Treinkaartjes zijn sinds 2008 fors gestegen. Ter kennisname.

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 18229 reacties
De prijs van kaartjes blijkt sinds 2008 veel sterker gestegen dan de inflatie.

ELISA HERMANIDES, REDACTIE ECONOMIE Reizen met de trein is sinds 2008 duurder geworden.
Fors duurder. Betaalde een reiziger voor retourtje van Amsterdam Centraal naar Zwolle in 2008 nog 27,80 euro, in 2017 is dit 36,60 euro.
Bijna 30 procent meer dus, en dat is veel meer dan de prijsinflatie over diezelfde periode van ruim 14 procent.
Dat geldt ook voor treinkaartjes op andere trajecten.
Gemiddeld gaat het om prijsstijgingen van zo'n 25 procent, zo stelt Hildebrand van Kuyeren van de website treinreiziger.nl. En de kwaliteit van de treinreis? "Die is in die periode niet veel slechter, maar ook niet veel beter geworden", aldus Van Kuyeren.
Ook treinabonnementen werden veel duurder. Zo kostte een maandabonnement voor het traject Venlo - Arnhem in 2017 424,50 euro, terwijl dat in 2008 nog 315,30 euro was. Een jaarabonnement op dit traject werd met een prijs van 4222,80 zelfs bijna 40 procent duurder dan in 2008.
Waarom treinreizen zo veel duurder zijn geworden? Dat heeft niet alleen te maken met de inflatie maar ook met de kosten die de NS betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoor.
Van Kuyeren rekent voor: "De NS kiest ervoor de stijgingen van deze gebruikersvergoeding maximaal door te berekenen aan de reiziger."
De NS stellen in een reactie dat een enkeltje gemiddeld 18 procent goedkoper was in 2008 en een retourtje 32 procent. Het spoorbedrijf wijst erop dat het zich bij het verhogen van de prijzen houdt aan de afspraken met de overheid.
Bovendien hebben de NS geld nodig om te investeren in stations en nieuwe treinen. Onder de streep is de trein voor de meeste mensen goedkoper dan de auto, zo concludeert het spoorbedrijf.
Reizigersorganisatie Rover vindt dat de NS de prijzen meer zouden moeten matigen, zegt een woordvoerder. "Er reizen nog altijd meer en meer mensen met de trein. Die extra inkomsten kun je ook gebruiken om te investeren, in plaats van hogere inkomsten op kaartjes."
Rover vindt overigens ook dat de vergoeding die ProRail vraagt voor het gebruik van spoor te hoog is.

Goedkope kaartjes.

Wie incidenteel met de trein reist, kan beter geen kaart-je kopen op het station. Bijna altijd is er wel een voordeliger alternatief. Bij winkels als Albert Heijn, Kruidvat, Blokker en Hema zijn geregeld goedkope kaartjes te krijgen. Voorwaarde is wel vaak dat er na de spits wordt gereisd.

Bron: Trouw, 15 maart 2017.

45 reacties

Reputatie 7
Ik ga er niet teveel op in, maar de kosten van een krant zijn soms met 55% gestegen. Een brood koste maar €0,77 in plaats van de €1,24 nu.

Alles wordt duurder..
Steeds minder mensen lezen een krant, zelfs de Metro blijft liggen.... logisch dat die duurder wordt, maar de treinen zitten overvol...
Reputatie 7
Badge +4
Er is wel meer tegen in te brengen: Mensen met Weekendvrij bijvoorbeeld zullen veel goedkoper uit zijn. Ergo: Mensen die van de Vrij-abonnementen voor de daluren gebruik kunnen maken, hebben mogelijk voordeel. Het is een krantenartikel natuurlijk maar zaken als inflatiecijfer en prijsindex maken een objectieve vergelijking wel mogelijk.
Reputatie 7
Een retourtje is trouwens 7 euro tegenwoordig! Tis veel goedkoper geworden joh.
Er vallen steeds grotere groepen weg naar goedkoper reizen zoals de OV studentenkaart en Kidsvrij. Dat verlies moet ook goed gemaakt worden.
Kids Vrij werd toch gefinancierd uit de inkomsten van de vergeten check outs van klanten ?

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/31/ns-weigert-passagiers-terug-te-betalen-na-vergeten-uitcheck-a1413550
Reputatie 7
Badge +4
Een retourtje is trouwens 7 euro tegenwoordig! Tis veel goedkoper geworden joh.

