te hoge boete

• 14 november 2019
  • 19 reacties
  • 317 Bekeken

Gisteren was ik op reis van Groningen naar Soest via Zwolle met mijn Dal vrij 1e klas abonnement, in Zwolle had ik met wat vrienden afgesproken met wat vrienden afgesproken te gaan eten. Om 1815 was ik weer bij station Zwolle om door te reizen naar Soest.

Ik moest nog 10 minuten wachten om te kunnen inchecken. Normaal geen probleem maar het eten was wat verkeerd gevallen en moest ontzettend snel een WC zoeken. Dus ik zag geen andere optie als snel achter iemand aan lopen achter het poortje en naar de wc te gaan. Om 1825 ging ik gewoon netjes inchecken maar op dat moment werd ik aangesproken door iemand van de NS die het daardoor nodig vond om mij een boete van 50 euro te geven. Ik begrijp dat wat ik had gedaan officieel niet mag, maar om me daarvoor een boete van 50 euro te geven vind ik wel overdreven en alleen maar een vorm van machtsmisbruik.

Ik zou in deze situatie niet weten wat ik anders had moeten doen, anders dan dit of het in mijn broek doen. Mvg David 

19 reacties

Je had bij een andere vervoerder kunnen inchecken, gewoon naar binnen gaan om je behoefte te doen en daarna weer uitchecken bij die andere vervoerder (dat kost je niets) en dan weer inchecken na 18.25 bij de NS. Dit werkt niet als u een flexabonnement hebt en helaas ook niet door eerst bij de NS in en daarna weer uit te checken, dan blijft de NS zien dat u voor 18.25 ingecheckt heeft helaas.

Ik snap uw noodzaak, maar het is niet zo dat iedereen die nodig naar het toilet moet dit als reden mag gebruiken om zonder in te checken het station binnen te gaan.

Reputatie 7
Badge

Een terechte boete helaas @David81 

U moest eens weten hoeveel "smoesjes" er wel niet zijn om zonder inchecken de poortjes te nemen. 

U had gewoon kunnen inchecken met uw chipkaart. Uw reis was evt duurder geworden, maar zo zijn nu eenmaal de regels.

Reputatie 7
Badge +3

Dit werkt niet als u een flexabonnement hebt en helaas ook niet door eerst bij de NS in en daarna weer uit te checken, dan blijft de NS zien dat u voor 18.25 ingecheckt heeft helaas.

Maar het is toch zo dat wanneer je na inchecken op het zelfde station weer binnen een uur uitcheckt die incheck wordt geannuleerd en wanneer je dan om 18:25 weer incheck je gewoon vrij reist?

Reputatie 7
Badge +3

Buiten de poortjes geen horeca in de buurt? De meeste horeca vindt het geen probleem als u het vraagt. Soms staat daar een bijdrage tegenover als u niets nuttigt. Altijd goedkoper dan tegen voltarief reizen of een boete.

U kunt tegen de boete in beroep gaan.

Er stond op dat moment geen geld op mijn chipkaart. Als je wel is erge diaree heb gehad dan weet je dat elke seconde telt en doe je er alles aan om zo snel mogelijk bij een WC te zijn, ook al had ik eerst geprobeerd mn chipkaart op te laden dan was ik waarschijnlijk nog te laat geweest. Hier dus ook mensen die zich niet kunnen verplaatsen in een ander

Dit werkt niet als u een flexabonnement hebt en helaas ook niet door eerst bij de NS in en daarna weer uit te checken, dan blijft de NS zien dat u voor 18.25 ingecheckt heeft helaas.

Maar het is toch zo dat wanneer je na inchecken op het zelfde station weer binnen een uur uitcheckt die incheck wordt geannuleerd en wanneer je dan om 18:25 weer incheck je gewoon vrij reist?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet meer zeker weet, maar volgens mij heb je gelijk. Als je nog niet gereisd hebt dan pakt hij wel de laatste incheck. Als je overstapt op een station dan is het niet voldoende om uit- en in te checken om na start daltarief dat te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb altijd met Traject Vrij gereisd en tijd van inchecken op mijn traject maakte dus niet uit. Maar ik heb meerdere keren na inchecken weer uitgecheckt (moest wel om in Delft na eerst inchecken vanuit de fietsenstalling daar naar de winkeltjes te gaan) en bij dat uitchecken werd altijd mijn incheck geannuleerd en checkte ik daarna weer in, het was geen “Overstap OK”. 

