Stoppen met e-tickets

• 22 december 2018
  • 26 reacties
  • 674 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik lees nu al een tijdje mee op dit forum en ik zie inmiddels wel heel veel topics met problemen met de e-tickets. Verkeerde datum, niet kunnen uitprinten. Niet op de smartphone kunnen laden enz.enz.

Zou het niet beter zijn om het e-ticket maar af te schaffen en mensen de kaartjes zonder toeslag weer uit de machine te laten kopen??

26 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het heeft de laatste weken slecht gefunctioneerd, maar afschaffen is wel erg kort door de bocht. Ik gebruik er elke week minstens twee en het werkt nagenoeg altijd, ook bij het bestellen.

Het is wel een ongelukkige tijd om dit soort storingen te hebben bij NS, want het is de perioide om met goedkope aanbiedingen de mensen in de trein te lokken. Het was handiger geweest als het juist nu vlekkeloos had gewerkt. Dat had ook veel ergernis en frustratie gescheeld, juist bij de niet-frequente en betrekkelijk onervaren reiziger, die nu op een onaangename wijze kennis maakt met de Nederlandse Spoorwegen. Het moet natuurlijk gewoon werken en dat doet het maar al te vaak niet.

Afschaffen kan helemaal niet, dat middel is veel erger dan de kwaal.
Badge
Er wordt achter de schermen gewerkt aan het verbeteren van het product E-tickets, mogelijk dat de problemen hiermee te maken hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Lijkt me plausibel, maar het moment is wel erg ongelukkig.
Reputatie 5
Tegenwoordig worden de e-tickets volgens mij allemaal gescand toch? Dan moet het dus ook mogelijk zijn om een e-ticket weer in te trekken. Bij DB gaat dat al jaren zonder problemen.
Reputatie 7
Badge +3
Tegenwoordig worden de e-tickets volgens mij allemaal gescand toch? Dan moet het dus ook mogelijk zijn om een e-ticket weer in te trekken. Bij DB gaat dat al jaren zonder problemen.

E-tickets hebben geen chip en kunnen daarom niet ongeldig gemaakt worden.
De codes zijn alleen om door de poortjes te kunnen gaan. DB zal mogelijk met een ander systeem werken.
Reputatie 3
Op de DB site is te lezen onder "Zo boekt u een onlineticket":

U ontvangt het door u geboekte ticket digitaal als pdf-downloadbestand en per e-mail. Bewaar het pdf-ticket op uw laptop, tablet of smartphone en laat het tijdens de controle zien.

Dat is hetzelfde als bij NS, met als verschil dat bij DB het e-ticket niet geprint hoeft te worden -bij NS in veel gevallen wel.
Reputatie 7
Badge +4
Weet u zeker dat het hierbij niet over de Handyticket gaat?
Reputatie 6
Badge
Als je bij DB een E-Ticket storneert, tegen aftrek van kosten, krijg je ook een melding dat het niet toegestaan is met het bewuste ticket te reizen, op straffe van vervolging.
Reputatie 3
@Thom op de geciteerde site is alleen sprake van het online ticket:
https://www.bahn.com/nl/view/boekingsinformatie/boeking/online-ticket.shtml

Een handyticket moet naar ik begrijp vanuit de app worden geboekt en gebruikt.
Badge +3
Welkom @egeerling ik ben het op zich met je eens.

Dat gedonder/geneuzel met die e-tickets (homeprint-gedoe) moet snel verboden worden!

Ja, maar koop dan gewoon maar een kaartje bij een kaartautomaat of aan het loket op het station!?

Probleem is dat 9 van de 10 stations geen loket meer hebben, en kaartautomaten ook geen uitkomst bieden vaak..

Extra werk voor klantenservice dus, onnodig. Mjn mening..

Oh wacht, het ging over internationaal..? Dan heb ik niets gezegd...
Reputatie 3
@Robert B het gaat over nationale tickets. De vergelijking met DB wordt gemaakt omdat van e-tickets daar bijvoorbeeld de datum kan worden omgezet, een mogelijkheid die veel gedoe wegneemt. Aan de NS is het dus om hun systeem te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B het gaat over nationale tickets. De vergelijking met DB wordt gemaakt omdat van e-tickets daar bijvoorbeeld de datum kan worden omgezet, een mogelijkheid die veel gedoe wegneemt. Aan de NS is het dus om hun systeem te verbeteren.
Appels met peren vergelijken. Bij DB gaat het om veel grotere aantallen en veel grotere bedragen en moet trouwens bij aanpassing (wat maar bij een beperkt deel van de kaartjes kan) veelal een forse boete worden betaald. Bij NS loont het gezien de kleine aantallen en de lage bedragen helemaal niet om daar enorme IT-investeringen (bijv. voor online checken in de trein) voor te doen. Daarnaast staat er op ieder station een automaat en zijn etickets sowieso overbodig.
Als je bij DB een E-Ticket storneert, tegen aftrek van kosten, krijg je ook een melding dat het niet toegestaan is met het bewuste ticket te reizen, op straffe van vervolging.

