beantwoord

Toeslag ICD terug als de trein door verstoring overal stopt?

• 10 september 2019
  • 17 reacties
  • 369 Bekeken

Op 10 december de ICD van 17.53 genomen op Schiphol. De (zoals bijna altijd overvolle) ICD vertrekt later en pas als we gaan rijden wordt er omgeroepen dat we door verstoringen ‘conventionele gaan rijden’ en dus als boemeltreintje overal stoppen en ik (net als velen waarschijnlijk) mijn aansluiting dus mis. Hoe krijg ik die €2,60 toeslag terug?
icon

Beste antwoord door masd 10 september 2019, 18:47

Als u (een deel van uw reis) over de HSL heeft gereisd met de ICD en minstens 15 minuten vertraging heeft opgelopen, dan kunt u de toeslag terugkrijgen. U kunt ook nog een deel van uw abonnementsgeld of de prijs van uw treinkaartje of een deel hiervan vergoed krijgen.

Hier is een speciaal formulier voor.

https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 5
Badge
Als u (een deel van uw reis) over de HSL heeft gereisd met de ICD en minstens 15 minuten vertraging heeft opgelopen, dan kunt u de toeslag terugkrijgen. U kunt ook nog een deel van uw abonnementsgeld of de prijs van uw treinkaartje of een deel hiervan vergoed krijgen.

Hier is een speciaal formulier voor.

https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html
Badge +3
Als je nog op het station bent kan je de toeslag binnen 30 minuten weer verwijderen door je kaart nogmaals bij de toeslagzuil te houden.

Heb je inderdaad weinig aan als je al in een trein zit die om gaat rijden, maar handig als je het van tevoren aan ziet komen en/of zelf een non-ICd advies kiest.
Reputatie 6
....... pas als we gaan rijden wordt er omgeroepen dat we door verstoringen ‘conventionele gaan rijden’ en dus als boemeltreintje overal stoppen.........

@Robert B dat is een goede tip, alleen heeft @LianneK daar niets aan.

Anderzijds is boemeltreintje natuurlijk wat erg overdreven, neem aan dat Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Sassenheim, Leiden enz enz gewoon voorbij werden gereden.
Badge +3
Geen idee waar die dan eventueel extra stopt, maar ik vermoed nergens inderdaad, hooguit Leiden, Den Haag en Delft, tot aan Rotterdam. Zolang er toch andere treinen in de weg zitten, waarom ook niet?

Alhoewel, tussen Rotterdam en Breda slaan ze een (mogelijke) stop op Dordrecht dan gewoon ook over meestal... 🤔

Het was in ieder geval deze https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-09-10/956 (rit 16505) en op Treinposities geven die HSL dingen natuurlijk geen info https://treinposities.nl/voertuig/ns_ICRmStam_16505

Jammer, maar als @LianneK zegt dat hij overal stopte dan zal dat wel, toch? Maar met aankomst 18:19 (+28) in Rotterdam kan die nooit vaak gestopt zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Conventioneel rijden wil nog niet zeggen dat dat ding ook overal gaat stoppen, maar bv wel dat 'ie over de Oude Lijn gaat en er langer over doet.
Maar lijkt altijd nog beter te zijn dan die trein helemaal opheffen.
Badge +3
Had nog een laatste zinntetje toegevoegd aan mijn vorige reactie. Die is dus nergens gestopt zo te zien.
Reputatie 5
Badge

@LianneK zegt dat hij overal stopte dan zal dat wel, toch? Maar met aankomst 18:19 (+28) in Rotterdam kan die nooit vaak gestopt zijn.

Met aankomst 18:47 uur heeft de trein er 54 minuten over gedaan van Schiphol naar Rotterdam, in die tijd kan de trein natuurlijk vrij vaak gestopt zijn.
Badge +3
Ik ga het niet uitrekenen.. maar normale reistijd 25 minuten dus, en volgens de reclame halfuur of 40 minuten sneller met ICd.. en dan met +28 aankomen.

