beantwoord

toeslag los treinkaartje

• 22 juni 2016
  • 7 reacties
  • 6907 Bekeken

Waarom wordt er bovenop de prijs van een dagretour 2e klas een toeslag van € 1,00 berekend?
icon

Beste antwoord door Raymond123 22 juni 2016, 10:39

Deze toeslag is sinds het invoeren van de chipkaartjes. Voorheen was een papierenkaartje aan de balie 50 ct en uit de automaat zonder meerprijs.

Om de huidige 1 euro te voorkomen is het reizen met een E-ticket of met een ovchipkaart een mogelijkheid. Actie treinkaartjes (AH, Blokker etc.) zijn ook een mogelijkheid.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Omdat dat losse kaartjes verkopen extra kosten met zich mee brengt.
Reputatie 6
Badge
Deze toeslag is sinds het invoeren van de chipkaartjes. Voorheen was een papierenkaartje aan de balie 50 ct en uit de automaat zonder meerprijs.

Om de huidige 1 euro te voorkomen is het reizen met een E-ticket of met een ovchipkaart een mogelijkheid. Actie treinkaartjes (AH, Blokker etc.) zijn ook een mogelijkheid.
Reputatie 7
Badge +3
Ik maak me overigens wel ernstige zorgen over het kostenniveau van NS als ze €1 moeten rekenen voor een eenmalige chipkaart......
Reputatie 7
Badge +3
Over het kostenniveau bij NS maak ik me al jaren zorgen. Maar in dit geval heb je los van de chipkaart zelf ook de kosten van balies, automaten en behoorlijk wat personeel.
Ja want zonder de eenmalige chipkaarten heb je geen balies, automaten en personeel nodig uiteraard....

Jij zegt dus dat de invoering van de OV chipkaart heeft geleid tot het bouwen van balies, automaten en het aannemen van personeel want die had je uiteraard niet nodig toen er nog papieren kaartjes werden verkocht.

Je zou eerder denken dat de invoering van de OV chipkaart heeft geleid tot kostenbesparingen die dan kunnen worden gebruikt voor de verkoop van eenmalige chipkaarten.
Reputatie 7
Badge +3
De infrastructuur van de automaten is er nu toch al. Die kunnen dus ook voor andere dingen worden ingezet zoals het uitprinten van e-tickets.
Voorbeeld. Een paar geleden heb ik via internet tickets besteld om van London Waterloo naar een plaats aan de Engelse zuidkust te reizen. Die kon ik voor vertrek ophalen bij een automaat door dezelfde credit card als waarmee ik de bestelling had gedaan in de kaartlezer te steken. Het grote voordeel van een dergelijk systeem is dat de kaartjes op echte treinkaartjes worden geprint. In Engeland zit er (nog) een magneetrip op om poortjes te openen.
Boekhoudkundig was de hele infrastructuur van automaten al wegbezuinigd (zonder die besparing ten gunste te laten komen aan de reizigers). Daarna heeft NS ontdekt dat er voor incidentele reizigers toch echt nog losse kaartjes nodig zijn. Deze keer wist NS de reiziger wel te vinden om de verandering in het budget voor die infrastructuur te compenseren...

Reageer