beantwoord

Tickets printen, waarom?

  • 19 maart 2017
  • 83 reacties
  • 4462 Bekeken

Hallo lezer!


Ik heb weleens met een groepsticket gerezen. Tijdens mijn reis was mijn kaartje uit mijn zak gevallen en gebruikte ik mijn smartphone om door de poortjes te komen en bij de controle in de trein. De controleur zette me uit de trein, want mijn kaartje was ongeldig als het niet is geprint. Zucht. Maar goed, regels zijn regels.

Ik vroeg me af waarom het kaartje per se uitgeprint moest zijn. Het antwoord wat ik kreeg was: "Omdat het dan niet geldig is" en toen ik toch door bleed vragen: "Om fraude te voorkomen". Nou goed, dat eerste is niet echt een argument. Het tweede vind ik wat vreemd. Ik kan net zo goed het kaartje frauderen en vervolgens uitprinten. Hoe maakt het printen van kaartjes hier het verschil in?

Het moeten printen van kaartjes is niet echt van deze tijd. Zelf heb ik thuis ook geen printer en ik zal vast niet de enige zijn. Kan het printen niet optioneel gemaakt worden? De meeste mensen hebben tegenwoordig een smarthpone (zelfs mijn ouders!) die ze kunnen gebruiken en het is mileuvriendelijker om niet te printen 🙂 Iedereen blij. Toch?

Kan hier wat mee worden gedaan?


Groetjes,
BlackSheep
icon

Beste antwoord door Slidestops 19 maart 2017, 21:07

Er lopen proeven met e-tickets op de telefoon. Grootste nadeel is telefoon leeg oid.

In de app van NS kun je nu Hema tickets en normale vol tarief tickets laden. De NS app zet het scherm fel en laat de barcode goed zien, waardoor de code leesbaar is. Een e-ticket buiten de app doet het niet.

Zolang de regel is printen, moet je hem ook echt printen. Ook ik zet je anders of de trein uit, of je krijgt een bekeuring.
Bekijk origineel

83 reacties

Dus bijvoorbeeld uw vriend zet uw groepsretour op zijn mobiel, kan de poortjes openen en er mee reizen. NS is toch gestoord als ze dat toestaan?

Controle alleen aan de hand van de opdruk op de telefoon is ten allen tijde zo lek als een mandje. Uit het feit dat de conducteur zo dom was het daarbij te laten, is niet af te leiden dat het mag.

De hele ticket staat er op, niet alleen de code. Er werd hierbij wel gecontroleerd of de informatie overeenkomt met je identiteitsbewijs (de gegevens die zijn ingevoerd bij het aanmaken van een ticket). Dan kan je het niet even uitlenen.

Mijn vraag gaat hiet niet over de ontwikkeling van een app en wat erbij komt kijken. Je begint over een onderwerp wat niks heeft te maken met mijn vraag. Het gaat over waarom het printen nu per se nodig is. Alles wat ik zogenaamd zou kunnen frauderen, kan ik ook doen met geprint papier. Ik kan net zo goed de tickets door mailen naar een vriend van me en dan kan hij het printen en ermee reizen (stel er is geen controle). Het gaat niet alleen puur om de code, dat zou wel erg vreemd zijn. Er is niets wat een geprint papiertje voorkomt t.o.v. een digitaal kaartje. Het is precies zoals een geprinte e-ticket, alleen dan niet geprint. Dat is mijn ''probleem'' hiermee.

En voor de rest zijn je zijn opmerkingen (aannames) dat ik er trots op ben, het intelligent vind en dat bepaalde conducteurs dom zijn niet echt relevant. Deze 'domme 'conducteurs hebben de ticket gescant, in zijn geheel bekeken en gecontroleerd door naar mijn identiteitsbewijs te vragen. Beetje jammer dat je er zo denigrerend over doet.
Reputatie 7
Badge
Download 'MyFirstRailpocket', kan je HC spelen ;)
Dan speel ik met vuur 🆒
2610400000012

Google maar 😳 Da's mijn bonuskaart, lol.

