beantwoord

Teletekst info

De NS pagina's op teletekst zijn gekrompen tot alleen pagina 751. Hierop wordt de informatie tegenwoordig zo rommelig en onoverzichtelijk weergegeven dat ik het vermoeden heb dat jullie daar ook zo snel mogelijk van af willen. Waarom? Het is voor mij een goed bron van informatie voor ik vertrek. Jullie App werkt ook niet altijd optimaal.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 juni 2016, 17:55

Hoi duiven1959, wat vervelend dat je nog steeds met dit probleem zit. Het is niet zo dat we hier zo snel mogelijk vanaf willen, het is ons opgevallen dat er steeds minder mensen deze informatie van teletekst halen vandaar dat we alleen nog maar gebruik maken van pagina 751. Voor alle storingen en werkzaamheden kan je terecht op onze website of je kan gebruik maken van onze NS Reisplanner Xtra. Ook is het mogelijk deze informatie te achterhalen door ons te benaderen via andere kanalen zoals: Twitter, Facebook of onze Live Chat.
Bekijk origineel

24 reacties

Hoi duiven1959, wat vervelend dat je nog steeds met dit probleem zit. Het is niet zo dat we hier zo snel mogelijk vanaf willen, het is ons opgevallen dat er steeds minder mensen deze informatie van teletekst halen vandaar dat we alleen nog maar gebruik maken van pagina 751. Voor alle storingen en werkzaamheden kan je terecht op onze website of je kan gebruik maken van onze NS Reisplanner Xtra. Ook is het mogelijk deze informatie te achterhalen door ons te benaderen via andere kanalen zoals: Twitter, Facebook of onze Live Chat.
En als je internetverbinding er een keer uit ligt...

Website
NS Reisplanner Xtra
Twitter
Facebook
Live Chat
Steeds minder mensen, maar er zijn nog steeds mensen die geen toegang tot internet hebben of het niet willen. En als je dan nog maar van 1 pagina gebruik maakt, doe het dan s.v.p. overzichtelijk. Het is nu een zooitje met soms heel veel werkzaamheden aankondigingen op de eerste pagina's en achteraan de actuele storingen.... Lekker handig.....
Voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om deze informatie in te winnen via het internet kunnen contact opnemen met het informatienummer 0900 - 9292 (landelijke reisinformatie) of indien mogelijk personeel op het station of in de trein aanspreken.
Ik wil me graag thuis op mijn reis voor kunnen bereiken. De kennis van NS'ers op het station is helaas ook maar beperkt. En het informatienummer kost geld en ben ik afhankelijk van wie ik aan de lijn krijg. Alles dus klantonvriendelijke oplossingen helaas.
Voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om deze informatie in te winnen via het internet kunnen contact opnemen met het informatienummer 0900 - 9292 (landelijke reisinformatie) of indien mogelijk personeel op het station of in de trein aanspreken.

Het gaat erom dat de informatie op jullie teletekstpagina rommelig is. Als jullie dat kanaal niet willen gebruiken moet je ermee ophouden, wil je het wel gebruiken zou je het goed moeten gebruiken.
Je vindt op teletekst basale informatie. Dat jullie het als rommelig ervaren is bij deze genoteerd en doorgegeven. We zijn echter van mening dat we via andere kanalen voldoende informatie bieden. We zullen dit niet meer/weer uitbreiden.
Jammer dat jullie zo "klantvriendelijk" zijn qua informatievoorziening..........
Reputatie 1
Zoals duiven1559 al vermoedde, zal NS het gebruik van teletekst pagina 751 staken, per 1 augustus. Het moge zo zijn dat teletekst minder gebruikt wordt, maar het is een van de eenvoudigste methoden om snel informatie over storingen op het spoor te bekijken, zonder dat je daarvoor een PC moet starten en een website moet bezoeken. NS laat hiermee zien dat zij haar klanten zonder internet toegang minacht. NS zou een voorbeeld moeten nemen aan de luchtvaart. Schiphol handhaaft toch ook zijn informatieverstrekking via teletekst.
Reputatie 2
Dat NS informatievoorziening via Teletekst stopt, is eigenlijk helemaal niet zo gek. Teletekst is als medium namelijk onderhand zwaar achterhaald en op sterven na dood. In verschillende landen (waaronder overigens onder zuiderburen) is Teletekst niet eens meer beschikbaar, omdat het aantal mensen dat er gebruik van maakt zo klein is.

Het is inderdaad zo dat er nog steeds een deel van bevolking is die geen internetverbinding heeft. Dit is een klein percentage en wordt veelal veroorzaakt doordat ze in een buitengebied wonen, waar een stabiele internetverbinding (nog) niet mogelijk is, echter wordt ook dit op zeer korte termijn opgelost, waardoor we in Nederland een 100% dekking hebben voor breedbandinternetverbindingen.

