Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016


Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

We hebben te maken met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

Ahoewel het geen leuke maatregel is voor iedereen, is het wel noodzakelijk.

Voordelig meereizen in de daluren
Als NS-abonnementhouder mag je in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Jouw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

Samen uit en thuis
Reis je dezelfde dag ook samen terug? Jouw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.



Ik heb een e-mail van NS ontvangen over wanneer Samenreiskorting geldig is. Waarom?
NS wil je graag informeren over hoe je gebruik kunt maken van Samenreiskorting en over de wijziging in de geldigheid van Samenreiskorting. Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Om gebruik te kunnen maken van Samenreiskorting, dient jouw medereiziger op werkdagen voortaan vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur in te checken met zijn eigen OV-chipkaart. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen

Hoe kan ik iemand met korting met mij mee laten reizen (Samenreiskorting)?
Als houder van een NS-jaarabonnement kun je maximaal drie personen met 40% korting in de daluren (vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur) laten meereizen. Medereizigers dienen hiervoor een eigen OV-chipkaart te hebben. Dit kan ook een OV-chipkaart van een andere vervoerder dan NS zijn. Jouw medereiziger zet bij de NS-kaartautomaat Samenreiskorting op zijn of haar eigen OV-chipkaart.

De medereiziger:
1. Houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-Kaartautomaat, rechts onder het scherm.
2. Kiest ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
3. Kiest ‘Akkoord’ en houdt de kaart opnieuw voor de lezer.
Samenreiskorting staat nu op de OV-chipkaart van je medereiziger en deze reist met 40% korting als er ingecheckt wordt in de daluren.

Overige belangrijke informatie over Samenreiskorting:
  • Voor het kunnen reizen op Samenreiskorting is een minimaal saldo van 10 euro op de kaart nodig.
  • 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Reist u samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.
  • Samenreiskorting is ook geldig bij de andere treinvervoerders en op de binnenlandse trajecten van NS International m.u.v. Thalys (voor sommige treinen is een toeslag nodig).
  • Kijk voor meer informatie op ns.nl/Samenreiskorting.
Hoe kan ik in de 1e klas reizen met Samenreiskorting?
Als je met iemand met een NS-abonnement wil meereizen en Samenreiskorting op uw OV-chipkaart zet, krijg je ook de mogelijkheid om de gewenste klasse te kiezen. Wanneer er minimaal € 10,- saldo op je OV-chipkaart staat en je checkt in tijdens de daluren, reis je met 40% korting in de klasse die je gekozen hebt.

Kunnen NS-reizigers met een Business Card ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Zakelijke reizigers met een NS-Business Card mét abonnement kunnen 3 mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting. Deze abonnementen zijn: Dal abonnement, Traject Vrij, Trein Vrij en OV Vrij abonnement. Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement kunnen geen mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting.

Kunnen Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement (NS-Business Card Basis) zelf met korting meereizen met iemand met een NS-abonnement?
Dat kan, alleen dienen zij hiervoor een andere OV-chipkaart te gebruiken, dan hun Business Card. Het product ‘Samenreiskorting’ kan namelijk niet op een Business Card gezet worden.

Kunnen studenten met een Studentenreisproduct ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Ja, studenten met een Studentenreisproduct kunnen ook 3 mensen tijdens de daluren met 40% korting met hun mee laten reizen.

Wat moet ik doen als ik moet overstappen, moet ik dan in- en uitchecken? Kan ik met mijn OV-chipkaart ook in treinen van andere treinvervoerders reizen?
Bij andere treinvervoerders kun je ook met je OV-chipkaart reizen. Zolang je reist met NS, en je jouw reis niet onderbreekt, hoef je alleen op je vertrekpunt in te checken en op de eindbestemming uit te checken. Stap je over op een andere vervoerder, dan moet je eerst uitchecken bij een NS-kaartlezer en daarna inchecken bij de andere vervoerder. Eenmaal ingecheckt bij een andere vervoerder, is het niet mogelijk nog uit te checken bij NS. Aan het einde van de reis check je uit bij de andere vervoerder. Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.

Meer informatie
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic!

