beantwoord

Tickets printen, waarom?

• 19 maart 2017
  • 83 reacties
  • 4462 Bekeken

Toon eerste bericht

83 reacties

Reputatie 7
Badge
Het hele verhaal krijgt een BONUSKAART luchtje... oh wat leuk dat je korting krijgt. Toevallig... de duurdere luiers zijn in de aanbieding.

En AH het maar raar en lastig vinden dat zoveel mensen hun bonuscard vaak kwijtraken.. Duh...
2610400000012

Google maar 😳 Da's mijn bonuskaart, lol.

Idk why, but people find me strange...
Terugkomend op de mail Monique trein. Ik krijg vaak tickets te zien, die men via Whatts app door heeft gestuurd. Dan heb ik geen bewijs van een mail dat deze is aangemaakt. Alle andere manieren om tickets te downloaden houdt dit probleem, tenzij het idd in de code staat.

Dat snap ik niet. Als dat de reden zou zijn kun je als groep 1 ticket aanschaffen, meermalen uitprinten en verspreid in de trein gaan zitten. Volgens mij werkt het systeem alleen als je bij controle elke ticket afboekt (op basis van de code). Het doet er dan niet toe of je een papieren, e-papier, lcd of welke drager ook gebruikt. Al beitel je thuis de code in een leisteen, het wordt een geldig vervoersbewijs 🙂
Dan kom je er niet ivm de controle op identiteit. Ik de gek vraag daar altijd om en neem dus geen genoegen met een bankpas of een ander pasje zonder foto en naam. Dat is zo weer te realiseren. Als ik de controle registreer, komt het ook in orde, maar het gaat er nu om wanneer men het heeft gekocht oa.
Mij ging het nogmaals specifiek om de enkeltjes. Groepskaarten lijkt mij sowieso lastiger.
Op zich heb je een punt @loes, dat mensen dan snel in kunnen checken als je komt controleren. (Fraude).
Maar ik als eerlijke reiziger vind dat nou juist het voordeel van die enkeltjes. Ik ga ergens heen, maar als ik er blijf en wil op een andere dag terug als gepland of van een ander station, wil ik dat in kunnen checken (uiteraard wél voor ik de trein in stap). Maar vaak heb ik dan geen printer.

Dus daarom deze hele discussie. Waarom moet het ticket geprint ? OF maak het dan toegankelijk voor de app of eticket.
Badge +3
Dus daarom deze hele discussie. Waarom moet het ticket geprint ? OF maak het dan toegankelijk voor de app of eticket.
Ik snap het niet meer. Een e-ticket enkeltje kan je namelijk gewoon in de app laden direct na het online bestellen. Geen gedoe met papier of €1 extra voor een kaartje uit de automaat.

En inchecken met een e-ticket kan helemaal niet. Het is geldig op de dag die je gekozen hebt bij het 'verzilveren'. De code is alleen om eventueel poortjes te openen als je die onderweg tegen komt (alle poortjes in heel Nederland).
@RobertB het gaat om een "actie" enkeltje. dit kan je dus NIET in de app laden.
en kaart printen in automaat gaat ook niet. Blijkbaar is daar ook verwarring over bij het NS personeel. Meerdere denken van wel.

En eticket zeg ik dan misschien verkeerd. Al draait het daar volgens mij juist om ? Je checkt die in.
Maar daarvan moet je dan bij de actie een print maken. En als je met de code de poortjes open kan maken ? waarom is dit dan in de trein zelf niet goed genoeg als vervoersbewijs ????
Ik check vandaag 2 actie enkeltjes in en kan nu kiezen voor de optie "laden in app".
Blijkbaar dan recent aangepast?
Ik ben helemaal blij.
@Monique trein

Ik heb geen idee, maar fijn dat de optie er nu dus is! ?
Yess ! in elk geval bedankt voor het meedenken 🙂
Reputatie 7
Badge
Geef mij maar gewone papiertjes... Dat is houvast, ook als de batterij leeg is. En verlies je het, dan print je een nieuwe. Give me real stuff! Al dat virtuele gedoe. 😛
De smoes: "mijn batterij is leeg" heb ik nu 3x gehad, maar 2 vd 3 hadden idd geldig e-ticket geladen in de app. De opmerking: "dat is uw probleem" heb ik ze haarfijn uitgelegd dat dat duidelijk vermeldt staat dat de batterij niet leeg is tijdens de reis. Ik snap de real stuff wel klant_Jac ☺️
een powerbank nemen ? 😮
Moet die ook niet leeggetrokken zijn ?.
Over de vraag waarom het per sé in de NS app moet is inmiddels ook antwoord... Beide vensters van het ticket die ingeladen worden in de app zijn stiekem één grote SecuTix-PDF, net als de thuisprint-PDF. Daar zitten dan weer een aantal zichtkenmerken in, waaronder het watermerk op kaart 2.

https://www.theregister.co.uk/2017/06/23/bofh_2017_episode_8/ :8
Dan kom je er niet ivm de controle op identiteit. Ik de gek vraag daar altijd om en neem dus geen genoegen met een bankpas of een ander pasje zonder foto en naam.