Daar passen wel wat stops of oponthoud tussen inderdaad. @LianneK mag het zeggen dus, waar dat 'boemeltje' allemaal stopte.
Reputatie 6
Geen idee waar die dan eventueel extra stopt, maar ik vermoed nergens inderdaad, hooguit Leiden, Den Haag en Delft, tot aan Rotterdam. Zolang er toch andere treinen in de weg zitten, waarom ook niet?

Zo werkt dat denk ik niet, ook een omgeleide trein rijdt volgens een vastgestelde dienstregeling. Een trein welke normaal niet stopt te Leiden of Delft doet dat dan meestal ook niet.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, zal niet stoppen waar die normaal niet stopt. Wachtend in Delft op mijn trein kwam er wel eens een ICD langs, die dus niet stopte.

Maar er rijden nog meer treinen op de Oude Lijn en zo'n ICD die daar normaal niet rijdt moet er wel tussen gepast worden, en zal misschien soms moet wachten of langzamer rijden.

Reistijd volgens de planner van de normale IC is 50 minuten.

Uit het bericht TS lijkt het me vooral dat ze zelf de conclusie trok dat ze "dus als boemeltreintje overal zouden stoppen" omdat de trein over het conventionele ging rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Zo werkt dat denk ik niet, ook een omgeleide trein rijdt volgens een vastgestelde dienstregeling. Een trein welke normaal niet stopt te Leiden of Delft doet dat dan meestal ook niet.

Meestal niet nee, maar heb wel tot mijn grote verbazing op Leiden Centraal een Thalys zien staan, ook aangegeven op de CTA. Was denk ik iets van 4 jaar geleden.
Zal echt wel bij hoge uitzondering zijn geweest.
Badge +3
Ik vroeg het me gewoon af, voor de Randstad. En omdat Dordrecht in zo'n geval in volle vaart voorbij gereden wordt (omdat het kan!), waar stopt zo'n trein dan eventueel?

Thalys via Gouda/Woerden/Breukelen ook wel eens gezien, maar zonder stops natuurlijk. Wat komt daar nu weer voorbij? Geen foto van gemaakt helaas..
Reputatie 7
Badge +3
Stopt niet, die kachelt achter andere treinen aan.

Thalys via Gouda/Woerden/Breukelen ook wel eens gezien, maar zonder stops natuurlijk. Wat komt daar nu weer voorbij? Geen foto van gemaakt helaas..
Ha ha ja, dat "wat komt daar nu weer voorbij" heb ik ook wel eens gehad. Meerdere keren een omgeleide Thalys of Eurostar, een keer de nu helaas failliete Dinner Train (of liever gezegd, die stond naast mijn trein op Den Haag HS, ik kon bijna op de borden met eten kijken), en een verlate Alpen Express bij Laan van NOI

Maar waar het TS omging was hoe ze de ICD toeslag kon terug krijgen.
Dat kan dus met het formulier wat aangegeven is door masd.
Reputatie 3
Alhoewel, tussen Rotterdam en Breda slaan ze een (mogelijke) stop op Dordrecht dan gewoon ook over meestal... 🤔
Misschien geldt dit voor de ICD? De 1100 stopt dan vaak wel extra op Dordrecht, was vandaag het geval.
Badge +3
Wordt steeds leuker, een 1100 die 'gewoon' even Dordrecht mee neemt.

De bewoners/reizigers daar voelden zich al nogal 'genaaid' met verbindingen naar Breda en zo.

Vandaag dus maar een cadeautje. Harderwijk en zo schreeuwen er ook om...
Reputatie 7
Badge +3
Een stopje op Dordrecht is misschien leuk voor Dordrecht, maar levert wel gelijk +30 op voor die trein.
Terwijl de tijdwinst voor het rijden van de IC via de HSL bij het begin volgens mij als 9 minuten was gegeven.

Maar er reed tenminste een trein.
Badge +3
Ik doelde op Rtd-Bd met al die nodige (HSL versperd, dus toch al chaos) via 'conventioneel' rijden en dan even ergens stoppen (omdat het kán).

Was weer een lekker dagje als ik het vanuit de binnenkant van mijn ogen ga bekijken.. Ongeveer nu dus, want 5:30 de wekker..Paar keer uit slaan en dan echt om 6:15 opstaan en zo.

Reageer