Ticket Antw-Rdam Blaak ook geldig bij RET

• 16 februari 2020
  • 10 reacties
  • 242 Bekeken

Hoi!

Ik kocht een kaartje aan de balie in Antwerpen om naar Rotterdam Blaak te gaan. Vanwege t weer en/of andere omstandigheden kwamen wij later aan dan gepland. De reisplanner gaf aan te reizen met metro D en metro B.

Dan zou het wel zo handig zijn als mijn ticket toegang geeft tot de betrokken poortjes van de RET.  Fijn overigens dat ook bij de papieren versie van het ticket de scanbare code werkt bij NS-poortjes.

Alvast dank

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner geeft alleen aan wat de mogelijke reisalternatieven zijn maar dat betekent niet dat uw ticket daar geldig is. Een treinticket is alleen geldig in de trein maar niet in de metro.

Reputatie 7
Badge +3

Welke reisplanner gaf aan dat u met de metro moest?

Reputatie 5
Badge

ALS je bij INTern. tenminste 60 min later als gepland aankwam kan je 25% van de reissom terugvragen bij degene die jou dat kaartje heeft verkocht-dus hier wrs de NMBS. Dat lijkt me ruim voldoende om dat stukje metro van te bekostigen. Tenzij je nou echt precies bij dat BLaak moest wezen kan de metro je ook direkt op heel veel andere plekkies in Rotjeknor brengen, zodat dat tegen elkaar wegvalt. Overigens is dit -voor de doorknochte kenners-een bijzonder geval, want het is nl in principe strikt verboden hetzelfde trajekt terug te rijden-wat hier echter tot een zulke enorme verlenging van de reistijd leidt, dat dit onzinnig wordt (overstappen te Breda+Dordt). Hangt er dan mede vanaf wat er precies op je ticket als bestemming staat: als het enkel Rotterdam is (zonder CS of Blaak) kan je het wel vergeten.

Welke reisplanner gaf aan dat u met de metro moest?

De NS reisplanner

ALS je bij INTern. tenminste 60 min later als gepland aankwam kan je 25% van de reissom terugvragen bij degene die jou dat kaartje heeft verkocht-dus hier wrs de NMBS. Dat lijkt me ruim voldoende om dat stukje metro van te bekostigen. Tenzij je nou echt precies bij dat BLaak moest wezen kan de metro je ook direkt op heel veel andere plekkies in Rotjeknor brengen, zodat dat tegen elkaar wegvalt. Overigens is dit -voor de doorknochte kenners-een bijzonder geval, want het is nl in principe strikt verboden hetzelfde trajekt terug te rijden-wat hier echter tot een zulke enorme verlenging van de reistijd leidt, dat dit onzinnig wordt (overstappen te Breda+Dordt). Hangt er dan mede vanaf wat er precies op je ticket als bestemming staat: als het enkel Rotterdam is (zonder CS of Blaak) kan je het wel vergeten.

Mwa ik moest gewoon naar de wijk Kralingen. Dan is station Rotterdam Blaak het beste. ‘s Avonds laat hoef ik nergens anders heen overigens.

Maar voor de kenners: men moet toch op de beste manier naar naar het station reizen? Een stukje terugreizen is as far as I know toegestaan omdat de reisplanner t aangeeft. Ongeacht of dat een paar minuutjes trein terug pakken is. Maar dit wordt een welles-nietes discussie over niets dus ik zal niet daar op ingaan.

De reisplanner geeft alleen aan wat de mogelijke reisalternatieven zijn maar dat betekent niet dat uw ticket daar geldig is. Een treinticket is alleen geldig in de trein maar niet in de metro.

Dan moet de NS reisplanner dat niet aangeven. Ze zijn geen 9292.

Reputatie 7

Als u de reisplanner in van deur naar deur modus zet (dus adressen plant of metrostations oid), komt de info uit 9292 ;)

Reputatie 6
Badge +1

@Slidestops was me net voor.

Maar weet u zeker dat u Rotterdam Blaak (treinstation) heeft gekozen en niet Rotterdam Blaak (metrostation). Als u voor het metrostation heeft gekozen komen er inderdaad ook reisadviezen per metro voor. Het reisadvies komt dan uit 9292. Ik kan enigzins begrijpen dat dit verwarrend kan zijn. 

Zal ik volgende keer maar een screenshot maken van m’n reisadvies alvorens de tip door te geven? Stelletje zeurpieten.

Daarbij, aangezien NS de HTM voor een deel gekocht had jaren terug leek mij dit zeer logisch van NS om in hun NS app dit mogelijk te maken.

En als het toch fout/verkeerd of wat dan ook is voor u als puristen, dan is het alsnog een goed idee om de 2 kleine stukjes metro toch mogelijk te gaan maken met de QR code op het ticket. Als service gerichte ontwikkeling.

Reputatie 7
Badge +3

@EPluggeU geeft geen antwoord op de vraag of u naar een treinstation, een metrostation of van deur tot deur gepland heeft.

Een treinkaartje is alleen geldig in de trein. Er zijn een paar uitzonderingen (bijvoorbeeld naar Scheveningen of Madurodam vanaf station Den Haag) maar daar valt Blaak niet onder.

Uw wens om een treinkaartje geldig te laten in de metro zal voorlopig niet in vervulling gaan. De metro is van RET en de trein is van NS in Rotterdam. Als iedereen met een treinkaartje betaald aan NS met de metro gaat reizen heeft RET geen inkomsten meer en is er straks geen RET meer, dus ook geen metro.

Reputatie 7

HTM is overigens tegenwoordig voor 100% eigendom van de gemeente Den Haag

Reageer