Als ik dit zo lees lijkt het erop dat de Deutsche Bahn van het goede in de klant uitgaat en NS van het slechte in de klant.
Reputatie 7
Badge +3
Ze worden nu bij NS alleen uitgelezen maar er wordt helemaal niets gecheckt. Dat kan ook niet omdat conducteurs geen online verbinding hebben met een centrale computer.

Een online verbinding realiseren gaat fors in de papieren lopen en de kans is groot dat er dan ook voor etickets een toeslag komt om die kosten te dekken.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik dit zo lees lijkt het erop dat de Deutsche Bahn van het goede in de klant uitgaat en NS van het slechte in de klant.
BIj NS zijn ze nog veel naiever aangezien geen conducteur hier ooit de identiteit van de reiziger met een eticket controleert zodat je eenvoudig kunt frauderen door een ticket twee keer uit te draaien en er dan met meerdere personen mee te reizen.

Als ik dit zo lees lijkt het erop dat de Deutsche Bahn van het goede in de klant uitgaat en NS van het slechte in de klant.BIj NS zijn ze nog veel naiever aangezien geen conducteur hier ooit de identiteit van de reiziger met een eticket controleert zodat je eenvoudig kunt frauderen door een ticket twee keer uit te draaien en er dan met meerdere personen mee te reizen.

Reden temeer om te stoppen met deze kaartjes en betere oplossingen te bedenken. (Kaartjes gewoon uit de automaat???)
Reputatie 3

Tegenwoordig worden de e-tickets volgens mij allemaal gescand toch? Dan moet het dus ook mogelijk zijn om een e-ticket weer in te trekken. Bij DB gaat dat al jaren zonder problemen.Ze worden nu bij NS alleen uitgelezen maar er wordt helemaal niets gecheckt. Dat kan ook niet omdat conducteurs geen online verbinding hebben met een centrale computer.

Een online verbinding realiseren gaat fors in de papieren lopen en de kans is groot dat er dan ook voor etickets een toeslag komt om die kosten te dekken.

Dit zou een argument kunnen zijn, maar het klopt niet. Met de mobiele chipkaartlezer kan de conducteur wel degelijk informatie uit de backoffice inzien. Dat moet ook wel, om bijvoorbeeld te checken of ik met mijn Flex kaart wel recht heb om in de 1e klas te zitten. Zonder verbinding zou alleen zichtbaar zijn dat ik reizen op rekening op mijn kaart heb staan.

Bij NS loont het gezien de kleine aantallen en de lage bedragen helemaal niet om daar enorme IT-investeringen (bijv. voor online checken in de trein) voor te doen.

Ook dit verhaal gaat dus niet op. "Enorme investeringen" zijn niet nodig in iets dat al mogelijk is.

Tegenwoordig worden de e-tickets volgens mij allemaal gescand toch? Dan moet het dus ook mogelijk zijn om een e-ticket weer in te trekken. Bij DB gaat dat al jaren zonder problemen.Ze worden nu bij NS alleen uitgelezen maar er wordt helemaal niets gecheckt. Dat kan ook niet omdat conducteurs geen online verbinding hebben met een centrale computer.

Dit zou een argument kunnen zijn, maar het klopt niet. Met de mobiele chipkaartlezer kan de conducteur wel degelijk informatie uit de backoffice inzien. Dat moet ook wel, om bijvoorbeeld te checken of ik met mijn Flex kaart wel recht heb om in de 1e klas te zitten. Zonder verbinding zou alleen zichtbaar zijn dat ik reizen op rekening op mijn kaart heb staan.

Bij NS loont het gezien de kleine aantallen en de lage bedragen helemaal niet om daar enorme IT-investeringen (bijv. voor online checken in de trein) voor te doen.
Ook dit verhaal gaat dus niet op. "Enorme investeringen" zijn niet nodig in iets dat al mogelijk is.

