beantwoord

Toeslag IC direct en Samenreiskorting

• 22 maart 2018
  • 29 reacties
  • 1078 Bekeken

Badge +3
Ik lees op deze pagina het volgende:

Heeft u Samenreiskorting op uw kaart geladen? Dan kunt u de toeslag alleen kopen bij een kaartautomaat of bij de servicebalie op het station.

Waarom werkt dat niet gewoon bij de toeslagzuil dan :?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 19 april 2018, 19:17

Goed dat je dit aankaart, Maarten86. Ik zal het antwoord veranderen. Tevens heb ik een terugkoppeling gekregen dat de informatie op onze website is aangepast. Het is, zoals is gebleken uit dit topic, wel mogelijk om een toeslag te laden indien er samenreiskorting op je OV-chipkaart staat. in het verleden was dit nog niet altijd mogelijk, maar dat is gelukkig verleden tijd. Ik kan niet alle oude topics bij langs gaan om dit te veranderen, maar zal het topic wat is aangegeven wel aanpassen.
Bekijk origineel

29 reacties

Badge
Kan de chipkaart het soms niet hebben als er twee tijdelijke producten (Samenreiskorting en ICd-toeslag) tegelijk op één kaart zijn geladen? :?

Van deze regel heb ik nog nooit gehoord, ik ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens deze pagina kan het weer wel als je een abonnement hebt:

Heeft u een NS-abonnement of NS-vervoerbewijs op uw OV-chipkaart staan en maakt u gebruik van Samenreiskorting? Dan kunt u uw Toeslag Intercity direct op uw kaart laden bij de Toeslagzuil. Heeft u geen NS-abonnement of vervoerbewijs op uw OV-chipkaart staan en wilt u gebruik maken van Samenreiskorting? Koop uw toeslag dan bij de kaartautomaat.
Reputatie 7
Badge +3
Heb nou net weer een reactie hier geplaatst die niet getoond word ... Gaat lekker 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Nog een poging:

Op de pagina over samenreiskorting staat dat je die toeslag wel kunt kopen als je een abonnement hebt.

Heeft u een NS-abonnement of NS-vervoerbewijs op uw OV-chipkaart staan en maakt u gebruik van Samenreiskorting? Dan kunt u uw Toeslag Intercity direct op uw kaart laden bij de Toeslagzuil. Heeft u geen NS-abonnement of vervoerbewijs op uw OV-chipkaart staan en wilt u gebruik maken van Samenreiskorting? Koop uw toeslag dan bij de kaartautomaat.

Wordt het niet logischer van 🙂
Badge +3
We houden vol, en de reactieteller werkt nu goed, dat scheelt weer :P

Wat betreft reactie #3: Dat is dus al wat uitgebreider (bij een abonnement werkt het dus wel?) maar dan nog altijd de vraag waarom het zonder abonnement of op een anonieme kaart niet zou kunnen :?

Overigens zullen abonnementshouders niet snel van Samenreiskorting gebruik hoeven te maken, maar dat terzijde 😃
Reputatie 7
Badge +3
Er staat dat het ook met een 'vervoerbewijs' op de chipkaart kan. Denk dat ze actiekaartjes e.d. bedoelen?
Ik zie de logica in elk geval ook niet.
Zelfs ik raak hier van in de war 😛 Ik ga het eens navragen!
Nou, dat ging heel vlot. Het resultaat:

Als er Samenreiskorting op een OV-chipkaart actief is, kun je geen toeslag op de kaart laden bij de Toeslagzuil. Koop de toeslag op een andere manier.

