Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar | NS Community
Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 94 reacties
  • 7058 Bekeken

Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!

Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst. 


94 reacties

Oooh nu komt de aap uit de mouw, het is niet op u van toepassing en daarom bent u niet tevreden over dit nieuwe mogelijkheid voor de jeugd om met de trein te reizen.  Deze mogelijkheid wordt wel door de NS gecreëerd met een bonus die we als bedrijf hebben gekregen en deze wordt direct terug gegeven aan een deel van het Nederlandse volk welke tot nu toe geen goedkopere reismogelijkheid had.

Helaas is het wel weer duidelijk dat Nederlanders niet snel tevreden zijn met iets wat  ze krijgen of in dit geval een goedkopere reismogelijkheid welke geboden wordt.

En wat betreft het goedkoper reizen in andere landen, dat zal dan veelal gesubsidieerd worden en de NS heeft niet van dit soort subsidies maar moet wel zorgen voor een sluitende begroting en onder de streep moet er dan ook nog wat over blijven voor onvoorziene dingen en investeringen in nieuw materieel e.d.

En zoals door Robert B ook al aangegeven is het juist niet de bedoeling om nog meer mensen in de spits te laten reizen en al helemaal niet tegen lagere tarieven omdat er geen plek genoeg is in de treinen in de spits.

Reputatie 1

Het is en blijft duidelijk dat de NS niks doet voor jongeren. Die naar school moeten met de trein. En dat is verkeerd. Wat voor kul argument je ook probeert aan te voeren. Druk in de spits. Nooit tevreden. Allemaal onzin. NS doet niks voor jongeren. Tussen 12 en 16 jaar. Die verplicht naar school gaan met het openbaar vervoer. Dat is een gemiste kans. En verkeerd.

Reputatie 7
Badge +3

@PelleJe hebt helemaal gelijk. Tot 12 jaar gratis kids vrij. Tussen 12-18 jaar normale prijzen en vanaf 18 jaar SPR. Dit klopt niet. Om alles in evenwicht te brengen stel ik voor om kids vrij niet meer gratis te maken en de kosten voor SRP niet meer als gift te doen na de studie. De kosten die hiermee uitgespaard worden, kunnen gebruikt worden voor kortingen op 12-18 jaar abonnementen.

Of kids vrij en SPR blijven hetzelfde en de kinderbijslag gaat naar het niveau van dat van de kids vrij of SPR leeftijd, na gelang van de hoogte op de korting voor 12-18 jarigen.

Voor nu kunt je een Flex abonnement aanvragen voor de kinderen. Deze kun je pauzeren tijdens de zomer. Een probleem: er is nog geen traject vrij voor Flex. Die komt later dit jaar beschikbaar.

Oja, de meeste kinderen/jongeren moeten niet met de trein naar school omdat er geen school in de buurt is, maar moeten van hun ouders naar een school op treinafstand omdat zij dat willen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Tip: Zorg minimaal dat je een jaarabonnement aanbiedt die je kunt stop zetten gedurende schoolvakanties. Nu is het bv voor mijn dochter maandabbo 108 euro op jaarbasis om naar school te kunnen. Doe ik maandbasis dan is het 135 euro. Dan denk je dus niet mee als NS. En doe je het verkeerd. 

Wat dacht je van het omzetten van een jaarabonnement naar NS Flex zonder abonnement? Dat kan op ieder gewenst moment en dus ook binnen het eerste jaar. Die mogelijkheid bestaat dus al. Er is eigenlijk geen goeie reden om nog een klassiek maandabonnement te kopen. Dus hoezo niet meedenken?

En tenslotte het argument “NS probeert mensen te weren uit de spits” is natuurlijk kranijorum. Je hoofddoel is immers mensen vervoeren. En jongeren die naar school gaan met de trein horen daar bij. 

Zeker horen die jongeren daarbij als ze mee willen gaan, maar niet tegen een enorm laag kortingstarief, wat niet eerlijk zou zijn tegenover de andere reizigers. De jongeren dagkaart/abonnement zijn vooral gericht op vrijetijdsreizen en niet op pendelaars, daar zijn weer andere abonnementen voor. Er is gewoonweg niet genoeg capaciteit om nog meer mensen mee te nemen in de al veel te volle treinen tijdens de spits. 