292 reacties

Badge +3
De redactie van Spoor heeft helaas gemist dat de Samenreiskorting is gewijzigd. Op pagina 47 (binnenkant laatste pagina) van de meest recente editie (2016-1) is te lezen:

Samenreiskorting: drie reisgenoten krijgen 40% korting in de voordeeluren. Kijk voor meer informatie op ns.nl.

Dat is inderdaad niet zoals het zou moeten. Ik heb het onder de aandacht gebracht zodat het in volgende versies niet meer zal voorkomen. Bedankt voor de feedback!
'k Zou het nog eens onder de aandacht brengen. De tweede Spoor van dit jaar spreekt nog steeds van voordeeluren in plaats van daluren. Bovendien is er in die editie geen woord gewijd aan de gewijzigde tijden voor Samenreiskorting in de zomermaanden. Jammer dat mijn eerdere suggestie daarvoor het niet gehaald heeft.
Het is mij duidelijk dat de wereld verandert en dat er soms nieuwe voorwaarden worden gesteld aan diensten in het algemeen, soms pakken ze voordelig uit voor de klant en soms nadelig. Prima

De afgelopen maanden heb ik mij tijdens mijn treinreizen tussen de uren 0700-1100 & 15.00-19.00 me inderdaad als een derdeklasse reiziger gevoeld. Geen plek, meerdere keren overstappen dankzij de nieuwe dienstregeling, vertragingen net onder de 30 min. Zakelijk ga ik het liefste ook met de trein omdat ik dan zou kunnen werken in de trein, helaas is dit ook amper meer mogelijk gebleken de afgelopen maanden. En dan nog te bedenken dat ik regelmatig daarvoor een ticket voor de eerste klas heb gekocht.

Gezien de laatste wijziging van de voorwaarden en de prijsstijgingen (ik ben een houder van de oude voordeelurenkaart) is voor mij de maat wel vol. Samen met reispartners is het amper meer te doen om te reizen naar mijn reguliere bestemmingen en daarbij de aangepaste tijdsblokken te ontzien. Bedankt NS wij gaan vanaf nu met de auto of met de bus, dat scheelt in tijd en kosten(file's ruim meegerekend). De voordeelurenkaart gaat retour.

Normaal gesproken voel ik geen enkele noodzaak om mijn ongenoegen te uiten op forums maar misschien helpt het voor de blijvende klanten nog dat de voorwaarden wat klantvriendelijker worden, want zoveel blijft er helaas niet meer over.

En nog een pluim voor de dames en heren van de webcare die gewoon hun best doen om te redden wat er te redden valt van dit belachelijke beleid dat door anderen is bedacht.
Onze voordeelurenabonnementen werden automatisch verlengd op 26 november van dit jaar en nog geen maand later kreeg ik het bericht dat er niemand meer mee mag reizen op mijn voordeelurenabonnement tegen dezelfde voorwaarden als ik. Ik word dus verplicht om op mijn duurdere abonnement te reizen volgens het daluren abonnement. Als ik dit 26 november had geweten had ik mijn abonnement niet verlengd. Nu heb ik een opzegtermijn van 1 maand ( ik heb al opgezegd op 22 december) en mijn abonnement eindigt 26 januari 2016!
Ik ben dus 2/12 van mijn dure abonnement plus "gratis" reizen kwijt.
Dit kan toch niet!
Bedankt (niet dus) NS:@
Goedemorgen iedereen. Aangezien gisteren de tweede lading berichten is verstuurd, begrijp ik dat er veel nieuwe reacties zijn. Goed dat jullie je feedback en je mening hier uiten!

Hoewel ik me kan voorstellen dat niet iedereen zin heeft om (inmiddels) 9 pagina's door te lezen, is het denk ik wel handig dat jullie ook de oudere berichten even goed lezen. Veel vragen zijn al gesteld en beantwoord.

