beantwoord

Spitsuren of daluren?

• 7 februari 2019
  • 4 reacties
  • 1868 Bekeken

Na van alles opgezocht te hebben is het me nog steeds onduidelijk.
Ik reis iedere ochtend vanaf 6:00 met het openbaar vervoer en ik kom om 6:45 bij me bestemming. M'n bus vertrekt in de daluren en arriveert in de spits uren op bestemming.
Nu wil ik een abbonoment maar geldt me abbo dan voor de daluren of spitsuren?
icon

Beste antwoord door Thom 7 februari 2019, 20:46

Als het om een busreis gaat, moet u voor de voorwaarden toch echt bij uw busmaatschappij zijn. Mogelijk, en zelfs vaak, gelden voor de bus andere condities dan voor de trein.

Dit is een NS-forum.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als het om een busreis gaat, moet u voor de voorwaarden toch echt bij uw busmaatschappij zijn. Mogelijk, en zelfs vaak, gelden voor de bus andere condities dan voor de trein.

Dit is een NS-forum.

Dit is een NS-forum.

Ik reis eerst met de trein en dan met de bus, en dat doe ik dan met me ov chipkaart. Die kan ik ook in de bus gebruiken dus ik zou dan denken dat een abbonoment ook voor beiden geldt.
Maar als ik in de daluren In check en in spits uitcheck zal die abbonoment dan voor dal uren of spits uren gelden? Ik begrijp er echt niks van.
Als connexxion en ns verschillend zijn kwa abbonomenten dan zou ik bij beiden verschillende abbo moeten nemen terwijl je de zelfde ov kaart moet gebruiken.
Badge +3
Een NS abonnement (ook Flex) heeft totaal niets te maken met bus/tram/metro.

Je kunt NS Flex nemen om te Reizen op Rekening. Voor BTM betaal je dan achteraf (via NS dus), maar nog steeds gewoon de volle prijs.

Dit is een veel voorkomend misverstand. Vrij reizen met de trein (bijv. Dal Vrij) betekent helemaal NIET dat je dan ook vrij reist met BTM.

Daarvoor moet je toch echt bij de busmaatschappij zijn, en daar een (zone/ster/regio) abonnement nemen. Let op dat dit lang niet altijd goed samen gaat met Flex op dezelfde ov-chipkaart. Bovendien heb je voor een (bus) kortingsabonnement gewoon alsnog saldo nodig op je kaart, want dat gaat dan niet via NS Flex!

En als je een SRP hebt (studentenreisproduct) dan moet je al helemaal niet aan Flex beginnen. Heb je bijvoorbeeld een week-SRP en wil je daar Weekend Vrij bij? Dan bestel dat als Flex abonnement op een andere (nieuwe, die is dan gratis) ov-chipkaart.
Reputatie 4
En let ook op dat de daluren bij een bus niet altijd overeenkomen met die van de trein. Zo is Dal Voordeel Oost bijvoorbeeld pas vanaf 9u geldig (dus niet voor 6.30u) en kent het product geen middagspits: https://www.ervaarhetov.nl/dalvoordeeloost/

Reageer