Treinkaartjes zijn sinds 2008 fors gestegen. Ter kennisname.

Toon eerste bericht

45 reacties

Jij behoort dan ook niet tot de grote meerderheid, ik heb ook een tijd voor de spits moeten reizen.
Ik stond samen met 3 andere op een trein te wachten waar je een heel rijtuig voor jezelf had, op dat moment behoor je dan ook tot een minderheid...
Helaas kwam ik s'avonds wel weer in de spits terecht...
En welke voordeelkaarten zijn er dan voor spitsreizigers?
Ik begrijp je hoor, snel het best allemaal. Volgens mij heb je een altijd voordeel kaart waarmee je zowel buiten als binnen de spits met 40% korting reist. De details weet ik niet, maar misschien dat zoiets uitkomst voor je bied? Wat betreft de verhoging ben ik het met je eens hoor, het is allemaal ernstig duurder geworden.

Ik geef aan dat niet iedereen goedkoop kan reizen op blokker kaartjes, kruidvat kaartjes en daluren of weekend vrij abonnementen.
Ik wil niemand aanvallen of in een een hokje douwen.
Voor mij is een altijd voordeel kaart niet rendabel, en je moet behoorlijk wat kilometers met de trein afleggen om dat eruit te halen.
Vooral interessant als je wisselende routes moet reizen en dus niks aan een trajectkaart hebt.
In de spits krijg je ook maar 20% korting i.p.v. 40.

Wat ik wil aangeven is, dat vele aangeven dat het allemaal niet duurder is geworden, of zelfs goedkoper.
Dat is voor lang niet iedereen het geval.

Ik zelf zal nooit voor de auto kiezen, maar in discussies over het OV verlies ik het altijd van diegene die zelden of nooit het o.v. gebruikt.
Allemaal leuk en aardig deze getallen maar ik moet zeggen dat ik een dal vrij abonnement heb. Dat betekent dat ik buiten de spits en in het weekend onbeperkt kan reizen voor 99 euro. Dat gaat mij met de auto absoluut niet lukken van Alkmaar naar Amsterdam. Hoe klein, goedkoop of zuinig die auto ook is.
Tja, als je minstens 3 keer per week van Alkmaar naar Amsterdam gaat en terug, dan is de trein buiten de spits inderdaad goedkoper. Sowieso zou ik naar Amsterdam centraal niet snel met de auto gaan.

Trouwens, de benzineprijzen zijn de afgelopen 10 jaar ook met 40% gestegen. Wat dat betreft lopen de kosten van treinkaartjes aardig in de pas.
Allemaal leuk en aardig deze getallen maar ik moet zeggen dat ik een dal vrij abonnement heb. Dat betekent dat ik buiten de spits en in het weekend onbeperkt kan reizen voor 99 euro. Dat gaat mij met de auto absoluut niet lukken van Alkmaar naar Amsterdam. Hoe klein, goedkoop of zuinig die auto ook is.
Tja, als je minstens 3 keer per week van Alkmaar naar Amsterdam gaat en terug, dan is de trein buiten de spits inderdaad goedkoper. Sowieso zou ik naar Amsterdam centraal niet snel met de auto gaan.

Trouwens, de benzineprijzen zijn de afgelopen 10 jaar ook met 40% gestegen. Wat dat betreft lopen de kosten van treinkaartjes aardig in de pas.

Klopt inderdaad. En ik ga minstens 5 soms 6 dagen per week die kant op. En bezoek vrienden ook wel eens met de trein, lekker makkelijk. Vouwfietsje mag zo mee, heerlijk 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De grote meerderheid (die niet studeert, of wat er op lijkt) heeft niks aan voordeel abonnementjes omdat ze in de spits moeten reizen.
Die mensen krijgen de kosten geheel of gedeeltelijk vergoed door hun baas of mogen kosten aftrekken voor de belastingen. Degenen in de daluren reizen meestal prive en moeten dan alles zelf betalen.
Nou, opgelost, iedereen blij... baas of de belasting betaald.
(Nu het gemopper van mijn werkgever negeren...)
Je zet me aan het denken Tamzin. Misschien moet de eerste klas eens afgeschaft worden. Het directe financiële voordeel is niet zo groot (misschien zelfs negatief), maar het levert wel meer gevulde zitplaatsen op en indirect financieel voordeel. Veel eersteklassers zijn ambtenaren wiens vervoersbewijzen uit belastingen betaald worden.
Dat is wel héél kort door de bocht. En ook ik ben zeker geen ambtenaar, sorry.
Als je de eerste klas afschaft, waar moet de conducteur dan zitten :S:cool:
Zo kort door de bocht is dat niet Henk_NL, ik zei namelijk "veel" en niet "alle". Reizigers die hun eerste klas kaartje uit eigen zak betalen moet je zoeken met een loep.
Reizigers die 1e klasse niet uit eigen zak betalen != ambtenaren. Dat kunnen net zo goed mensen zijn in dienst van niet-overheid. Ik zou het op prijs stellen als je deze cijfers met de verdeling van 1e klas vervoersbewijzen zou willen delen, lijkt me voor een hoop mensen hier interessant.

