beantwoord

Tickets printen, waarom?

• 19 maart 2017
  • 83 reacties
  • 4441 Bekeken

Hallo lezer!

Ik heb weleens met een groepsticket gerezen. Tijdens mijn reis was mijn kaartje uit mijn zak gevallen en gebruikte ik mijn smartphone om door de poortjes te komen en bij de controle in de trein. De controleur zette me uit de trein, want mijn kaartje was ongeldig als het niet is geprint. Zucht. Maar goed, regels zijn regels.

Ik vroeg me af waarom het kaartje per se uitgeprint moest zijn. Het antwoord wat ik kreeg was: "Omdat het dan niet geldig is" en toen ik toch door bleed vragen: "Om fraude te voorkomen". Nou goed, dat eerste is niet echt een argument. Het tweede vind ik wat vreemd. Ik kan net zo goed het kaartje frauderen en vervolgens uitprinten. Hoe maakt het printen van kaartjes hier het verschil in?

Het moeten printen van kaartjes is niet echt van deze tijd. Zelf heb ik thuis ook geen printer en ik zal vast niet de enige zijn. Kan het printen niet optioneel gemaakt worden? De meeste mensen hebben tegenwoordig een smarthpone (zelfs mijn ouders!) die ze kunnen gebruiken en het is mileuvriendelijker om niet te printen 🙂 Iedereen blij. Toch?

Kan hier wat mee worden gedaan?

Groetjes,
BlackSheep
icon

Beste antwoord door Slidestops 19 maart 2017, 21:07

Er lopen proeven met e-tickets op de telefoon. Grootste nadeel is telefoon leeg oid.

In de app van NS kun je nu Hema tickets en normale vol tarief tickets laden. De NS app zet het scherm fel en laat de barcode goed zien, waardoor de code leesbaar is. Een e-ticket buiten de app doet het niet.

Zolang de regel is printen, moet je hem ook echt printen. Ook ik zet je anders of de trein uit, of je krijgt een bekeuring.
Bekijk origineel

83 reacties

Reputatie 7
Er lopen proeven met e-tickets op de telefoon. Grootste nadeel is telefoon leeg oid.

In de app van NS kun je nu Hema tickets en normale vol tarief tickets laden. De NS app zet het scherm fel en laat de barcode goed zien, waardoor de code leesbaar is. Een e-ticket buiten de app doet het niet.

Zolang de regel is printen, moet je hem ook echt printen. Ook ik zet je anders of de trein uit, of je krijgt een bekeuring.
Dank voor je bericht.

Toch blijf ik er bij: Geef reizgers de optie dat je en kan printen en/of telefonisch kan. Eveneens dat er lege telefoons zijn, zijn er ook lege/kapotte printers. Als je telefoon leeg is en je hebt geen print dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. E-tickets buiten de app doen het kennelijk wel. Ik ben namelijk door de poortjes gekomen en ook een keer gecontroleerd met alleen mijn telefoon (inzoomen en scherm op fel doet de truc).

Hierdoor snap ik nog steeds niet de regel waarom het per se geprint moet worden. Een vraag vermomd als suggestie...
Reputatie 7
Badge +4
U onderschat wat er komt kijken bij zoiets. Een Azteccode waarmee een poortje kan worden geopend is peanuts. Dat is bepaald geen argument. Een e-ticket heeft negen echtheidskenmerken die in de Azteccode nog niet allemaal terug zijn te vinden. Daarom moet het geprint worden, anders is die controle niet mogelijk.

E-tickets buiten de app doen het kennelijk wel. Ik ben namelijk door de poortjes gekomen en ook een keer gecontroleerd met alleen mijn telefoon (inzoomen en scherm op fel doet de truc).

Die optie om te kiezen is er in een aantal gevallen al. Het lijkt er op of u uw zinsnede nog intelligent vind ook. Het zou ook te gek voor woorden zijn. Dus bijvoorbeeld uw vriend zet uw groepsretour op zijn mobiel, kan de poortjes openen en er mee reizen. NS is toch gestoord als ze dat toestaan? Die NSApp is er echt niet voor niks als ik u zo lees. Wat u wilt en met enige trots hierboven poneert, komt in de praktijk neer op een mogelijkheid om de boel te flessen. Het zal dus op het Duitse systeem moeten lijken. De persoonlijke app is daar gekoppeld aan een ID en en bankrekening, het kaartje kan maar op één mobiel en veelal is er een koppeling met een creditcard of de in Duitsland vrij algemene Bahncard. Het systeem is zo dat het kaartje altijd vooraf betaald is en alleen op de telefoon van degene die het account heeft kan staan

Controle alleen aan de hand van de opdruk op de telefoon is ten allen tijde zo lek als een mandje. Uit het feit dat de conducteur zo dom was het daarbij te laten, is niet af te leiden dat het mag.

