Toeslag 2-1

Reputatie 6
Badge +2
"Wanneer kunt u er mee reizen in de 1e klas?" op http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html is erg cryptisch. Er wordt bedoeld dat dan het verdere tarief gelijk is aan het op basis van het betreffende abonnement gebruikelijke als de betreffende reis in de 2e klas zou plaatsvinden, maar het zou bijvoorbeeld geïnterpreteerd kunnen worden als "zonder verdere kosten".

Het betreffende product, Toeslag 2-1, beïnvloedt dus niet de normale kosten op saldo of op rekening.

18 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/tarieven-2-1471/index2.html#post10940.
Beste Dennis, zou je dit duidelijker kunnen toelichten? Je geeft ons vaak tips (natuurlijk altijd welkom) maar helaas begrijpen wij je wijze van vraagstelling vaak niet. Ik geef je feedback graag door naar onze afdeling Communicatie. Echter, als het voor mij niet duidelijk is wat er precies onduidelijk is dan kan ik je signalen helaas niet doorgeven. Om je topic beter vindbaar te maken heb ik je topic verplaatst naar 'Overige producten' Vriendelijke groet, Femke
Reputatie 6
Badge +2
Mijn opmerking/vraag is, denk ik, niet ingewikkelder dan het product zelf. Hij kan het beste behandeld worden door iemand die precies weet wat het product Toeslag 2-1 inhoudt, iemand die met name ook precies weet wat de reiskosten zijn als iemand die het product gebruikt geen vrij reizen heeft. Ik heb namelijk geprobeerd dat te beschrijven, en kan dan horen of mijn beschrijving klopt en/of kan de ander zelf een precieze beschrijving geven.
Reputatie 6
Badge +2
Verduidelijkende tekst die op de webpagina zou kunnen worden toegevoegd:

Vrij reizen 2e klas wordt zo vrij reizen 1e klas. Bij reizen op saldo tegen het tarief 2e klas, al of niet met korting, kunt u met de Toeslag 2-1 reizen in de 1e klas tegen ditzelfde tarief.
Vind je de tariefvermeldingen niet duidelijk genoeg dan? Er staat duidelijk vermeld wat een 2-1 overgangsbewijs kost en wat onze reizigers met dit bewijs kunnen doen, toch? We zijn allemaal goed op de hoogte van het 2-1 overgangsbewijs en willen jouw feedback en suggesties zo serieus mogelijk nemen én meenemen.

Maar vind je de informatie voor reizigers met een Dal Voordeel-, Altijd Voordeel- of Voordeelurenabonnement niet duidelijk genoeg? Hier staat namelijk ook: 'Na in- en uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de 1e klas en uw eventuele korting.'
Reputatie 6
Badge +2
"Wanneer kunt u er mee reizen in de 1e klas?" kan worden uitgelegd als "Wanneer kunt u er mee vrij reizen in de 1e klas?".
Reputatie 6
Badge +2
Maar vind je de informatie voor reizigers met een Dal Voordeel-, Altijd Voordeel- of Voordeelurenabonnement niet duidelijk genoeg? Hier staat namelijk ook: 'Na in- en uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de 1e klas en uw eventuele korting.'

Dat is een heel ander onderwerp, waar het hier niet over gaat. De paginatitel kan ook beter zijn "Wisselen van klasse" in plaats van "Toeslag 2 - 1 wisselen van klasse".
Ik heb de titel van dit topic voor je gewijzigd, Dennis. Om eerlijk te zijn begrijp ik het nog steeds niet, naar ons inzien is dit goed uitgelegd op deze pagina.
Reputatie 6
Badge +2
Sorry, ik bedoelde dat de titel van de webpagina http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html beter "Wisselen van klasse" kan zijn in plaats van "Toeslag 2 - 1 wisselen van klasse". Er worden daar twee producten behandeld, Toeslag 2 - 1, en Overgang 2-1, en als derde onderwerp het zonder directe kosten veranderen van de instelling van de klasse.
Goed, ik heb de titel van het topic opnieuw gewijzigd. 😉 Bedankt voor je feedback over het veranderen van de titel van de webpagina. Ik zal dit intern doorzetten.
Reputatie 6
Badge +2
naar ons inzien is dit goed uitgelegd op deze pagina.
Als je € 25 betaalt om een dag te mogen reizen in de 1e klas zou je je bedrogen kunnen voelen als je meer moet betalen voor deze reizen.
Het is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar bedoel je dat het onduidelijk is dat de pagina 'overgang2-1' heet terwijl het tegenwoordig toeslag 2-1 heet? Het overgangsbewijs 2-1 was een papieren kaartje, tegenwoordig wordt dit toeslag 2-1 genoemd en is het beschikbaar voor op de OV-chipkaart. Vooralsnog is een overgangsbewijs nog steeds verkrijgbaar. Wat betreft de prijzen: dit zijn natuurlijk louter de kosten voor het toeslag 2-1 bewijs. Dit komt dus bovenop de kosten van het 2e klasse vervoerbewijs.

