Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 94 reacties
  • 7103 Bekeken


Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor Jongerendagkaart staat er:

“Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.” 

Dit zal dan een apart e-ticket worden vergelijkbaar met actietickets.

 

Het Jongeren Weekend-abonnement wordt zoals de naam al zegt een abonnement. Als het een Flex abonnement wordt dan kun je maar 1 Flex abonnement op een kaart hebben. Maar mogelijk komt er net als bij het gewone Weekend Vrij abonnement de mogelijkheid om er extra de 40% dalkorting erbij te kopen.Wanneer dat niet kan dan kun je het zoals Jeroen aangeeft op verschillende kaarten kunnen zetten. Zou het een klassiek abonnement worden dan zal je de situatie hebben dat een klassiek en Flex abonnement niet op 1 kaart kunnen staan en is de oplossing ook weer 2 kaarten.

De optie om de 40% dalkorting er bij te kopen zou wel het makkelijkst zijn en ook voordeliger aangezien dat maar €3 per maand kost (even aangenomen dat daarvoor dan dezelfde prijs geldt als nu voor het huidige Weekend Vrij). Een los Dal Voordeel kost €5 per maand.

@NS Community is dit te combineren met Flex en Dal Voordeel? Dat zou ook wenselijk zijn.


Je kunt toch deze 2 abonnementen op verschillende OV- chipkaarten zetten en naast elkaar gebruiken ??

Reputatie 4

@NS Community is dit te combineren met Flex en Dal Voordeel? Dat zou ook wenselijk zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Er is nu wel middagspitsbeperking bij het Dagje uit naar keuze bij de Spoordeelwinkel. Terwijl de prijs wel gelijk blijft aan die van vorig jaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou dan is mijn conclusie dat er een hoop verbeterd is bij de abonnementen en mogelijkheden.

  • Er is nu samenreiskorting
  • Er komt een apart voordeel abonnement en ticket voor 12-18 jarige
  • Er is een afgestudeerden aanbod

En dat en VDU met ook voordelig reizen in de middag spits niet meer te houden is vanwege de drukte in de treinen en dat we op verschillende trajecten niet met meer of langere treinen kunnen gaan rijden geeft aan hoe succesvol het spoor is. Het aanpassen van de VDU qua middagspits is gewoon een gevolg van het bereiken van de maximale capaciteit van het huidige spoor op veel trajecten, zonder grote investeringen in de infra en daarna in extra materieel lopen we steeds verder vast en worden treinen steeds voller.

En er is SRP voor alle mbo-hbo-wo studenten zonder middagspitsbeperking….

Nou dan is mijn conclusie dat er een hoop verbeterd is bij de abonnementen en mogelijkheden.

  • Er is nu samenreiskorting
  • Er komt een apart voordeel abonnement en ticket voor 12-18 jarige
  • Er is een afgestudeerden aanbod

En dat en VDU met ook voordelig reizen in de middag spits niet meer te houden is vanwege de drukte in de treinen en dat we op verschillende trajecten niet met meer of langere treinen kunnen gaan rijden geeft aan hoe succesvol het spoor is. Het aanpassen van de VDU qua middagspits is gewoon een gevolg van het bereiken van de maximale capaciteit van het huidige spoor op veel trajecten, zonder grote investeringen in de infra en daarna in extra materieel lopen we steeds verder vast en worden treinen steeds voller.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen zo goedkoop was een VDU niet. Tot de verkoop stopte, had een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen van 12+ vier abonnementen nodig. Samenreiskorting bestond nog niet. En SPR was er toen deze ingevoerd werd alleen voor voor 18+  studerend aan de universiteit. Er was na stoppen van SPR  geen afgestudeerdenaanbod. Na introductie Dal Voordeel werd deze regelmatig met fikse korting aangeboden. De reguliere prijs van Dal Voordeel bleef gelijk terwijl die van VDU steeg. VDU werd €15 duurder dan het reguliere tarief van Dal Voordeel. VDU had dan voordeel in de middag spits, maar de korting was tussen 9-4 uur. Om 6 uur s ochtends betaalde men tot vorig jaar vol tarief met VDU. Dus zeer goedkoop. Nou nee. 

 

Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper. :thinking:

Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen. 

Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.

Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?

@TamzinDat de voordeeltjes van VDU onredelijk zijn is jouw visie. VDU'ers zijn jarenlang trouwe klanten, die daar best voor beloond mochten/mogen worden.