Een hoop ambtenaren reizen tegenwoordig 2e klasse overigens. Net als 1e klas vervoer in de spoorbranche al lang niet meer standaard is, maar tegen gereduceerd tarief.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambtenarentrein
En pas de pagina maar aan als het allemaal niet waar is/was ;)

Nostalgie van de eerste klas. Geniet er nog maar even van, over 25 jaar bestaat er geen klassen-onderscheid meer bij de NS.
Juist ja, een rit is representatief voor het hele IC-net. Vind het een beetje flauw om op deze manier weer iedereen over een kam te scheren. Ik ben weg uit dit topic...
Reputatie 7
Badge +4
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambtenarentrein
En pas de pagina maar aan als het allemaal niet waar is/was ;)

Nostalgie van de eerste klas. Geniet er nog maar even van, over 25 jaar bestaat er geen klassen-onderscheid meer bij de NS.

Dan heet het Comfort 1 en Comfort 2, want NS haalt een vijfde van de inkomsten uit de eerste klas. Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen. De aanduiding klasse dekt de lading, gezien de maatschappelijke ontwikkeling, niet meer en dat is maar goed ook. De eerste klas afschaffen levert nogal een kostenpost op voor de reizigers in de tweede klas.
Troost je: NS heeft meerdere malen aangegeven dat de eerste klas niet wordt afgeschaft. Ze zullen wel gek zijn ook. Ook goed voor de portemonnee van de reizigers in de tweede klasse, dan wel Comfort 2.
Ik wil ze niet voor gek verklaren, maar sinds ik met mijn trajectvrij kaart niet alleen geen korting meer krijg op eerste klas reizen, maar ook zo'n onhandig extra kaartje bij de automaat moet kopen reis ik geen eerste klas meer.
Voorheen deed ik dat altijd in het weekend en andere vrije dagen als ik met mijn vrouw reis.

Heb je het gemak van de ov chipkaart, moet je toch weer een apart kaartje pinnen....zo onhandig.
Ik hoop dat ze er ooit wat aan gaan doen.
Dat weet ik nog zo niet niet Thom. De "Ambtenarentrein" is volgens mij aan het verdwijnen, de eerste klas wordt telkens kleiner lijkt het. Bedrijven zijn niet meer zo happig als vroeger om eersteklas vervoersbewijzen te vergoeden en in het geval van overheidsbedrijven vloeit een deel van het geld terug naar de belastingbetaler. Op een gegeven moment, als er teveel klanten afhaken, zal de eerste klas niet meer rendabel zijn. Als de tweede klas minder druk is, geeft het niet zoveel als de eerste klas soms leeg blijft. Maar met de uitpuilende treinen van tegenwoordig is het eigenlijk onfatsoenlijk om met een half-gevulde eerste klas te rijden.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Het klopt dat NS zegt dat de eerste klas niet wordt afgeschaft maar de vraag is of over 25 jaar het spoorweglandschap er niet heel anders uitziet dan nu.
Wie weet. Alles is aan verandering onderhevig, b.v. die Ambtenarentrein waar ik hierboven een beetje mee liep te dollen is al veranderd van ICM naar VIRM. Tegenwoordig traplopen dus en straks gewoon zitten tussen het tweedeklas plebs 😉
Ik stond eens als jochie op het CS van Rotterdam. Voor mij betaalde een man contant voor een kaartje naar Delft, enkele reis. hfl 2.50. In vermoedelijk 1988, als ik het me juist herinner bestond toen avond/weekend korting nog. Of vergis ik mij? Ik heb nooit begrepen waarom dat werd afgeschaft.
Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd veel te duur (geworden) in verhouding met de afstanden in Nederland. Hier bestaat er geen kortingregeling (en dan bedoel ik niet abonnementen waarvoor eerst geld betaald moet worden), terwijl een filnk aantal Europese landen die mogelijkheid bieden en een stuk groter zijn.
De grote meerderheid (die niet studeert, of wat er op lijkt) heeft niks aan voordeel abonnementjes omdat ze in de spits moeten reizen.
De meeste van die groep gaat dan toch maar in de file staan.

Ik studeer ook niet Bob, ik ben een hardwerkende jongeman van 31 jaar. Ik werk in de amsterdamse westhavens en reis inderdaad altijd buiten spitstijden omdat mijn werktijden zo zijn. Ik wilde alleen een voorbeeld geven. De NS heeft allerlei voordeelkaarten en abonnementen om ook het spitsreizen goedkoper te maken. Ik kan er met een auto niet voor rijden. Voor dat je iemand oordeelt eerst vragen naar meer info aub.

en hoe ga je dan van amsterdam sloterdijk naar de westhaven lopend ?? of heb je een fiets staan op sloterdijk??

Reageer