beantwoord

Samenreiskorting werkt niet

• 1 september 2016
  • 9 reacties
  • 242 Bekeken

Reputatie 2
Vanavond is mijn vrouw met mij teruggereisd van Utrecht CS naar Deventer. Zij heeft een anonieme OV-kaart en had gekozen voor samenreiskorting 1e klas. Dat zagen we op de display. Echter, in Deventer werd het volledige bedrag afgeschreven. Hoe kan dat?
icon

Beste antwoord door Tochjo 1 september 2016, 21:10

Het tijdstip van inchecken is bepalend. Iemand die om 8.45 uur incheckt, betaalt bij uitchecken de ritprijs vol tarief, ook als Samenreiskorting op de kaart geladen is en ook als de hele reis in de daluren plaatsvindt.

Om met Samenreiskorting te kunnen reizen, moet dus worden ingecheckt in de daluren. Die zijn op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Er geldt voor het inchecken wel een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger. Voor een reis na de avondspits geldt dat bij het uitchecken de ritprijs met korting berekend als is ingecheckt om 18.25 uur of later (als Samenreiskorting op de kaart geladen is).
Bekijk origineel

9 reacties

Checkte ze in buiten de avondspits?
Was ze voor die tijd zonder Samenreiskorting met de trein naar Utrecht gereisd en had ze daarvoor minder dan een half uur daarvoor uitgecheckt?
Reputatie 2
Ze heft inmiddels contact gehad met de klantenservice. Er gelden nieuwe regels sinds 01012016.
Maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk: Onze trein ging om 18.36 uur weg uit Utrecht. Ze had voor 18.30 uur ingecheckt. Dat was dus te vroeg. Als je nou om kwart voor negen incheckt met Samenreiskorting en je trein vertrekt om 9.10 uur, dan reis je feitelijk buiten de spits. Maar geldt Samenreiskorting dan?
jellek
Badge +3
Het tijdstip van inchecken is bepalend. Iemand die om 8.45 uur incheckt, betaalt bij uitchecken de ritprijs vol tarief, ook als Samenreiskorting op de kaart geladen is en ook als de hele reis in de daluren plaatsvindt.

Om met Samenreiskorting te kunnen reizen, moet dus worden ingecheckt in de daluren. Die zijn op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Er geldt voor het inchecken wel een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger. Voor een reis na de avondspits geldt dat bij het uitchecken de ritprijs met korting berekend als is ingecheckt om 18.25 uur of later (als Samenreiskorting op de kaart geladen is).
Reputatie 7
Badge +4
....
Het moment van inchecken telt. Daarbij worden de eerste en laatste 5 minuten van de ochtend- en avondspits nog als daluren geteld. Na het inchecken moet de reis binnen een half uur beginnen. Verder doet het moment van reizen er niet toe.
Reputatie 3
Ze heft inmiddels contact gehad met de klantenservice. Er gelden nieuwe regels sinds 01012016.
Maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk: Onze trein ging om 18.36 uur weg uit Utrecht. Ze had voor 18.30 uur ingecheckt. Dat was dus te vroeg. Als je nou om kwart voor negen incheckt met Samenreiskorting en je trein vertrekt om 9.10 uur, dan reis je feitelijk buiten de spits. Maar geldt Samenreiskorting dan?
jellek

Je mag al om 18.25 inchecken om met samenreiskorting te reizen, de incheck was dus nog vroeger ?

Als je om 8.45 incheckt, krijg je geen samenreiskorting, die krijg je pas vanaf inchecken na 8.55
Reputatie 2
@PaulusH Dat klopt. Het scheelde vanaf 1 minuut: Ze had om 18.24 uur ingecheckt.
Reputatie 3
Dan is het wel heel vervelend dat u geen coulance kreeg van de NS klantenservice medewerker...
Reputatie 2
@PaulusH: Die coulance was er uiteindelijk wel maar bij mij/ons was er onduidelijkheid over de regels zelf.

Reageer