beantwoord

Toeslag intercity direct daluren

  • 29 januari 2019
  • 10 reacties
  • 694 Bekeken

Ik reis altijd in de daluren met de intercity direct van Rotterdam naar Schiphol. De toeslag is dan € 1,40 ipv € 2,40. Vandaag vertrok de trein van een ander spoor en op dat perron bleek de toeslagpaal onvindbaar en ik zag ook meerdere mensen zoeken. Omdat ik geen tijd had om nog naar het andere perron te lopen en geen boete wilde riskeren kocht ik mijn toeslag online.
Mijn vraag: waarom kun je online alleen maar een toeslag voor het volle tarief kopen? Het zou wel vriendelijk zijn als je hier ook voor het daluren tarief zou kunnen kiezen.
icon

Beste antwoord door Denice NS 29 januari 2019, 10:35

Welkom bij de Community, Yoc Lan.

Vervelend dat je geen toeslag met korting kon aanschaffen! De korting bij de Toeslagzuil wordt verstrekt op basis van je check-in/aankoop tijd. Tijdens de daluren past de zuil de korting automatisch toe. Je check-in tijd is leidend bij het reizen met korting. Met een E-ticket check je niet in. Kortom, dan zou je, als de spits begint, de trein moeten verlaten als je op dat moment een E-ticket met korting hebt gekocht.

Wellicht heeft één van onze E-ticket specialisten, @RailRunner15 , een antwoord op je vraag of kan hij dit als suggestie meenemen 🙂
Bekijk origineel

10 reacties

Welkom bij de Community, Yoc Lan.

Vervelend dat je geen toeslag met korting kon aanschaffen! De korting bij de Toeslagzuil wordt verstrekt op basis van je check-in/aankoop tijd. Tijdens de daluren past de zuil de korting automatisch toe. Je check-in tijd is leidend bij het reizen met korting. Met een E-ticket check je niet in. Kortom, dan zou je, als de spits begint, de trein moeten verlaten als je op dat moment een E-ticket met korting hebt gekocht.

Wellicht heeft één van onze E-ticket specialisten, @RailRunner15 , een antwoord op je vraag of kan hij dit als suggestie meenemen 🙂
Reputatie 4
Welkom bij de Community, Yoc Lan.

Vervelend dat je geen toeslag met korting kon aanschaffen! De korting bij de Toeslagzuil wordt verstrekt op basis van je check-in/aankoop tijd. Tijdens de daluren past de zuil de korting automatisch toe. Je check-in tijd is leidend bij het reizen met korting. Met een E-ticket check je niet in. Kortom, dan zou je, als de spits begint, de trein moeten verlaten als je op dat moment een E-ticket met korting hebt gekocht.

Wellicht heeft één van onze E-ticket specialisten, @RailRunner15 , een antwoord op je vraag of kan hij dit als suggestie meenemen :)


Ik weet de precieze reden niet, dus het is een beetje gissen. Tot voor kort werd er geen korting op treinkaartjes online verkocht. Dat was voorbehouden aan de OV-chipkaart. Sinds kort stappen we daar een beetje vanaf, met bijvoorbeeld het Samenreisticket. Daarnaast was deze korting ook tijdelijk bedoeld, waardoor het minder zin had om dit online in te richten. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Thanks voor je supersnelle reactie!

Wat mij bekend is, is dat de IC Direct Daluren inderdaad tijdelijk is (tot eind 2020).

De vraag hierboven werd een jaar geleden gesteld. Vandaag bleek dat de issue nog altijd speelt. Ik heb een dag voor mijn reis online een toeslag gekocht voor de Schiphol-Rotterdam intercity direct voor €2,60. Mijn vraag: waarom kun je online nog stééds alleen maar een toeslag voor het volle tarief kopen? Het zou wel fijn zijn als je hier ook voor het daluren tarief zou kunnen kiezen. Of tenmínste de vermelding dat je 40% korting krijgt als je in de daluren met OV kaart incheckt op het perron. Het is een klein bedrag, maar het gevoel van misleiding is toch groot.

Welkom bij de Community!

Ik ga de vraag intern opnieuw uitvragen. Ik hoop op korte termijn met een antwoord te kunnen komen :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +1

In principe geldt het antwoord van een jaar geleden nog. Er is niet na te gaan wanneer er gebruikt gemaakt is van de toeslag. Technisch gezien kan men, mits er geen controle is, meerdere keren reizen met de toeslag in de gekochte reisrichting.

Daarnaast staan zowel in de website als in de app vermeld dat een toeslag met de OV-Chipkaart €1,56 kost. Bij de app moet enkel wel een willekeurig reisproduct geselecteerd worden alvorens dat bedrag wordt weergeven, de app is dan zeker dat je een OV-Chipkaart hebt. Hoewel dit ook werkt bij het selecteren van samenreiskorting en dat ook op een E-ticket kan, is dat een ander discussiepunt. Zie het voorbeeld hieronder.

 

Ik reisde met een ticket wat ik bij het Kruidvat gekocht had. En dus selecteer je geen reisproduct in de App, want verzilveren van het ticket gebeurd niet in deze omgeving. Dat doe je op de kruidvat.nl/ns site. Je gaat daarom in de NS App logischerwijs direct naar kaartverkoop>toeslagen. En daar wordt niet aangeven dat wanneer je op het perron incheckt met je ov kaart, de toeslag maar €1,56 is. 

Reputatie 6
Badge +1

Ook in de app onder kaartverkoop ➡️ toeslagen wordt weergeven dat je 40% korting krijgt als je een OV-Chipkaart gebruikt bij de rode toeslag zuil.

Je vind dit door eerst op het product te klikken voor de informatie en niet door op de knop 'kopen' te drukken. Dat het makkelijker kan, kan ik begrijpen. Eventueel kunt u uw suggestie doorsturen naar de app developers.

De datum staat wel verkeerd (t/m 8 december 2018) misschien dat een moderator een berichtje kan sturen om dit aan te laten passen. 

En precies vanwege die datum in 2018 heb ik de toeslag voor de volle prijs gekocht. Als iets verlopen is ga ik er vanuit dat de korting niet meer van toepassing is.

En wat betreft de info knop; ik vind het vervelend als dit soort nuttige informatie achter een knop verborgen zit. Waarom niet duidelijk in beeld, precies zoals je dat ziet wanneer je ook een ticket in de NS app koopt?

Wat betreft de verkrijgbaarheid van de IC Direct toeslag online. Kort samengevat komt het inderdaad nog steeds op hetzelfde antwoord als vorig jaar neer…

Wat betreft de info die je in de app ziet staan heb ik een melding gedaan bij onze appbeheerders!

Reageer