Wat betreft de wildgroei in het kaartarsortiment geeft ik je volledig gelijk. Zijn de maatregelen voor 2021 juist niet bedoeld om meer eenheid te brengen in het abonnementenaanbod zoals NS communiceerde?

 


@Tamzin, het verschil tussen de prijzen voor kinderen tot 12 jaar en de stap naar meteen voltarief volwassenen is nu beter in verhouding gebracht voor deze doelgroep van 12-18 jaar.  Ik vind het geen afbraak tarieven en laten we eerst eens afwachten hoeveel gebruik hier nu van gemaakt gaat worden.  Daarbij heeft ook deze groep de spitsbeperking en mogen dus alleen reizen in de ‘rustigere’ uren.

 

@MoDe hebben de mensen met een VDU niet al vele jaren geprofiteerd van hun zeer goedkope abonnement?  Het was immers al eerder de bedoeling dit abonnement te stoppen maar dat is onder druk van consumenten organisaties niet gedaan.  En daarbij is het van alle tijden dat abonnementen in de loop van de tijd aanpassingen ondergaan en helaas is niet elke verandering een verbetering qua abonnementen en dat is van alle tijden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper. :thinking:

Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen. 

Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.

Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?

@TamzinDat de voordeeltjes van VDU onredelijk zijn is jouw visie. VDU'ers zijn jarenlang trouwe klanten, die daar best voor beloond mochten/mogen worden.

Wat betreft de wildgroei in het kaartarsortiment geef ki je volledig gelijk. Zijn de maatregelen voor 2021 juist niet bedoeld om meer eenheid te brengen in het abonnementenaanbod zoals NS communiceerde?

 

 

Badge +3

Ik zie dat niet snel gebeuren (1e klas jongeren voor minder dan €6 extra), maar neem aan dat je net als bij andere 2e klas Flex producten wel per reis, per dag of zelfgekozen periode kunt aangeven dat je 1e klas wilt reizen.

Dat is dan wel prijzig, want kost in het weekend 50% van het 2e klas reistarief. Dan kan je net zo goed de optie van €37 kiezen als je een paar weekenden 1e klas wilt gaan treinspotten. Krijg je de vrijdagavonden ook nog erbij.

Reputatie 7
Badge +1

@Thom Ik snap je wel, maar veel baldadige jeugd komt uit achterstands- en probleemwijken en kunnen zich dan ook geen 1e klas abbo veroorloven.

Persoonlijk vind ik de kosten voor een ‘normaal’ Weekend Vrij abonnement al niet heel erg duur. €32 + evt. €6 (1e klas upgrade) ongeveer 2x zoveel als een Jongeren Weekend-abonnement. Mocht er een upgrade komen naar de 1e klas dan mag deze niet hoger zijn dan €6, want dat zou dan niet eerlijk zijn tegenover de normale abonnementen. En €6 is voor de meeste jongeren toch echt wel te veroorloven.

Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?

Eventueel dus om bij het invullen van de geboortedatum van de abonnementshouder de korting automatisch toe te passen. Scheelt weer een extra knop.

Ik heb je wens bij deze doorgegeven, ReizigerRijssen!

Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper. :thinking:

Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen. 

Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.

Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?

Reputatie 4

@Thom Ik ben een 13 jarige treinspotter en trouwe reiziger van de NS. Ik zou graag met de 1e klas reizen omdat in veel treinen alleen opgeladen kan worden. Ik snap je wel, maar veel baldadige jeugd komt uit achterstands- en probleemwijken en kunnen zich dan ook geen 1e klas abbo veroorloven. Verder is het gewoon arrogant om de jeugd geen 1e klas mogelijkheid te bieden en volwassenen wel. Dat zou bovendien tegen de redenen van aanbod volgens jou 'vermaledijende' 1e klas upgrades zijn. @NS Community willen jullie doorgeven dat een 1e klas mogelijkheid zeer wenselijk is?

Ik herken het ook hoor, kwam ik er nu maar voor in aanmerking. En vorig jaar ook met die gratis Interrail. Wie zijn die koters wel niet dat ze zomaar even gratis op reis mogen?

Maar je moet het positief bekijken: reizen maakt betere mensen, en je moet het ze zeker gunnen.