Idk why, but people find me strange...
Het heeft te maken met de zichtkenmerken. Op een scherm kan ik alles makkelijker manipuleren dan op papier. Ikzelf ben een waardeloos vervalser of fraudeur op dat gebied, want mij zal dat niet lukken.
Het is voor mij ook niet na te gaan wanneer zo'n ticket gekocht is. Stel dat we de controleronde ingaan en er wordt snel ff een e-ticket gekocht. In de app zie ik de aanschaf datum en tijd staan. Op het pdf van de pdf reader kan ik dat niet zien. Dit zijn naar mijn weten de 2 belangrijkste redenen.
Badge +3
Hulde voor de (langzame) vooruitgang, want veel Spoordeelwinkel tickets kan je nu al:

- Uitprinten
- Laden in app (risico op lege accu van telefoon)
- Als product laden op een ov-chipkaart (afhalen bij kaartautomaat of supermarkt e.d.)

Voor tickets via Actie van de Dag, Vakantieveilingen en actiekaartjes van AH, Hema, Kruidvat, Etos e.d. ben je aangewezen op hun voorwaarden.
Reputatie 7
Badge
Er is maar een goede beveiliging, en dat is de inhoud van de Aztec-code. Die is degelijk versleuteld. De public key om de codes te kunnen lezen staan gewoon op internet, de private key om codes te genereren ligt bij de vervoerder.Alles om de barcode heen is troep en effectief waardeloos.
Helemaal waar. En zowel op de PDF print, als op de PDF screen, als op de app screen staat de Aztec-code.
Dus is het fraude probleem niet groter met een e-ticket PDF op screen.

Riekt voor mij steeds meer naar een marketingfoefje. Maak het (budget) reizigers lastig... laat ze tevoren printen, en de hele dag met dat vodje lopen. Dan stappen ze over op de app, en dan heeft NS weer privacy info van een reiziger.
Ik ga eens op pad. Zal pas zaterdag zijn en zal dan ff kijken of ik een aanmaaktijd en datum kan zien. Ik kan me het niet terughalen. Als die info in de code zit versleuteld is het top.
Terugkomend op de mail Monique trein. Ik krijg vaak tickets te zien, die men via Whatts app door heeft gestuurd. Dan heb ik geen bewijs van een mail dat deze is aangemaakt. Alle andere manieren om tickets te downloaden houdt dit probleem, tenzij het idd in de code staat.
Oh ja Henk. Ik check altijd of men bv een screenshot aanbiedt of ms een eigen gebouwde app (heb daar geen flauw benul van he), maar ik draai in de app altijd het e-ticket ivm controle ID die dan sneller kan.
Badge +3
Heb je een Android-foon? Download 'MyFirstRailpocket', kan je HC spelen ;)
Oei, ja ik heb een Android ben wel benieuwd maar wil er geen spelletjes op. Heb wel de Shifts app waar je dienstnummers en treinnummers kan checken en zo, maar die werkt nog maar half, is volgens mij geblockt omdat je daar wel heel veel kon zien.
Ben ff op zoek naar een oude barcode, gimme a sec.
Ik ben benieuwd.
http://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2016/06/eticketSmartphone.png

Die doet het gewoon met de app. Werkt niet je-van-het omdat je geen fysieke 2d-barcode scanner hebt, maar de camera gebruikt. Op basis van ordernummer zijn er ook nog calls naar de backend te sturen. Zo worden bijvoorbeeld tijdstippen van controle gelogd in de achterkant, die de MCL weer laat zien.

Heb net wat gekregen van Henk, maar helaas, ik kan er geen aanmaakdatum en tijd op terug vinden ?. Zou ook al veel discussie kunnen voorkomen.
Eeuwig zonde. Ik zeg rfc indienen 🆒
Reputatie 7
Badge
Zal ik een eticket sturen! Henk ? Loes?
@loes
Er staat toch... created at ?

