Skip to main content

Vroeger bestond er een tienertoer kaartje. Je kon als tiener reizen door Nederland tijdens daluren voor een mooi prijsje. Mijn dochter wil dat deze zomer ook doen. Bestaat er nog zoiets?

Bedankt, Mirjam

De Tienertoer is niet meer. NS kent nu wel de Jongeren Dagkaart Dal: voor 8,50 euro mogen jongeren van 12 tot en met 18 daarmee een dag onbeperkt reizen in de daluren.

Wel even goed op de voorwaarden letten: niet geldig in treinen van andere vervoerders dan NS en tijdens de spitsuren mag de jongere zich niet in de trein bevinden, ook niet als de reis voor de spitsuren gestart is. Spitsuren gelden het hele jaar, ook in de vakantieperiodes.

Goedemorgen Mirjam1978 en welkom op de NS Community! 

Helaas bieden wij momenteel geen tienertoer tickets meer aan. Een alternatief is de Jongeren Dagkaart Dal.

Of wij aankomende zomer een dergelijke actie hebben, weet ik helaas niet. Ik wil je adviseren om daarvoor onze website in de gaten te houden.  

Dochterlief is misschien geholpen met een maand Weekendvrij. Dan kan ze vier weekenden vrij reizen vanaf vrijdagavond half zeven. Een beetje slim aan pakken en dan start dat abonnement op zaterdagochtend, dan heeft ze vijf weekenden. Heeft een maand 31 dagen dan kan vrijdagavond starten ook al. In dat geval is het tien dagen vrij reizen in de weekenden en vijf keer een vrijdagavond.

Bovendien zijn er dan geen spitsuren en kan uw dochter de hele dag pendelen door heel Nederland. Het Weekendvrijabonnement heeft veruit de beste prijs/pretverhouding. Omgerekend als ik alleen zaterdag en zondag meeneem, €3,80 en dat dus voor een hele dag vrij reizen.

Ik vind Weekendvrij voor 37 euro veel dichter tegen het tienertoer abonnement aanzitten dan een dagkaart.

Wil ze helemaal ruw dan kan ze ook Dalvrij voor een maand nemen, dat is ongeveer 120 euro en kan ze een maand lang zonder verdere kosten reizen, zolang ze maar incheckt in de daluren. Het weekend kent alleen maar daluren. Het is wel duurder maar je krijgt ook veel meer.

Opa Bommel heeft tegenwoordig Dalvrij, ging vroeger ook op tienertoer, maar dat is al heel lang geleden. Ik vind Weekendvrij een mooi alternatief voor 37 euro. Persoonlijk feit: ik heb toen ingezien hoe aangenaam  de vrij-abonnementen zijn en heb ze nog steeds. De OV-jaarkaart eerste klas, het mooiste abonnement aller tijden, heb ik jarenlang gehad, heerlijk was dat.

De tienertoer was geweldig, en ik denk er met veel warmte aan terug. 

Spitsuren gelden het hele jaar, ook in de vakantieperiodes.

Dit klopt niet helemaal, in het weekend en op feestdagen kun je de Jongeren Dagkaart Dal gewoon de gehele dag gebruiken.

Spitsuren gelden het hele jaar, ook in de vakantieperiodes.

Dit klopt niet helemaal, in het weekend en op feestdagen kun je de Jongeren Dagkaart Dal gewoon de gehele dag gebruiken.

Het bericht van Tochjo klopt wel want op Tochjo geeft alleen aan dat de jongerenkaart in de spits niet geldig is. 

In mijn tienertoer-tijd waren er geen daluren. Mochten er tienertoer-kaartjes komen dan verwacht ik dat deze alleen in de daluren geldig zijn.

Afhankelijk van wanneer en hoe vaak dochter zou willen reizen zijn jongerendagkaart, weekendvrij en dalvrij prima alternatieven.

Reageer