Nog even ter herhaling van enkele belangrijke punten:
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. De meesten van jullie zullen dit abonnement al langer dan 4 jaar hebben, aangezien het sinds 2011 niet meer wordt verkocht. Dit abonnement geeft de abonnementhouder recht op de hele dag korting na 9 uur 's ochtends. Ik kan me echter voorstellen dat er klanten zijn die dit abonnement alleen gebruiken met hun partner/vriend of vriendin. Dit betekent dat je nog steeds met hem of haar gebruik kunt maken van de Samenreiskorting, maar niet meer in de Voordeeluren. Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de te reizen tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Wellicht is het voor sommigen van jullie mogelijk om de reistijden hierop af te stemmen. Mocht dit echt niet wenselijk of mogelijk zijn, dan kun je jouw abonnement maandelijks opzeggen: je zit er dus nog niet een jaar aan vast.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden en NS
- de Samenreiskorting is aangepast omdat we te maken hebben met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

@Gergith: je geeft aan dat jouw abonnement 26 november is verlengd. Je hebt 21 december bericht gehad over het wijzigen van de Samenreiskorting. Je had toen eventueel meteen je abonnement kunnen opzeggen. NS zou dit dan per 25 januari hebben beëindigd. Je kunt dan nog tot en met 31 december gebruik maken van de Samenreiskorting in oude vorm. Het is dus niet zo dat je 2 maanden van je dure abonnement en Keuzedagen kwijt bent.
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. (...) Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de daluren te reizen.
Niet tijdens de Daluren, maar tijdens de uren die zowel Dal- als Voordeeluren zijn. Samen met korting reizen vóór 6.30 is voor houders van een Voordeelurenabonnement (als hoofdreiziger) niet mogelijk.

- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden en NS mag de voorwaarden van de Samenreiskorting ook wijzigen.
Als er 'voorwaarden van de Samenreiskorting' bestaan, ontbreken die op de website.
Ik zal mijn bericht iets aanscherpen, bedankt.
@Pe_pe. Volgens mij worden de voorwaarden van de Samenreiskorting alleen gepubliceerd tijdens het bestelproces bij de automaat. Dat is ook het moment waarop de meereizende akkoord gaat met die voorwaarden.
@De Luchmacht 2
Dat zou kunnen, daar heb ik in elk geval niet gekeken. Het neemt niet weg dat ze op de website niet zouden misstaan, de voorwaarden van andere eenmalige vervoerbewijzen staan er ook.
Reputatie 1
Goedemorgen iedereen. Aangezien gisteren de tweede lading berichten is verstuurd, begrijp ik dat er veel nieuwe reacties zijn. Goed dat jullie je feedback en je mening hier uiten!

Hoewel ik me kan voorstellen dat niet iedereen zin heeft om (inmiddels) 9 pagina's door te lezen, is het denk ik wel handig dat jullie ook de oudere berichten even goed lezen. Veel vragen zijn al gesteld en beantwoord.

Nog even ter herhaling van enkele belangrijke punten:
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. De meesten van jullie zullen dit abonnement al langer dan 4 jaar hebben, aangezien het sinds 2011 niet meer wordt verkocht. Dit abonnement geeft de abonnementhouder recht op de hele dag korting na 9 uur 's ochtends. Ik kan me echter voorstellen dat er klanten zijn die dit abonnement alleen gebruiken met hun partner/vriend of vriendin. Dit betekent dat je nog steeds met hem of haar gebruik kunt maken van de Samenreiskorting, maar niet meer in de Voordeeluren. Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de te reizen tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Wellicht is het voor sommigen van jullie mogelijk om de reistijden hierop af te stemmen. Mocht dit echt niet wenselijk of mogelijk zijn, dan kun je jouw abonnement maandelijks opzeggen: je zit er dus nog niet een jaar aan vast.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden en NS
- de Samenreiskorting is aangepast omdat we te maken hebben met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

@Gergith: je geeft aan dat jouw abonnement 26 november is verlengd. Je hebt 21 december bericht gehad over het wijzigen van de Samenreiskorting. Je had toen eventueel meteen je abonnement kunnen opzeggen. NS zou dit dan per 25 januari hebben beëindigd. Je kunt dan nog tot en met 31 december gebruik maken van de Samenreiskorting in oude vorm. Het is dus niet zo dat je 2 maanden van je dure abonnement en Keuzedagen kwijt bent.



