beantwoord

Tijdelijk 2e Klassewissel korting verdwenen..

• 19 oktober 2015
  • 7 reacties
  • 282 Bekeken

Mijn Chipkaart gedegradeerd naar de 2e Klasse. Dan 1e Klasse reizen middels een Overgang 2 naar 1. Trein Utr CS naar Roermond. Uigecheckt! Met Veolia naar Venlo(Incheck/Uitcheck) Vanaf Venlo verder met NS;dus weer Incheck bij NS;Toen kwam de melding: Incheck 1e Klas Voordeelurenabonnement 50% Korting.....Hoe kan dit? Waar is mijn tijdelijke Klassewissel 2e Klas gebleven??? Gelukkig was NS Tickets en Services geopend. Daar heeft men het product verwijderd en er opnieuw opgezet;de Klassewisselkorting
Maar hoe kan het nu dat mijn klassewissel korting niet meer geaccepteerd werd? Het enige wat ik kan bedenken is dat ik met Veolia
gereisd ben. En dan ook nog;de prijs Roermond-Venlo bedroeg bij uitcheck 1,13 Euro ,dat is weinig. Ook al zo-n vraagteken! Groet!
icon

Beste antwoord door Sivan NS 5 november 2015, 14:44

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Het goede nieuws is dat er geen mankement is aan een automaat, kaart of ander stuk elektronica. Wat hier gebeurt is een redelijk specifiek scenario. Dit scenario kan bij een paar gevallen voorkomen.

In de actieperiode van de 1e klas boost (1e klas abonnementstarief verlaagd) heeft het 1e klas VDU-product van deze reiziger 50% korting. De 2e klas klassewissel heeft dat niet, die heeft 40% korting. Op het moment dat de klassewissel op de kaart wordt geplaatst door de automaat, krijgt de klassewissel een speciale markering mee. Die markering zorgt ervoor dat het product altijd als eerste wordt gevalideerd bij de volgende check-in. Na de eerste check-in is de markering weg. Bij een latere check-in wordt de normale productselectie toegepast. Hierbij is er een voorkeur om te kiezen voor het product met de hoogste korting. Vanwege de actie is dat nu het basisproduct met 50% korting.

Dit ongewenste effect van de 1e klas boost actie is niet door NS voorzien. De keuze voor de hoogste korting werkt normaliter altijd goed omdat basisproducten en klassewissels allemaal en op ieder moment dezelfde kortingen hebben. Bij de 1e klas boost actie is dat helaas “verstoord”.

Onze beheerders zijn aan het uitzoeken hoe we hiermee om moeten gaan. Of en wanneer de werking in het algemeen aangepast gaat worden, kan ik nog niet zeggen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 1
Badge
ER zijn naast Uw voorbeeld voor mn tussendoor gebruik van Veolia-treintjes meer gevallen gemeld van niet toepassen van korting dan wel vervallen van geladen produkten. Lijkt er allemaal op dat veolia geen zin heeft hun systeem nog aan te passen, ze gaan daar toch weg.
Die prijs klopt wel-U krijgt nl OVERstapkorting in % op deel 2-als u terug net zo zou hebben gereisd, betaalt U volle map Veo en dan NS minder, vanwege evenzeer % korting.
Zo is het bvb voordeliger om in Heerlen op de Kissel/Wooncentrum op te stappen met Veo-1 km naar Heerlen CS en dan lange rit met NS te maken als enkel vanaf Heerlen het deel met NS tegen volle prijs.
Heeft niets te maken met een overstap op Veolia: ook bij reizen met uitsluitend de NS blijkt de klassewissel van 1 naar 2 op de Voordeelurenkaart door de NS bij het inchecken voor de tweede reis te worden geïnterpreteerd als ''Reizen op saldo 1e Klas met 50% korting'', terwijl de automaat nog steeds aangeeft, dat de huidige klasse 2 is.
Ik vermoed dat dit het gevolg is van de tijdelijk actie die wij momenteel hebben. Je ontvangt namelijk met je Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement tussen 1 oktober 2015 en 30 april 2016 50% korting op het 1e klas tarief in het weekend. Deze actie is alleen bij NS geldig en wordt dus bij andere treinvervoerders (zoals Arriva) niet toegepast. Klik hier voor meer info. Schept dit meer duidelijkheid?
Er lopen nog twee topics over deze bug:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/klassewissel-voordeelurenkaart-niet-hele-dag-18487
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/ongevraagd-1e-klas-tarief-rekening-gebracht-18760

Het lijkt ermee te maken te hebben dat de systemen van NS het onderling oneens zijn over of de klassewissel voor een rit of voor een dag geldt.
Ah bedankt voor de opheldering! Ik maak uit het laatst aangehaalde topic op dat Sivan intern de juiste mensen heeft benaderd voor een oplossing.

Ik heb vernomen dat er bij de kaartautomaat inderdaad staat dat het voor 1 dag mogelijk is, en niet voor 1 rit. Mijn collega gaat de juiste mensen benaderen om te zorgen dat dit product gewoon weer voor 1 dag beschikbaar is. Excuses voor de verwarring.

@Voordeelurenreiziger: ik wil je aanraden om dit topic even in de gaten te houden. Sivan zal hier nog een terugkoppeling in plaatsen.
Reputatie 3
Badge
Er lopen nog twee topics over deze bug:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/klassewissel-voordeelurenkaart-niet-hele-dag-18487
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/ongevraagd-1e-klas-tarief-rekening-gebracht-18760

Het lijkt ermee te maken te hebben dat de systemen van NS het onderling oneens zijn over of de klassewissel voor een rit of voor een dag geldt.

Het lijkt er volgens mij meer op dat de MENSEN van NS het daarover onderling oneens zijn 🙂.
Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Het goede nieuws is dat er geen mankement is aan een automaat, kaart of ander stuk elektronica. Wat hier gebeurt is een redelijk specifiek scenario. Dit scenario kan bij een paar gevallen voorkomen.

In de actieperiode van de 1e klas boost (1e klas abonnementstarief verlaagd) heeft het 1e klas VDU-product van deze reiziger 50% korting. De 2e klas klassewissel heeft dat niet, die heeft 40% korting. Op het moment dat de klassewissel op de kaart wordt geplaatst door de automaat, krijgt de klassewissel een speciale markering mee. Die markering zorgt ervoor dat het product altijd als eerste wordt gevalideerd bij de volgende check-in. Na de eerste check-in is de markering weg. Bij een latere check-in wordt de normale productselectie toegepast. Hierbij is er een voorkeur om te kiezen voor het product met de hoogste korting. Vanwege de actie is dat nu het basisproduct met 50% korting.

Dit ongewenste effect van de 1e klas boost actie is niet door NS voorzien. De keuze voor de hoogste korting werkt normaliter altijd goed omdat basisproducten en klassewissels allemaal en op ieder moment dezelfde kortingen hebben. Bij de 1e klas boost actie is dat helaas “verstoord”.

Onze beheerders zijn aan het uitzoeken hoe we hiermee om moeten gaan. Of en wanneer de werking in het algemeen aangepast gaat worden, kan ik nog niet zeggen.

Reageer