beantwoord

Schoolreisje eticket legitimatie

Beste NS,

Wij willen voor ons schoolreisje reizen met de trein van Assen naar Amsterdam CS.
Al onze basisschoolleerlingen zijn onder de 12 jaar en kunnen reizen met een railrunner.
Wij twijfelen nog of we van te voren e-tickets gaan kopen voor alle leerlingen (nogal wat werk voor 60 leerlingen) of dat we pas op de dag zelf alle railrunners kopen (meer organisatie op het laatste moment). Beide hebben zo z'n voor- en nadelen.

Onze vraag is echter of onze leerlingen verplicht zijn zich te legitimeren. Wij willen natuurlijk zo weinig mogelijk waardevolle spullen mee laten nemen en hier vallen 60 legitimatiebewijzen, die kwijt kunnen raken, ook onder.
Onze vraag is dan ook of je zowel bij het eticket als bij een ticket die we de dag zelf kopen de legitimatieplicht geldt. Uiteraard zal de begeleiding zich wel kunnen legitimeren.

Met vriendelijke groet,

Rik Talens.
icon

Beste antwoord door Hendrik 8 mei 2015, 16:02

Dit staat op de website van NS:

Het tonen van een geldig identificatiebewijs met foto geldt niet voor kinderen die reizen met een Railrunner. Wel staat hun naam, geboortedatum en de reisdatum op het e-ticket

En verderop staat:

De identificatieplicht geldt voor iedereen van 14 jaar en ouder.
Bekijk origineel

13 reacties

Badge
Dit staat op de website van NS:
Het tonen van een geldig identificatiebewijs met foto geldt niet voor kinderen die reizen met een Railrunner. Wel staat hun naam, geboortedatum en de reisdatum op het e-ticket

En verderop staat:
De identificatieplicht geldt voor iedereen van 14 jaar en ouder.
Bedankt Hendrik!
Ik heb vooral bij de info van de Railrunner gekeken en daar staat deze info niet. Bedankt.
Badge
Graag gedaan!

De website van de NS is af en toe een doolhof...
Reputatie 7
Badge +3
Misschien is ook handig om bij de ouders te informeren of sommige kinderen een Kids-Vrij abonnement hebben en deze dan kunnen gebruiken. Dan hoeft u voor deze kinderen geen railrunner kaartje te kopen.
Reputatie 4
Badge
Het is nog handig te weten dat een railrunner sinds kort ook enkele dagen van te voren uit een ns kaatautomaat is te kopen. Het is dan niet nodig op deze op de dag zelf te kopen.

Verder staat op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht dat legitimatie in het openbaar vervoer vanaf 12 jaar is. Overal anders is inderdaad 14 jaar. Op welke wet of regeling deze 12 jaar is gebaseerd is me onduidelijk.
Badge
Als bij iemand die jonger is dan 14 jaar geconstateerd wordt dat hij/zij zwart rijdt, mag van diegene een identiteitsbewijs worden gevraagd. Dat staat in artikel 92 van de Wet Personenvervoer 2000. 12-minners kunnen niet strafrechtelijk worden vervolgd, dus voor hen heeft het niet nakomen van die verplichting geen gevolgen...
Misschien is ook handig om bij de ouders te informeren of sommige kinderen een Kids-Vrij abonnement hebben en deze dan kunnen gebruiken. Dan hoeft u voor deze kinderen geen railrunner kaartje te kopen.

Nog beter is het om te informeren of er kinderen zijn die een persoonlijke OV-chipkaart hebben (of er eventueel een aan willen schaffen met het oog op reizen met het openbaar vervoer in de komende 5 jaar) en zo ja, hen op te dragen een Kids Vrij abonnement af te sluiten voor 1 cent. Dat mag voor maximaal 3 leerlingen per volwassen begeleider.
Bedankt allemaal voor jullie toevoegingen.