Voor de duidelijkheid. Mijn medereiziger mag toch wel meereizen met 40% korting tussen 16:00 en 18:30 uur als hij/zij voor 16:00uur inchecked. Dat staat niet duidelijk in je verhaal.
Hoi Peter. Het moment van inchecken is leidend. Indien jouw medereiziger bijvoorbeeld om 15.58 ingecheckt, dan is de Samenreiskorting gewoon geldig.
[quoteVoor de duidelijkheid. Mijn medereiziger mag toch wel meereizen met 40% korting tussen 16:00 en 18:30 uur als hij/zij voor 16:00uur inchecked. Dat staat niet duidelijk in je verhaal.

Je medereiziger mag zelfs tot 16.04.59 inchecken daarvoor,
Met daarbij de aantekening dat het na 16:05 afmaken van de reis met 40 procent korting alleen van toepassing is wanneer niet tussentijds opnieuw moet worden ingecheckt, bijvoorbeeld vanwege het overstappen naar een andere vervoerder of het moeten passeren van poortjes bij het overstappen naar dezelfde vervoerder.
NS, mag ik u erop wijzen dat u tussentijds geen productvoorwaarden eenzijdig kan wijzigen.
M.a.w. bij het aangaan van een nieuwe contractperiode kunt u de productvoorwaarden wijzigen. De klant kan/mag dan zonder opgaaf van reden het contract verbreken.
Ik ga ervan uit dat de jurist van de NS dit ook weet. Dus abonnementhouders: u bent niet in overtreding als u de samenreiskorting nog op de oude manier toepast tot aan uw nieuwe contractsdatum.
U betaalt immers een hogere abonnementsprijs dan de houders van het daluren-abonnement!
Daar krijgt u dan ook deze service voor.
Ben benieuwd naar de mening van de NS. Proefproces m.i. de moeite waard!
Welkom op het NS Serviceforum Truus.

Nog even ter herhaling enkele belangrijke punten die in dit topic eerder naar voren kwamen:
- het Voordeelurenabonnement is een doorlopend contract. De meesten van jullie zullen dit abonnement al langer dan 4 jaar hebben, aangezien het sinds 2011 niet meer wordt verkocht. Dit abonnement geeft de abonnementhouder recht op de hele dag korting na 9 uur 's ochtends. Ik kan me echter voorstellen dat er klanten zijn die dit abonnement alleen gebruiken met hun partner/vriend of vriendin. Dit betekent dat je nog steeds met hem of haar gebruik kunt maken van de Samenreiskorting, maar niet meer in de Voordeeluren. Jij kunt nog steeds na 9 uur de hele dag met korting reizen, maar als je samen met korting wil reizen, dienen jullie in de te reizen tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Wellicht is het voor sommigen van jullie mogelijk om de reistijden hierop af te stemmen. Mocht dit echt niet wenselijk of mogelijk zijn, dan kun je jouw abonnement maandelijks opzeggen: je zit er dus nog niet een jaar aan vast.
- de Samenreiskorting is niet opgenomen in de voorwaarden van NS
- de Samenreiskorting is aangepast omdat we te maken hebben met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.
Badge +3
NS, mag ik u erop wijzen dat u tussentijds geen productvoorwaarden eenzijdig kan wijzigen.
Er is geen sprake van dat de productvoorwaarden wijzigen. Samenreiskorting is namelijk niet opgenomen in de productvoorwaarden Voordeelurenabonnement. NS ziet Samenreiskorting als een extra voordeel dat verbonden is aan een Voordeelurenabonnement, zoals uit dit bericht van Klaas-Jan, medewerker van NS, blijkt. Volgens artikel 12.1 van de genoemde productvoorwaarden heeft NS het recht die op elk moment aan te passen of in te trekken.

U geeft verder aan dat de hogere prijs van het Voordeelurenabonnement te maken heeft met de huidige uren waarin Samenreiskorting geldig is. Daar kan geen sprake van zijn, want Samenreiskorting kent altijd dezelfde kortingsuren, ongeacht het abonnement waar de abonnementhouder mee reist. Dat leidt nu tot de situatie dat iemand met Dal Voordeel zelf in de middagspits vol tarief betaalt, terwijl de mensen die hij met Samenreiskorting meeneemt, met korting reizen. Het prijsverschil zit hem dus in andere zaken, mijns inziens met name in de kortingsmogelijkheden in de middagspits.

