beantwoord

Trajectvrij en samenreiskorting

  • 27 February 2024
  • 70 reacties
  • 791 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik heb de voorwaarden (AVR en de voorwaarden voor reizen met een ov chipkaart, NS Flex en samenreiskorting) er ook nog even op nageslagen maar kan echt ook niks vinden wat stelt dat je het abonnement waarmee je iemand mee laat reizen ook als vervoersbewijs moet gebruiken. Wellicht is het niet zo bedoeld, maar op basis van de voorwaarden zie ook ik dus niet waarom reizen op een jongerendagkaart en iemand meenemen met samenreiskorting op basis van een (ander) abonnement op een ov chipkaart die je bij controle óók toont, niet zou mogen. Ik zou het ook best aandurven dat je uiteindelijk gelijk zult krijgen als je dat doet en wordt gecontroleerd.

Voor @FroggyT levert dat echter de vervelende conclusie op dat u zult moeten kiezen tussen uw voorstel wat goedkoper is maar mogelijk een lastige discussie oplevert (gezien op @rvdborgt na iedereen hier, inclusief mijzelf initieel al dacht dat dat niet mocht) en meer gegarandeerd probleemloos reizen voor een iets hogere prijs met het abonnement en samenreiskorting, zonder jongerendagkaart (of met jongerendagkaart en de ander op vol tarief maar dat is duurder).​

Reputatie 7
Badge

Probleem hier bij Olav is dat je ook ver voor je geldigheid van Trajectvij kan zijn ingestapt. Om daar zeker van te zijn dat dat niet zo is, moet je een incheck hebben. Dat zal meestal aan het begin van je reis zijn waar je met Trajectvrij gerechtigd bent vrij te reizen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Iemand met een Trajectvrij Utrecht Amersfoort kan ook in Waddinxveen al instappen. Om vast te stellen dat dat niet zo is, moet je dus ingecheckt zijn.

Dat is irrelevant want ook buiten je vrije traject mag je met zo'n abonnement iemand met samenreiskorting meenemen.

Speculeren of de conducteur het wel goed zal vinden vind ik niet juist. 

Dat ben ik met je eens en doe ik dan ook niet. Ik speculeer alleen over wat ik verwacht dat uiteindelijk de conclusie zal zijn als je zo nodig in beroep gaat. Het staat simpelweg niet zo in de voorwaarden dus het moet raar lopen wil een rechter meegaan in jouw uitleg.

Je moet echt ingecheckt zijn De conducteur kan om bovenstaande reden toch een boete opleggen al zal hij het veelal niet doen als je je op je traject bevindt.

Waar lees jij dit in een document waar ik als reiziger aan gebonden ben?

Ook een Trajectvrijkaart is pas geldig met een juiste incheck.

Dat is niet juist. Een Traject Vrij abonnement is volgens het AVR pas na inchecken een geldig vervoersbewijs (voor jezelf). Dat heb je hier echter niet nodig want je jongerendagkaart is al een geldig vervoersbewijs. Er staat nergens dat je je abonnement als vervoersbewijs moet gebruiken om iemand met samenreiskorting mee te mogen nemen.

Wellicht kan een moderator ergens intern nog toelichting vinden op hoe dit bedoeld is, los van wat er dus feitelijk in de voorwaarden staat.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet TS de proef op de som nemen en gaan reizen op jongerendagkaart, terwijl moeder met samenreiskorting reist. Vraag mij alleen af hoe dat dan met code zit. Die wordt gekoppeld aan een abonnement waarmee niet wordt gereisd.

@Olav93 kan TS de boete bij jou declareren?

Reputatie 7
Badge +1

Misschien moet TS de proef op de som nemen en gaan reizen op jongerendagkaart, terwijl moeder met samenreiskorting reist. Vraag mij alleen af hoe dat dan met code zit. Die wordt gekoppeld aan een abonnement waarmee niet wordt gereisd.

Inderdaad, maar dat is ook geen vereiste.

@Olav93 kan TS de boete bij jou declareren?

Over een eventuele boete dien je het beste een klacht in en als dat niet helpt, dan is er de Geschillencommissie OV.

Reputatie 7
Badge

Of je gaat voor de duurdere maar zekere optie zoals ik ook al voorstelde, of wacht op de reactie van een moderator over eventuele interne documentatie over hoe dit bedoeld is, waar ik al naar vroeg. Beetje flauwe reactie dus, @MoDe . Nee, ik ga een eventuele boete als TS voor de riskante optie gaat, gecontroleerd wordt, een boete krijgt en niet in beroep gaat of dat toch niet wint niet vergoeden.

