Studentenreisproduct na 5 jaar (of 6 door de coronaverlenging) bij tweede studie. | NS Community
beantwoord

Studentenreisproduct na 5 jaar (of 6 door de coronaverlenging) bij tweede studie.

  • 7 March 2023
  • 7 reacties
  • 1628 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hoi,

Momenteel ben ik bezig met mijn tweede hbo studie. De eerste 4-jarige hbo bachelor heb ik afgerond, maar voor het afronden ben ik ook een tweede 4-jarige hbo bachelor begonnen. Helaas heb je maar 5 jaar studenten ov, toch gaat mijn opleiding nog door (in totaal 8 jaar). 

Wat zijn de mogelijkheden, op rijksoverheid staat dat je reiskosten krijgt voor je lengte van je opleiding + 1 jaar. Maar wat als je twee opleidingen na elkaar doet. DUO geeft heel duidelijk aan dat het studentenreisproduct stopt over 6 maanden.

Zijn er mogelijkheden om studentenreisproduct te behouden? Of zijn er manieren om de gemaakte kosten te declareren? Of is het echt een gevalletje pech gehad en met je 2/3 jaar zelf voor de kosten opdraaien?

icon

Beste antwoord door Olav93 8 March 2023, 08:46

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi,

Momenteel ben ik bezig met mijn tweede hbo studie. De eerste 4-jarige hbo bachelor heb ik afgerond, maar voor het afronden ben ik ook een tweede 4-jarige hbo bachelor begonnen. Helaas heb je maar 5 jaar studenten ov, toch gaat mijn opleiding nog door (in totaal 8 jaar). 

Wat zijn de mogelijkheden, op rijksoverheid staat dat je reiskosten krijgt voor je lengte van je opleiding + 1 jaar. Maar wat als je twee opleidingen na elkaar doet. DUO geeft heel duidelijk aan dat het studentenreisproduct stopt over 6 maanden.

Zijn er mogelijkheden om studentenreisproduct te behouden? Of zijn er manieren om de gemaakte kosten te declareren? Of is het echt een gevalletje pech gehad en met je 2/3 jaar zelf voor de kosten opdraaien?

NS heeft hier niets mee te maken. Hiervoor moet je bij DUO zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

SRP krijg je maximaal 5 jaar, ongeacht het aantal studies. Doe je meer studies dan zul je een aantal kosten, waaronder reiskosten, zelf moeten betalen. Deze kosten kun je niet ergens declareren en is geen gevalletje pech. Het is jouw keuze om nog een studie te gaan volgen, in principe zou je na de 1e studie aan het werk kunnen gaan. De staat is er niet om de eeuwige student te bekostigen. Je kunt wel als je dat nog niet gedaan hebt een jaar lang gratis Dal voordeel voor afgestudeerden aanvragen.

SRP krijg je maximaal 5 jaar, ongeacht het aantal studies. Doe je meer studies dan zul je een aantal kosten, waaronder reiskosten, zelf moeten betalen. Deze kosten kun je niet ergens declareren en is geen gevalletje pech. Het is jouw keuze om nog een studie te gaan volgen, in principe zou je na de 1e studie aan het werk kunnen gaan. De staat is er niet om de eeuwige student te bekostigen. Je kunt wel als je dat nog niet gedaan hebt een jaar lang gratis Dal voordeel voor afgestudeerden aanvragen.

Dit klopt niet. Bij langere studies dan vier jaar kun je langer dan vijf jaar recht hebben op SRP. Dat lijkt hier alleen niet van toepassing te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom navragen bij DUO en niet hier.

Reputatie 7
Badge

Daarom navragen bij DUO en niet hier.

Er zijn hier zat mensen die het SRP redelijk kennen hoor, maar een antwoord vanuit NS zul je inderdaad niet krijgen en heb je formeel ook niets aan.

Enkele uitzonderingen daargelaten is het de nominale studieduur + 1 jaar. En daarbij gaat het dan om de eerste studie die je afrondt op het betreffende of een hoger niveau. Een bachelor na een master krijg je dua bijvoorbeeld nog wel een SRP voor, maar een tweede bachelor niet.

Reputatie 7
Badge +3

Toch zou ik zo'n specifieke vraag niet hier stellen maar aan DUO. Juist omdat je er niet vanuit kunt gaan dat een hier gegeven antwoord klopt.

Reputatie 7
Badge

Toch zou ik zo'n specifieke vraag niet hier stellen maar aan DUO.

Er is helemaal niets specifieks aan deze vraag. Dit is super standaard. En antwoord van DUO wacht je net zo lang op als antwoord van NS. Als je twijfelt kun je het overigens ook nalezen in de wet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/2023-01-01

Reageer