NS heeft hierin een kosten/baten-plaatje gemaakt, lijkt mij. Het onderhouden van de Teletekst-pagina kost tijd en geld (NS levert data aan, NOS-medewerker moet de boel inrichten) en heeft meer tijd nodig om te updaten dan een internetpagina. Daarnaast is de informatie op de website met betrekking tot verstoringen vrijwel rechtstreeks gekoppeld aan het systeem waarin de storingen geregistreerd worden, waardoor deze data altijd het meest actueel is, wat in de huidige informatiemaatschappij een enorm belangrijke wens is. Daarnaast is Teletekst compleet nutteloos op het moment dat er een storing ontstaat in de tijd dat de reiziger onderweg is van de bank thuis naar het station, waardoor de gebruik niet op de hoogte is van verstoringen en aangepaste reisinformatie.

Het telefoonnummer 0900-9292 voorziet beter in de behoefte: zij hebben dezelfde rechtstreekse koppeling beschikbaar die de NS gebruikt om de informatie op haar website up to date te houden, waardoor ook zij realtime informatie kunnen bekijken en direct het beste advies kunnen geven. De kosten hiervoor kunnen inderdaad wel wat lager, maar aan de andere kant is er ook niets mis met betalen voor een service. We betalen er immers ook voor om in onze huiskamer te kunnen bekijken wat we willen, van A naar B vervoerd te worden en weet ik veel wat allemaal nog meer.
Reputatie 1
Ik ken verschillende mensen die niet in een buitengebied wonen, maar desondanks geen internet gebruiken, en ook niet willen gebruiken. Maar zoals uit de bijdrage van JerVoo blijkt, zal het waarschijnlijk wel een kwestie van geld zijn.
Wat mij in deze beslissing nog het meest stoort is dat de "belangenverenigingen" voor openbaar vervoer hier schijnbaar mee akkoord zijn gegaan. Heel triest voor de reiziger. Ik heb begrepen dat er in Nederland veel Teletekst gebruikers zijn. Ook ben je met teletekst niet afhankelijk van een internet abonnement. 1 augustus dus een trieste dag voor de reizigers. Bedankt NS!
Reputatie 1
Ik wil nog even reageren op de 3e alinea in de reactie van JerVoo waarin deze persoon beweert "Het onderhouden van de Teletekst-pagina kost tijd en geld (NS levert data aan, NOS-medewerker moet de boel inrichten) en heeft meer tijd nodig om te updaten dan een internetpagina." Als het inderdaad zo werkt, is dat knap stom. Ik heb al in 1983 of 1984 software ontwikkeld waarmee computersystemen en videotext systemen gekoppeld kunnen worden zodat het mogelijk is informatie uit een computersysteem weer te geven op een videotext terminal, i.c. een TV-scherm. Er hoeft dus helemaal geen NOS medewerker aan te pas te komen. Dat gebeurt ook niet met teletekst pagina 730 (file meldingen) die elke 5 minuten ververst wordt. Teletekst pagina's 757-761 zijn rechtstreeks gekoppeld aan het systeem waarop vlucht informatie t.b.v. reizigers wordt bijgehouden; dat is dezelfde informatie die op de schermen op de luchthaven Schiphol wordt weergegeven. M.a.w. het is zeer wel mogelijk om teletekst pagina 751 te koppelen aan het systeem waarin storingen worden geregistreerd, en zodoende deze pagina up-to-date te houden.
Reputatie 2
Ik wil nog even reageren op de 3e alinea in de reactie van JerVoo waarin deze persoon beweert "Het onderhouden van de Teletekst-pagina kost tijd en geld (NS levert data aan, NOS-medewerker moet de boel inrichten) en heeft meer tijd nodig om te updaten dan een internetpagina." Als het inderdaad zo werkt, is dat knap stom. Ik heb al in 1983 of 1984 software ontwikkeld waarmee computersystemen en videotext systemen gekoppeld kunnen worden zodat het mogelijk is informatie uit een computersysteem weer te geven op een videotext terminal, i.c. een TV-scherm. Er hoeft dus helemaal geen NOS medewerker aan te pas te komen. Dat gebeurt ook niet met teletekst pagina 730 (file meldingen) die elke 5 minuten ververst wordt. Teletekst pagina's 757-761 zijn rechtstreeks gekoppeld aan het systeem waarop vlucht informatie t.b.v. reizigers wordt bijgehouden; dat is dezelfde informatie die op de schermen op de luchthaven Schiphol wordt weergegeven. M.a.w. het is zeer wel mogelijk om teletekst pagina 751 te koppelen aan het systeem waarin storingen worden geregistreerd, en zodoende deze pagina up-to-date te houden.