Reputatie 7
Badge +3

Of je gaat voor de duurdere maar zekere optie zoals ik ook al voorstelde, of wacht op de reactie van een moderator over eventuele interne documentatie over hoe dit bedoeld is, waar ik al naar vroeg. Beetje flauwe reactie dus, @MoDe . Nee, ik ga een eventuele boete als TS voor de riskante optie gaat, gecontroleerd wordt, een boete krijgt en niet in beroep gaat of dat toch niet wint niet vergoeden.

Samenreiskorting was altijd geldig in combinatie met een abonnement waarmee ingecheckt is. Dat is nu met een code niet anders.

In jouw optiek mag ik 6 mensen laten samenreiezen, want ik heb 2 abonnementen. Dat ik er maar met 1 incheck doet dan niet ter zake.

Reputatie 7
Badge +1

Samenreiskorting was altijd geldig in combinatie met een abonnement waarmee ingecheckt is. Dat is nu met een code niet anders.

En waar staat dat dan? In ieder geval niet in de voorwaarden voor de samenreiskorting en voor NS Flex (die had ik zelf al eens bekeken), en @Olav93 meldde hierboven dat er in de AVR-NS en de voorwaarden voor reizen met een ov-chipkaart ook niets over te vinden is.

Alleen bepalingen die in voorwaarden of wetgeving zijn opgenomen, kunnen van toepassing zijn.

In jouw optiek mag ik 6 mensen laten samenreiezen, want ik heb 2 abonnementen. Dat ik er maar met 1 incheck doet dan niet ter zake.

Het loont altijd de moeite om de voorwaarden te lezen:

2.3. Een Abonnementhouder mag maximaal drie Medereizigers tegelijkertijd, dat wil zeggen op hetzelfde moment, laten meereizen.

Het doet er dus niet toe hoeveel abonnementen je hebt, de abonnementhouder (de persoon) mag max. 3 anderen laten meereizen.

Reputatie 7
Badge

Samenreiskorting was altijd geldig in combinatie met een abonnement waarmee ingecheckt is.

Waar baseer je dat op?

Dat is nu met een code niet anders.

Inderdaad lijkt dit niet veranderd.

In jouw optiek mag ik 6 mensen laten samenreiezen, want ik heb 2 abonnementen. Dat ik er maar met 1 incheck doet dan niet ter zake.

Nee hoor, als ik twee abonnementen heb, ben ik niet opeens twee abonnementhouders (personen), wel houder van twee abonnementen maar dat is echt iets anders.

Reputatie 7
Badge +3

Zie punt 1 laatste zin.

 

Reputatie 7
Badge

Daar staat in mijn optiek dat je dus niet zonder elkaar mag reizen. Het vervoersbewijs van de meereiziger is niet geldig zonder dat van de abonnementhouder, maar daar lees ik dus nog steeds niet dat dat vervoersbewijs van de qbonnementhouder ook zijn abonnement moet zijn.

Badge +3

Ga er maar vanuit dat een kaart met abonnement zonder incheck binnen Nederland geen vervoerbewijs is (en dus geen recht op medereizigers geeft, ook al draag je het bij je). Met internationaal reizen heeft het weinig te maken lijkt me.

Vraag me trouwens serieus af of ik Samenreiskorting op een (anonieme) kaart mag aanzetten en dan ineens een internationaal ticket mag kopen met 40% korting, omdat ik toevallig met iemand met een abonnement meereis naar het buitenland? Weet wel zeker van niet.

Hoe dan ook, een student, trajecthouder of andere abonnementhouder die met een Jongeren Dagkaart reist (binnen NL dus) heeft géén recht op medereizigers.

Reputatie 7
Badge

Ga er maar vanuit dat een kaart met abonnement zonder incheck binnen Nederland geen vervoerbewijs is (en dus geen recht op medereizigers geeft, ook al draag je het bij je).

Dat stond niet ter discussie, toch? Dat maakt alleen niet opeens dat een abonnementhouder die met een andere ov chipkaart is ingecheckt nog steeds een abonnementhouders is én een geldig vervoersbewijs heeft.

Hoe dan ook, een student, trajecthouder of andere abonnementhouder die met een Jongeren Dagkaart reist (binnen NL dus) heeft géén recht op medereizigers.

Ik heb dus nog geen bepaling gezien die dit daadwerkelijk bepaalt en zelfs mijn vraag of een moderator op basis van interne documentatie kan zeggen of dit wel zo bedoeld is en het er had moeten staan of dat dit wel degelijk mag en bedoeld is te mogen lijkt te worden genegeerd.

