Tijdelijk switchen naar eerste klasse met Dal Voordeel-abonnement | NS Community
beantwoord

Tijdelijk switchen naar eerste klasse met Dal Voordeel-abonnement

  • 17 December 2021
  • 6 reacties
  • 2676 Bekeken

Het blijft m.i. te gek voor woorden dat er zoiets als een forum voor nodig is om er achter te komen waar je op de NS-site bepaalde opties vindt - zelfs voor iemand die al 35 jaar in de ICT werkt blijft deze website een wanhoop.

Dit gezegd hebbende, hierbij de vraag waar ik op de website de optie vind om tijdelijk te switchen naar de eerste klasse. Ik reis met een tweede klasse Dal Voordeel-abonnement, en wil voor morgen eerste klas reizen. De website geeft hiervoor het volgende recept:

 

Je wisselt van klasse in de NS-app of Mijn NS:

  1. Log in op Mijn NS
  2. Switch naar 1e klas
  3. Geef aan voor welke periode je wilt wisselen: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum
  4. Kies ´Bevestigen´

Mijn vraag is nu hoe ik stap 2 uitvoer, een optie ‘Switch naar 1e klas’ is namelijk nergens te vinden, noch op de website, noch in de app.

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor suggesties die dit punt kunnen ophelderen

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 December 2021, 12:24

Bekijk origineel

6 reacties

Goedemiddag Quokka_61 en welkom bij de NS Community!

De instructies die jij hebt gevonden gelden enkel voor wanneer je een NS Flex reisproduct hebt. In je Mijn NS account ziet het er dan zo uit:

In de app gaat het via de optie Meer > Mijn NS en dan heb je daar een widget staan waarmee je de klasse kunt instellen.

Op het moment dat je geen NS Flex gebruikt en nog reist met een abonnement op saldo, dan is de instructie iets anders:

 

Beste Stijn,

 

Bedankt voor je reactie. Dat ik een en ander aan de automaat kan regelen was me bekend, maar waar het hier om gaat is dat op de website wordt gesuggereerd dat een klassewissel ook digitaal zou kunnen worden geregeld, en anno 2021 mag je ook verwachten dat dat kan. Zoals zojuist echter met een medewerker van jullie telefonische klantenservice geconstateerd, klopt de informatie op de website niet. Deze geeft namelijk expliciet het volgende aan:

 

Basis, Dal Voordeel, Weekend Voordeel, Altijd Voordeel

 

Je wisselt van klasse in de NS-app of Mijn NS:

  1. Log in op Mijn NS
  2. Switch naar 1e klas
  3. Geef aan voor welke periode je wilt wisselen: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum
  4. Kies ´Bevestigen´

Liever weer in de 2e klas reizen? Dan kun je je klassewissel op dezelfde plek in de NS-app of Mijn NS terugdraaien.

 

Een optie ‘Switch naar 1e klas’ bestaat echter niet, en hierbij maakt het niet uit of ik dit probeer op een Apple-computer of op een Windows-computer. Ook het advies via de chat om in te loggen op Mijn NS en dan te klikken op een kolom ‘Klasse’ geeft geen oplossing; deze kolom bestaat niet in aanklikbare vorm. Vervolgens gebeld met de telefonische klantenservice, en daar kreeg ik het advies op Mijn NS in te loggen en dan ‘onderaan de pagina’ (onder mijn abonnementinformatie) te klikken op de button ‘Aanpassen abonnement’. Een dergelijke button bestaat echter niet. Wel zie ik rechts bovenin het scherm onder de optie ‘Snel naar’ vijf links:

Al deze links werken, behalve ‘Abonnement aanpassen’: deze is ‘dood’ en leidt dus nergens toe.Zei ik al niet dat de NS-website een wanhoop is (en dat al jaren) en dat die zelfs iemand die al lang in de ICT werkt de takken indrijft?

Reputatie 7
Badge +3

Online wisselen van klasse kan alleen bij een Flex abonnement (reizen op rekening). Bij dal voordeel op saldo kan wisselen van klasse alleen bij de automaat.

Zoals Momo nogmaals aangeeft is er een belangrijk verschil in de instructies afhankelijk van het type abonnement dat je gebruikt. Bij een NS Flex abonnement regel je dit inderdaad digitaal. Bij een abonnement op saldo regel je dit bij een kaartautomaat. Daarom is het op de website met informatie over een klasswissel ook onderverdeeld in deze twee abonnementsvormen:

Als jij de digitale optie niet kunt vinden, dan zul jij nog een abonnement op saldo hebben en dus enkel de klasse kunnen wisselen via een kaartautomaat.

Badge +3

Voor de volledigheid, als je abonnement €60 per jaar kost en je niet elke maand een factuur krijgt van €5 + reiskosten heb je een klassiek abonnement (op saldo dus).

De automaat is dan je vriend, omdat het saldo dat op de kaart zelf staat aangesproken wordt.

Met NS Flex heb je niets bij een automaat te zoeken omdat alles online kan.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals Momo nogmaals aangeeft is er een belangrijk verschil in de instructies afhankelijk van het type abonnement dat je gebruikt.

Leuk dat je mij de credits geeft Stijn, maar in dit geval was het MoDe. 

 

Reageer