beantwoord

Terug krijgen van taxikosten

• 11 oktober 2018
  • 51 reacties
  • 2266 Bekeken

Voor de 2e keer hebben wij een afwijzing gekregen voor de gemaakte taxikosten terug te krijgen.
Door werkzaamheden reden er 15 sept om 22:30uur geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort. De bedoeling was dat er bussen zouden rijden, echter deze zijn nooit op komen dagen. Resultaat, 140 mensen die niet thuis konden komen en stonden te wachten vlakbij het Beatrixgebouw. NS medewerkers zijn toen taxi's gaan regelen en de kosten konden gedeclareerd worden middels een brief met declaratieformulier en uiteraard alle benodigde documenten, Wij moesten naar Enschede en konden door het wachten ook geen aansluiting met een trein meer krijgen vanuit Amersfoort. Dus een taxirit vanuit Utrecht naar Enschede voor bijna €320,=
Dus helaas nu 2x een afwijzing 😞 Wat nu ???
icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 november 2018, 19:35

Ik heb een uitleg gekregen waarom de claim is afgewezen:

Er was deze datum sprake van werkzaamheden en er was hiervoor vervangend busvervoer ingezet. Doorgaande reizigers werd geadviseerd om te reizen via Hilversum. Op het moment dat Amuse65 wilde reizen, was deze mogelijkheid nog beschikbaar met een vertrektijd om 22.44 uur. De overige gestrande reizigers die voor vervangend vervoer in aanmerking kwamen, kregen door NS een taxi aangeboden. Een reiziger kan in een dergelijke situatie achteraf geen aanspraak maken op vergoeding van zelfstandig gemaakte kosten. Er is conform bovenstaande en onze Algemene Voorwaarden, dan ook geen aanleiding om onze afwijzingen te herzien.

Ik wil hierbij nogmaals duidelijk maken dat wij nooit aangeven dat je een taxi mag voorschieten en achteraf bij ons kan declareren. Indien wij taxi's regelen zullen wij de kosten gelijk op ons nemen. Ik snap dat het antwoord niet naar wens is, maar ik kan er helaas niets anders van maken. Als er nog vragen zijn Amuse65 dan verneem ik dat graag.
Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 7
Badge
Als NS tax's heeft geregeld dan zouden de kosten voor die taxi eigenlijk gratis moeten zijn.
Als je zelf een taxi hebt geregeld dan worden de kosten daarvan inderdaad niet vergoed. Omdat je dan namelijk hebt gekozen voor alternatief vervoer.
De NS had taxi's geregeld, echter wij moesten zelf de kosten declareren bij de NS.
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Ik kan uit het bericht van @Amuse65 helemaal niet opmaken dat ze zelf gekozen hebben voor alternatief vervoer. Wanneer NS-medewerkers taxi's gaan regelen voor reizigers dan moet dat goed gebeuren. Wanneer NS-medewerkers toezeggen dat taxikosten gedeclareerd kunnen worden, dan moeten die declaraties niet afgewezen worden. NS heeft de verplichting om reizigers naar hun bestemming te brengen, ook als er een verstoring is.

Ik heb er overigens best begrip voor dat het 's avonds laat lastig is om voor 140 mensen alternatief vervoer te regelen. Maar het leven van een spoorwegmaatschappij bestaat niet alleen uit het laten rijden van treinen wanneer de zon schijnt. Juist in verstoorde situaties moet NS tonen waartoe het in staat is. Helaas zijn er te vaak meldingen dat de afhandeling van dit soort situaties niet vlekkeloos verloopt.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D
Ik kan uit het bericht van @Amuse65 helemaal niet opmaken dat ze zelf gekozen hebben voor alternatief vervoer. Wanneer NS-medewerkers taxi's gaan regelen voor reizigers dan moet dat goed gebeuren. Wanneer NS-medewerkers toezeggen dat taxikosten gedeclareerd kunnen worden, dan moeten die declaraties niet afgewezen worden. NS heeft de verplichting om om reizigers naar hun bestemming te brengen, ook als er een verstoring is.

Ja maar ik heb ook niet gezegd dat Amuse65 zelf zijn eigen taxi heeft geregeld.
Maar ik wou het er gewoon even erbij vermelden. Omdat er namelijk ook mensen zijn die (in zo'n situatie) meteen eigen vervoer gaan regelen en dan later vinden dat ze recht hebben op een vergoeding. Vandaar. 😌
Dus uh....zo bedoelde ik dat dus @iMark

Ik heb er overigens best begrip voor dat het 's avonds laat lastig is om voor 140 mensen alternatief vervoer te regelen. Maar het leven van een spoorwegmaatschappij bestaat niet alleen uit het laten rijden van treinen wanneer de zon schijnt. Juist in verstoorde situaties moet NS tonen waartoe het in staat is. Helaas zijn er te vaak meldingen dat de afhandeling van dit soort situaties niet vlekkeloos verloopt.