Badge +3

Ik heb dus nog geen bepaling gezien die dit daadwerkelijk bepaalt en zelfs mijn vraag of een moderator op basis van interne documentatie kan zeggen of dit wel zo bedoeld is en het er had moeten staan of dat dit wel degelijk mag en bedoeld is te mogen lijkt te worden genegeerd.

Semi off-topic (dit heeft niets met @FroggyT te maken):

In de voorwaarden van Flex staat dat je tot een kwartier na inchecken (of na overstappen met uit- en weer inchecken) in de app van klasse kunt wisselen!

Praktijk: dat werkt alleen maar van 2e naar 1e klas (een upgrade dus). Als ik om 15:10 een upgrade doe naar 1e klas worden al mijn transacties bij een poortje/paaltje met terugwerkende kracht (dus vanaf 14:55) op 1e klas tarief afgerekend. Prima, als ik om 14:59 ingecheckt heb mag ik 1e klas en dat gaat goed.

Bij 2e naar 1e klas is het pas per moment van die actie (vanaf 15:10, en dat staat nergens!) dus kan ik fluiten naar vergoeding als ik om 14:59 op 1e klas incheck, om 15:02 een korte/volle trein zie komen en om 15:10 besluit om toch maar 2e klas te reizen omdat ik geen 1e klas zitplaats gevonden (of geclaimd heb door iemand weg te jagen).

Terwijl in de voorwaarden staat dat ik daar gewoon recht op heb (bewijs het tegendeel maar!)
Artikel 10.3 dus (Flex voorwaarden).

Een Klassewissel is toegestaan tot 15 minuten na het tijdstip waarop u bent ingecheckt.

 

On-topic: ik blijf erbij dat een student (of wie dan ook) die op een Jongeren Dagkaart reist ingecheckt dient te zijn met het abonnement om medereizigers met korting mee te mogen nemen. Lijkt me ook wel zo logisch (ook al staat het nergens).

Feit: iemand met een NS abonnement (incl. studenten) mogen Samenreiscodes uitdelen aan iedereen (voor elke willekeurige reis, naam en traject van je medereiziger wordt niet naar gevraagd, tenzij er een e-ticket gekocht wordt…)

En er staat inderdaad (nog) nergens dat diegene de hele reis op het abonnement moet reizen, alleen iets over in dezelfde coupé aangetroffen worden bij controle…🙄

Tot 22 april kan iemand met een anonieme kaart gewoon Samenreiskorting laden (of met Flex gewoon aan zetten via Mijn NS in de app of website zonder code), en zeggen “ik reis mee met iemand die een abonnement heeft dat recht geeft op Samenreiskorting”.

Of diegene dan ingechecht is met dat abonnement…? Dat weet je als medereiziger helemaal niet! Je hoeft die alleen maar even aan te wijzen (in dezelfde coupé, niet op de wc)… 🤔 #fail

De medereiziger zal er dus wel mee weg komen (die wist serieus niet beter dan dat ze met 40% korting mee mocht).

Badge +3

Alles hierboven is wel heel ver de randjes opzoeken.

Vandaag werd op de radio Alexander Pechtold (die is tegen regels!) als nieuwe baas van het CBR nog even voor het blok gezet… 

“Als je voor een rood licht staat en een ambulance of andere hulpdiensten achter je aan komen, mag je dan door rood rijden?”

Het antwoord is NEE! Maar je mag gerust de stoep op rijden om wat ruimte te maken.
Een kruising (en spoorwegovergang helemaal) op rijden is géén goed idee 🤣

Zijn standaard antwoord (tijdens dat interview) was ‘gezond verstand’. Koolmees zou veel van hem kunnen leren, maar dat is verder off-topic. 😴 En Pechtold + zoon gingen naar https://mykonosson.nl volgens mij 🤣

Reputatie 7
Badge

M.b.t. die klassewissel als dat inderdaad ook niet in de voorwaarden staat, verwacht ik dan inderdaad ook dat je dat geld terug gaat krijgen als je genoeg doorzeurt.

Reputatie 7
Badge

On topic: je hebt natuurlijk gelijk dat dit op papier wellicht niet veranderd is, maar dat de controlemogelijkheden wel veranderd zijn.