In Duitsland heeft men meerdere jaren over de ontwikkeling van de mobiele ticket gedaan. Het betreft hier een van de meest intelligente en gedisciplineerde volkeren ter wereld. Als het zo eenvoudig op te lossen is als u zegt, zou ik bij de oosterburen gaan solliciteren, dan wacht u een gouden toekomst.

NS is al vrij ver met de overgang en dat is bijzonder. Het lijkt een kwestie van tijd dat flink wat e-tickets op de mobiel getoond kunnen worden. Men bouwt het voorzichtig op en dat is nodig om parasieten geen kans te geven. Het misbruik moet door de betalende reizigers worden opgebracht. Daarom moet je die mogelijkheid zoveel mogelijk voorkomen.
Het gaat nu al met enkele reizen en retours, met internationale kaartjes en men oefent nu met het actiekaartje van de Hema. Als het met dit actiekaartje goed gaat, zal ongetwijfeld uitbreiding volgen.
Dus bijvoorbeeld uw vriend zet uw groepsretour op zijn mobiel, kan de poortjes openen en er mee reizen. NS is toch gestoord als ze dat toestaan?

Controle alleen aan de hand van de opdruk op de telefoon is ten allen tijde zo lek als een mandje. Uit het feit dat de conducteur zo dom was het daarbij te laten, is niet af te leiden dat het mag.

De hele ticket staat er op, niet alleen de code. Er werd hierbij wel gecontroleerd of de informatie overeenkomt met je identiteitsbewijs (de gegevens die zijn ingevoerd bij het aanmaken van een ticket). Dan kan je het niet even uitlenen.

Mijn vraag gaat hiet niet over de ontwikkeling van een app en wat erbij komt kijken. Je begint over een onderwerp wat niks heeft te maken met mijn vraag. Het gaat over waarom het printen nu per se nodig is. Alles wat ik zogenaamd zou kunnen frauderen, kan ik ook doen met geprint papier. Ik kan net zo goed de tickets door mailen naar een vriend van me en dan kan hij het printen en ermee reizen (stel er is geen controle). Het gaat niet alleen puur om de code, dat zou wel erg vreemd zijn. Er is niets wat een geprint papiertje voorkomt t.o.v. een digitaal kaartje. Het is precies zoals een geprinte e-ticket, alleen dan niet geprint. Dat is mijn ''probleem'' hiermee.

En voor de rest zijn je zijn opmerkingen (aannames) dat ik er trots op ben, het intelligent vind en dat bepaalde conducteurs dom zijn niet echt relevant. Deze 'domme 'conducteurs hebben de ticket gescant, in zijn geheel bekeken en gecontroleerd door naar mijn identiteitsbewijs te vragen. Beetje jammer dat je er zo denigrerend over doet.
Ook ik vraag me nog steeds af waarom bijv actie enkeltjes PER SE geprint moeten worden. De na wil zelf graag zoveel mogelijk alles digitaal ?? En de flexibiliteit van reizen wordt zo wel nihil. Ten minste .. Ik ga niet op pad met een mobiele printer ??

En mijn vraag blijft: wat is nu het verschil tussen pdf op mijn scherm of op papier?

Fraude kan geen reden zijn. Papier is zelfs makkelijker te frauderen.
Meerdere mensen tegelijk reizen op 1 ticket kan met papier. Dus is ook geen reden ?

De app zet de helderheid van je scherm hoger zodat er beter gescand kan worden ? Ik denk dat me dat zelf ook wel lukt in de instellingen van mijn mobiel 🙂. Is dus ook geen reden.

En voor wat betreft digitaal. Nieuwe app hoeft er ook niet gemaakt te worden. Alleen moet er bij aankoop van een actieticket de knop toegevoegd worden zodat je het in de app kunt zetten.