Ik denk dat Tamzin wel gelijk heeft en maar enkele basale kenmerken op de kaart geregistreerd zijn. Lijkt mij handig dat iemand vanuit NS op deze discussie reageert.
Reputatie 3
Waar ik op inging was de bewering dat conducteurs geen online verbinding hebben met een centrale computer. Die bewering is feitelijk onjuist.
Overigens heeft @Jeroen aangegeven dat er aan verbetering van de e-tickets wordt gewerkt, van afschaffing lijkt me dus geen sprake.
Reputatie 5

Desnoods maak je de regel dat een ticket tot 24u voor de geldigheidsdatum gestorneerd kan worden. Dan kan bij het in dienst melden van de conducteur een lijstje met ongeldig geworden tickets via wifi in de railpocket (heet dat ding nog zo?) geladen worden en heb je onderweg helemaal geen verbinding nodig. Daar wordt het allemaal al een stuk klantvriendelijker van.
Badge

Als ik dit zo lees lijkt het erop dat de Deutsche Bahn van het goede in de klant uitgaat en NS van het slechte in de klant.BIj NS zijn ze nog veel naiever aangezien geen conducteur hier ooit de identiteit van de reiziger met een eticket controleert zodat je eenvoudig kunt frauderen door een ticket twee keer uit te draaien en er dan met meerdere personen mee te reizen.

Is dat zo? Ik zie toch heel vaak anders als ik zelf met de trein reis en hoor toch ook heel veel andere geluiden.

En als het tickets gescand is en een 2e keer gescand wordt in dezelfde trein dan ziet de HC dit in zijn MCL,
Badge

@Robert B het gaat over nationale tickets. De vergelijking met DB wordt gemaakt omdat van e-tickets daar bijvoorbeeld de datum kan worden omgezet, een mogelijkheid die veel gedoe wegneemt. Aan de NS is het dus om hun systeem te verbeteren.Appels met peren vergelijken. Bij DB gaat het om veel grotere aantallen en veel grotere bedragen en moet trouwens bij aanpassing (wat maar bij een beperkt deel van de kaartjes kan) veelal een forse boete worden betaald. Bij NS loont het gezien de kleine aantallen en de lage bedragen helemaal niet om daar enorme IT-investeringen (bijv. voor online checken in de trein) voor te doen. Daarnaast staat er op ieder station een automaat en zijn etickets sowieso overbodig.

Dit zijn jouw gedachten hierover jammer genoeg klopt er weinig van. Er wordt wel gewerkt aan een verbeterde versie van het E-ticket, dus er wordt wel degelijk geïnvesteerd in het ticket en de werking daarvan. Het E-tickets is echter niet het enige waar de IT afdeling mee bezig is, er lopen heel veel projecten op deze afdeling en daarbij moet er ook nog eerst besloten worden tot aanpassingen e.d.

En daarnaast worden de flex kaarten op klasse gecheckt online in de trein met de backoffice, dan ben je weer op de hoogte van dit feit en kun je volgende keer de juiste informatie verstrekken.
Dit soort discussies, waaraan ik zelf ook heb deelgenomen, hebben naar mijn mening, zonder inbreng van expertise door NS, weinig zin. Uiteindelijk is het resultaat slechts negatief.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb niet de illusie dat NS zal gaan stoppen met e-tickets. Wel zal er inderdaad het één en ander aan verbeterd moeten worden, zoals de mogelijkheid om een e-ticket ongeldig te kunnen maken. Vrijwel dagelijks zien we hier mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen reizen op de dag van het e-ticket of een fout hebben gemaakt bij het bestellen en dan is het nu "jammer maar helaas". En er zal nog een veelvoud hiervan terecht komen bij de andere kanalen van de klantenservice.

In de vorm zoals het nu is, zou ik geen e-ticket aanschaffen. En degene die het een keer (of meerdere keren) is overkomen dat ze geen geld terug konden krijgen zullen waarschijnlijk door die ervaring nooit meer een e-ticket aanschaffen.
De eerste 10 topics op de community 27-12, 22.40 uur gaan alleen over storingen met e-tickets. In plaats van een verbetering is er eerder sprake van een verslechtering lijkt mij. Tot op heden wordt nog steeds gecommuniceerd dat reizigers een extra ticket moeten kopen en het e-ticket dan maar moeten declareren via NS Klantenservice. Ik vind dat gezien de huidige problemen een onhoudbaar advies.

Ik zou NS willen adviseren om de verkoop van e-tickets per direct te staken en pas weer op te starten als alle problemen zijn opgelost. Dit is niet uit te leggen aan je klanten.

Reageer