 

Reputatie 1

Tip: Zorg minimaal dat je een jaarabonnement aanbiedt die je kunt stop zetten gedurende schoolvakanties. Nu is het bv voor mijn dochter maandabbo 108 euro op jaarbasis om naar school te kunnen. Doe ik maandbasis dan is het 135 euro. Dan denk je dus niet mee als NS. En doe je het verkeerd. 

Wat dacht je van het omzetten van een jaarabonnement naar NS Flex zonder abonnement? Dat kan op ieder gewenst moment en dus ook binnen het eerste jaar. Die mogelijkheid bestaat dus al. Er is eigenlijk geen goeie reden om nog een klassiek maandabonnement te kopen. Dus hoezo niet meedenken?

 

Leg uit. Ik heb dus een abbo jaarabbo welteverstaan want dat is altijd nog goedkoper dan een maandabbo. In schoolvakanties gebruiken we het niet, logisch want je hoeft niet naar school. Als ik dan een flex erbij koop kan ik dan dat abbo stop zetten in die maand. leg uit, want op de site van de NS staat niks zinnigs erover.  

Reputatie 7
Badge +1

@PelleJe hebt helemaal gelijk. Tot 12 jaar gratis kids vrij. Tussen 12-18 jaar normale prijzen en vanaf 18 jaar SPR. Dit klopt niet. Om alles in evenwicht te brengen stel ik voor om kids vrij niet meer gratis te maken en de kosten voor SRP niet meer als gift te doen na de studie. De kosten die hiermee uitgespaard worden, kunnen gebruikt worden voor kortingen op 12-18 jaar abonnementen.

Of kids vrij en SPR blijven hetzelfde en de kinderbijslag gaat naar het niveau van dat van de kids vrij of SPR leeftijd, na gelang van de hoogte op de korting voor 12-18 jarigen.

Voor nu kunt je een Flex abonnement aanvragen voor de kinderen. Deze kun je pauzeren tijdens de zomer. Een probleem: er is nog geen traject vrij voor Flex. Die komt later dit jaar beschikbaar.

Het SRP geldt voor iedereen die een voltijd opleiding doet op het mbo, hbo of universiteit en is niet leeftijdsgebonden.

Studenten betalen zich nu al een ongeluk voor hun studie, door het SRP niet meer als gift aan te bieden gaan de kosten nog verder omhoog. Bovendien ontmoedigt het mensen om een goede opleiding te kiezen ondanks dat het wat verder weg is. 

Reputatie 1

@PelleJe hebt helemaal gelijk. Tot 12 jaar gratis kids vrij. Tussen 12-18 jaar normale prijzen en vanaf 18 jaar SPR. Dit klopt niet. Om alles in evenwicht te brengen stel ik voor om kids vrij niet meer gratis te maken en de kosten voor SRP niet meer als gift te doen na de studie. De kosten die hiermee uitgespaard worden, kunnen gebruikt worden voor kortingen op 12-18 jaar abonnementen.

Of kids vrij en SPR blijven hetzelfde en de kinderbijslag gaat naar het niveau van dat van de kids vrij of SPR leeftijd, na gelang van de hoogte op de korting voor 12-18 jarigen.

Voor nu kunt je een Flex abonnement aanvragen voor de kinderen. Deze kun je pauzeren tijdens de zomer. Een probleem: er is nog geen traject vrij voor Flex. Die komt later dit jaar beschikbaar.

Het SRP geldt voor iedereen die een voltijd opleiding doet op het mbo, hbo of universiteit en is niet leeftijdsgebonden.

Studenten betalen zich nu al een ongeluk voor hun studie, door het SRP niet meer als gift aan te bieden gaan de kosten nog verder omhoog. Bovendien ontmoedigt het mensen om een goede opleiding te kiezen ondanks dat het wat verder weg is. 

