beantwoord

Studenten ov

  • 2 March 2023
  • 2 reacties
  • 1213 Bekeken

Hallo, Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd van mijn hbo opleiding. Ik heb dus 4 jaar gestudeerd en al die tijd gratis met het ov kunnen reizen. Na een tussenjaar start ik in september met een pre-master (van één jaar) en vervolgens een master (van één jaar). Als ik het goed begrijp, heb ik recht op 5 jaar gratis studenten ov. Moet ik het laatste jaar, als ik mijn master volg, helemaal zelf betalen? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Tochjo 2 March 2023, 19:43

Bekijk origineel

2 reacties

Hoi EvieLin,

Die vraag kun je het beste rechtstreeks aan DUO stellen 😉. NS gaat niet over het Studentenreisproduct, dat helemaal onderdeel is van je studiefinanciering.

Succes met de studie alvast!

Badge +3

Het antwoord op uw vraag is overigens dat u voor een bachelor plus een eenjarige wo-master in totaal inderdaad vijf jaar recht hebt op het studentenreisproduct. Al zou het kunnen zijn dat u enkele maanden extra krijgt vanwege de coronamaatregelen. Daar zou u dan bericht over gehad moeten hebben.

Het is alleen wel de vraag of u die extra maanden kunt verzilveren. Het studentenreisproduct is onderdeel van het totale pakket aan studiefinanciering, waaronder ook de aanvullende beurs en de rentedragende lening vallen, en straks bij uw master ook de basisbeurs. Maar u hebt alleen recht op studiefinanciering als u staat ingeschreven voor een bachelor- of masteropleiding in het hoger onderwijs.

Het kan dus zo zijn dat u tijdens uw pre-master geen recht hebt op het studentenreisproduct en juist tijdens uw masteropleiding wel. Dat hangt af van hoe u wordt ingeschreven tijdens uw pre-master. U kunt dit navragen bij uw onderwijsinstelling.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet helemaal zeker weet of u het reisproduct wel meteen krijgt tijdens uw pre-master als u voor die opleiding als bachelorstudent wordt ingeschreven. Ik dacht het wel, maar er is sinds mijn studietijd wel het een en ander veranderd, dus die vraag zou u echt aan DUO moeten voorleggen.

Mocht het zo zijn dat u voor uw pre-master studiefinanciering en het studentenreisproduct kunt krijgen, dan moet u (na eventuele extra maanden vanwege de coronamaatregelen) zelf de kosten dragen voor de reiskosten tijdens uw masteropleiding, dus nadat uw recht op het studentenreisproduct is verlopen. Daarvoor kunt u natuurlijk (tegen de reguliere prijs) een abonnement afsluiten.

Reageer