Treinreis niet mogelijk

• 9 februari 2020
  • 13 reacties
  • 425 Bekeken

Beste ns medewerkers, 

Ik had een tijdje terug voor vandaag al een treinkaartje gekocht, van Zaandam naar Zevenbergen maar deze reis kon ik niet volmaken doordat er reizen niet mogelijk waren. Ik moet nu dus morgen reizen aangezien niemand de mogelijkheid had mij optehalen. Zou mijn kaartje omgezet kunnen worden of is er een andere mogelijkheid om dit probleem op te lossen? 

Met vriendelijke groet, 

Sarah de Geus

13 reacties

Badge

Ik zie toch echt dat er nu weer mogelijkheden zijn voor u om deze reis alsnog te maken in de reisplanner. Het is voor sommige adviezen via een omweg maar zolang de reisplanner deze adviseert mag u zo reizen.

Reputatie 7
Badge +3

E-tickets kunnen niet gewijzigd worden, ook wordt er geen geld terug gegeven. Dit staat in de e-ticket voorwaarden.

Soms kan de klantenservice nog iets doen als het ticket nog niet gedownload/geprint/indeappgezet is. U heeft echter uw ticket al uitgeprint.

De storm is al dagen geleden aangekondigd. Hoewel er op verschillende trajecten vertragingen/verstoringen zijn (geweest) is het treinverkeer niet stopgezet. U had volgens de reisplanner uw reis al dan niet met vertraging kunnen maken.

Wij zijn een reizigers-helpen-reizigerscommunity en kunnen niets voor u doen. Misschien treft u een coulante klantenservice medewerker, maar ga er maar vanuit dat u voor morgen een nieuw ticket moet kopen. Er kan niet gecontroleerd worden of u uw huidige ticket toch gebruikt en hij kan niet onklaar gemaakt worden.

Reputatie 6

Hoe laat wilde U oorspronkelijk vertrekken? Was de te verwachten vertraging 60 minuten of meer?

Reputatie 7
Badge +3

E-tickets kunnen inderdaad niet worden gewijzigd of terug betaald maar er is altijd nog artikel 6.1 van de Algemene voorwaarden. Punt is dan wel zoals wsm al vraagt of de te verwachten vertraging 60 minuten of meer was. 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1525184148015/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden.pdf

Reputatie 6
Badge +2

Gewoon geld terug bij vertraging-formulier invullen en als vertrektijd bijvoorbeeld 15:22 of 16:52 opgeven met vertraging van 60 minuten of meer. Je krijgt dan de volledige prijs van het ticket vergoed.

Ik zou wel de foto's van je ticket weghalen.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon geld terug bij vertraging-formulier invullen en als vertrektijd bijvoorbeeld 15:22 of 16:52 opgeven met vertraging van 60 minuten of meer. Je krijgt dan de volledige prijs van het ticket vergoed.

Ik zou wel de foto's van je ticket weghalen.

Iets met aanzetten tot fraude? Fraude is de reden waarom e-tickets niet meer gewijzigd of teruggegeven kunnen worden.

Reputatie 6
Badge +2

Ze heeft gewoon een verwachte vertraging van een uur of meer. Ik geef twee vertrektijden als voorbeelden, maar zonder ICD of Thalys (die je beide niet hoeft te gebruiken door extra kosten) kom je urenlang met elke vertrektijd ruim over de minimale 60 minuten verwachte en daadwerkelijke vertraging heen.

Ze heeft daarom de reis niet gemaakt en recht op terugbetaling van de ticketprijs. Hier is verder niets frauduleus aan en het heeft ook niets met coulance te maken.

Wanneer de storm aangekondigd is, is verder niet zo relevant. De dienstregeling is niet minstens 1 dag van tevoren aangepast, dus gtbv bijvoorbeeld is gewoon van toepassing. NS beroept zich bij storm nooit op overmacht op dit punt, ook niet als deze voorspeld is. Ik ga daar nu ook niet van uit.

Reputatie 7
Badge +3

Ze heeft gewoon een verwachte vertraging van een uur of meer. Ik geef twee vertrektijden als voorbeelden, maar zonder ICD of Thalys (die je beide niet hoeft te gebruiken door extra kosten) kom je urenlang met elke vertrektijd ruim over de minimale 60 minuten verwachte en daadwerkelijke vertraging heen.

Ze heeft daarom de reis niet gemaakt en recht op terugbetaling van de ticketprijs. Hier is verder niets frauduleus aan en het heeft ook niets met coulance te maken.

Wanneer de storm aangekondigd is, is verder niet zo relevant. De dienstregeling is niet minstens 1 dag van tevoren aangepast, dus gtbv bijvoorbeeld is gewoon van toepassing. NS beroept zich bij storm nooit op overmacht op dit punt, ook niet als deze voorspeld is. Ik ga daar nu ook niet van uit.

Jij geeft tijden die zij kan gebruiken voor gtbv , terwijl zij misschien op een heel ander moment van dag zou vertrekken.

Reputatie 6
Badge +2

Het zijn voorbeelden van tijden, ten tijde van het plaatsen van het bericht was er ook nog een verwachte vertraging van minstens een uur met 20 tot 30 storingen.

Ze geeft aan dat ze haar reis niet kon 'volmaken'. Ik twijfel niet dat ze haar reis vanwege de vertraging heeft afgebroken en ik geef een 'mogelijkheid om dit probleem op te lossen'. Hoe mensen het oplossen moeten ze zelf weten. Het is niet mijn doel om jou te overtuigen, maar om anderen van een pragmatische oplossing te voorzien. Dat jij het er niet mee eens bent was me al duidelijk voordat ik het bericht gepost had.

Mijn ervaring is trouwens dat de meeste mensen het gewoon via de klantenservice proberen en bij een afwijzing een nieuw ticket kopen.

Dat er voor e-tickets, zoals je schrijft, geen geld wordt teruggegeven is iig niet waar. In het geval van voldoende (verwachte) vertraging, wordt het ticket gewoon vergoed. 

Reputatie 7
Badge +3

@masdVolgens de voorwaarden is er geen restitutie mogelijk. Dit betekent niet dat er geen beroep gedaan mag worden op de GeldTerugbijVertraging-regeling.

Ik begrijp uit het bericht van @Sarah de Geus dat zij niet eens op reis is gegaan, omdat de reis niet mogelijk zou zijn, terwijl zowel @Jeroen als jij nu met jouw screenshot aangeven dat de reis wel mogelijk zou zijn geweest. Omdat zij vandaag geen gebruik heeft gemaakt van het ticket vraagt zij geld terug om morgen een nieuw ticket te kopen. GTbV is niet van toepassing als je niet op weg bent gegaan.

Reputatie 6

AVR-NS, artikel 6.1:

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:

[...]

2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of

Reputatie 7
Badge +3

@wsm TS is niet gaan reizen. Daarbij zou ze als ze wel was gaan reizen niet op dat enkeltje terug mogen reizen.

Goedemorgen Sarah de Geus en welkom bij de NS Community!

Ik vind het jammer dat we je niet eerder van een antwoord hebben kunnen voorzien, gezien het een hoop discussie had kunnen voorkomen.

Het klopt dat er standaard geen mogelijkheid is om E-tickets aan te passen of in te leveren voor restitutie, wanneer het ticket al is gedownload. Dat gezegd hebbende maken we in verband met de storm in vele gevallen een uitzondering. Hiervoor kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's kunnen dan mee kijken wat er mogelijk is.

Reageer