Reputatie 6
Badge +2
Wat betreft de prijzen: dit zijn natuurlijk louter de kosten voor het toeslag 2-1 bewijs. Dit komt dus bovenop de kosten van het 2e klasse vervoerbewijs.
Ok, dat wordt wel gesuggereerd door de term "Toeslag 2-1", maar het is wel zo duidelijk om het ook even op deze manier te vermelden.

Bovendien is de paginatitel "Toeslag 2-1", terwijl het ook gaat over het op saldo reizen 1e klas, waarbij je helemaal niet een aparte toeslag betaalt maar rechtstreeks het hogere bedrag, dus de terminologie is niet eens consequent.
Reputatie 2
Het is sinds de OV-chipkaart er alleen maar omslachtiger op geworden, (dus hoezo gemakskaart?!). Kon je vroeger het prijsverschil 2 naar 1 voor een enkele reis gewoon bijleggen, kreeg je daar een kaartje voor, en klaar was Klara! Nu moet het allemaal zo nodig ingewikkeld met verschillende tarieven, waarbij er niet eens overlap zit. Een weekendvrij bijv. geldt vanaf vrijdagavond 18:30, waarom kost een Toeslag 2->1 op vrijdagavond dan niet EUR 10, maar 15? Daarbij komt nog eens dat je 's avonds meestal een enkele reis maakt en meer geld kwijt bent, dan wanneer je op een zaterdag, of zondag op en neer reist en voor minder vaak veel meer kunt reizen.

Zo wilde ik 1e klas reizen op een e-ticket 2e klas, dus ik dacht: "koop ik voor 10 Euro (op een zondagmiddag) een Toeslag 2 naar 1 bij, niet duur toch?: voor 10 Euro wat extra reiscomfort 2>1 Nijmegen-Den Haag heen en terug!). Het nadeel is als je ermee gaat inchecken, het Reizen op Saldo voor de 2e klas ook gelijk aangezet, terwijl dat nou effe net niet de bedoeling is, (want voor de 2e klas had je al een ander kaartje!), de technologie mag dus nog even wat verder geoptimaliseerd worden, (een leraar zou zoiets noemen als: huiswerk voor de volgende keer beter maken!).

Hoe los je het probleem op? Door weer klasverhogingen voor een bepaalde afstand op papier aan te bieden, ook voor kortingkaarthouders of de vaste prijs-toeslagen op papier aan te bieden (net zoals bij de ICE en IC-Direct-toeslag nu al het geval is!), (en dat kan, omdat het om een product voor een vaste prijs staat, waarbij de afgelegde afstand niet van belang is). Daarmee zijn dubbelbetalingen het beste en gemakkelijkst mee te voorkomen. Het E-Ticket heeft een barcode, dus kun je daarmee al door de stations met afgesloten poortjes komen: de Toeslag 2 naar 1 (zelfgemaakte pijltjes maakt het programma onleesbaar!) is niets meer en niets minder een recht om naast je 2e klas kaartje in de 1e klas plaats te mogen nemen en dat recht hoort voor alle reizigers onverminderd te gelden, als zij om wat voor reden dan ook reeds in bezit zijn van een geldig 2e klas-kaartje, ofwel wie is NS om dat voor sommigen te verbieden of niet mogelijk te maken, als deze zo graag naderhand in de 1e klas willen plaatsnemen, bijv. als blijkt dat de 2e klas toch wel erg vol is, (dat levert NS alleen maar extra inkomsten op, en is altijd beter dan een bijna lege 1e klas (lucht dus!), te vervoeren, toch?, koester die groep dan aub ook.
Reputatie 2
naar ons inzien is dit goed uitgelegd op deze pagina.
Als je € 25 betaalt om een dag te mogen reizen in de 1e klas zou je je bedrogen kunnen voelen als je meer moet betalen voor deze reizen.
.