Lang verhaal kort. Na... pas of aan dat het digitaal kan. Of leg me nu eens uit wat juridisch het verschil tussen pdf op scherm of.papier.
Reputatie 7
Badge
Foei @Monique trein... Juridisch..? "Zo doen wij dat altijd" moet toch voldoende zijn?
Hoe zit het eigenlijk met e-readers? Geldt dat als "print"? Zo'n e-reader kun je uit zetten terwijl het e-ticket op het scherm zichtbaar blijft.
@klant_jac hahaha... ja precies dáár ben ik nu zo allergisch voor. Echter dit is steeds het antwoord wat ik van de NS krijg.....
Zo van.... print nou maar gewoon mevrouwtje..... ?
@martin7182
NS blijft aangeven dat er een verschil tussen scherm (ereader zal ns ook als scherm zien ?) en papier zit. Wát dat verschil is... is mij nog steeds niet duidelijk.
Badge +3
Op een geprint ticket staat als het goed is (onder andere) een willekeurige foto. Daarin staat als 'watermerk' ook jouw naam en je geboortedatum en de reisdatum. Dat valt bijna niet te Photoshoppen en voorkomt dus fraude. Er zijn ook nog een paar andere echtheidskenmerken zoals bij bankbiljetten.

Op een schermpje (buiten de NS Extra app) is fraude voorkomen veel lastiger. Vandaar printen of laden in de app met je Mijn NS account.
Reputatie 7
Badge
@mevrouwtje ;)
en wat als je die klassieke matrixprinter gebruikt?
Het heeft te maken met de zichtkenmerken. Op een scherm kan ik alles makkelijker manipuleren dan op papier. Ikzelf ben een waardeloos vervalser of fraudeur op dat gebied, want mij zal dat niet lukken.
Het is voor mij ook niet na te gaan wanneer zo'n ticket gekocht is. Stel dat we de controleronde ingaan en er wordt snel ff een e-ticket gekocht. In de app zie ik de aanschaf datum en tijd staan. Op het pdf van de pdf reader kan ik dat niet zien. Dit zijn naar mijn weten de 2 belangrijkste redenen.
Welkom op het NS Serviceforum, Monique trein.

Ik snap je punt natuurlijk, maar ook ik moet je vertellen dat wanneer je akkoord bent gegaan met de voorwaarden waarin staat dat je een e-ticket uit moet printen, je dit ook zal moeten doen. Dit ook voor de conducteur om de echtheid goed te kunnen controleren. Zoals Slidestops al aangeeft zijn we stap voor stap bezig om steeds meer verschillende tickets ook mobiel bestelbaar/toonbaar te maken.
Bedankt voor je toelichting, Loes 🙂 Ik zie je post net pas staan.
Reputatie 7
Badge
@Robert B
Kan zijn dat ik 12 uur nog steeds niet wakker ben, maar wat is dan anders met een pdf op scher? Dan zie je toch ook dat watermerk? Een een gefotoshopt screen valt sneller op dan een print daarvan. Ik deel de mening dat er geen verschil is, dus ik zie het probleem om pdf on screen te gebruiken niet.
Badge +3
Hulde voor de (langzame) vooruitgang, want veel Spoordeelwinkel tickets kan je nu al:

- Uitprinten
- Laden in app (risico op lege accu van telefoon)
- Als product laden op een ov-chipkaart (afhalen bij kaartautomaat of supermarkt e.d.)

Voor tickets via Actie van de Dag, Vakantieveilingen en actiekaartjes van AH, Hema, Kruidvat, Etos e.d. ben je aangewezen op hun voorwaarden.
@loes
Ok dat lijkt een goede reden. Dat je dus nog snel een enkeltje kan kopen als de conducteur komt.
De redenatie is dan dus: op de pdf zie je geen tijd van aanschaf, maar omdat je (terrecht) ervan uit gaat dat iemand geen printer in de trein mee neemt; de klant dus voor vertrek al wel heeft moeten inchecken.

Maar .. als je kaart incheckt krijg je een mail, waarmee je een pdf kunt downloaden.
Deze heeft een datum en een tijd.
@Robert b
Ja. Dat is dus de andere vraag. Je koopt op de site van de NS (in mijn geval) een enkeltje. Bij het afrekenen voer je de code in, zodat je niet meer hoeft te betalen (dat heb je immers al gedaan bij aankoop van de actiecode).
Wáárom zit er dan bij dit enkeltje niet de 3 genoemde opties ? En moet je printen ?

Een gewoon enkeltje dus alle opties. Voor de code in, opties foetsie en printen maar ?
Langzame vooruitgang daar, maar de recente actiekaartjes van AH en Kruidvat moet je juist weer printen.
Reputatie 7
Badge
ik moet je vertellen dat wanneer je akkoord bent gegaan met de voorwaarden waarin staat dat je een e-ticket uit moet printen, je dit ook zal moeten doenBegrijpelijk dat Iris NS dat moet melden.
Overigens horen de voorwaarden bij een overeenkomst op basis van handelsrecht, waarbij de rechter doorgaans bij conflicten "de redelijkheid en billikheidheid" laat voorgaan, en die "rare" voorwaarden (deels) buiten werking stelt.

