beantwoord

Treinreis met kaartje dat op datum van volgende dag staat wegens spoedgeval.

• 16 juni 2014
  • 3 reacties
  • 180 Bekeken

Aflopen vrijdag vertrok ik met de trein naar Oerol op Terschelling met een dagkaart (via Hema Aktie) op zak, ook had ik al een dagkaart voor de Maandag uitgeprint want dan zou ik weer naar huis gaan. Op Zaterdag belt mijn vriendin met de mededeling dat ze net heeft gehoord dat ze kanker heeft. Ik besluit om op Zondagochtend vast naar huis te gaan om bij mijn vriendin te kunnen zijn. Ik weet dat ik een dagkaart voor de Maandag heb maar ga er vanuit dat de conducteur zal snappen dat ik naar huis moet. Maar de dienstdoende conducteur wilde van niks weten, hoorde mijn verhaal niet eens aan. Hij schreef een nieuw kaartje en een boete uit die ik binnenkort via een acceptgiro moet betalen. Help!
icon

Beste antwoord door Leny NS 16 juni 2014, 19:10

Dag Gerben, wat een naar nieuws van je vriendin. En ook ik kan me voorstellen dat je op dat moment naar huis wilde. De conducteur heeft een uitstel van betaling uitgeschreven. Op dat moment was je treinkaart niet geldig en dient hij een uitstel van betaling uit te schrijven. Maar je verhaal is duidelijk. Zodra de acceptgiro binnen is, kan ik je verder helpen. Zou je me dan via een privébericht je naw- gegevens, het kenmerknummer van de boete en het e-ticket willen sturen? Groet, Leny
PS ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is erg naar dat uw vriendin dit overkomt. Maar u bent natuurlijk hoe dan ook niet in het bezit van een geldig kaartje. Het Hemakaartje levert een e-ticket op en daarmee kan nu eenmaal makkelijk mee worden gefraudeerd. Vandaar dat NS niet aan restitutie doet bij e-tickets. Ik suggereer niet dat u dat zult doen, begrijp me goed maar veel mensen zouden daar zonder al te veel last van het geweten te hebben daar rustig vandaag weer weer mee reizen. U had helaas geen geldig kaartje en omdat zoveel van uw medereizigers onjuist van een e-ticket gebruik maken zijn de regels streng. U kunt er ook niet van uitgaan dat men dit wel zal snappen en u reist dus zonder geldig kaartje. De conducteur heeft niet onjuist en ook niet onredelijk gehandeld door u een UVB te geven. Wat u zegt zal ongetwijfeld waar zijn maar er wordt in de trein ook wel eens (vaak) extreem gelogen in het openbaar vervoer, waarbij de conducteur die daar niet intrapt als onredelijk en onmenselijk wordt neergezet. Het is echter zijn taak om iedereen in de trein van een geldig vervoersbewijs te voorzien - en die had u helaas niet.

Normaal is er bij e-tickets geen coulance. Wat NS in deze besluit is niet aan mij maar ik zou wel contact met de Klantenservice opnemen. Formeel zit u fout en u zult dus een beroep moeten doen op coulance. Dat is geen dus geen recht. Beter is dat een NS-medewerker hier het even oppakt. Het is wel erg naar wat er is gebeurd en het is denkbaar dat men dit toch wil zien. Ik wens u sterkte met uw vriendin, het is helaas niet gering en vaak erg ingrijpend.
Aflopen vrijdag vertrok ik met de trein naar Oerol op Terschelling met een dagkaart (via Hema Aktie) op zak, ook had ik al een dagkaart voor de Maandag uitgeprint want dan zou ik weer naar huis gaan. Op Zaterdag belt mijn vriendin met de mededeling dat ze net heeft gehoord dat ze kanker heeft. Ik besluit om op Zondagochtend vast naar huis te gaan om bij mijn vriendin te kunnen zijn. Ik weet dat ik een dagkaart voor de Maandag heb maar ga er vanuit dat de conducteur zal snappen dat ik naar huis moet. Maar de dienstdoende conducteur wilde van niks weten, hoorde mijn verhaal niet eens aan. Hij schreef een nieuw kaartje en een boete uit die ik binnenkort via een acceptgiro moet betalen. Help!

Hoi Gerben,

Wat een naar nieuws van je vriendin zeg. Ik kan me goed voorstellen dat je dan snel naar huis wil gaan. Ook vervelend om te horen dat je het gevoel hebt gekregen dat de conducteur niet naar je wilde luisteren. Ik weet niet of je het hem vooraf hebt voorgelegd of dat het tijdens een controleronde ter sprake is gekomen. Meestal zijn we strenger in een controleronde dan als men het vooraf meldt. Hoe dan ook is deze situatie zeer vervelend.
Je kan een beroep op de coulance regeling doen bij de Klantenservice of wachten tot een moderator op dit topic reageert.
De conducteur heeft je een nieuw vervoerbewijs gegeven en daar staat rechtsbovenin een nummer, beginnend met een D (in sommige gevallen kan het ook met een Z beginnen) gevolgd door 6 cijfers, bijvoorbeeld D123456. Via dit nummer kan de Klantenservice het verder voor je bekijken.

Heel veel sterkte gewenst.
Badge
Dag Gerben, wat een naar nieuws van je vriendin. En ook ik kan me voorstellen dat je op dat moment naar huis wilde. De conducteur heeft een uitstel van betaling uitgeschreven. Op dat moment was je treinkaart niet geldig en dient hij een uitstel van betaling uit te schrijven. Maar je verhaal is duidelijk. Zodra de acceptgiro binnen is, kan ik je verder helpen. Zou je me dan via een privébericht je naw- gegevens, het kenmerknummer van de boete en het e-ticket willen sturen? Groet, Leny
PS ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'

Reageer