Ja klopt betalen zich een ongeluk. Ook helemaal niet goed. Ik studeerde nog gewoon met een beurs. Wel aanvullende lening. Die netjes terugbetaald. Maar tegenwoordig is er weinig meer voor de jeugd. Worden steeds meer Amerikaanse toestanden. Sociale is er wel vanaf zo langzamerhand in NL. Maar goed als we ons er allemaal druk over maken kan er wat veranderen. 

 

En nog even voor de duidelijkheid. Ik kan het betalen, Daar gaat het niet om. Het gaat me om het beleid. Dat ik mijn dochter kan vertellen. Kijk dit is de NS. Die denken met jou mee.  Om slimme bedrijfsvoering. Om investeren in je land. Om de mentaliteit van de mensen. 

Reputatie 7
Badge +1

Tip: Zorg minimaal dat je een jaarabonnement aanbiedt die je kunt stop zetten gedurende schoolvakanties. Nu is het bv voor mijn dochter maandabbo 108 euro op jaarbasis om naar school te kunnen. Doe ik maandbasis dan is het 135 euro. Dan denk je dus niet mee als NS. En doe je het verkeerd. 

Wat dacht je van het omzetten van een jaarabonnement naar NS Flex zonder abonnement? Dat kan op ieder gewenst moment en dus ook binnen het eerste jaar. Die mogelijkheid bestaat dus al. Er is eigenlijk geen goeie reden om nog een klassiek maandabonnement te kopen. Dus hoezo niet meedenken?

 

Leg uit. Ik heb dus een abbo jaarabbo welteverstaan want dat is altijd nog goedkoper dan een maandabbo. In schoolvakanties gebruiken we het niet, logisch want je hoeft niet naar school. Als ik dan een flex erbij koop kan ik dan dat abbo stop zetten in die maand. leg uit, want op de site van de NS staat niks zinnigs erover.  

Ik heb het over omzetten en niet over een extra abonnement erbij kopen. Alle klassieke jaarabonnementen kunnen op elk moment omgezet worden naar NS Flex zonder abonnement, zodat er geen abonnementskosten meer zijn. Zodra je weer van het abonnement gebruik wilt maken kan je deze weer omzetten naar een, in jouw geval, Traject Vrij abonnement door contact op te nemen met de klantenservice, wat ook op elk moment kan, want je mag altijd overstappen op een duurder abonnement. Er staat op de website wel degelijk iets zinnigs hierover. Zie hier: https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

Dan kan je deze optie vertellen aan je dochter. Kijk de NS denkt met jou mee, als je tijdens een periode niet van het abonnement gebruik maakt hoef je ook niet te betalen, zelfs als het een jaarabonnement was.

Reputatie 1

Dank, maar even serieus. Ik kan dus een jaarabonnement gewoon stop zetten? Of alleen omzetten in flex waarmee het eindigt? Of allebei. Zonder extra kosten? En dan weer een nieuwe afsluiten na de zomervakantie? Betaal ik dan weer entreegeld of zo? Waar zit het addertje vraag ik me af. 

Reputatie 7
Badge +1

Je kan het jaarabonnement omzetten naar Flex zonder abonnement waardoor je geen abonnementskosten meer betaald. Nadat de eerste maand van Flex is verstreken kan je Flex ook dagelijks opzeggen. Je ‘pauzeert’ het abonnement door het om te zetten naar Flex, na een maand kan je het dus ook helemaal opzeggen.

Zodra je weer gebruik wilt maken van het abonnement heb je 2 opties. Of je zet de Flex kaart om in een Traject Vrij abonnement, als Flex nog niet is opgezegd, zo wel dan kan je alsnog die kaart gebruiken voor een nieuw klassiek abonnement. Of je schaft een compleet nieuw abonnement aan met een gratis nieuwe OV-Chipkaart. Dan kan je de andere kaart als back-up gebruiken. In beide gevallen schaf je dus opnieuw een abonnement aan.

Wijzigen zijn altijd kosteloos. De €10 administratiekosten voor Flex kan je negeren bij het omzetten van een abonnement naar Flex. Er is ook geen entreegeld of iets dergelijks bij het aanschaffen van abonnementen, behalve nieuwe aanvragen van Flex zonder abonnement en Flex Weekend Voordeel.