Ahum! 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat ook het tariefsysteem veranderd is waardoor het lastig is om te vergelijken hoeveel het nou gemiddeld duurder is geworden. Wel is duidelijk dat NS de kosten erg slecht in de hand houdt en dat er steeds meer mensen in de trein zitten die een habbekrats betalen (studenten, groepsticket, AH en Kruidvat kaartjes, etc). Maar uiteindelijk keert de wal vanzelf het schip als het gewone tarief te duur wordt.
Kids Vrij werd toch gefinancierd uit de inkomsten van de vergeten check outs van klanten ?

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/31/ns-weigert-passagiers-terug-te-betalen-na-vergeten-uitcheck-a1413550

Dat geld raakt op, en ze hadden natuurlijk met dat geld ook de tarieven kunnen verlagen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga er niet teveel op in, maar de kosten van een krant zijn soms met 55% gestegen. Een brood koste maar €0,77 in plaats van de €1,24 nu. Alles wordt duurder..
Ja, maar de prijzen bij NS zijn veel sneller gestegen dan de gemiddelde inflatie, dat was nou net de essentie van het artikel.
Betaalde een reiziger voor retourtje van Amsterdam Centraal naar Zwolle in 2008 nog 27,80 euro, in 2017 is dit 36,60 euro.
Bijna 30 procent meer dus, en dat is veel meer dan de prijsinflatie over diezelfde periode van ruim 14 procent.
...
Bron: Trouw, 15 maart 2017.

Klopt je bron wel?

Inflatie (CPI) laatste jaren
februari 2017 1,80 %
februari 2016 0,60 %
februari 2015 0,20 %
februari 2014 1,10 %
februari 2013 3,00 %
februari 2012 2,50 %
februari 2011 1,95 %
februari 2010 0,83 %
februari 2009 1,96 %
februari 2008 2,25 %

In totaal komt dat op ruim 17%. Los daarvan, waarom zou de NS zich iets aan moeten trekken van de inflatie? Misschien zijn de huidige prijzen qua verdienmodel optimaal, wie zal het zeggen?

Persoonlijk vind ik reizen per trein ook duur. Als het even kan dan pak ik de auto want minstens 20% goedkoper en makkelijker (op basis van 2e klas vol tarief treinkaartje / alleen in de auto).
Reputatie 7
Badge +4
Ik reed in een middenklasser en daar kon ik niet 20 procent goedkoper mee reizen. De trein is prijzig, maar de kapitaalkosten van een auto in de vorm van afschrijving en renteverlies liegen er ook niet om. Als ik deze kosten samen met brandstof, belasting, onderhoud en verzekering afzet tegen Dalvrij eerste klas, dan kom ik in ieder geval heel anders uit.

@Martin: Heb je bij die 17 procent wel rente op rente gerekend?
Dat klopt, maar als je eenmaal een auto voor de deur hebt staan, dan zijn afschrijving etc. sowieso van toepassing. Dus als ik nu 200 km moet reizen (b.v. van Bussum naar Maastricht) dan kost me dat met de trein 25 euro en met de auto maar 20 euro. Nou kan ik de auto best wegdoen (en alleen goedkoper reizen met de trein), maar ik zit ook wel eens met 2, 3 of 4 personen in de auto en/of kom op afgelegen plaatsen. Daar kan geen OV tegenop, zowel niet qua kosten als qua tijd.
Reputatie 7
Badge +4
Terecht dat je het gegeven meeneemt dat als de auto voor de deur staat, de kosten daar ook staan. Maar ja helemaal fair is die berekening dan natuurlijk niet. Met meerdere mensen, en lees vaak: een gezin, is de auto haast onmisbaar.
Bij mij spelen persoonlijke zaken een rol maar ik had een Opel Vectra stationcar op diesel, wat gezien het kilometrage rendabel was. Het kostte me wel meer dan €600 per maand omgerekend. Als ik nu een auto wil, heb ik binnen vijf minuten een Greenwheelsautootje te pakken. Het is een koekblik op wielen, maar ze zijn dag en nacht beschikbaar. Op een gegeven moment merk je dat je daar nog weinig gebruik van maakt ook. Een auto zegt me inderdaad niks, dat maakt natuurlijk ook uit. De vijfduizend euro op jaarbasis verschil in kosten is echter best veel. En ik reis eerste klas.
Overigens wel grappig om te zien dat terwijl mijn trajectkaart de afgelopen 10 jaar iets meer dan 30% duurder is geworden, de restituties bij vertragingen zo ongeveer terug bij af zijn:

2008 5.68
2009 5.84
2010 5.92
2011 6.00
2012 6.14
2013 6.28
2014 6.47
2015 5.55
2016 5.75
2017 5.75

(gtbv per enkele reis, over de afgelopen 10 jaar)
Reputatie 4
Interessante discussie. @Thom: let erop dat je geen commerciële bron geheel citeert. Auteursrecht laat dat niet toe.
Reputatie 7
Badge +3

Klopt je bron wel?