Maar in het geval van Groningen kun je natuurlijk met een klassiek abonnement om safe te zijn de eerste incheck bij Arriva doen, daar dan ook weer uitchecken en daarna om 18:25 bij NS inchecken. 

Reputatie 5

Klein punt: NS mag geen boetes geven aan reizigers met een afgekocht reisrecht. Als dat wel gebeurt is het ongeldig en zou de boete eigenlijk moeten vervallen.

Klein punt: NS mag geen boetes geven aan reizigers met een afgekocht reisrecht. Als dat wel gebeurt is het ongeldig en zou de boete eigenlijk moeten vervallen.

Maar tussen 1600 en 1830 heb je toch geen reisrecht met een dalvrij abonnement?

Reputatie 7
Badge +3

Men mag wel een boete geven voor tailgaten. Alleen is dat volgens mij geen €50. TS is bij het naar binnen gaan achter iemand aangelopen maar blijkbaar is dat niet gezien.

Het is dan even de vraag op welke manier TS weer wilde inchecken. Aan de binnenkant van een poortje kun je alleen uitchecken dus dan moet je toch weer buiten zien te komen (weer achter iemand aanlopen) om aan de juiste kant in te kunnen checken. Maar omdat op Groningen ook een andere vervoerder rijdt zullen daar ook overstapmeubels staan dus zou je ook daar kunnen inchecken bij NS zonder nog een keer te hoeven tailgaten om het poortje door te kunnen.

Reputatie 7
Badge

Volgens TS was het te Zwolle.

Reputatie 7
Badge +3

Ah ja, zie ik nu. Maakt weinig verschil aangezien daar ook een andere vervoerder rijdt.

Reputatie 7

Tailgaten kan ook worden beboet als €95 + €9 administratiekosten

Reputatie 6

Ingewikkeld dat inchecken, uitchecken, omchecken i.c.m. verschillende vervoerders en grenzen rond spits/daltijden en daarnaast nog verschillende effecten bij "omchecken"  bij verschillende typen abonnementen. Ik dacht het nu wel te snappen maar toch weer iets vergeten. Sta weer verbaasd van hoe complex iets kan worden gemaakt en hoe makkelijk het voor het chipkaarttijdperk was om te reizen per trein 😜

Buiten de poortjes geen horeca in de buurt? De meeste horeca vindt het geen probleem als u het vraagt. Soms staat daar een bijdrage tegenover als u niets nuttigt. Altijd goedkoper dan tegen voltarief reizen of een boete.

U kunt tegen de boete in beroep gaan.

Misschien wel, maar zelfs daar had ik geen tijd voor om naar op zoek te gaan. Moest echt binnen 2 minuten op een wc zitten anders had ik mijn broek vol zitten. En die broek was misschien wel meer waard als 50 euro, dus toch dit was toch een betere keuze denk ik.

Reputatie 5

Er zit een marge in van 5 minuten, 18:25 is daarin effectief gelijk aan 18:30. Bezwaar maken lijkt me meer dan redelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Er zit een marge in van 5 minuten, 18:25 is daarin effectief gelijk aan 18:30. Bezwaar maken lijkt me meer dan redelijk.

Hij ging al eerder door de poortjes met iemand mee, maar checkte 10 minuten later,, om 18.25 uur in. In principe moet je binnen de poortjes een vervoersbewijs hebben. Dat zal de reden van de boete zijn geweest.

Reputatie 5

Vervelend dat je als beboete reiziger dan zelf helemaal bezwaar moet gaan maken tegen zo'n boete. Redelijkerwijs zou een uitleg ter plekke al moeten voldoen. Regels zijn waardeloos als er niet coulant mee om wordt gegaan.

Badge +3

Ik ben het helemaal eens met @Rene74. Dit systeem is een gedrocht geworden. Het is aan een eenvoudige reiziger niet meer uit te leggen.

Reageer