beantwoord

Tickets printen, waarom?

  • 19 maart 2017
  • 83 reacties
  • 4462 Bekeken

Hallo lezer!


Ik heb weleens met een groepsticket gerezen. Tijdens mijn reis was mijn kaartje uit mijn zak gevallen en gebruikte ik mijn smartphone om door de poortjes te komen en bij de controle in de trein. De controleur zette me uit de trein, want mijn kaartje was ongeldig als het niet is geprint. Zucht. Maar goed, regels zijn regels.

Ik vroeg me af waarom het kaartje per se uitgeprint moest zijn. Het antwoord wat ik kreeg was: "Omdat het dan niet geldig is" en toen ik toch door bleed vragen: "Om fraude te voorkomen". Nou goed, dat eerste is niet echt een argument. Het tweede vind ik wat vreemd. Ik kan net zo goed het kaartje frauderen en vervolgens uitprinten. Hoe maakt het printen van kaartjes hier het verschil in?

Het moeten printen van kaartjes is niet echt van deze tijd. Zelf heb ik thuis ook geen printer en ik zal vast niet de enige zijn. Kan het printen niet optioneel gemaakt worden? De meeste mensen hebben tegenwoordig een smarthpone (zelfs mijn ouders!) die ze kunnen gebruiken en het is mileuvriendelijker om niet te printen 🙂 Iedereen blij. Toch?

Kan hier wat mee worden gedaan?


Groetjes,
BlackSheep
icon

Beste antwoord door Slidestops 19 maart 2017, 21:07

Er lopen proeven met e-tickets op de telefoon. Grootste nadeel is telefoon leeg oid.

In de app van NS kun je nu Hema tickets en normale vol tarief tickets laden. De NS app zet het scherm fel en laat de barcode goed zien, waardoor de code leesbaar is. Een e-ticket buiten de app doet het niet.

Zolang de regel is printen, moet je hem ook echt printen. Ook ik zet je anders of de trein uit, of je krijgt een bekeuring.
Bekijk origineel

83 reacties

Als de NS service gericht denkt, dan zou het printen bij de balie uit coulance gratis moeten worden aangeboden, zolang het nog niet mogelijk is, om je e-ticket te laden in de NS app?
Spijtig dat dit inderdaad in de mail staat. Dit is een algemene uitleg. Ik heb deze feedback doorgespeeld naar mijn collega's zodat het bij een volgende keer duidelijker vermeld wordt (of dat ook de laadfunctie wordt toegevoegd natuurlijk). In de voorwaarden bij de bestelpagina staat wel al meteen aangegeven dat dit ticket alleen als uitgeprint e-ticket gebruikt kan worden. Zoals Robert B al aangaf kun je voor €1,- je e-ticket inderdaad bij een balie van ons laten uitprinten.
Reputatie 2
Maar waarom staat dat dan in de e-mail? Dus waarom kan dat dan niet bij de meereisretour. Erg klantonvriendelijk. Kan ieman van NS dat me dat vertellen.
Als ik nu met de email naar de nsbalie ga. Wat dan. Zorgen zij gratis voor een print of mobiel ticket?
Waarom kan een meereis retour nog steeds niet in de NS App worden ingeladen?
Badge +3
Helaas, dat specifieke ticket moet je inderdad zelf printen (of voor € 1,- bij een balie laten doen).

Op de bestelpagina staat dat eerste ook. De tekst in de mail klopt dus niet in dit geval.
Reputatie 2
Nu heb ik het meereiskaartje van 4 euro gekocht op de NSsite.
In de link staat: e-ticket of mobiel ticket op te halen...
Die 2de optie krijg ik niet te zien.

In de NS app staat dat gekochte tickets op NS.nl in de App kunnen worden gezet.

Wat gaat er fout. Ik kan niet printen iig
Begin inmiddels wel naar Henk te luisteren ja, lol.
Reputatie 7
Badge
Mijn naam is Haas, net als die van Henk, en andere treinreizigers. Alleen Loes heet Loes 🙂
Precies andersom, de MCL laat, even uit mijn hoofd, kaartsoort, klasse, traject, geldigheid en naam reiziger zien in het eerste venster. Dan ben je al een aardig eind natuurlijk.

Tickets hebben een bijna-uniek ID in de vorm van een ordernummer. Ik zou dat zelf ook graag anders zien, net als echt unieke UID's bij OV-chipkaarten, in plaats van de huidige 4-byte soort-van-uniek. Eenmalige chipkaarten zijn van een ander type (Mifare Ultralight) en hebben wel een echt uniek UID van 7 bytes lang. Dan kan je best toffe oplossingen gaan ontwerpen. Helaas heb ik het niet voor het zeggen 🙂
Het printje zelf aanpassen is niet zo heel spannend, en daarover heeft bijvoorbeeld RTL ook wel eens een item gemaakt. Destijds werd de Aztec-code nog niet gescand. Tegenwoordig wel, en daar zit je grootste beperking. De informatie in de barcode aanpassen is erg lastig, daar zit een relatief aardige laag van versleuteling in. Private key om codes te genereren is SHA1withDSA(1024,160). Je valt door de mand zodra de barcode gescand wordt en daar alsnog de correcte informatie in beeld verschijnt.
Henk, dat geloof ik graag, maar als de conducteur (b.v. Loes) alleen aanschaf datum en tijd ziet en het niet opvalt dat meerdere tickets in de trein exact dezelfde datum/tijd hebben, dan lijkt fraude me niet zo moeilijk.