Dan zal het best zo zijn dat het voor de NS ook op deze manier werkt. Mijn informatie is in ieder geval dat er aardig wat handmatige acties zitten aan het beheren van Teletekst-pagina's. Zo weet ik bijvoorbeeld dat zelfs het nieuws op Teletekst bij de NOS nog altijd handmatig wordt ingevoerd, in plaats van een koppeling met bijvoorbeeld de website.

Desalniettemin blijft wel het kosten/baten-plaatje en het uitstervende medium een grote rol spelen in de keuze die is gemaakt, lijkt mij.
Wat mij in deze beslissing nog het meest stoort is dat de "belangenverenigingen" voor openbaar vervoer hier schijnbaar mee akkoord zijn gegaan.

'Schijnbaar' is een geschikte woordkeuze: NS heeft in de media namelijk beweerd dat de belangenorganisaties hiermee hadden ingestemd, maar die blijken niet eens vooraf door NS geïnformeerd te zijn, laat staan dat ze er een standpunt over zouden hebben ingenomen. Zie: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_stopt_met_reisinformatie_op_teletekst-147686
Hieruit blijkt dus onomwonden: de NS heeft schijt aan zijn reizigers en doet wat ze zelf willen.
Dan zal het best zo zijn dat het voor de NS ook op deze manier werkt. Mijn informatie is in ieder geval dat er aardig wat handmatige acties zitten aan het beheren van Teletekst-pagina's.
Waarom kan deze persoon in een paar dagen wat NS in ruim 26 jaar kennelijk niet kan? Of zou hij achter de schermen de hele dag storingsmeldingen zitten over te typen?
Neehoor, verstoringsinformatie is al een aantal jaren beschikbaar, en binnenkort zelfs direct vanuit Infoplus patrooninformatie. Voor iedere handige Henkie.

De NOS zou dat ook prima zelf kunnen, maar is er waarschijnlijk ook niet rouwig om.
Reputatie 2
Dan zal het best zo zijn dat het voor de NS ook op deze manier werkt. Mijn informatie is in ieder geval dat er aardig wat handmatige acties zitten aan het beheren van Teletekst-pagina's.
Waarom kan deze persoon in een paar dagen wat NS in ruim 26 jaar kennelijk niet kan? Of zou hij achter de schermen de hele dag storingsmeldingen zitten over te typen?

Zoals ik zei: bij mijn weten is Teletekst nog altijd een handmatig proces, echter heeft Gert-Jan Hondelink ook al aangegeven dat dit tegenwoordig geautomatiseerd kan. Mijn informatie is dus in dit geval wellicht niet correct geweest. Echter heb ik wel ooit eens van iemand bij de NOS begrepen dat Teletekst vrijwel volledig handmatig beheerd wordt, maar dat kan ik ook verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Als ik sommige NS berichten op Teletekst lees kan ik me niet voorstellen dat een persoon dit intikt.
Reputatie 5
Badge
De meeste informatie, voornamelijk in de 500 en 700-reeks gaat geautomatiseerd.
De nieuwsberichten ook deels, maar die moeten door een speciale redactie 'passend' gemaakt worden.
Reputatie 3
Ik ken verschillende mensen die niet in een buitengebied wonen, maar desondanks geen internet gebruiken, en ook niet willen gebruiken.

Naast de mensen die geen internet willen gebruiken, zijn er ook genoeg mensen die door andere beperkingen geen internet kunnen gebruiken, of alleen bij hen thuis (in verband met benodigde aanpassingen). Dan kan teletekst een goede optie zijn als alternatief!
Update!

Onlangs heeft NS met de reizigersorganisaties gesproken over het voornemen om te stoppen met de NS-Teletekstpagina’s 751, 752, 753 en 754. Vanaf toen zijn de pagina’s 752 tot en met 754 (internationaal treinverkeer) gefaseerd uitgezet. Per 1 augustus zou de laatste pagina 751 aan de beurt zijn.

Wij werden er hierna door de reizigersorganisaties op gewezen dat beide partijen eerst nog in gesprek zouden gaan over dit voornemen en dat de aankondiging om te stoppen met pagina 751 voorbarig was. Omdat we het belangrijk vinden dat er zorgvuldige afstemming is met de reizigersorganisaties zijn hier deze week gesprekken over gevoerd. De reizigersorganisaties hebben aangegeven dat, hoewel het gebruik van Teletekst flink afneemt, zij zich afvragen of dit het stoppen met pagina 751 rechtvaardigt. NS heeft daarop vandaag besloten pagina 751 voorlopig in de lucht te houden.

We zullen de komende tijd met de reizigersorganisaties in gesprek blijven over de inzet van Teletekst voor actuele reisinformatie.
Een wijs besluit. Toch nog wijze mensen bij NS! Hopelijk geen kortstondig verblijf van pagina 751.

Reageer