Het heeft te maken met de zichtkenmerken. Op een scherm kan ik alles makkelijker manipuleren dan op papier. Het is voor mij ook niet na te gaan wanneer zo'n ticket gekocht is. Stel dat we de controleronde ingaan en er wordt snel ff een e-ticket gekocht. In de app zie ik de aanschaf datum en tijd staan. Op het pdf van de pdf reader kan ik dat niet zien.Goed punt! Kijken wat Monique daarop te zeggen heeft...

De redenatie is dan dus: op de pdf zie je geen tijd van aanschaf, maar omdat je (terrecht) ervan uit gaat dat iemand geen printer in de trein mee neemt; de klant dus voor vertrek al wel heeft moeten inchecken.Maar .. als je e-ticket aanmaakt krijg je een mail, waarmee je een pdf kunt downloaden.
Deze heeft een datum en een tijd.
wordt dus vervolgd...

Je koopt op de site van de NS (in mijn geval) een enkeltje. Bij het afrekenen voer je de code in, zodat je niet meer hoeft te betalen (dat heb je immers al gedaan bij aankoop van de actiecode).Wáárom zit er dan bij dit enkeltje niet de 3 genoemde opties ? En moet je printen ?Het verschil kan het tarief zijn. Waarbij de kans dat het printgedoe niets te maken heeft met fraude maar alles met marketing. Maak het goedkope ticket moeilijker, want makkelijker is duurder.
Op een scherm kan ik alles makkelijker manipuleren dan op papier.
Gewoon de hele interface van de app nabouwen. Geen probleem, doen Marktplaats-oplichters ook veel met bank-apps.

Er is maar een goede beveiliging, en dat is de inhoud van de Aztec-code. Die is degelijk versleuteld. De public key om de codes te kunnen lezen staan gewoon op internet, de private key om codes te genereren ligt bij de vervoerder. https://github.com/open918/open918

Alles om de barcode heen is troep en effectief waardeloos.
Reputatie 7
Badge
Er is maar een goede beveiliging, en dat is de inhoud van de Aztec-code. Die is degelijk versleuteld. De public key om de codes te kunnen lezen staan gewoon op internet, de private key om codes te genereren ligt bij de vervoerder.Alles om de barcode heen is troep en effectief waardeloos.
Helemaal waar. En zowel op de PDF print, als op de PDF screen, als op de app screen staat de Aztec-code.
Dus is het fraude probleem niet groter met een e-ticket PDF op screen.

Riekt voor mij steeds meer naar een marketingfoefje. Maak het (budget) reizigers lastig... laat ze tevoren printen, en de hele dag met dat vodje lopen. Dan stappen ze over op de app, en dan heeft NS weer privacy info van een reiziger.
Badge +3
Dat is plausibel Henk, maar ik denk dat NS dat soort creativiteit wel als 'collateral damage' ziet. Bovendien worden ook bij e-tickets bepaalde zaken geregistreerd zoals Loes al zei (passages, moment van aankoop etc.) dus moet je flink kunnen hacken om dat sluitend te krijgen. :P

En @klant_Jac dat "alles om,de AZTEC code heen is rommel" is niet helemaal waar.

Op de PDF staat als watermerk in de foto dus je naam, geboortedatum en reisdatum. Op papier overduidelijk zichtbaar voor een geoefend oog, op een schermpje niet (of een conducteur moet gaan inzoomen op jouw telefoon natuurlijk om dat te controleren).

Dus óf printen óf in de app gekoppeld aan een Mijn NS account.
Er is geen damage wanneer de code actief gescand wordt, zoals ik al schrijf, die zijn praktisch niet na te maken en is logging van in de MCL/OPR backend.
@klant jac
Inderdaad. Ik ben het met je eens. (Ik weet even niet hoe he hiwr eerdere reacties kan aanhalen...dus maar even op deze manier:)

Het punt van de voorwaarden. Het gaat mij niet om of je wel of niet akkoord gaat met de voorwaarden. Het gaat mij om de reden wáárom het zo is.
Het antwoord .. volg voorwaarden is dus geen antwoord op mijn vraag ?. Sluit overigens wel aan op mij eerdere punt...men zegt "print maar gewoon mevrouwtje.." En op je 3e punt @klant jac maak het gebruiken van de actiekaarten zo moeilijk mogelijk.

Mijn 2e punt staat dan nog open ?

Reageer