beantwoord

Scannen van dagretour in de trein

• 6 november 2019
  • 8 reacties
  • 170 Bekeken

Hoi, ik koop graag dagretours online, geen gedoe met saldo en vaak aanbiedingen. Nou kwam ik vandaag tot de conclusie dat de qr code niet altijd werkt bij de handheld van de conducteur, te veel of weinig zonlicht, printkwaliteit.. Geen idee. Ik had netjes betaald en geprint (bij de poortjes werkte hij wel), maar in de trein niet. De conducteur vertrouwde me uiteindelijk, maar wat zijn hier de regels voor? 

icon

Beste antwoord door Loes 6 november 2019, 20:27

Indien we de qr code niet kunnen uitlezen, kunnen we terugvallen op de echtheidskenmerken, ook wel zichtkenmerken genoemd. Is de printkwaliteit onvoldoende om ook dat te kunnen vaststellen, is het vervoersbewijs niet geldig. 

Procedure is dan dat er een nieuw vervoersbewijs wordt uitgeschreven en via klantenservice is na te gaan of het toch om een geldig ticket ging. Ik vraag bij scanproblemen altijd of het ticket op de telefoon geladen is en bij voorkeur in de app, dan worden alle instellingen optimaal aangepast om te scannen.

Scannen is een vak apart en ik geef nog geregeld scantips aan mijn collega's, die moeite hebben met scannen. 

Meestal zijn de poortjes lastiger qua uitlezen dan onze kaartlezer, dus ligt aan de scankunsten van mijn collega's vrees ik. 😒

Bekijk origineel

8 reacties

Indien we de qr code niet kunnen uitlezen, kunnen we terugvallen op de echtheidskenmerken, ook wel zichtkenmerken genoemd. Is de printkwaliteit onvoldoende om ook dat te kunnen vaststellen, is het vervoersbewijs niet geldig. 

Procedure is dan dat er een nieuw vervoersbewijs wordt uitgeschreven en via klantenservice is na te gaan of het toch om een geldig ticket ging. Ik vraag bij scanproblemen altijd of het ticket op de telefoon geladen is en bij voorkeur in de app, dan worden alle instellingen optimaal aangepast om te scannen.

Scannen is een vak apart en ik geef nog geregeld scantips aan mijn collega's, die moeite hebben met scannen. 

Meestal zijn de poortjes lastiger qua uitlezen dan onze kaartlezer, dus ligt aan de scankunsten van mijn collega's vrees ik. 😒

Naast gebruiksgemak geeft een dagretour me een gevoel van zekerheid. Ook al wordt m'n portemonnee gejat of is de accu van de telefoon leeg (als ik reis, reis ik vaak lang), een dagretour geeft/gaf me een gevoel van zekerheid. Maar dat blijkt niet helemaal terecht.. 

Ik kom heel af en toe tegen dat ik een code noet kan scannen. 

Bij een uitgeprint ticket:

Slechte printkwaliteit, nat geworden, beschadiging code, code vervaagd

Op de telefoon:

Gebarsten scherm, code niet volledig op beeldscherm, lege accu

Zeg dat ik op 500 e-tickets 1 ticket heb waar ik moeite voor moet doen. Ik heb dit jaar denk ik 5 tickets gehad, die ik met geen mogelijkheid kon scannen en hiervan was er 1 gefraudeerd. 2 waren zeer slecht geprint en kon ik niets beginnen met de echtheidskenmerken, een check op ticketnr leerde me dat het in orde was en 2 waren doorweekt van de regen. De smartphone bracht uitkomst. Geen idee hoeveel ik er dit jaar gecontroleerd heb, werk fulltime en bij voorkeur voer ik controle uit. 

Reputatie 7
Badge +3

2 waren doorweekt van de regen. De smartphone bracht uitkomst. 

Tip: print hem 2 keer uit,

Tip 2: neem een fohn mee om hem droog te blazen :rofl:

Reputatie 7
Badge +4

Loes schreef het al een uur geleden, waar is je like, voorheen HenkNL? Dit kan zo niet! ;-)

Stel dat je (tja, doemdenker) ticket na allerlei controle-opties niet aantoonbaar geldig is, heb je gelijk een boete? 

Reputatie 6
Badge

Mocht dit gebeuren, wat volgens mij zelden het geval is, dan kunt u daarna altijd contact opnemen met de klantenservice. Als u gewoon een geldig ticket heeft gehad en dan aan kunt tonen dan zal de boete normaal gesproken gewoon geannuleerd worden.

Moet natuurlijk niet te vaak gebeuren, maar een net niet goed genoeg leesbaar ticket of een conducteur die hem niet uit kan lezen kan natuurlijk altijd een keer gebeuren. Mijn ervaring is dat de klantenservice in dit soort gevallen niet lastig doet.

Het moet niet elke dag gebeuren dat je een geldig ticket hebt? Grapje, ik snap het. 

Reageer