Het Voordeelurenabonnement is maandelijks opzegbaar. U kunt dus zonder problemen uw abonnement beëindigen of overstappen op Dal Voordeel, als u vindt dat het prijsverschil met het Voordeelurenabonnement u te weinig meerwaarde biedt. Maar let op, het Voordeelurenabonnement kunt u daarna niet meer aanschaffen.
Goedendag
Dit is weer een mooi voorbeeld over de ns
De ns is overal mee bezig om klanten te binden en naar hun zin te krijgen
Hebben zelf ns extra in dienst genomen en allerlei enquête en onderzoeken te doen om hun klanten naar hun zin te maken
EN wat doen ze sturen ze per mail
En delen dan mee dat de klanten die een voordeel uren abonnement hebben Dat die maar beperkt maar kunnen samenreizen met korting dit zijn vaak mensen die al lang een abonnement hebben bij de ns en toen de tijd daarvoor zo abonnement hebben afgesloten
En dan zegen ze in deze topic je kunt en mag hem gewoon opzeggen als je er niet mee eens ben dat is lekker klantvriendelijk maar ja zo komt de ns wel af van die ouwe abonnementen volgens mij is dit gewoon hun bedoeling
NS jullie zijn weer goed bezig om zo je klanten te houden
Ns-medewerkers, wilt u svp stoppen met ons op een dwaalspoor te brengen met het voortdurend verwijzen naar voorwaarden? NS heeft de VDU abonnementen verkocht MET samenreiskorting, deze werd daarbij expliciet genoemd als voordeel van dit abonnement en als reden te meer om een dergelijk abonnement aan te schaffen. Om nu te zeggen dat het een extra is dat naar believen mag worden ingetrokken, dat gaat er bij niemand in. Overigens net zo min als de onschuld van NS aan de voortdurende problemen op het spoor.
NS heeft de zaken laten sloffen en de reizigers worden de dupe.
Welnu NS, je kunt me wat! Ik zal meenemen wie ik wil, met korting, op de tijden die gelden voor mijn abonnement, zoals ik dat abonnement heb afgesloten. Ik heb al meer dan genoeg ellende met treinen die niet komen, te laat komen, overvol zijn, halverwege blijven staan waardoor ik mijn aansluiting mis en zo kan ik nog heel lang doorgaan.
Laat het maar op een proefproces aankomen, dat is gemakkelijk te winnen.
Badge +3
Ik zal meenemen wie ik wil, met korting, op de tijden die gelden voor mijn abonnement, zoals ik dat abonnement heb afgesloten.
Hoe wilt u dat doen? Het product Samenreiskorting dat bij de kaartautomaat geladen moet worden om van Samenreiskorting te profiteren, zal simpelweg niet meer werken bij inchecken in de spitsuren. Bij uitchecken wordt dan gewoon vol tarief afgeschreven.
En trouwens om hoeveel voordeel abonnementen gaat het eigenlijk volgens mij zijn dit er niet zo veel ( 8000)
Want dit is al een oud abonnement
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde
Nou poe poe dat zou wel een groot verschil zijn dat we niet meer hoeven te staan in de treinen
Al die voordeel abonnementen die er dan niet meer zijn in de spits
Dit is gewoon pesterij om onder die voordeel abonnementen uit te komen
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde

Dat is onjuist, alle abonnementen krijgen met deze wijziging te maken.
En trouwens om hoeveel voordeel abonnementen gaat het eigenlijk volgens mij zijn dit er niet zo veel ( 8000)
Want dit is al een oud abonnement
Want daar gaat het gewoon om want bij de dal uren abonnementen blijf het gewoon het zelfde
Nou poe poe dat zou wel een groot verschil zijn dat we niet meer hoeven te staan in de treinen
Al die voordeel abonnementen die er dan niet meer zijn in de spits
Dit is gewoon pesterij om onder die voordeel abonnementen uit te komen


Volgens mij gaat het om een aanzienlijke hoeveelheid oude abonnementen nog maar cijfers daarover zijn onbekend. Veel meer dan 8000.

