beantwoord

studente ov

  • 28 August 2023
  • 10 reacties
  • 230 Bekeken

Goeiemiddag, Ik ga ik den haag naar school en heb hiervoor mijn studentenreis ov aangevraagd. Ik had vandaag(28-08-2023) de eerste dag van mijn introductie week. Mijn studenten reisproduct werkt nog niet. Kan ik het geld van deze reis terug vragen?

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 28 August 2023, 12:49

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Nee, het studenten reisproduct geldt in het eerste jaar dat je er recht op hebt namelijk standaard pas vanaf 1 september.

Reputatie 7
Badge +3

Studentenreisproduct is van DUO en niet van NS. Reiskosten voor SRP actief is zijn voor eigen rekening

 

Voor het mbo gaat de geldigheid in op 1 augustus (mits tijdig aangevraagd), voor hbo en wo gaat de geldigheid in op 1 september. Reiskosten voor de ingangsdatum zijn voor eigen rekening aangezien de vervoersbedrijven voor de ingangsdatum geen geld van DUO krijgen.

Op zich zou het geen probleem moeten zijn omdat het schooljaar voor hbo en wo officieel pas op 1 september start. Maar sommige opleidingen houden zich niet aan de startdatum en daar is al vaker over geklaagd omdat dat studenten onnodig op kosten jaagt.

Die is helaas niet terug te vragen omdat voor HBO/UNI volgens DUO het jaar pas op 1 september begint. Het is super onhandig want dit is een jarenlang-lopend probleem dat scholen hier veelvuldig van afwijken. Maar helaas niks tegen te doen. 

Die is helaas niet terug te vragen omdat voor HBO/UNI volgens DUO het jaar pas op 1 september begint. Het is super onhandig want dit is een jarenlang-lopend probleem dat scholen hier veelvuldig van afwijken. Maar helaas niks tegen te doen. 

Je gaat ook pas vanaf 1 september collegegeld betalen. Eventuele lessen voor die datum zijn dus gratis.

Het zijn overigens vooral HBO-opleidingen die zich hier aan bezondigen, de meeste universiteiten houden de eerste maandag van september als startdatum aan 

Badge +3

Je gaat ook pas vanaf 1 september collegegeld betalen. Eventuele lessen voor die datum zijn dus gratis.

Het gaat om de introductieweek, mede georganiseerd door de verenigingen. Dat is meer fun dan onderwijs.

Je gaat ook pas vanaf 1 september collegegeld betalen. Eventuele lessen voor die datum zijn dus gratis.

Het gaat om de introductieweek, mede georganiseerd door de verenigingen.

De introweek op het hbo was vrijwel overal vorige week en de lessen zijn vandaag begonnen.

In het wo beginnen de colleges i.h.a. pas volgende week maar dat wordt goedgemaakt doordat het wo meestal geen herfstvakantie heeft.

Reputatie 7
Badge +2

Het HBO heeft ook geen herfstvakantie. Althans, bij mij was dat destijds altijd een studieweek zonder lessen die echter wel als week van de eerste periode telde (overige vakanties deden dat niet).

Maar vandaag begonnen lessen zijn wel gewoon in de week van 1 september natuurlijk.

Badge +3

Omdat er gesproken wordt over ‘school’ zou het ook nog mbo kunnen zijn. Dan hangt het van de datum van aanvraag af wanneer je SRP ingaat. Als je dat in augustus gedaan hebt gaat het per 1 september in.

Het HBO heeft ook geen herfstvakantie. Althans, bij mij was dat destijds altijd een studieweek zonder lessen die echter wel als week van de eerste periode telde (overige vakanties deden dat niet).

Maar vandaag begonnen lessen zijn wel gewoon in de week van 1 september natuurlijk.

Het gaat niet om de week maar om de datum. Nieuwe studenten worden officieel pas per 1 september ingeschreven en betalen ook pas vanaf 1 september collegegeld. In feite zijn ze deze week t/m donderdag te gast.

Reageer