Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar | NS Community
Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 94 reacties
  • 7057 Bekeken


Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb inderdaad ook wel eens de dochter van de (intussen verhuisde) buren aan de deur gehad om een vliegticket uit te printen. Is al weer een aantal jaar geleden toen het denk ik nog niet overal mogelijk was om dat digitaal aan te bieden.

Ik zou zelf graag de mogelijkheid zien om dit soort tickets via de automaat te laden op een OV-chipkaart. Ik doe het liefst zo min mogelijk met e-tickets, zit je er weer mee dat je die niet kunt wijzigen of cancellen omdat er geen mogelijkheid is om te checken of ze wel of niet gebruikt zijn. Bij laden op de OV-chipkaar moet je inchecken en is die controle er dus wel.

Wat kort door de bocht misschien, maar juist bij familie met kinderen in de leeftijd hiervoor zie ik steeds minder printers thuis aanwezig zijn. Concertkaartjes, vliegtickets e.d. kunnen steeds vaker worden aangeboden op een digitaal medium, schoolwerk kunnen ze digitaal inleveren, et cetera. Die ene keer dat er iets geprint moet worden staan ze in paniek bij mij aan de deur :rolling_eyes:

 

Het beleid is om kaartautomaten geen nieuwe functionaliteit te geven in afwachting van uitfasering, maar in het verleden heb ik me al eerder ingezet voor een mogelijkheid om bij een automaat, tegen een kleine vergoeding, e-tickets te kunnen printen. Een systeem zoals onder andere in het VK.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik zie hoeveel (jongeren) het glas van de telefoon, of in ieder geval de screenprotector, kapot hebben, mag je er bijna bij gaan vermelden dat het glas dan wel heel moet zijn :joy:

Of het glas van de scanner moet heel zijn, die zijn af en toe ook nog eens bekrast. :joy:

Het scannen van een Aztec code is meestal ook nog een kunst.

Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.

Hoewel er in steeds meer treinen stopcontacten beschikbaar zijn in zowel de eerste als de tweede klas krijgen we wel weer het verhaal dat de accu van de telefoon leeg is en je wel betaalt hebt voor je kaartje. Het gebeurt wel eens dat je een hele dag treint zonder een stopcontact tegen te komen en niet iedereen heeft een powerbank bij zich.

 

Als je de hele dag gaat treinen dan kun je dus het beste je kaartje uitprinten.

Tussen 9 en 11.30 op zaterdag rijden bijv. veel van de genoemde intercity's standaard met VIRM10/12.

Ook in de treindienst Zwolle-Roosendaal zie je in het weekend vaak veel te grote treinen.

Reputatie 7
Badge +3

12 bakken VIRM in het weekend ?? Die kom ik toch zelden tegen, meestal is het VIRM-4 of -6 en die kunnen in het weekend ook behoorlijk vol raken, zeker vanaf Den Bosch.
Deze week is alles wel anders, en zie ik inderdaad langere treinen, maar dat is denk ik vanwege de werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem en wellicht de Huishoudbeurs.

Dat is wel heel goedkoop. 15 euro per maand betekent voor nog geen 4 euro een heel weekend onbeperkt reizen. Eigenlijk is dat onvoorstelbaar. Hopelijk worden de weekendtreinen langer- zeker in de vakantieperiodes.... Maar ik ben er bang voor... 😁  Leer ze ook even wat 1e klas precies inhoudt aangezien ik nu al regelmatig meemaak dat jongeren daar gewoon neerploffen zonder op of om te kijken. Ze stappen ergens op het perron in en gaan gewoon  op de dichtstbijzijnde plek zitten. Als ik ze erop attent maak is het een verbaasd gezicht maar vertrekken ze meestal wel.

Mee eens dat NS met dit soort afbraaktarieven aan het doorslaan is.

Wat betreft de weekendtreinen: het probleem is dat de treinlengte in het weekend niet goed op de drukte is afgestemd. Als ik in Brabant kijk zie ik in het weekend overvolle sprinters Dordrecht-Arnhem die met een losse Flirt3 worden gereden maar ook grote aantallen half lege intercity's Eindhoven-Utrecht die met 12 bakken VIRM worden gereden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt inderdaad met een groepsticket reizen. Maar met bv 2 kinderen (gemiddeld gezin) is het dan €8 voor een enkele reis en €16 voor een retour. Dan is €7,50 voor een dagkaart of het zeer voordelige weekend abonnement nog een stuk goedkoper en zit je ook niet vast aan een bepaald traject. Met groepstickets heb  je dan wel dat de ouders dan ook voor die prijs reizen, maar mogelijk hebben die een abonnement waarmee ze vrij of met korting reizen. 

