beantwoord

Tot welke leeftijd mag een kind gratis meereizen?

• 28 juli 2014
  • 5 reacties
  • 220827 Bekeken

Ik ga met mijn kleinkind voor het eerst met de trein van Vleuten naar Utrecht. Tot welke leeftijd mag een kind gratis met de trein?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 28 juli 2014, 20:16

Een kind tot en met 3 jaar reist gratis mee mits het geen zitplaats inneemt. Van 4 t/m 11 jaar kan er met een Railrunner gereisd worden.

Zie ook: http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/railrunner.html
Bekijk origineel

5 reacties

Een kind tot en met 3 jaar reist gratis mee mits het geen zitplaats inneemt. Van 4 t/m 11 jaar kan er met een Railrunner gereisd worden.

Zie ook: http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/railrunner.html
Welkom op het NS Serviceforum wahoefakker. Ik heb de reactie van Pe_pe gemarkeerd als het beste antwoord. Je kunt een kind tot en met 3 jaar gratis meenemen in de trein, als het kind op schoot zit bij de ouder/begeleider. Van 4 tot en met 11 jaar kan er met een Railrunner gereisd worden. Fijne NS reis gewenst met je kleinkind!
En als het kleintje van 3 jaar absoluut niet op schoot wil zitten en dus een eigen plek moet hebben. Moet ik dan een volledig volwassen kaartje kopen? Immer het kind is dan nog niet oud genoeg om in aanmerking te komen voor kids vrij.
En als het kleintje van 3 jaar absoluut niet op schoot wil zitten en dus een eigen plek moet hebben. Moet ik dan een volledig volwassen kaartje kopen? Immer het kind is dan nog niet oud genoeg om in aanmerking te komen voor kids vrij.
Het kind heeft dan een vervoersbewijs nodig, maar de regel dat het kind geen zitplaats in mag nemen is alleen van toepassing als er voor andere betalende reizigers geen zitplaats beschikbaar is.
Reputatie 7
Badge +4
Als u met een normaal kaartje reist als volwassene, heeft u ook geen recht op een zitplaats. Strikt genomen mag u met de trein mee en als u moet staan is het pech. In de praktijk hoeft u dus ook geen kaartje te kopen voor een kleintje onder de vier om die reden.
Uw kleinkind mag gewoon zitten en als er iemand anders er plaats wil nemen, is het even op schoot. Een kaartje kopen voor een zitplaats van een kind van drie is echt nergens voor nodig en formeel heeft dat ook geen voordelen. Het zou dan trouwens een Railrunner worden en dat is een dagkaart kind voor €2,50. Ook als een kind KidsVrij bezit, geeft dat nog geen recht op een zitplaats.
In de praktijk zou er ook een vreemde discussie met een medereiziger kunnen ontstaan. Deze opa gaat er zelf over of het kleindochtertje van drie op schoot zit of niet om een volwassene een zitplaats te geven. Maar goed, het is maar hoe je hier in staat.

In de praktijk valt het wel mee allemaal. Ik neem ze vaak mee in de trein en er zijn nooit problemen op dit punt. Als u buiten de spits reist met het peutertje, is er meestal niks aan de hand.

Reageer