@kamcon: Weet je toevallig ook hoeveel dagen van te voren deze railrunners uit een automaat te koop zijn?
@Pe_pe: Is dit ook mogelijk als een volwassene gebruik maakt van een actievoucher uit de Spoordeelwinkel? Wij gaan als begeleiding namelijk gebruik maken van de actie voor 18 euro (ticket + la place).
Correctie: ik zie net dat er ook zoiets als 'groepsretour' bestaat... Hier had ik eerder nog geen weet van. Dit is nog veel goedkoper dan elk een actiekaartje van 18 euro!
Tickets uit de automaat zijn nu 8 dagen van tevoren te koop.
Kids Vrij geldt onder begeleiding van een volwassene met een geldig vervoerbewijs. Een uitzondering voor actie-vervoerbewijzen zie ik nergens staan.
Tickets uit de automaat zijn nu 8 dagen van tevoren te koop.
Kids Vrij geldt onder begeleiding van een volwassene met een geldig vervoerbewijs. Een uitzondering voor actie-vervoerbewijzen zie ik nergens staan.

Bedankt! Geeft wel een fijn gevoel dat we 8 dagen van te voren de kaartjes kunnen kopen. Ik houd er persoonlijk niet van om zulk soort dingen pas op het laatste moment te doen.

Ik zie ook geen uitzonderingen voor actie-vervoersbewijzen. Alleen dat ze moeten reizen met een persoon ouder dan 18 jaar.
Badge
Info over die 8 dagen staat nu ook hier: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/kaartkeuze/eenmalige-chipkaart.html

Groepsretour is inderdaad beduidend goedkoper!

Voor Kids Vrij maakt het niet uit welk vervoerbewijs de 18-plusser heeft, als het maar een geldig vervoerbewijs is! 🙂
Bedankt allemaal voor jullie toevoegingen.

@kamcon: Weet je toevallig ook hoeveel dagen van te voren deze railrunners uit een automaat te koop zijn?
@Pe_pe: Is dit ook mogelijk als een volwassene gebruik maakt van een actievoucher uit de Spoordeelwinkel? Wij gaan als begeleiding namelijk gebruik maken van de actie voor 18 euro (ticket + la place).
Correctie: ik zie net dat er ook zoiets als 'groepsretour' bestaat... Hier had ik eerder nog geen weet van. Dit is nog veel goedkoper dan elk een actiekaartje van 18 euro!

Groepsretour is doordeweeks geldig vanaf 09:00.
Mocht jullie school meedoen aan de CJP Cultuurkaart, dan kun je ook een schooltoer kopen.
https://www.cjp.nl/over-cjp/2015/03/cjp-ns-en-gvb-introduceren-schooltoer/76527

Belangrijkste spelregels op een rij:

Alleen voor scholen die meedoen aan de CJP Cultuurkaart.

Minimale afname van 10 tickets.

Voor de NS Schooltoer geldt dat inchecken niet mogelijk is tussen 06:30 en 09:00 en tussen 16.00 en 18.30 uur, reizen die voor 16.00 uur zijn gestart kunnen wel binnen deze uren plaatsvinden.

Het ticket is één dag geldig. In- en uitstappen kan op ieder station in Nederland.

De NS Schooltoer is geldig op het Nederlandse traject, in de tweede klasse, voor treinen van de NS, NS international, Arriva, Breng, Veolia, Connexxion, Syntus. Voor de ICE en Intercity Direct (Schiphol-Rotterdam-Breda) is een toeslag vereist. De Schooltoer is niet geldig in de Thalys.

Scholen ontvangen bij bestelling een factuur; er hoeft dus niet met creditcard of iDEAL betaald te worden. De Schooltoer kan niet met het Cultuurkaartbudget betaald worden.

Geldig op vertoon van geldige CJP Cultuurkaart in groepsverband van tenminste 10 personen.

U ontvangt bij bestelling een factuur; er hoeft dus niet met creditcard of Ideal betaald te worden. De Schooltoer kan niet met het Cultuurkaartbudget betaald worden.

Op de bestelsite van Schooltoer.nl vindt u alle voorwaarden. De Schooltoer is vanaf nu te koop.

Groepsretour is doordeweeks geldig vanaf 09:00.
Mocht jullie school meedoen aan de CJP Cultuurkaart, dan kun je ook een schooltoer kopen.
https://www.cjp.nl/over-cjp/2015/03/cjp-ns-en-gvb-introduceren-schooltoer/76527

Bedankt. Helaas kunnen we hier geen gebruik van maken, omdat we terug zullen gaan tijdens uren waarvoor uw suggestie niet geldig is. Desalniettemin alsnog bedankt voor uw toevoeging.

Reageer