Reputatie 7
Badge +4

Je ziet het nu ook, ouders met Kidsvrij of Railrunner voor het kind. De dagkaart  is zonder abonnement en dat is slim gedaan. De spits wordt niet belast, omdat de jongeren tijdens de spits de dagkaart niet kunnen gebruiken. De dagkaart is geen chipkaart.  Het zou ook wel erg inconsistent zijn als het wel kon. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Met meerdere kinderen kun je ook met het groepsticket reizen voor € 8 p.p. Maar € 7,50 voor een dagkaart is natuurlijk een hele mooie prijs.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal niet alleen zo zijn dat ouders de kinderen wegbrengen met de auto, maar ook dat ouders samen met de kinderen ergens heen gaan. Zeker wanneer je meer kinderen hebt tussen 12 en 18 kunnen de kosten voor gaan met de trein nu aardig oplopen en dan zal wellicht vaker de keus op de auto vallen. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Pingpong schreef:

Hi Thom, ik snapte even de opmerking: het maakt de keuze voor de auto minder vanzelfsprekend niet. 

 

Reizigers tussen 12 en 18 hebben geen rijbewijs en kunnen dus niet zelfstandig met de auto. Ik neem aan dat je hier de kinderen bedoelt die anders weggebracht worden. Eerlijk gezegd denk ik dat dat er niet heel veel zijn. 

 

Voor de rest kan ik mij geheel in je betoog vinden.

Het voorkomt ten dele dat ouders met jongeren die wegbrengen met de auto. Ik deed dat zelf ook. Ze kunnen nu redelijk goedkoop zelfstandig op stap. Het zal niet altijd praktisch zijn, maar in veel gevallen kan het wel. Hoe veel het er zijn, is natuurlijk niet in te schatten.

Uiteraard rijden de jongeren inderdaad niet zelf, maar ik begrijp uw verwarring.

Reputatie 7

Dat is wel heel goedkoop. 15 euro per maand betekent voor nog geen 4 euro een heel weekend onbeperkt reizen. Eigenlijk is dat onvoorstelbaar. Hopelijk worden de weekendtreinen langer- zeker in de vakantieperiodes.... Maar ik ben er bang voor... 😁  Leer ze ook even wat 1e klas precies inhoudt aangezien ik nu al regelmatig meemaak dat jongeren daar gewoon neerploffen zonder op of om te kijken. Ze stappen ergens op het perron in en gaan gewoon  op de dichtstbijzijnde plek zitten. Als ik ze erop attent maak is het een verbaasd gezicht maar vertrekken ze meestal wel.

Reputatie 7
Badge +4

Verplaatst.

 

 

Maar over dat poortjes en paaltjes gedoe is er volgens mij al een discussie gaande door een andere persoon die een hele duidelijke mening heeft en die kenbaar wilt maken.:wink:

  • Daar maak ik me bepaald niet druk over. Poortjes belemmeren een bepaalde categorie - de betalingsmijders die zichzelf ‘slim’ vinden - in hun gedrag. Laat ik nu net dat gedrag ongewenst vinden en we prikken daar dus echt dwars doorheen.

@Sascha NS Mag ik jullie vragen om de discussie voort te zetten in dit topic? Dan kan dat topic eventueel gebruikt worden in de communicatie naar de reizigers toe.

 

Bij deze.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik zie hoeveel (jongeren) het glas van de telefoon, of in ieder geval de screenprotector, kapot hebben, mag je er bijna bij gaan vermelden dat het glas dan wel heel moet zijn :joy:

Of het glas van de scanner moet heel zijn, die zijn af en toe ook nog eens bekrast. :joy:

Het scannen van een Aztec code is meestal ook nog een kunst.

Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.

Hoewel er in steeds meer treinen stopcontacten beschikbaar zijn in zowel de eerste als de tweede klas krijgen we wel weer het verhaal dat de accu van de telefoon leeg is en je wel betaalt hebt voor je kaartje. Het gebeurt wel eens dat je een hele dag treint zonder een stopcontact tegen te komen en niet iedereen heeft een powerbank bij zich.

 

Reputatie 7
Badge +1

Het zou een goede zaak zijn als de vierkante Azteccode het openen van incheckpoortjes tijdens de spits onmogelijk maakt.

Handhaving is wel een punt. Zonder dat zou het wel eens sterk overlastgevend kunnen worden.  Het gebrek aan controle en handhaving werkt nu al totaal niet en dat wordt dan mogelijk erger.

De helden die parasitair gedrag durven vertonen omdat ze toch niet gepakt worden, zien direct mogelijkheden op dit punt.

Verplaatst uit oorspronkelijk topic.

 

Met het domme poortje, slimme kaart systeem zou het inderdaad fijn zijn als mensen in het algemeen met een ongeldige Aztec code de poortjes niet binnenkomen en we dus slimme poortjes krijgen. Bij een station met paaltjes kan iedereen gewoon doorlopen, dus handhaving is zeker nodig. 

Maar over dat poortjes en paaltjes gedoe is er volgens mij al een discussie gaande door een andere persoon die een hele duidelijke mening heeft en die kenbaar wilt maken.:wink:

kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.