Ja zo heeft elke generatie in het leven weer andere dingen maar ook andere behoeftes. En de ouderen van nu die veelal nog maar parttime werken of al met pre pensioen zijn (wat de jongeren nooit zullen kunnen) kunnen hun reistijden toch aanpassen aan deze goedkopere reismomenten? 

En abonnementen hebben ook een moment dat ze verouderd zijn en aangepast moeten worden en dat is wel met meer dingen in het leven, denk maar eens aan hoe pensioenen nu aangepast worden en hoe nadelig dat wel niet uitpakt voor heel veel mensen en zeker de jongeren in NL. Waar eerst nog sprake was van Pre pensioen regelingen praten we nu over jaren langer doorwerken.

Al is dat een totaal ander onderwerp maar elke generatie heeft zo zijn dingen.

Zoals gezegd ben ik blij dat de jeugdige reizigers een mogelijkheid krijgen om meer op stap te gaan met de trein, beter dan de hele dag met hun kop achter een PC zitten of op een tablet bezig te zijn. Laat ze eens kennis maken met de echte wereld en zo kennis op te doen.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroenhet is leuk voor die groep jongeren maar wel een beetje zuur voor die generatie die kinderen hadden in de periode voor kidsvrij, VDU voor alle gezinsleden tegen normaal tarief hebben aangeschaft en zelf nooit SPR en hooguit een kortingskaart hadden om naar/van studie te reizen. Daarbij gaat vanaf 2021 de 60+ groep een vergeten groep vormen. De huidige 60+ groep met keuzedagen krijgen een middagspitsbeperking net als houders van  VDU die ook nog eens hun ochtend spits korting in Juli/augustus kwijtraken. De nieuwe zestigers kunnen niet eens meer goedkoop reizen.

Dus ja gemopper van deze klant die de afgelopen jaren alleen maar een verslechtering ziet in het aanbod voor de trouwe en oudere reiziger.

 

Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper. :thinking:

Het is toch mooi dat deze groep jonge reizigers straks een mogelijkheid heeft om te reizen van het geld wat ze verdienen met hun zaterdag/zondag baantje of het vakken vullen op doordeweekse avonden. We kunnen toch wel stellen dat de inkomsten voor deze baantjes in deze leeftijd nu ook geen vetpot is.

De keus om de prestatie bonus welke de NS van het rijk krijgt voor de behaalde resultaten van 2019 hiervoor in te zetten vind ik een goede geste.

 

De arrogantie waarmee Thom zijn medereiziger het een en het ander expliciet niet gunt is naar mijn idee een stuk kwalijker dan de eventuele overlast die die tieners daadwerkelijk zouden veroorzaken.

Ben zelf niet de enige jongere die ik ken die graag 1e klas reist, en ik weet van horen spreken dat er best wel een groep is die het zich ook kan veroorloven…..waar we het in mijn cirkels over eens zijn is dat er stiekem niks leuker is dan schuin tegenover zo'n oude chagrijn die zich niet kan voorstellen dat iemand van onder de 30 ooit geldig in de 1e klas zou mogen zitten. Want die willen je wel eens aan gaan zitten staren, als een soort van cynische schildpad, en dan mag je dubbel zo hard terug staren totdat ze zich weer met hun eigen zaken gaan bemoeien :grin:

Maar goed: prima tendens dit, ik zou willen dat het er was geweest toen ik zelf tussen de 12 en de 18 was. Ik had er heel wat duizenden kilometers meer door afgelegd. En eigenlijk betreur ik het ook wel hoe weinig ik in die jaren met de trein heb kunnen reizen. Juist daarom gun ik het die kids nu enorm. Goeie zet, NS.

Reputatie 7
Badge +3

Punt is dat bij laden op OV chipkaart en inchecken er de mogelijkheid komt om de reis in de spits af te kunnen maken. En dat is volgens mij juist niet de bedoeling van dal-uren e-tickets.

 

Da's puur een kwestie van voorwaarden en controleren. Waarom zou je zoiets wel kunnen afdwingen met een e-ticket en niet met een ov-chipkaart? De voorwaarden voor een e-ticket zijn op die manier ook een paar jaar geleden gewijzigd. Je kan best voorwaarden opnemen waarbij een reis afmaken in de spits met een actieticket op een OV-chipkaart niet mag, maar met een “normaal” abonnement wel.

