beantwoord

Trein veilig pilot afgelopen - mag ik nog 1e klas reizen?

• 16 juni 2020
  • 41 reacties
  • 1264 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb meegedaan aan de Trein Veilig pilot, die intussen afgelopen is. Deze duurde namelijk tot 14 juni en er was van te voren gezegd dat we gedurende de pilot in de 1e klas mochten plaatsnemen.

Ik heb vanochtend mijn reizen van vandaag geregistreerd en in de bevestigingsmail die ik daarop kreeg, stond nog wel genoemd dat ik 1e klas kocht gaan zitten. Is de pilot verlengd, mag je sowieso altijd 1e klas gaan zitten tijdens geregistreerde reizen, of klopte deze mail niet?

Heel verwarrend dit!

icon

Beste antwoord door Sascha NS 16 juni 2020, 19:41

Update: Het is helaas niet meer toegestaan om plaats te nemen in de 1e klas met een 2e klas vervoerbewijs als je mee doet aan de pilot. Dit had aangepast moeten worden in de e-mails maar dat is niet gebeurd. Onze excuses. Ik wacht momenteel op antwoord op de vraag of er een rectificatie per e-mail komt.

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 3

Gelukkig dat ik er zo over mag denken. De conclusie uit de test is ook maar de manier zoals je iets omschrijft en brengt. De enquête was nog sturend en niet objectief.

Als je nu de 'service' onder de huidige voorwaarden uitrolt ben ik benieuwd naar de conclusies.

De service kost extra handelingen, en geeft totaal geen recht op extra service. Je kan alsnog staan in je gereserveerde 'plaats'.

Nogmaals het systeem anzich werkt, maar niet de huidige opzet. Dat de NS hier anders over denkt mag, maar dat wel niet zeggen dat dat ook de waarheid is. 

Jammer dat je er zo over denkt, huibf. Ik zie in dit topic dat je de kaarten inmiddels hebt ontvangen.

Reputatie 3

"A pilot program, also called a feasibility study or experimental trial, is a small-scale, short-term experiment that helps an organization learn how a large-scale project might work in practice”. Op kleine schaal is de 'Service’ (informatie over drukte in de trein, voor eenieders veiligheid) misschien niet tot nauwelijks kenbaar. Dit helpt ons echter wel inzicht te krijgen in de aantallen reizigers en hier in de toekomst beter op in te spelen. Daar werd het onderstaande tegenover gezet. 

Als er 8 of meer reizen zijn geregistreerd én gemaakt, ontvangt de deelnemer van oNS het gekozen cadeau. Dit betreft € 100,00 aan tegoed voor de Spoordeelwinkel of 10 couponcodes voor een dagretour 2e klas. Daarnaast is het voor gebruikers mogelijk geweest om van 10 mei tot 14 juni kosteloos plaats te nemen in de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs. 

Op het moment dat dit op grote schaal wordt geïmplementeerd en gebruikt zal er steeds vaker de melding "Grote drukte, kies een andere rit” te vinden zijn bij drukke treinen. Prettig om te weten, wat mij betreft. 

Als deelname te veel gedoe wordt, of het niet waard is dan staat het je vrij om hier mee op te houden. 

Ik lees nu dit draadje.

Ik vond de test wel geslaagd. Ik heb zon 30 reizen geregistreerd. Maar het idee van de 'service' ervan is waardeloos zoals ik beschreef. Het voegt immers niets toe en een service is het niet. Dus mocht je zon 'service' willen bieden dan moet er toch iets tegenover staan. De testperiode had inderdaad extra service d.m.v. het reizen in de eerste klasse. Maar dat is nu niet meer.

En die 10 dagkaarten, die heb ik dus niet ontvangen? Of was de voorwaarde ook dat je louter positief mocht zijn?

Reputatie 3

Als je een mail op 16 juni hebt ontvangen over de beëindiging dan dien je deze binnen 3 weken te ontvangen. Je dient dan wel aan alle voorwaarden te hebben voldaan waaronder 8 reizen te hebben geregistreerd.

Helaas geen mail ontvangen, wel op 7 juli over het beeindigen en dat uiterlijk 15 juli de gegevens worden vernietigd.

Ik voldoe ruimschoots aan de voorwaarden. Ik denk helaas dat ik (als zovele) achter het net vis, waarom is me een raadsel.

Oke dank! Dan wacht ik nog even af. 

Gr.

Als je een mail op 16 juni hebt ontvangen over de beëindiging dan dien je deze binnen 3 weken te ontvangen. Je dient dan wel aan alle voorwaarden te hebben voldaan waaronder 8 reizen te hebben geregistreerd.

Heeft er al iemand iets gehoord over de te ontvangen dagkaarten? Verdiend met het 1e deel van de pilots. Wel meerdere mails ontvangen dat het gestopt is maar hier vind ik niks meer over terug. Gr.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zet @JosseV in voor de fietsen reserveren pilot! Voor naar een begrafenis in een dorpje zonder ov-fiets, op enorme afstand van een station en geen bus of ander ov.