Ik geloof dat ik even iemand aan de mouw ga trekken om deze pagina aan te passen :P

De reden dat Samenreiskorting en de toeslag niet op 1 kaart kunnen is omdat dit elkaar overschrijft. Zet je Samenreiskorting er op en daarna de toeslag dan kan herkent de kaart de Samenreiskorting niet meer. Heb je dus wel mooi de toeslag voldaan maar betaal je alsnog vol tarief voor je reis 😞
Badge
Kan de chipkaart het soms niet hebben als er twee tijdelijke producten (Samenreiskorting en ICd-toeslag) tegelijk op één kaart zijn geladen? :?
Mag ik nu door voor de koelkast? :$

Enfin. Beetje knullige situatie, maar er is tenminste helderheid over.
Enne... chapeau voor de bliksemsnelle terugkoppeling! Kunnen we die trend vasthouden? 🙂
Badge +3
Ik geloof dat ik even iemand aan de mouw ga trekken om deze pagina aan te passen :P
Aan die pagina hoeft niets aangepast te worden, want wat er staat klopt eigenlijk gewoon!

De toevoeging op die pagina "Zet je Samenreiskorting er op en daarna de toeslag dan kan herkent de kaart de Samenreiskorting niet meer. Heb je dus wel mooi de toeslag voldaan maar betaal je alsnog vol tarief voor je reis" zie ik graag tegemoet! ;)

Ik denk dat ik wel weet waardoor het komt, want een toeslag laden wordt gezien als een soort extra incheck en die komt ook in je reishistorie te staan zonder uitcheck in Mijn NS soms.

Benieuwd wat er gebeurt als je op je bestemming nogmaals de (gratis in de daluren) toeslag laadt, dat zal dan wel de uitcheck worden voor de vorige handeling :?
Heeft u een NS-abonnement of NS-vervoerbewijs op uw OV-chipkaart staan en maakt u gebruik van Samenreiskorting? Dan kunt u uw Toeslag Intercity direct op uw kaart laden bij de Toeslagzuil.

Zoals ik het lees zou het laden van een toeslag kunnen op een kaart waar Samenreiskorting op staat. Dat kan dus niet. Of ik interpreteer het gewoon verkeerd. Persoonlijk vind ik het er vrij verwarrend staan 😛
Reputatie 7
Badge +3
...

(Soms zou het kunnen verwijderen van berichten, desnoods bijvoorbeeld alleen binnen 1 minuut, best handig zijn.)
Reputatie 4
Ik heb net een interne e-mail onder ogen gehad waarin wordt gesteld dat dit op een misverstand berust. De Samenreiskorting is niet de boosdoener, maar het feit dat de kaart nog niet is geactiveerd met Reizen op Saldo bij NS. Er zijn veel mensen die een OV-chipkaart alleen gebruiken om samen met iemand te reizen en om Samenreiskorting op een kaart te laden is het niet noodzakelijk dat de kaart geactiveerd is voor reizen op vol tarief. Deze mensen lopen dus pas bij de toeslagzuil tegen een barrière aan. Maar op een kaart met Samenreiskorting én Reizen op Saldo geactiveerd is het dus wel degelijk mogelijk om toeslag te laden.

De interne e-mail is van vandaag. De afzender zegt de website te zullen gaan bijwerken. Het lijkt me niet handig interne e-mails op het internet te gooien, maar ik kan 'm als persoonlijk bericht naar een NS-medewerker sturen indien nodig.
Badge +3
Klasse Maarten86 dan is het mysterie daarmee opgelost vermoed ik zomaar!
Badge +3
Heeft u een NS-abonnement of NS-vervoerbewijs op uw OV-chipkaart staan en maakt u gebruik van Samenreiskorting? Dan kunt u uw Toeslag Intercity direct op uw kaart laden bij de Toeslagzuil.

Zoals ik het lees zou het laden van een toeslag kunnen op een kaart waar Samenreiskorting op staat. Dat kan dus niet. Of ik interpreteer het gewoon verkeerd. Persoonlijk vind ik het er vrij verwarrend staan :P

Mensen met een abonnement zullen weinig behoefte hebben om samenreiskorting te laden, want die reizen in het algemeen (altijd?) al met korting in de daluren.