Klopt @iMark.
Reputatie 7
Badge
De NS had taxi's geregeld, echter wij moesten zelf de kosten declareren bij de NS.
Oke, nou ik dacht dat als de NS een taxi regelt dat het dan gratis is.

De NS had taxi's geregeld, echter wij moesten zelf de kosten declareren bij de NS.Oke, nou ik dacht dat als de NS een taxi regelt dat het dan gratis is.

Dat is normaliter ook zo, bij een officieel door NS aangevraagde taxi gaat de rekening rechtstreeks naar NS als opdrachtgever.
De reiziger hoeft dit niet voor te schieten.
Mij is ook geen andere weg bekend. Ik regel geregeld taxi's voor reizigers (alhoewel de laatste tijd een stuk minder) en dan krijgt de reiziger een ritnummer. Dat loopt zoals Stoomman het verteld. Ik weet absoluut niet hoe ik een bewijs kan meegeven om een taxirit vergoed te krijgen, dat loopt dan altijd via de klantenservice.
Reputatie 7
Badge
Dat is normaliter ook zo, bij een officieel door NS aangevraagde taxi gaat de rekening rechtstreeks naar NS als opdrachtgever.
De reiziger hoeft dit niet voor te schieten.

Kijk, heb ik toch nog gelijk. 😌
Reputatie 7
Een reiziger hoeft nooit een taxi voor te schieten. Alle chauffeurs rijden op rekening voor NS..
Reputatie 7
Badge
@iMark hoor je dat?! Je hoeft nooit een taxi te betalen als die voor je geregeld word. 😌
Reputatie 7
Badge +3
Dat zal best. Maar wie weer wat er allemaal gezegd is ‘s avonds laat terwijl er 140 mensen stonden te wachten. NS heeft het op papier prima geregeld. Nu de praktijk nog.

ik weer heel goed hoe de regels zijn. Ik weet ook dat er af en toe maar wat gekletst wordt.
Kan me inderdaad eerdere verhalen herinneren waarbij men, bij een grotere groep reizigers, naast de reguliere taxi's die via Munckhof lopen (of wie doet dat tegenwoordig), ook via andere weg taxi's regelde omdat Munckhof nooit genoeg contractanten had om iedereen binnen een beetje afzienbare tijd thuis te krijgen.
Hallo Amuse65 en welkom bij de NS Community,

Het spijt mij te vermelden dat mijn collega's Loes en Slidestops gelijk hebben. Wij zullen nooit het advies geven om een taxi voor te schieten en de taxikosten te declareren. Deze kosten zullen niet worden vergoed. Voor de meelezers wil ik ook kwijt om altijd contact op te nemen met onze klantenservice indien je je reis niet kan afmaken door een vertraging of een storing.
Voor de meelezers wil ik ook kwijt om altijd contact op te nemen met onze klantenservice indien je je reis niet kan afmaken door een vertraging of een storing.
Helaas is dat in veel gevallen geen oplossing. Bijvoorbeeld wanneer men een bus inzet om een laatste trein op te vangen, maar vergeet dat de bus niet bij een van de stations kan komen en je daarom aan de ringweg eruit wordt gezet. Ruim een half uur lopen over een donkere route om half 1 's nachts om alsnog bij het station te komen. Servicemedewerkers hadden daar geen boodschap aan, we moesten "met elkaar" maar wat regelen. Heel wat van dit soort situaties meegemaakt de afgelopen jaren.

Alternatief vervoer gaat niet altijd vlekkeloos helaas.
Reputatie 7
Badge
Dat zal best. Maar wie weer wat er allemaal gezegd is ‘s avonds laat terwijl er 140 mensen stonden te wachten. NS heeft het op papier prima geregeld. Nu de praktijk nog.

ik weer heel goed hoe de regels zijn. Ik weet ook dat er af en toe maar wat gekletst wordt.

Helaas, het zou niet zo moeten zijn. Maar het komt wel eens voor inderdaad.
De vraag is alleen wel...verteld TS nu de waarheid of niet?
Reputatie 7
Als er vanuit munckhof of de onderaannemer niet genoeg capaciteit is, kunnen wij (V&S) onder bepaalde voorwaarden straattaxi's regelen. Dit is altijd in afstemming met een soort officier van dienst. Deze taxi's worden ook alleen gebruikt als zij op rekening voor NS willen rijden. Anders worden deze niet gebruikt.

Als het grote groepen reizigers zijn met dezelfde bestemming of richting, dan zal een bus (of meerdere) worden ingezet.
Reputatie 6
Dus als ik NS goed begrijp staat TS hier maar wat te liegen?
Reputatie 6
Dus als ik NS goed begrijp staat TS hier maar wat te liegen?

Ik was ook wat verbaasd. Zo kennen we Erryt niet - die gaat er nooit met gestrekt been in.

Erryt, tweede poging.

NS-personeel heeft taxis geregeld.