Inflatie (CPI) laatste jaren
februari 2017 1,80 %
februari 2016 0,60 %
februari 2015 0,20 %
februari 2014 1,10 %
februari 2013 3,00 %
februari 2012 2,50 %
februari 2011 1,95 %
februari 2010 0,83 %
februari 2009 1,96 %
februari 2008 2,25 %

In totaal komt dat op ruim 17%.

Hier is het dus misgegaan. NS verhoogt de prijzen jaarlijks met de "verwachte inflatie" voor het komende jaar en die werd door het CPB jaar na jaar veel te hoog ingeschat. Omdat er aan het einde van het jaar geen correctie volgde voor het werkelijke inflatiecijfer kon NS op deze manier zonder dat het opviel zijn prijzen veel meer verhogen dan de werkelijke inflatie. Reizigersorganisaties protesteren al jaren tegen deze truc.

Los daarvan, waarom zou de NS zich iets aan moeten trekken van de inflatie? Misschien zijn de huidige prijzen qua verdienmodel optimaal, wie zal het zeggen?

NS heeft een contract met de overheid dat bepaalt dat NS de prijzen maximaal mag verhogen met de inflatie en de eventuele verhoging van de infraheffing. Dus NS moet zich wel degelijk iets van de inflatie aantrekken.
Reputatie 7
Badge +4
Interessante discussie. @Thom: let erop dat je geen commerciële bron geheel citeert. Auteursrecht laat dat niet toe.

Je hebt gelijk, het is me ook wel bekend en ik ga met dit stukje een aantal alinea's over de norm heen. Je moet weten hoe ver je te ver kunt gaan, lol. Maar het komt uit een kwaliteitskrant, die zullen geen bezwaar maken. Hoop ik dan maar, anders moet ik wat kwaliteit weghalen 😉
Trouw is daar juist heel fel op dacht ik, een ander groot forum mag ook absoluut geen artikelen van Trouw op de website zetten, die worden gelijk weggehaald door moderators, terwijl het van AD en Telegraaf wel mag.
Reputatie 7
Badge +4
Welk groot forum is dat?
Fok forum maar ik weet niet zeker of dat nog geldt.
Allemaal leuk en aardig deze getallen maar ik moet zeggen dat ik een dal vrij abonnement heb. Dat betekent dat ik buiten de spits en in het weekend onbeperkt kan reizen voor 99 euro. Dat gaat mij met de auto absoluut niet lukken van Alkmaar naar Amsterdam. Hoe klein, goedkoop of zuinig die auto ook is.
De grote meerderheid (die niet studeert, of wat er op lijkt) heeft niks aan voordeel abonnementjes omdat ze in de spits moeten reizen.
De meeste van die groep gaat dan toch maar in de file staan.
De grote meerderheid (die niet studeert, of wat er op lijkt) heeft niks aan voordeel abonnementjes omdat ze in de spits moeten reizen.
De meeste van die groep gaat dan toch maar in de file staan.

Ik studeer ook niet Bob, ik ben een hardwerkende jongeman van 31 jaar. Ik werk in de amsterdamse westhavens en reis inderdaad altijd buiten spitstijden omdat mijn werktijden zo zijn. Ik wilde alleen een voorbeeld geven. De NS heeft allerlei voordeelkaarten en abonnementen om ook het spitsreizen goedkoper te maken. Ik kan er met een auto niet voor rijden. Voor dat je iemand oordeelt eerst vragen naar meer info aub.
Jij behoort dan ook niet tot de grote meerderheid, ik heb ook een tijd voor de spits moeten reizen.
Ik stond samen met 3 andere op een trein te wachten waar je een heel rijtuig voor jezelf had, op dat moment behoor je dan ook tot een minderheid...
Helaas kwam ik s'avonds wel weer in de spits terecht...
En welke voordeelkaarten zijn er dan voor spitsreizigers?

Ik geef aan dat niet iedereen goedkoop kan reizen op blokker kaartjes, kruidvat kaartjes en daluren of weekend vrij abonnementen.
Ik wil niemand aanvallen of in een een hokje douwen.

Reageer