet. Hoe dan ook, per saldo is de druk op de spits geringer. Dat is ook hard nodig. Ik maak wel eens een deel in de spits af maar per saldo reis ik er bijna altijd buiten. Ik zal toch echt niet de enige zijn. De prijsprikkel werkt.
Houders van Dalvoordeel kunnen ook voor 16,05 inchecken om met korting te reizen.....Dan reis je ook heen en terug met korting in de spits.
Alleen is inchecken voor 16.00 uur voor de meeste werkenden geen haalbare kaart. Zo vroeg naar huis is bij veel bedrijven onhandig of niet toegestaan.


Inchecken voor 16.00 is niet haalbaar maar voor 6.30 wel ? Ja hoor...
@Pe_pe: hetgeen je aanhaalt is niet van toepassing voor het internationale treinverkeer. Degenen die meereizen met Samenreiskorting hoeven geen eenmalige ov-chipkaart aan te schaffen. Zij krijgen gewoon een internationaal ticket met in NL 40% korting. Degene met de kortingskaart toont deze aan de TM met uiteraard zijn/haar internationale treinticket en dat is voldoende.

Dank voor het corrigeren van het vorige antwoord. Ik zie dat ik veel gequote had, maar net niet de oorspronkelijke vraag. Die ging over de tijden waarop Samenreiskorting geldt voor een internationaal vervoerbewijs en is hiermee nog niet beantwoord:

@Sivan NS
Bij internationale vervoerbewijzen gelden ook voor 'nieuwe' abonnementen (en Samenreiskorting) de tijden van de Voordeeluren. Blijft dat ook voor Samenreiskorting ongewijzigd?


Dit antwoord laat nu echt veel te lang op zich wachten. Bovendien heb ik het inmiddels via HC Loes gekregen:
In combinatie met een internationaal vervoerbewijs gelden voor Samenreiskorting inderdaad dezelfde afwijkende kortingstijden als voor Dal Voordeel in combinatie met een internationaal vervoerbewijs. Dat betekent concreet dat je wel nog steeds gebruik kunt maken van Samenreiskorting tijdens de middagspits met een internationaal vervoerbewijs.

Koop je dus een internationaal vervoerbewijs met Samenreiskorting in Nederland van of naar een station net over de Grens, dan kun je daarmee voor een deeltraject binnen Nederland Samenreiskorting gebruiken tijdens de middagspits. In sommige gevallen kan dat voordeliger zijn dan vol tarief betalen.
Excuses hiervoor Pe_pe. Fijn om te lezen dat Loes je heeft kunnen helpen en dat het inmiddels duidelijk is. Bedankt voor het delen.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt het gewoon op je ticket invullen dat je 40 procent korting hebt als je 's middags vanuit het buitenland Nederland binnenkomt. Dat geldt voor samenreiskorting maar, wellicht ten overvloede ook met een Weekendvrij of ander kortingsabonnement. Voor Dalvrij-reizigers is het goed te weten dat de 100 procent korting in Nederland dan ook geldt.
Het zou ook bijzonder onhandig en lastig werkbaar zijn als deze regeling zou ontbreken.
De redactie van Spoor heeft helaas gemist dat de Samenreiskorting is gewijzigd. Op pagina 47 (binnenkant laatste pagina) van de meest recente editie (2016-1) is te lezen:

Samenreiskorting: drie reisgenoten krijgen 40% korting in de voordeeluren. Kijk voor meer informatie op ns.nl.
Reputatie 7
Badge +4
Goed opgemerkt, mijn tenen bewogen ook even. De afstemming binnen NS laat te wensen over.
Dat is inderdaad niet zoals het zou moeten. Ik heb het onder de aandacht gebracht zodat het in volgende versies niet meer zal voorkomen. Bedankt voor de feedback!
Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

Vraag 1:Ik reisde met mijn vrouw. Ik heb de ´oude´voordeelurenkaart, mijn vrouw met samenreiskorting. We checkten in voor 16.00u. Om 17.00u moesten we overstappen naar een andere vervoerder. Vanaf dat moment moest mijn vrouw het volle bedrag betalen. Hoe kan dat kloppen met het antwoord van Sivan?
Als je met samenreiskorting voor middagspits incheckt bij NS (b.v. 15:00) en je stapt dan in de middagspits (b.v. rond 16:15) over op een andere vervoerder, loopt de samenreiskorting dan door bij de andere vervoerder?

Vraag 2:
Als je met samenreiskorting voor middagspits incheckt bij NS (b.v. 15:00) en je moet voor je overstap in de middagspits (b.v. rond 16:15) naar een ander perron waarvoor je langs poortjes moet lopen (b.v. in Amsterdam Muiderpoort van het ene naar het andere perron of in Hilversum van spoor 2-5 naar spoor 1), loopt de samenreiskorting dan ook door?
Hallo kruud, in het antwoord van Sivan wordt uitgegaan van de daluren. In het algemeen geldt dat als de je van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Wanneer je reis start in de daluren en je in de spits van vervoerder wisselt dan start je een nieuwe reis en komt de Samenreiskorting te vervallen.
Hallo kruud, in het antwoord van Sivan wordt uitgegaan van de daluren. In het algemeen geldt dat als de je van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Wanneer je reis start in de daluren en je in de spits van vervoerder wisselt dan start je een nieuwe reis en komt de Samenreiskorting te vervallen.

Aanvulling: Het is verstandig in deze situatie van tevoren uit te rekenen of het wel voordelig is om voor een deel van de reis Samenreiskorting te gebruiken. Door het 'starten van een nieuwe reis' (in NS-logica; voor een reiziger is het gewoon het vervolg van dezelfde reis) vervalt namelijk ook de lange-afstandskorting. Dikwijls is het voordeliger om de hele reis tegen vol tarief maar met behoud van lange-afstandskorting te maken, dan voor twee losse reizen te betalen, waarvan één tegen 40% korting.
Badge +3
De redactie van Spoor heeft helaas gemist dat de Samenreiskorting is gewijzigd. Op pagina 47 (binnenkant laatste pagina) van de meest recente editie (2016-1) is te lezen:

Samenreiskorting: drie reisgenoten krijgen 40% korting in de voordeeluren. Kijk voor meer informatie op ns.nl.

Dat is inderdaad niet zoals het zou moeten. Ik heb het onder de aandacht gebracht zodat het in volgende versies niet meer zal voorkomen. Bedankt voor de feedback!
'k Zou het nog eens onder de aandacht brengen. De tweede Spoor van dit jaar spreekt nog steeds van voordeeluren in plaats van daluren. Bovendien is er in die editie geen woord gewijd aan de gewijzigde tijden voor Samenreiskorting in de zomermaanden. Jammer dat mijn eerdere suggestie daarvoor het niet gehaald heeft.
We hebben het gezien, Tochjo. Erg slordig en ik ga dit ook zeker aankaarten.
Op deze pagina staat nog steeds een verouderde omschrijving van de geldigheid van Samenreiskorting.
Bedankt voor het doorgeven Pe_pe. Ik ga hier een melding van maken zodat dit kan worden aangepast.

Reageer