Alleen... de OP heeft dat op de een of andere manier moeten voorschieten.

Inderdaad, dat kan niet. En toch is het gebeurd.

En nu ?
Reputatie 6
Overigens - om te voorkomen om door NS als leugenaar afgeschilderd te worden - is het vanaf heden aan te bevelen om in soortgelijke situaties alle communicatie met NS-personeel op te nemen. Dit kan dan later als bewijsmateriaal dienen in discussies met NS-bureaucratieën, OV-loketten en geschillencommissies.
Badge +3

In de openingspost staat

NS medewerkers zijn toen taxi's gaan regelen en de kosten konden gedeclareerd worden middels een brief met declaratieformulier en uiteraard alle benodigde documenten

... en dat kennen we natuurlijk van een soortgelijke situatie waar een oudere man een taxi van Groningen naar Eindhoven nam op aangeven van meerdere NS personeelsleden.

Het ging er toen om dat NS medewerkers op stations bij het bellen van 'regie' te horen kregen ('bijna door de telefoon getrokken werden') dat mensen dat zelf maar moesten regelen en (achteraf) maar brieven sturen met bonnetjes.

Dat geval (niet de bedoeling) is achteraf wel opgelost gelukkig... Nu nog zorgen dat het niet vaker of liefst noot meer gebeurt.

Het is niet de bedoeling dat mijn collega's het advies geven om een taxi te nemen en zelf voor te schieten. Ik wil dit wel graag uitzoeken. Helemaal aangezien het om zoveel hoeveelheid reizigers gaat. Ik kan niets beloven, maar ik hoop te achterhalen wat er precies is gebeurd en welk advies er is gegeven. Daarnaast wil ik Amuse65 natuurlijk graag helpen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum en OV-chipkaartnummer? Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
Reputatie 7
Badge +3

... en dat kennen we natuurlijk van een soortgelijke situatie waar een 83 jarige een taxi van Groningen naar Eindhoven nam op aangeven van meerdere NS personeelsleden.

De man was in de 60... dat sommigen hem bejaard noemde, maakt hem niet ineens 80+
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt NS-medewerkers en NS-medewerkers. De ene groep NS-medewerker is wel bevoegd tot het regelen van taxi's of geven van taxibonnetjes en de ander groep niet.

Ooit heb ik uren 's nachts doorgebracht op een stationsplein omdat de laatste trein vanwege een aanrijding niet reed. De enige reiziger die in aanmerking zou komen voor een taxi omdat zijn aansluitende bus niet meer gehaald zou worden, moest meer dan een uur wachten voordat die taxi geregeld was, omdat niemand van de aanwezige NS-medewerkers daartoe bevoegd was.
Voor de rest zou bussen geregeld worden. Die kwamen, maar dat duurde enige tijd en de stopbus kwam pas na 4 uur wachten...

Ik kan mij zo voorstellen dat 140 reizigers paniekerig rondlopen nadat hen duidelijk wordt dat ze met de trein niet meer thuis zullen komen. Het is donker, men is moe. De aanwezige NS-medewerkers weten ook niet meer wat ze moeten zeggen op de zoveelste vraag hoe iemand thuis kan komen en roept dan zoiets als: Neem maar een taxi en stuur maar je treinkaartje en declaratie naar de NS.

De reiziger die regelmatig met treinvertraging te maken heeft, kent de regeltjes wel en weegt iedere keer weer af of die taxi voor eigen kosten (met vraag of er nog medereizigers zijn die mee willen rijden en delen in de kosten), die omreis, die duurdere metro/bus rendabeler is dan vaak uren wachten op iets wat door NS geregeld wordt.

Voor die reiziger die dit voor het eerst overkomt is het schrikken en die denkt: ik moet naar huis.. Voor die en alle andere reizigers zou het fijn zijn als er in de reisplanner op het moment van grote vertraging een link komt naar de webpagina van de NS waarop staat wat te doen bij vertraging en wat de regels zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@Amuse65 hoelang heb je gewacht op de NS-bus? Je schrijft dat je bij het Beatrixgebouw stond te wachten. Waar stond je, bij de reguliere bushalten voor de fietsenstalling en bij de trappen of meer richting Jaarbeurs/Rabobank?
De locatie waar gewoonlijk NS-bussen vertrekken is richting Jaarbeurs/Rabobank.
Badge +3
De man was in de 60... dat sommigen hem bejaard noemde, maakt hem niet ineens 80+
Oh, als we het over hetzelfde topic hebben dan heb ik niets gezegd natuurlijk @MoDe

Je hebt gelijk, in de 60. Het ging over dit inderdaad (en alles wat volgde...)

Onderstaand verhaal is van mijn bijna 70 jarige vader.

Die quote uit dit topic (vreselijk met persoonlijke dingen en meningen vervuild, maar uitendelijk opgelost, na de nodige moeite en aandacht hier!).

Ik denk dat ik maar voor NS ga werken.. soms, uit coulance 😉

Reageer