beantwoord

Toeslag bij automaat

• 28 april 2015
  • 9 reacties
  • 304 Bekeken

• Sprinter
  • 4 reacties
Hallo, sinds kort is het niet meer mogelijk om een kaartje te kopen bij de conducteur in een trein in België, dat kost anders EUR 7,00 extra als boete. Wanneer ik vanuit Maastricht reis naar België dan rekent de NS EUR 4,40 extra bovenop het gewone tarief als ik een kaartje haal uit de automaat. Dat lijkt me wat veel en ik vroeg me af waarom dat is. Een euro lijkt me voldoende voor het kaartje.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 28 april 2015, 16:21

Als ik u was zou ik een e-ticket bij de NMBS kopen. Dat kan o.a. via hun webshop. Als ik kies voor 'Biljetten Maastricht' en dan voor 'standaard van Maastricht' voor een volwassene kom ik uit op 8,40...

Het probleem ligt bij de Nederlandse kaartjesautomaat, die dit Belgische ticket niet aanbiedt. De Nederlandse kaartjesautomaat biedt alleen standaard biljetten tegen standaard prijzen aan.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Is de EUR 4,40 misschien de prijs van het Nederlandse traject? Wat zijn precies de kaartjes (traject, korting, enkel/retour, enz.) waar je de prijzen van vergelijkt?
Is de EUR 4,40 misschien de prijs van het Nederlandse traject? Wat zijn precies de kaartjes (traject, korting, enkel/retour, enz.) waar je de prijzen van vergelijkt? Voor 1 februari was het mogelijk om bij de conducteur een kaartje te kopen, dat was dezelfde prijs als bij het loket in België als ik vanuit België naar Maastricht reisde. Door de verandering kan dat niet meer en ben ik aangewezen op het loket met een toeslag van EUR 3,50 maar wanneer deze is gesloten dan kost het EUR 4,40 extra bij de automaat. Het kan niet te maken hebben met het Nederlandse stuk op het traject want dat was inclusief bij het kaartje wat ik koop in België. In dit geval gaat het om Maastricht naar Verviers enkele reis wat normaal EUR 8,40 kost en bij de automaat EUR 12,80.
Reputatie 6
Badge +1
Als ik u was zou ik een e-ticket bij de NMBS kopen. Dat kan o.a. via hun webshop. Als ik kies voor 'Biljetten Maastricht' en dan voor 'standaard van Maastricht' voor een volwassene kom ik uit op 8,40...
Het probleem ligt bij de Nederlandse kaartjesautomaat, die dit Belgische ticket niet aanbiedt. De Nederlandse kaartjesautomaat biedt alleen standaard biljetten tegen standaard prijzen aan.

Bedankt voor het antwoord. Ik kan kiezen in het menu in de automaat bij Internationaal voor dit ticket en het wordt geaccepteerd door de Belgische conducteur. Als ik onderweg ben kan ik helaas geen kaartje kopen op internet. Ik was en blijf nieuwsgierig wie er heeft bedacht dat ik EUR 4,40 meer betaal dan wat het standaard kost. De NS pakt mij dit geld af waar ik niets voor terug krijg behalve een, in dit geval een duur, kaartje.
Reputatie 6
Badge +2
Het is het standaardtariefsysteem voor internationale kaartjes. NMBS rekent waarschijnlijk hetzelfde op zijn internationale site. Het goedkopere is iets speciaals van NMBS Binnenland voor enkele plaatsen net buiten België.
Het is het standaardtariefsysteem voor internationale kaartjes. NMBS rekent waarschijnlijk hetzelfde op zijn internationale site. Het goedkopere is iets speciaals van NMBS Binnenland voor enkele plaatsen net buiten België. Dan blijft het vreemd dat ik aan het loket EUR 3,50 toeslag betaal, waar ik me voor het werk nog iets bij kan voorstellen, en bij de automaat EUR 4,40 toeslag betaal waar je zou verwachten dat de kosten lager zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Dat zal dan komen doordat dit speciale kaartje bij het loket wel in het assortiment zit.
Dat zal dan komen doordat dit speciale kaartje bij het loket wel in het assortiment zit. Dan hoop ik dat de NS voor alle reizigers naar het buitenland die na sluiting loket, in dit geval station Maastricht, toch een kaartje willen bemachtigen hiernaar wil kijken, dit zijn onnodige toeslagen zonder enige logica, omdat je zou verwachten dat de automaat goedkoper is dan het loket, die bij de reiziger worden neergelegd.
Reputatie 6
Badge +2
Het is inderdaad wel een vreemde situatie dat er twee tarieven zijn voor hetzelfde, en dat de automaat alleen de duurdere variant verkoopt.

Reageer