En vroeg me nog af. Als klanten tickets krijgen via Whatsapp? Ook daar staat toch een tijd bij?
Badge +3
Haha, wat moet Henk tussen Delft en Delft-Zuid?
Als ik nu een e-ticket aanmaak en deze morgen pas opstuur, dan zit er al een dag verschil in. Ik kan dat gewoonweg niet nagaan. Wanneer een e-ticket is gedownload op een smartphone is weer de verkeerde datum. In dit geval staat de tijd altijd later en het is niet echt tof om in iemands whatt's app te gaan neuzen. Das iets met privacy.
Die tickets Dt-Dtz komen uit een artikel van Treinreiziger.nl. Had @Loes een ticket gestuurd wat ik zelf nog had liggen, maar heb weinig zin om ze te ontdoen van alle persoonsgegevens, dan blijft er weinig over. En het is niet mijn naam die erin staat, dus dat vind ik helemaal geen stijl.

Created at + ordernummer, maar in de MCL komt dat dus niet terug. Jammer, de informatie is er dus wel.
Reputatie 7
Badge
Het hele verhaal krijgt een BONUSKAART luchtje... oh wat leuk dat je korting krijgt. Toevallig... de duurdere luiers zijn in de aanbieding.

En AH het maar raar en lastig vinden dat zoveel mensen hun bonuscard vaak kwijtraken.. Duh...
Terugkomend op de mail Monique trein. Ik krijg vaak tickets te zien, die men via Whatts app door heeft gestuurd. Dan heb ik geen bewijs van een mail dat deze is aangemaakt. Alle andere manieren om tickets te downloaden houdt dit probleem, tenzij het idd in de code staat.

Dat snap ik niet. Als dat de reden zou zijn kun je als groep 1 ticket aanschaffen, meermalen uitprinten en verspreid in de trein gaan zitten. Volgens mij werkt het systeem alleen als je bij controle elke ticket afboekt (op basis van de code). Het doet er dan niet toe of je een papieren, e-papier, lcd of welke drager ook gebruikt. Al beitel je thuis de code in een leisteen, het wordt een geldig vervoersbewijs 🙂
Dan kom je er niet ivm de controle op identiteit. Ik de gek vraag daar altijd om en neem dus geen genoegen met een bankpas of een ander pasje zonder foto en naam. Dat is zo weer te realiseren. Als ik de controle registreer, komt het ook in orde, maar het gaat er nu om wanneer men het heeft gekocht oa.
Mij ging het nogmaals specifiek om de enkeltjes. Groepskaarten lijkt mij sowieso lastiger.
Op zich heb je een punt @loes, dat mensen dan snel in kunnen checken als je komt controleren. (Fraude).
Maar ik als eerlijke reiziger vind dat nou juist het voordeel van die enkeltjes. Ik ga ergens heen, maar als ik er blijf en wil op een andere dag terug als gepland of van een ander station, wil ik dat in kunnen checken (uiteraard wél voor ik de trein in stap). Maar vaak heb ik dan geen printer.

Dus daarom deze hele discussie. Waarom moet het ticket geprint ? OF maak het dan toegankelijk voor de app of eticket.
Badge +3
Dus daarom deze hele discussie. Waarom moet het ticket geprint ? OF maak het dan toegankelijk voor de app of eticket.
Ik snap het niet meer. Een e-ticket enkeltje kan je namelijk gewoon in de app laden direct na het online bestellen. Geen gedoe met papier of €1 extra voor een kaartje uit de automaat.

En inchecken met een e-ticket kan helemaal niet. Het is geldig op de dag die je gekozen hebt bij het 'verzilveren'. De code is alleen om eventueel poortjes te openen als je die onderweg tegen komt (alle poortjes in heel Nederland).
@RobertB het gaat om een "actie" enkeltje. dit kan je dus NIET in de app laden.
en kaart printen in automaat gaat ook niet. Blijkbaar is daar ook verwarring over bij het NS personeel. Meerdere denken van wel.

En eticket zeg ik dan misschien verkeerd. Al draait het daar volgens mij juist om ? Je checkt die in.
Maar daarvan moet je dan bij de actie een print maken. En als je met de code de poortjes open kan maken ? waarom is dit dan in de trein zelf niet goed genoeg als vervoersbewijs ????
Ik check vandaag 2 actie enkeltjes in en kan nu kiezen voor de optie "laden in app".
Blijkbaar dan recent aangepast?
Ik ben helemaal blij.

Reageer