Bedankt Loes. Volgens mij werkt het omdat namaken teveel werk is.. Het manipuleren van een printje gemaakt met behulp van de computer is vrij eenvoudig, maar toch teveel werk om eens te doen. En grootschalige fraude loopt wel een keer tegen de lamp.
Het printje zelf aanpassen is niet zo heel spannend, en daarover heeft bijvoorbeeld RTL ook wel eens een item gemaakt. Destijds werd de Aztec-code nog niet gescand. Tegenwoordig wel, en daar zit je grootste beperking. De informatie in de barcode aanpassen is erg lastig, daar zit een relatief aardige laag van versleuteling in. Private key om codes te genereren is SHA1withDSA(1024,160). Je valt door de mand zodra de barcode gescand wordt en daar alsnog de correcte informatie in beeld verschijnt.
Reputatie 7
Badge
In Zwitserland zijn e-tickets gebruikelijk. Daar wordt idd de Aztec code gescand, en (online?) met een database vergeleken. Ik moest vorig jaar voor een rondreis mijn enkele reis Brig-Luzern één dag vervroegen. Geen bezwaar. Je bestelt en betaalt een nieuwe ticket, en de verkeerde stuur je per email door aan de SBB. Betaalde bedrag Na aftrek van administratiekosten terug. Allemaal netjes en niet spannend.

Spannend was wel dat de handscanner van de Zwitserse conducteur aangaf dat de e-ticket geannuleerd was, en dus niet geldig. Gelukkig kon ik de juiste tevoorschijn toveren, en liep mijn "fraude" met een sisser af.

Het checken van de e-ticket én het restitueren van een ongebruikte e-ticket is dus al gaande, maar niet in ons land.
Barcode lokaal uitlezen geeft je alleen wat informatie die ook al op het ticket staat, dat is dus enkel praktisch als extra middel om fraude te voorkomen, immers je kan het ticket wel aanpassen, maar de informatie in de code matcht in zo'n situatie niet meer.

Wil je echt uitgebreide controle doen, dan zal je tegen een database moeten praten waarin extra informatie zit, bijvoorbeeld of een ticket ingetrokken is. Momenteel is die communicatie er al, maar dan enkel registratie van de timestamps waarop een controleactie is gedaan vanuit de MCL (handscanner van de HC).

In bijvoorbeeld de luchtvaart zie je dit al langere tijd.
Reputatie 7
Badge
een database waarin extra informatie zit, bijvoorbeeld of een ticket ingetrokken is. Momenteel is die communicatie er al, maar dan enkel registratie van de timestamps waarop een controleactie is gedaan vanuit de MCL (handscanner van de HC).In bijvoorbeeld de luchtvaart zie je dit al langere tijd.
Goed nieuws. Het begin is er. Nu nog er een service naar de reizigers van maken, zodat de vraag "ïk heb een verkeerde e-tcket besteld; hoe kan ik enz enz" en discussie "waarom kan dat niet" voorbij is.

E-ticket wijzigen vóór de reis? Online op de website. Klaar. Oude ticket is per direct niet meer bruikbaar.
Technisch zou dat niet zo'n probleem moeten zijn inderdaad. In het uiterste geval houd je lokaal op de MCL een database bij en sync je die om de zoveel minuten, om ook offline te kunnen werken (tunnels etc.).
Badge +3
Er is geen damage wanneer de code actief gescand wordt, zoals ik al schrijf, die zijn praktisch niet na te maken en is logging van in de MCL/OPR backend.
Mee eens, maar dan moet die code (eenmaal gebruikt of actief ingecheckt) live beschikbaar zijn, en gelukkig is dat bij trein wel mogelijk..
In de Aztec-code zit al genoeg informatie om basale fraude uit te kunnen sluiten, alles wat je over een online verbinding gaat trekken, is extra.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/tickets-printen-waarom-33463/index2.html#post267518
Het printje zelf aanpassen is niet zo heel spannend, en daarover heeft bijvoorbeeld RTL ook wel eens een item gemaakt. Destijds werd de Aztec-code nog niet gescand. Tegenwoordig wel, en daar zit je grootste beperking. De informatie in de barcode aanpassen is erg lastig, daar zit een relatief aardige laag van versleuteling in. Private key om codes te genereren is SHA1withDSA(1024,160). Je valt door de mand zodra de barcode gescand wordt en daar alsnog de correcte informatie in beeld verschijnt.
Henk, dat geloof ik graag, maar als de conducteur (b.v. Loes) alleen aanschaf datum en tijd ziet en het niet opvalt dat meerdere tickets in de trein exact dezelfde datum/tijd hebben, dan lijkt fraude me niet zo moeilijk.

Fraude wordt natuurlijk wel praktisch uitgesloten als elk ticket een uniek id heeft dat wordt geregistreerd en gevalideerd bij controle.
Precies andersom, de MCL laat, even uit mijn hoofd, kaartsoort, klasse, traject, geldigheid en naam reiziger zien in het eerste venster. Dan ben je al een aardig eind natuurlijk.

Tickets hebben een bijna-uniek ID in de vorm van een ordernummer. Ik zou dat zelf ook graag anders zien, net als echt unieke UID's bij OV-chipkaarten, in plaats van de huidige 4-byte soort-van-uniek. Eenmalige chipkaarten zijn van een ander type (Mifare Ultralight) en hebben wel een echt uniek UID van 7 bytes lang. Dan kan je best toffe oplossingen gaan ontwerpen. Helaas heb ik het niet voor het zeggen 🙂

Reageer