Ik weet niet of ik het wel zo logisch vind dat je alleen samenreiskorting weg zou mogen geven als je ook op je abonnement reist. Als je het recht om samenreiskorting weg te geven ziet als een soort cadeautje aan abonnementhouders, kun je je m.i. best afvragen of het wel zo logisch is dat je dat niet zou mogen gebruiken op het moment dat je op een ander vervoersbewijs reist. Dat je dat zou willen is natuurlijk een vreemde edge-case, een jongeren dagkaart, een groepticket en een kaartje met een PrijsTijd deal lijken me de enige manieren om zonder op je abonnement te reizen goedkoper uit te kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge

“Als je voor een rood licht staat en een ambulance of andere hulpdiensten achter je aan komen, mag je dan door rood rijden?”

Het antwoord is NEE! Maar je mag gerust de stoep op rijden om wat ruimte te maken.
Een kruising (en spoorwegovergang helemaal) op rijden is géén goed idee 🤣

Zijn standaard antwoord (tijdens dat interview) was ‘gezond verstand’.

Ik herinner me een uitspraak van een rechter die hier hetzelfde over dacht dus hoewel dit volgens de wet klopt, is het antwoord daarmee geen harde nee. Als je dit op een verantwoordde manier doet, verwacht ik met deze jurisprudentie niet dat dat strafbaar is.

Reputatie 7
Badge +1

On-topic: ik blijf erbij dat een student (of wie dan ook) die op een Jongeren Dagkaart reist ingecheckt dient te zijn met het abonnement om medereizigers met korting mee te mogen nemen. Lijkt me ook wel zo logisch (ook al staat het nergens).

Dat laatste is bepalend: voorwaarden moeten beschreven staan. Je kunt geen set voorwaarden hebben en daarna komen met nergens beschreven aanvullingen. Je mag van alles vinden, maar alleen bepalingen die in de voorwaarden of de wet staan zijn van toepassing.

Reputatie 7
Badge +3

Wat snappen jullie niet van punt 1 van de voorwaarden?

De code wordt gekoppeld aan het vervoersbewijs van de abonnementhouder en aan het vervoersbewijs van de medereiziger. Leg mij maar uit hoe je de code die gegenereerd wordt via het abonnement gekoppeld krijgt aan een jongerendagkaart.

Reputatie 7
Badge +1

De code wordt gekoppeld aan het vervoersbewijs van de abonnementhouder en aan het vervoersbewijs van de medereiziger. Leg mij maar uit hoe je de code die gegenereerd wordt via het abonnement gekoppeld krijgt aan een jongerendagkaart.

Dat lijkt me een probleem voor NS.

Edit: het abonnement staat op naam en de jongerendagkaart ook. Daarmee is er dus ook een koppeling (indirect) tussen jongerendagkaart en het ticket met samenreiskorting.

Reputatie 7
Badge +3

De code wordt gekoppeld aan het vervoersbewijs van de abonnementhouder en aan het vervoersbewijs van de medereiziger. Leg mij maar uit hoe je de code die gegenereerd wordt via het abonnement gekoppeld krijgt aan een jongerendagkaart.

Dat lijkt me een probleem voor NS.

Dat is geen probleem voor NS. Die code is ingevoerd omdat er veel gefraudeerd zou zijn met samenreiskorting. Je hebt recht op de code als je een abonnement hebt. Die code wordt gekoppeld aan jouw vervoersbewijs via het abonnement. Dat vervoersbewijs is een incheck met de kaart waarop het abonnement staat. Er wordt geen code gekoppeld aan een ander vervoersbewijs zoals de Jongerendagkaart. De samenreiziger kan niet aangeven met wie diegene reis, want er is geen code gekoppeld aan de jongerendagkaart.

Nogmaals de code is ingevoerd om fraude te voorkomen, code genereren en dan niet met dat abonnement inchecken is een vorm van fraude.

Reputatie 7
Badge +1

Die code is ingevoerd omdat er veel gefraudeerd zou zijn met samenreiskorting. Je hebt recht op de code als je een abonnement hebt. Die code wordt gekoppeld aan jouw vervoersbewijs via het abonnement. Dat vervoersbewijs is een incheck met de kaart waarop het abonnement staat.

Dat staat niet in de voorwaarden (die laatste zin).

Reputatie 7
Badge

De code wordt gekoppeld aan het vervoersbewijs van de abonnementhouder en aan het vervoersbewijs van de medereiziger.

Dat staat er niet. Het vervoersbewijs van de abonnementhouder, niet noodzakelijk het abonnement, wordt gekoppeld aan dat van de meereiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Zucht!

Reputatie 7
Badge +3

Zucht!

Juist iemand die altijd zo hamert op voorwaarden zou het hiermee eens moeten zijn.

Reageer