In 2011 waren het er nog 1,46 miljoen.
Uit deze brief blijkt dat in augustus 2015 nog maar 40% van van abonnementhouders van NS een 'nieuw' abonnement had. Van de overige 60% zal het overgrote deel uit Voordeelurenabonnementen bestaan. Je komt dan eerder op 800.000 dan op 8.000 uit.
@Daantje. Fijn dat je denkt dat een proefproces gemakkelijk te winnen is. Dat is echter absoluut niet zo. Tochjo geeft hierboven al aan dat het onmogelijk is om in te checken buiten de Daluren, waardoor je plannetje om op die wijze een boete op te lopen zal mislukken.

Een proefproces is een middel om de hardheid van een wet te toetsen aan eventueel geschonden (universele) rechten. Niet om een door een onderneming doorgevoerde wijziging te toetsen.

Als het je al zou lukken om iemand met korting mee te nemen buiten de Daluren, dan nog komt er geen proces. De conducteur zal een UvB uitschrijven, NS zal je tot betaling manen, een incassobureau zal hetzelfde doen. Vervolgens komt het bij de deurwaarder, die het hele rataplan af zal werken, en die door de rechter zal laten toetsen of de juiste procedures zijn gevolgd. Dat is het enige moment waarop degene die zwart heeft gereden schriftelijk wat inspraak heeft, maar tot een zitting zal het niet komen. Inhoudelijk wordt er niet gekeken naar de reden van zwartrijden... NS bezit daarnaast de mogelijkheid het CJIB de boete te laten innen. Die hebben de mogelijkheid om personen te gijzelen wanneer een boete niet betaald wordt. Lijkt me niet de weg die je op moet willen.

Jij als abonnementhouder bent bovendien geen partij in een zaak zoals jij die hierboven voorstelt. Degene die ten onrechte gebruik maakt van de Samenreiskorting (de zwartrijder) en NS wel. De zwartrijder gaat per 1 januari een andere overeenkomst met NS aan dan daarvoor mogelijk was en heeft dus geen poot om op te staan.

Feitelijk worden de abonnementhouders niet gedupeerd door de wijziging in de Samenreiskorting. Het zijn de meereizenden die gedupeerd worden door, of profiteren van, de wijziging. Vervoersbewijzen zijn bovendien persoonlijk en niet overdraagbaar. Wie de vervoersbewijzen betaalt, doet daarbij niet ter zake. De meereizenden hebben geen doorlopende overeenkomst met NS. Een overeenkomst gaan ze steeds opnieuw aan op de momenten waarop ze Samenreiskorting bij de automaat activeren, per 1 januari dus volgens de nieuwe voorwaarden voor Samenreiskorting.

Eerder werd in dit topic gezegd dat 'organisaties' rechtszaken voorbereiden tegen NS. Dat is pure onzin, omdat ze dat anders al hadden gedaan middels een kort geding, voordat de wijziging ingaat. Op dit moment heeft NS een wijziging die eventueel te billijken valt. Vanaf 4 januari kan NS de billijkheid van de wijziging bovendien onderbouwen met cijfers. Lijkt me niet slim van die 'organisaties' om daar op te wachten. De bedoelde 'organisaties' zullen getoetst hebben of NS deze wijziging mag doorvoeren en geconcludeerd hebben dat dat mag. Reizigers die bij zo'n organisatie zijn aangesloten, willen dat niet horen. Daarom wachten die 'organisaties' tot de boel een beetje bezonken is en komen ze dan wellicht met een reactie.
Feitelijk worden de abonnementhouders niet gedupeerd door de wijziging in de Samenreiskorting.

Dat is onzin. Abonnementhouders betalen een vast bedrag aan NS in ruil voor een aantal voordelen.
1 van de voordelen die door NS heel prominent wordt beschreven op de productpagina's van de abonnementen is de samenreiskorting.
Als gevolg van de inperking van de samenreiskorting krijgen de abonnementhouders dus minder geleverd, terwijl ze hier in de meeste gevallen meer voor moeten gaan betalen. Ze worden dus wel degelijk gedupeerd.
Niet de abonnementhouder maar de meereizende krijgt meer/minder geleverd. De meereizende gaat een aparte overeenkomst aan met NS tegen, per 1 januari, andere voorwaarden.

Reageer