beantwoord

Tickets op het mobieltje in Nederland

• 22 mei 2014
  • 3 reacties
  • 363 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 20370 reacties
Is er iets bekend over wanneer dit in Nederland mogelijk is? In Duitsland werkt het al uitstekend. Omdat ik met mijn iPhone ook een Greenwheelsauto kan openen is het in ieder geval technisch niet onmogelijk om met de smartphone door de incheckpoort te komen, temeer omdat met buitenlandse e-tickets ook , middels een barcode, de poortjes te openen zijn. Het mobiele ticket in Duitsland werkt tenslotte ook met een barcode, of een QR-code zo je wilt.

Zowel het veilig kopen als de controle, verloopt bij de oosterburen vlekkeloos. De techniek is niet meer fraudegevoelig, wat in Nederland nu eenmaal een issue is als je het wilt invoeren.

De NS heeft het druk met het goed op de rails krijgen van het afschaffen van het papieren kaartje maar ik ben wel benieuwd hoe ver NS inmiddels is met het implementeren van deze mogelijkheid.

Mooi dat we weer topics kunnen openen! Ik kreeg steeds fout 403.
icon

Beste antwoord door Marjan NS 23 mei 2014, 09:02

Hallo Thom,

Het is nog niet bekend of en wanneer dit in Nederland mogelijk is. Zodra hier iets in zal veranderen, zullen de reizigers hierover geïnformeerd worden. Ik heb je vraag verplaatst naar 'Overige producten', omdat je vraag hieronder valt.

Groet,

Marjan
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is eigenlijk een dubbele posting maar het bericht zal de meesten zijn ontgaan:

Voor wie het leuk vindt: reizen met de mobiele telefoon (Duits: Handy) in Duitsland. Wel Duitstalig. Op het filmpje bij de drie zittende jongeren klikken.

http://www.bahn.de/p/view/buchung/mobil/handy-ticket.shtml

Schnell und sicher:

Für die Fahrkartenprüfung muss der Fahrgast das betriebsbereite, geladene Mobiltelefon bereithalten Wichtig ist, dass das Display des Geräts gut lesbar und nicht beschädigt ist. Verschiedene Sicherheitsmerkmale und ein 2D-Barcode stellen die Prüfung der Authentizität der Fahrkarte sicher. Das Fahrgeld wird bargeldlos eingezogen. Eine Verwaltungsfunktion erleichtert den Überblick der erworbenen Fahrkarten.
Weitere Informationen finden Sie unter www.bahn.de.

In Nederland kun je dit doen als je de kortingsmogelijkheden dan wel in kunt geven bij de boeking dan wel die standaard opslaan. Het is echt goed te doen. De meeste gegevens hoef je alleen de eerste keer in te geven. De mobiele telefoon als chipkaart kan technisch ook. Met een mobiele telefoon open je ook een Greenwheelsauto. Er komen er al QR-codelezers bij de ingangen van stations om de e-tickets en buitenlandse vervoersbewijzen in te kunnen lezen.

Je betaalt met een creditcard (Bargeldlos). Een account bij de DB is verplicht en snel aangemaakt. De in Duitsland zeer populaire Bahncard is te gebruiken maar hoeft niet en daarmee kun je je identificeren al dan niet in combinatie met een geldig ID-bewijs.
Hallo Thom,

Het is nog niet bekend of en wanneer dit in Nederland mogelijk is. Zodra hier iets in zal veranderen, zullen de reizigers hierover geïnformeerd worden. Ik heb je vraag verplaatst naar 'Overige producten', omdat je vraag hieronder valt.

Groet,
Marjan
Reputatie 7
Badge +4
Ok, jammer maar mijn dank. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat andere forumgebruikers van dit fenomeen vinden.

Reageer