Badge +3

Ter info,

Ik las bij @treinreiziger in de comments op https://www.treinreiziger.nl/ns-jongeren-dagkaart nog het volgende:

De persvoorlichter wist me te vertellen dat:
* de kaartjes “mogelijk al in juni” te koop zijn, maar dat de exacte datum nog niet bekend is.
* Het weekendabonnement is NIET geldig op vrijdagavond.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb inderdaad ook wel eens de dochter van de (intussen verhuisde) buren aan de deur gehad om een vliegticket uit te printen. Is al weer een aantal jaar geleden toen het denk ik nog niet overal mogelijk was om dat digitaal aan te bieden.

Ik zou zelf graag de mogelijkheid zien om dit soort tickets via de automaat te laden op een OV-chipkaart. Ik doe het liefst zo min mogelijk met e-tickets, zit je er weer mee dat je die niet kunt wijzigen of cancellen omdat er geen mogelijkheid is om te checken of ze wel of niet gebruikt zijn. Bij laden op de OV-chipkaar moet je inchecken en is die controle er dus wel.


Punt is dat bij laden op OV chipkaart en inchecken er de mogelijkheid komt om de reis in de spits af te kunnen maken. En dat is volgens mij juist niet de bedoeling van dal-uren e-tickets.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij dit soort tickets is het waarschijnlijk lastiger omdat ze leeftijdsgebonden zijn (en dus op naam staan). Dan heb je op zijn minst al een persoonlijke kaart nodig eigenlijk, of moet er bij controle standaard om een ID gevraagd worden.

De klacht van veel ouders was nu juist dat de overgang van Kids Vrij naar gewone tarieven zo groot is. Degene met voorheen Kids Vrij hebben dus sowieso al een persoonlijke kaart. En bij laden in de app of printen van het e-ticket moet je ook al een ID tonen.

Maar mijn wens om via internet bestelde kaartjes op een OV-chipkaart te kunnen laden is niet alleen voor deze jongerenkaartjes maar eigenlijk voor alle soorten kaartjes, bv ook die Spoordeelwinkel of andere e-tickets. Zelf ooit een keer gebruik van gemaakt bij een Voordeeluren Dagkaart (van meen ik €12,50 toen).

Reputatie 7
Badge +1

Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.

Hoewel er in steeds meer treinen stopcontacten beschikbaar zijn in zowel de eerste als de tweede klas krijgen we wel weer het verhaal dat de accu van de telefoon leeg is en je wel betaalt hebt voor je kaartje. Het gebeurt wel eens dat je een hele dag treint zonder een stopcontact tegen te komen en niet iedereen heeft een powerbank bij zich.

 

Als je de hele dag gaat treinen dan kun je dus het beste je kaartje uitprinten.

Bij een uitgeprint kaartje gebeurt het wel eens dat die zo natgeregend zijn dat ze of vervagen of gewoon uit elkaar vallen en de code dan niet meer te scannen is. Een mogelijkheid om het product op een OV-Chipkaart te zetten, zoals Momo aangeeft is dan ook een goed idee. Geen lege accu's en natte tickets, bovendien kan ook nog gelijk gecheckt worden of de persoon die een Jongerendagkaart aanschaft wel in de juiste leeftijdsklasse zit.

Wat kort door de bocht misschien, maar juist bij familie met kinderen in de leeftijd hiervoor zie ik steeds minder printers thuis aanwezig zijn. Concertkaartjes, vliegtickets e.d. kunnen steeds vaker worden aangeboden op een digitaal medium, schoolwerk kunnen ze digitaal inleveren, et cetera. Die ene keer dat er iets geprint moet worden staan ze in paniek bij mij aan de deur :rolling_eyes:

Kinderen kunnen eventueel nog de kaartjes op school of in de bibliotheek uitprinten mochten ze geen printer meer thuis hebben.

 
Badge +3

Zeker waar, en bepaalde producten (Dagkaart Voordeeluren e.d.) kan/kon je ook gewoon op een ov-chipkaart laden als je dat wilt, naast de keuze voor app-import of pdf/print.

Dat eerste heeft mij al eens een UvB opgeleverd (vergeten op te laden en door open poortjes met in gedachten een e-ticket op zak)… en omdat hij daarna als verlopen stond ook volledige kwijtschelding.

Maar bij dit soort tickets is het waarschijnlijk lastiger omdat ze leeftijdsgebonden zijn (en dus op naam staan). Dan heb je op zijn minst al een persoonlijke kaart nodig eigenlijk, of moet er bij controle standaard om een ID gevraagd worden.

Reageer