Of met je hele gezin eindelijk naar dat vakantiehuisje of camping (want dat mag weer!)

Of gewoon omdat je kind zonder die fiets geen enkele steun heeft, en anders spontaan in paniek raakt op een station met alle risico's van dien...“voor je het weet springt hij anders zomaar voor een trein, en die fiets is zijn (enige mogelijke?) houvast om dat niet te doen”

Zo’n kind hoort dan gewoon niet op een station te komen (en jij als ouder ook niet), simpel!

Maar goed, er komen dus toch wat mogelijkheden voor fietsen. Succes ermee :rolling_eyes:

Het idee voor ‘alleen in sprinters’ om het te ontmoedigen vind ik best goed overigens, voor die ene fiets van A naar B één keer omdat het moet!

Mooi dat dit wordt onderzocht. En denk/werk graag mee. 

Rare opmerking van zo'n kind hoort daar niet te komen. Dat neigt naar discriminatie. Het OV heeft een belangrijke rol qua toegankelijkheid. 

Wel moeten ook reizigers met beperkingen er voor zorgen dat het veilig blijft. Inderdaad niet zomaar een perron oplopen met iemand die risicovol is qua onder de trein komen. De fiets mee was daarbij de oplossing.

Discriminatie vwas ook jouw idee om.alleen gezinnen met fietsen toe te laten…

Ik snap niet waarom fiets mee moet om te voorkomen dat kind onder trein komt een oplossing is. Het kind zal toch van die fiets af moeten als je de trein in stapt. En dat is juist het meest lastige gedeelte van een treinreis met fiets, het in- en uitstappen, last staan als je ook nog kinderen mee moet nemen.

Maar gelukkig kun je nu weer naar begrafenissen en crematies en hoef je de fietsvakantie niet annuleren.

Ben het wel eens dat als we gevraagd worden om toch nog te blijven registreren, NS ons dan ook mag blijven belonen met eerste klas reizen. Wij helpen hun hier toch ook mee…

Verlengen is verlengen, met alle voorwaarden waar het mee begon, ook die verlengen mee lijkt mij. 

Reputatie 2

Ik zet @JosseV in voor de fietsen reserveren pilot! Voor naar een begrafenis in een dorpje zonder ov-fiets, op enorme afstand van een station en geen bus of ander ov.

Of met je hele gezin eindelijk naar dat vakantiehuisje of camping (want dat mag weer!)

Of gewoon omdat je kind zonder die fiets geen enkele steun heeft, en anders spontaan in paniek raakt op een station met alle risico's van dien...“voor je het weet springt hij anders zomaar voor een trein, en die fiets is zijn (enige mogelijke?) houvast om dat niet te doen”

Zo’n kind hoort dan gewoon niet op een station te komen (en jij als ouder ook niet), simpel!

Maar goed, er komen dus toch wat mogelijkheden voor fietsen. Succes ermee :rolling_eyes:

Het idee voor ‘alleen in sprinters’ om het te ontmoedigen vind ik best goed overigens, voor die ene fiets van A naar B één keer omdat het moet!

Mooi dat dit wordt onderzocht. En denk/werk graag mee. 

Rare opmerking van zo'n kind hoort daar niet te komen. Dat neigt naar discriminatie. Het OV heeft een belangrijke rol qua toegankelijkheid. 

Wel moeten ook reizigers met beperkingen er voor zorgen dat het veilig blijft. Inderdaad niet zomaar een perron oplopen met iemand die risicovol is qua onder de trein komen. De fiets mee was daarbij de oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

Op het moment dat dit op grote schaal wordt geïmplementeerd en gebruikt zal er steeds vaker de melding "Grote drukte, kies een andere rit” te vinden zijn bij drukke treinen. Prettig om te weten, wat mij betreft. 

Kan er niet beter bij jullie een melding “Grote drukte, zet een langere trein in” komen? :wink:

"A pilot program, also called a feasibility study or experimental trial, is a small-scale, short-term experiment that helps an organization learn how a large-scale project might work in practice”. Op kleine schaal is de 'Service’ (informatie over drukte in de trein, voor eenieders veiligheid) misschien niet tot nauwelijks kenbaar. Dit helpt ons echter wel inzicht te krijgen in de aantallen reizigers en hier in de toekomst beter op in te spelen. Daar werd het onderstaande tegenover gezet. 

Als er 8 of meer reizen zijn geregistreerd én gemaakt, ontvangt de deelnemer van oNS het gekozen cadeau. Dit betreft € 100,00 aan tegoed voor de Spoordeelwinkel of 10 couponcodes voor een dagretour 2e klas. Daarnaast is het voor gebruikers mogelijk geweest om van 10 mei tot 14 juni kosteloos plaats te nemen in de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs. 