Fraude wordt natuurlijk wel praktisch uitgesloten als elk ticket een uniek id heeft dat wordt geregistreerd en gevalideerd bij controle.
In de Aztec-code zit al genoeg informatie om basale fraude uit te kunnen sluiten, alles wat je over een online verbinding gaat trekken, is extra.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/tickets-printen-waarom-33463/index2.html#post267518
Badge +3
Er is geen damage wanneer de code actief gescand wordt, zoals ik al schrijf, die zijn praktisch niet na te maken en is logging van in de MCL/OPR backend.
Mee eens, maar dan moet die code (eenmaal gebruikt of actief ingecheckt) live beschikbaar zijn, en gelukkig is dat bij trein wel mogelijk..
Technisch zou dat niet zo'n probleem moeten zijn inderdaad. In het uiterste geval houd je lokaal op de MCL een database bij en sync je die om de zoveel minuten, om ook offline te kunnen werken (tunnels etc.).
Reputatie 7
Badge
een database waarin extra informatie zit, bijvoorbeeld of een ticket ingetrokken is. Momenteel is die communicatie er al, maar dan enkel registratie van de timestamps waarop een controleactie is gedaan vanuit de MCL (handscanner van de HC).In bijvoorbeeld de luchtvaart zie je dit al langere tijd.
Goed nieuws. Het begin is er. Nu nog er een service naar de reizigers van maken, zodat de vraag "ïk heb een verkeerde e-tcket besteld; hoe kan ik enz enz" en discussie "waarom kan dat niet" voorbij is.

E-ticket wijzigen vóór de reis? Online op de website. Klaar. Oude ticket is per direct niet meer bruikbaar.
Barcode lokaal uitlezen geeft je alleen wat informatie die ook al op het ticket staat, dat is dus enkel praktisch als extra middel om fraude te voorkomen, immers je kan het ticket wel aanpassen, maar de informatie in de code matcht in zo'n situatie niet meer.

Wil je echt uitgebreide controle doen, dan zal je tegen een database moeten praten waarin extra informatie zit, bijvoorbeeld of een ticket ingetrokken is. Momenteel is die communicatie er al, maar dan enkel registratie van de timestamps waarop een controleactie is gedaan vanuit de MCL (handscanner van de HC).

In bijvoorbeeld de luchtvaart zie je dit al langere tijd.
Reputatie 7
Badge
In Zwitserland zijn e-tickets gebruikelijk. Daar wordt idd de Aztec code gescand, en (online?) met een database vergeleken. Ik moest vorig jaar voor een rondreis mijn enkele reis Brig-Luzern één dag vervroegen. Geen bezwaar. Je bestelt en betaalt een nieuwe ticket, en de verkeerde stuur je per email door aan de SBB. Betaalde bedrag Na aftrek van administratiekosten terug. Allemaal netjes en niet spannend.

Spannend was wel dat de handscanner van de Zwitserse conducteur aangaf dat de e-ticket geannuleerd was, en dus niet geldig. Gelukkig kon ik de juiste tevoorschijn toveren, en liep mijn "fraude" met een sisser af.

Het checken van de e-ticket én het restitueren van een ongebruikte e-ticket is dus al gaande, maar niet in ons land.
Het printje zelf aanpassen is niet zo heel spannend, en daarover heeft bijvoorbeeld RTL ook wel eens een item gemaakt. Destijds werd de Aztec-code nog niet gescand. Tegenwoordig wel, en daar zit je grootste beperking. De informatie in de barcode aanpassen is erg lastig, daar zit een relatief aardige laag van versleuteling in. Private key om codes te genereren is SHA1withDSA(1024,160). Je valt door de mand zodra de barcode gescand wordt en daar alsnog de correcte informatie in beeld verschijnt.
Dan kom je er niet ivm de controle op identiteit. Ik de gek vraag daar altijd om en neem dus geen genoegen met een bankpas of een ander pasje zonder foto en naam.

Bedankt Loes. Volgens mij werkt het omdat namaken teveel werk is.. Het manipuleren van een printje gemaakt met behulp van de computer is vrij eenvoudig, maar toch teveel werk om eens te doen. En grootschalige fraude loopt wel een keer tegen de lamp.
Over de vraag waarom het per sé in de NS app moet is inmiddels ook antwoord... Beide vensters van het ticket die ingeladen worden in de app zijn stiekem één grote SecuTix-PDF, net als de thuisprint-PDF. Daar zitten dan weer een aantal zichtkenmerken in, waaronder het watermerk op kaart 2.

https://www.theregister.co.uk/2017/06/23/bofh_2017_episode_8/ :8
Moet die ook niet leeggetrokken zijn ?.
een powerbank nemen ? 😮
De smoes: "mijn batterij is leeg" heb ik nu 3x gehad, maar 2 vd 3 hadden idd geldig e-ticket geladen in de app. De opmerking: "dat is uw probleem" heb ik ze haarfijn uitgelegd dat dat duidelijk vermeldt staat dat de batterij niet leeg is tijdens de reis. Ik snap de real stuff wel klant_Jac ☺️
Reputatie 7
Badge
Geef mij maar gewone papiertjes... Dat is houvast, ook als de batterij leeg is. En verlies je het, dan print je een nieuwe. Give me real stuff! Al dat virtuele gedoe. 😛
Yess ! in elk geval bedankt voor het meedenken 🙂
@Monique trein

Ik heb geen idee, maar fijn dat de optie er nu dus is! ?

Reageer