Tickets voor toeristen van Schiphol naar Amsterdam, gescheiden ticketsystemen NS & GVB

• 22 juli 2018
  • 1 reactie
  • 116 Bekeken

Reputatie 1
Nu de Noord/Zuidlijn vandaag geopend is, kun je snel vanaf Schiphol naar het centrum van Amsterdam reizen en is het minder noodzakelijk om via Centraal Station te reizen. Potentieel kan de lijn dus Amsterdam Centraal ontlasten, wat hard nodig is.
Ik verwacht echter dat toeristen nog steeds vaak naar Centraal zullen gaan reizen, vanwege de gescheiden ticketsystemen tussen NS en GVB. De enige NS+GVB tickets zijn de Amsterdam (& Region) en Holland Travel ticket.

Deze zijn echter alleen aantrekkelijk als je van plan bent veel te gaan reizen met het openbaar vervoer. Een Amsterdam Travel Ticket voor 1 dag kost 16 euro, vrij veel als je alleen maar van Schiphol Airport naar bijvoorbeeld je hotel bij metrostation Vijzelgracht wilt reizen. Dan ben je goedkoper uit met een enkele reis Schiphol - Amsterdam Zuid en een 1 uur GVB kaartje. Dit is echter bijzonder omslachtig. Reizen met de OV-Chipkaart kan natuurlijk ook, maar dat is ook onaantrekkelijk vanwege de aanschafkosten van €7,50.

Als NS het Centraal Station wilt ontlasten en GVB het openbaar vervoer (en met name de Noord/Zuidlijn) aantrekkelijker wilt maken voor toeristen, is het misschien een idee om een soort enkele reis / 1 uur ticket te introduceren die geldig is van (of naar) Schiphol naar een NS station in Amsterdam en op alle GVB lijnen, voor iets van €6 - 7,50.

Op Schiphol kun je trouwens al een NS enkele reis van Schiphol naar elk treinstation in Amsterdam kopen voor €5,30. Hier zie ik het nut echter minder van in, aangezien je dan net zo goed een enkele reis naar het specifieke station waar jij heen moet, kunt kopen. Naar de meeste stations is dat namelijk goedkoper, en niet veel ingewikkelder.

Mijn laatste punt is dat het gescheiden systeem van NS en GVB voor toeristen bijzonder onduidelijk is. Ze rijden gedeeltelijk op dezelfde routes, zoals Amstel - Centraal Station. Ik zie regelmatig toeristen met een GVB kaartje op Amstel op de sprinter naar Centraal stappen en dan vervolgens vaststaan voor de poortjes op Centraal om naar buiten te gaan. Op andere routes vult NS de GVB routes aan, bijvoorbeeld op Sloterdijk - Centraal Station (en natuurlijk Schiphol, zoals hierboven besproken). Het is moeilijk uit te leggen aan een toerist waarom ze niet met hun GVB kaartje, die verder bijna overal in de stad bruikbaar is, niet per trein van Centraal naar Sloterdijk kunnen. Ik snap dat dit lastig op te lossen is, maar misschien dat er toch eens gekeken kan worden naar een meer geïntegreerd ticketsysteem voor openbaar vervoer in Amsterdam. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook voor andere steden geldt, maar daar ben ik minder bekend mee en zijn en natuurlijk minder toeristen.

Hieraan gerelateerd: het is eigenlijk ook gek dat mijn NS dal vrij abonnement wel geldig is bij andere treinvervoerders, maar niet bij bijvoorbeeld de metro. Ik vind dat verschillende vormen van openbaar vervoer minder als aparte vervoersmiddelen moeten worden gezien, maar meer als één geheel. Dit is echter weer een hele andere discussie, die hier wellicht beter buiten beschouwing kan worden gelaten.

Ik ben echter wel benieuwd naar meningen van anderen over bovenstaande punten.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3
Vervoerders willen niet aan tariefsintegratie uit vrees voor verlies van inkomsten. Dat was al zo toen de strippenkaart bijna 40 jaar geleden werd ingevoerd en NS om die reden niet wilde meedoen. Een probleem daarbij is dat de bus voor 60% gesubsidieerd wordt en de trein helemaal niet. Verder is er een groot verschil in tarieven. Zo reizen senioren en scholieren in stad/streek met grote korting maar in de trein niet.

Met de invoering van de OV-chipkaart zou dat worden opgelost omdat iedereen dan eenmalig een opstaftarief zou gaan betalen en verder een bedrag per kilometer. Dat idee is echter om zeep geholpen doordat er tegen alle afspraken in toch weer overal abonnementen gehandhaafd zijn.

Reageer