Als ik zie hoeveel (jongeren) het glas van de telefoon, of in ieder geval de screenprotector, kapot hebben, mag je er bijna bij gaan vermelden dat het glas dan wel heel moet zijn :joy:

Reputatie 7
Badge +4

Henk_NL schreef:

Het eerste wat mij vooral opvalt is de volgende zin:

 

”Voor kinderen tot 12 jaar is de trein gratis en voor studenten ook.”

 

Daar wordt de indruk gewekt dat de trein altijd gratis is tot 12 jaar. Dat lijkt me veel te kort door de bocht. 

Dit is gewoon niet waar en dat weten ze donders goed. Het is weer de afdeling Communicatie. Of eigenlijk ‘Communicatie’. Het is onethisch met halve waarheden te komen omdat dat zo prettig voelt voor de lezer, maar de informatie niet klopt. 

 

Een halve waarheid is ook een leugen. Daar zijn velen van ons nog mee opgevoed.

 

Het geldt zeker bij duidelijke en zeer bewust voorbereide teksten van de afdeling Communicatie. Teksten van NS behoren geen halve waarheden te bevatten, dat ondergraaft het vertrouwen in deze verder goede organisatie.

 

Kan NS geen tekstschrijvers inhuren die met correct geformuleerd de waarheid spreken, in plaats van met doordachte foute formuleringen het aanprijzen van een product te manipuleren?

Universitair opgeleide communicatiedeskundigen kunnen zich er niet achter verschuilen dat mensen niet kunnen tekstverklaren op hun niveau, en het dus wel een beetje klopt en niet helemaal onjuist is qua totaalindruk. 

Lezers van een NS-site moeten er op kunnen rekenen dat de informatie klopt en niet alleen feel-good promotie bevat.

Zo, dat moest er even uit, en nu maar weer terug naar de jongerenkaarten.

Het eerste wat mij vooral opvalt is de volgende zin:

 

”Voor kinderen tot 12 jaar is de trein gratis en voor studenten ook.”

 

Daar wordt de indruk gewekt dat de trein altijd gratis is tot 12 jaar. Dat lijkt me veel te kort door de bocht. 

Reputatie 7
Badge +4

 

Verplaatst op verzoek van Sacha NS.

Het vult wel een gat en maakt de keuze voor de auto minder vanzelfsprekend (edit) als het gaat om kinderen wat verder weg te brengen.

 

Dit soort goedkope kaartjes zijn naar ik hoop en aanneem alleen voor de tweede klas. Een dagkaart Weekendvrijkaart voor 15 euro moet voor jongeren beslist niet een upgrademogelijkheid naar de eerste klas kennen. NS mag de wel goed betalenden ook  wel wat meer waarde voor hun geld bieden. Dat wordt sowieso tijd.

Verder vind ik het niet een gek idee. Het vult inderdaad een als onrechtvaardig gevoeld gat op. Ik vind dus wel dat het niet nog verder ten koste moet gaan van de reguliere reizigers.

 

Het is wel erg goedkoop. Vijftien euro voor vier of vijf weekenden. Er ontstaat nu toch wat frictie naar de ‘normaal’ betalende reiziger toe. Die was er al met de actiekaartjes.

Het zou een goede zaak zijn als de vierkante Azteccode het openen van incheckpoortjes tijdens de spits onmogelijk maakt.

Handhaving is ook een punt. Zonder dat zou het wel eens sterk overlastgevend kunnen worden.  Het gebrek aan controle en handhaving werkt nu al totaal niet en dat wordt dan mogelijk erger. Kinderen zijn ook nog wat onvolgroeid in het rekening houden met het belang van de ander, en dat is een gegeven bij het jongere deel er van. NS moet dan wel een duidelijke en voorspelbare handhavingsstructuur hebben, ook al zijn ze jong.

De discretionaire bevoegdheid moet er zijn, maar niet als generaal pardon voor jongerengedrag bij voorbaat, ten koste van de reguliere reiziger.

De dagkaarten zijn e-tickets. Het voorschrift  dat je vanaf je twaalfde jaar een ID moet hebben in de trein, gaat ellende geven als je daar geen aandacht aan besteedt. De helden die parasitair gedrag durven vertonen omdat ze toch niet gepakt worden, zien direct mogelijkheden op dit punt.

Worden de treinen in het weekend nu verlengd? Anders betalen de normale reizigers het gelag, omdat er nog minder zitplaatsen zijn.

Een zitplaats  is de norm, in de randstedelijke spits kan dat niet altijd, maar in het weekend en in de daluren zeker wel. Dat moet weer zo worden en blijven, ook na de toestroom van de jongeren. Te korte treinen inzetten terwijl er zonder meer voldoende capaciteit is, is onvriendelijk naar de reiziger.

‘We willen kosten besparen en u gaat ook in het weekend maar staan met uw toch al erg dure kaartje’ *), is een te ver doorgeslagen gevolg van de privatisering. Meer jongeren is prima, maar dan ook met voldoende zitplaatsen.

 

*) Uiteraard is dit niet de formulering van de afdeling Communicatie, maar van een reiziger die soms behandeld wordt alsof hij geen klant meer is.

Reageer