In verhouding is dat ook erg duur geworden, zeker als de afstand niet erg groot is en er geen retourreis (of meerdere enkele reizen) mee afgelegd gaat worden. Dat verklaart misschien ook wel dat de 1e klas in vergelijking met een aantal jaren geleden op vele momenten erg leeg is geworden.
Reputatie 6
Badge +2
NS zou inderdaad Toeslag 2-1 voor iedereen beschikbaar kunnen maken. De facto wordt dan de prijs van een dagkaart 1e klas en de maximumprijs van een retour 1e klas verlaagd van € 87,40 naar maximaal € 51,40 + € 25 = € 76,40. Dat zou dan bij voorkeur in de prijzen daarvan moeten doorwerken, anders zou NS onzinnige producten (d.w.z. nog meer dan ze al doen, er zijn er al enkele) verkopen zoals een dagkaart 1e klas van € 87,40, terwijl dat altijd onvoordeliger is dan het alternatief, een dagkaart 2e klas van € 51,40 en een Toeslag 2-1.

Aan de ene kant wordt het tariefsysteem dan eenvoudiger (geen voorwaarden voor Toeslag 2-1), aan de andere kant ingewikkelder omdat een 1e klas retour dan niet meer altijd 70% meer kost dan 2e klas, en niet altijd meer het dubbele van een enkele reis.
Mij werd geadviseerd om mijn klacht over de verslechtering van de NS service sinds de invoering van de OV chipkaart op forum te plaatsen, maar ik heb al gezien dat de NS in dezelfde standaardformuleringen antwoord geeft. Maar ik stel het toch maar weer aan de orde.
Ik een trajectvrij kaart van de NS. Maandelijks betaal ik een vast bedrag voor dat traject. Daarbuiten kan ik met de dalurenkaart die er ook op zit reizen. De kosten worden maandelijks van mijn rekening gehaald. Tot juli 2014 had ik ook een trajectkaart en was het mogelijk om aan de automaten een toeslagkaartje eersteklas te kopen voor het traject waarvoor mijn abonnement geldt. Met de nieuwe trajectvrij kaart is dat allemaal afgeschaft. Niet alleen op het traject, maar ook daarbuiten kan ik alleen een toeslagkaart 1e klas voor de hele dag kopen voor 15,- tijdens daluren en 25,- daarbuiten. Mijn vrouw heeft een gewone dalurenkaart. Zij kan wel haar kaart voor een rit verhogen naar 1e klas. Het argument van de NS is dat het teveel administratieve rompslomp is. Een stompzinniger argument heb ik zelden gehoord. "Koopt u maar een extra dalurenkaart" werd mij gezegd. Ik neem aan dat er meer reizigers zijn die deze ervaring hebben. Ik vind dat de service van de NS op dit punt
aanzienlijk is verslechterd.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/tarieven-2-1471/index2.html#post10940.

Deze link verwijst (nadat dat topic naar een andere categorie is verplaatst) door naar

https://forum.ns.nl/archief-43/tarieven-2-1471#post10940

Dit moet zijn

https://forum.ns.nl/archief-43/tarieven-2-1471/index2.html#post10940

Ik vrees dat dit een bug in de software is en dus vaker voorkomt bij een link naar een specifieke reactie in een topic dat naar een andere categorie is verplaatst! Zolang de bug nog niet is verholpen geeft het verplaatsen van een topic met meer dan 25 reacties meer last dan gemak!bijdragevandennis 201608

Reageer