Een NS vervoersbewijs (bijvoorbeeld een actiekaartje dat geladen is op de kaart) zou ook goed moeten gaan inderdaad (want daar is geen samenreiskorting op van toepassing). Voor een enkeltje of retourtje op een kaart maakt het ook niet uit want daar heb je inmiddels ook al de volle prijs voor betaald (bij de automaat of online).
Badge +3
Er zijn veel mensen die een OV-chipkaart alleen gebruiken om samen met iemand te reizen en om Samenreiskorting op een kaart te laden is het niet noodzakelijk dat de kaart geactiveerd is voor reizen op vol tarief.
Oh, en hoe weet het systeem dan of ik met samenreiskorting (op saldo dus) 1e of 2e klas met iemand ga meereizen of wordt dat bij het laden van samenreiskorting gevraagd :?
Volgens mij kan je alleen kiezen voor 1 of 2 keer (dus voor heen/terugreis), en geen klasse, toch :?
Reputatie 4
Ja, bij het laden van Samenreiskorting wordt de reisklasse gevraagd
Badge +3
Ah, weer wat geleerd.

Waarom dan bij laden van samenreiskorting niet meteen (net zoals nu al gebeurt bij eerste keer saldo opladen bij een kaartautomaat) Reizen op Saldo NS activeren?

Ben je meteen helemaal klaar, of denk ik nu te simpel?
De interne e-mail is van vandaag. De afzender zegt de website te zullen gaan bijwerken. Het lijkt me niet handig interne e-mails op het internet te gooien, maar ik kan 'm als persoonlijk bericht naar een NS-medewerker sturen indien nodig. Ik heb dit even besproken met mijn mede-Moderators, maar de e-mail waar je het over hebt zegt ons niet zo heel veel. Zou je hem willen doorsturen naar forum@ns.nl?
Reputatie 4
Ik heb de e-mail die mijn projectcoördinator heeft ontvangen doorgestuurd naar forum@ns.nl
Reputatie 4
Een inhoudelijke reactie op mijn e-mail is uitgebleven, dus heb ik in een vrij uurtje zelf maar eens geprobeerd wat er gebeurt als je Samenreiskorting op een OV-chipkaart met alleen Reizen op Saldo 2de klas geactiveerd. Dit is het resultaat:

Het kan dus gewoon. Kunnen de antwoorden in de verschillende topics hierover en de tekst op de website aangepast worden?
Reputatie 7
Badge +4
Weet je ook wat er gebeurt als er wel een abonnement op staat? Dat vraag ik me af. ;-)

Ik weet eigenlijk ook niet waar deze verwarring vandaan komt.
Reputatie 4
Sinds begin dit jaar kun je geen Samenreiskorting meer laden op OV-chipkaarten met een NS-abonnement. Dat wordt dus lastig controleren. Maar ik zou niet weten waarom je dan geen toeslag kunt laden.
Heel vreemd. Ik breng het onder de aandacht. Indien ik een terugkoppeling krijg laat ik jullie dat weten.
Reputatie 4
Ik weet eigenlijk ook niet waar deze verwarring vandaan komt.

Ik denk eerlijk gezegd dat het komt door dit topic van twee jaar geleden:

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/ic-direct-toeslag-laden-bij-paal-op-perron-werkt-niet-icm-samenreiskorting-15508/index1.html

Svenn kreeg daar de melding "Kaart niet geschikt voor toeslag" (dat is inderdaad de melding die je ziet als er geen Reizen op Saldo op de kaart staat) en toen is, naar nu blijkt onterecht, de conclusie getrokken dat het aan de Samenreiskorting moet liggen. Er is een zinnetje over dit euvel geplaatst op de webpagina's over de IC Direct Toeslag en over de Samenreiskorting, waar Robert B dus een kleine maand geleden ineens op stuitte.

Ik zie dat de website inmiddels is bijgewerkt, top! Het zou mooi zijn als het antwoord in dit topic en het andere hierboven door mij gelinkte topic veranderd kan worden, zodat reizigers die zoiets googelen niet op het verkeerde been worden gezet.

Reageer