Als deelname te veel gedoe wordt, of het niet waard is dan staat het je vrij om hier mee op te houden. 

Reputatie 1

@Sascha NS dat is het toch echt niet.

"Trein Veilig Service"

Aangezien het registreren geen informatie geeft over drukte in treinen of iets dergelijks, worden de treinen er niet veiliger van. 

En 'service' ... Welke service bieden jullie ons dan precies?

Dus die naam... Die slaat inderdaad helemaal nergens op, dat moet je @huibf toch meegeven.

Ik snap dat er meer animo voor deelname is als er iets tegenover staat, uiteraard. Huibf geeft echter aan "Maat het product anzich is waardeloos en de naam ook. Het lijkt me pas echt nuttig als je korting krijgt of tegen het 2deklas tarief 1ste klas mag reizen, met gebruik making vd samenreiskorting.” en dat lijkt mij wat kort door de bocht. 

Reputatie 1

@Sascha NS Nou, in zoverre... De vraag is denk ik: hoe realistisch is het dat reizigers een bepaalde "service" blijven gebruiken als die service alleen maar moeite kost maar helemaal geen voordeel oplevert? In die zin is "service" hier dan ook een rare term als je het mij vraagt.

Er hoeft niet per se een beloning tegenover te staan, dat voordeel kan ook op een ander vlak zijn: zeker weten dat je kunt zitten bijvoorbeeld, of de mogelijkheid te zien hoe druk een trein is.

Als het registreren volledig vrijwillig is maar helemaal niets oplevert aan de reiziger, en wel moeite kost, dan is het niet raar dat mensen ervoor kiezen het niet meer te doen toch? Dat bedoelde @huibf denk ik ook.

Dus, deze service is het alleen waard als er iets tegenover staat? Jammer.

Reputatie 3

Ik heb ook meegedaan aan de test. Maar ik stop ermee. Wat een flauwekul zeg. 

Daarnaast was juist die eerste klas wel prettig...

Het werking is goed. Maat het product anzich is waardeloos en de naam ook. Het lijkt me pas echt nuttig als je korting krijgt of tegen het 2deklas tarief 1ste klas mag reizen, met gebruik making vd samenreiskorting.

Ik hoop stiekem dat iedereen stopt met het registreren.

Badge +3

Reputatie 7
Badge +3

Hier trouwens nog een leuk bericht: https://nieuws.ns.nl/test-aanmeldservice-krijgt-vervolg/

"Voor NS is het positieve resultaat aanleiding om de test voort te zetten. Zo wil NS onderzoeken of het mogelijk is om fietsen in de trein weer toe te staan, wanneer deze vooraf worden aangemeld.

Hoe, wat, wanneer? Daar heb ik helaas nog niks over, maar weet dat er achter de schermen aan gewerkt wordt. Ik houd dit topic even onder mijn naam, zodat ik het antwoord kan plaatsen zodra ik het voor jullie heb.

Bedankt voor de link. Dat van die fietsen had ik gisteren in dit topic gepost, maar kon de link niet meer vinden.

Hier trouwens nog een leuk bericht: https://nieuws.ns.nl/test-aanmeldservice-krijgt-vervolg/

"Voor NS is het positieve resultaat aanleiding om de test voort te zetten. Zo wil NS onderzoeken of het mogelijk is om fietsen in de trein weer toe te staan, wanneer deze vooraf worden aangemeld.

Hoe, wat, wanneer? Daar heb ik helaas nog niks over, maar weet dat er achter de schermen aan gewerkt wordt. Ik houd dit topic even onder mijn naam, zodat ik het antwoord kan plaatsen zodra ik het voor jullie heb.

Zal ik doen Robert! Thanks👍🏽

Dat verwacht ik wel, Epinepje. Ze kunnen nu al veel met de resultaten dus ik ga er vanuit dat ze wel plannen hebben met de aankomende data. :) En alvast bedankt! :D

Badge +3

@Naomi Beijer heeft waarschijnlijk NS Flex en de HC heeft een 1e klas afwijking geregistreerd (zonder er iets van te zeggen).

Correctietarief €20 dus. Klantenservice (of een moderator via DM/PB) kan dat wel voor je herstellen als je naar dit topic verwijst.

Reputatie 1

Dankjewel voor je antwoord @Laura NS 

Ah okee. En uiteindelijk komt daar hopelijk dan een product uit dat ook voor reizigers voordelen biedt? (Of verplicht wordt om de veiligheid te waarborgen?)

In dat geval wil ik uiteraard wel doorgaan met het registreren :)

Dat snap ik goed, Elinepje. We vragen deelnemers om door te gaan met het registeren, omdat we Trein Veilig Service verder willen ontwikkelen. Met het blijven registeren, krijgen we input om de applicatie te verbeteren.

Reageer