Reputatie 7
Badge +3

@loklok8ik weet dat tegenwoordig de groep die in aanmerking komt voor SRP is uitgebreid en gekoppeld is aan opleiding. @Pelle  had het over de groep 12-18 jarigen waar geen goedkope abonnementen voor is. Blijft nog over de groep die helemaal geen SRP krijgt.

Korten op SRP is wat mij betreft niet gewenst, maar als @Pelle korting wil hebben op abonnementen voor 12+ zonder SRP moet dat geld ergens vandaan komen. Daarbij vind zij het verschil tussen gratis reizen met kids vrij en vrij reizen met SPR te groot dus als er geen geld is en het verschil moet kleiner dan zal het geld opgebracht moeten worden door kids vrij en/of SRP.

 

 

Reputatie 1

Je kan het jaarabonnement omzetten naar Flex zonder abonnement waardoor je geen abonnementskosten meer betaald. Nadat de eerste maand van Flex is verstreken kan je Flex ook dagelijks opzeggen. Je ‘pauzeert’ het abonnement door het om te zetten naar Flex, na een maand kan je het dus ook helemaal opzeggen.

Zodra je weer gebruik wilt maken van het abonnement heb je 2 opties. Of je zet de Flex kaart om in een Traject Vrij abonnement, als Flex nog niet is opgezegd, zo wel dan kan je alsnog die kaart gebruiken voor een nieuw klassiek abonnement. Of je schaft een compleet nieuw abonnement aan met een gratis nieuwe OV-Chipkaart. Dan kan je de andere kaart als back-up gebruiken. In beide gevallen schaf je dus opnieuw een abonnement aan.

Wijzigen zijn altijd kosteloos. De €10 administratiekosten voor Flex kan je negeren bij het omzetten van een abonnement naar Flex. Er is ook geen entreegeld of iets dergelijks bij het aanschaffen van abonnementen, behalve nieuwe aanvragen van Flex zonder abonnement en Flex Weekend Voordeel.

Dank voor de informatie. Klinkt wel wat bureaucratisch en omslachtig. Want dat moet dan allemaal in de vakantie die je samen hebt. En dan wil je nou net niet met dat soort dingen bezig zijn. Zou toch eenvoudiger moeten kunnen zou je denken. Maar goed. Resume, je zegt ik kan jaarabonnement stop zetten door over te gaan op flex. (ik hoop dat dat dan online kan en niks hoef op te halen of toegezonden krijg etc.). En als we terug zijn, dan kan ik als het goed begrijp die flex weer omzetten maar alleen naar een traject vrij abonnement? Dat lijkt me niet zinvol en duurder. Dus opzeggen en kaart gebruiken voor een nieuw jaarabonnement? Maar dat is dan geen omzetting, maar moet ik dus eigenlijk OV kaart kopen, maar die is gratis bij jaarabbo begrijp ik het goed? is dat niet omslachtig? Kan ik die flex niet gewoon terug zetten op jaarabbo? Is toch 100x handiger? Dat zou echt een goede oplossing zijn voor ouders met kinderen. Dan kan je gewoon je abbo bevriezen - on had zetten en flex weer uitschakelen en kruisje jaarabbo weer aankruisen.  

Reputatie 7
Badge +1

Ik wenste ook dat dit allemaal eenvoudiger kon, maar helaas is dat niet zo. Het huidige jaarabonnement kan je via je Mijn NS omzetten naar Flex, helaas moet je wel langs de oplaad- of kaartautomaat om dat te bevestigen. Bij die kleine gele automaten in bijvoorbeeld de supermarkt is dat ook mogelijk en hoef je niet per se langs het station te gaan.

Flex kan je omzetten naar elk ander duurder abonnement binnen een maand. Als het een goedkoper abonnement is kan dat pas na een maand. Van Flex zonder abonnement kan je dat dus omzetten naar een elk ander abonnement (Altijd Voordeel, Weekend Voordeel/Vrij, Dal Voordeel/Vrij, Altijd/Traject Vrij), zelfs binnen 1 maand en het maakt daarbij niet uit of het een klassiek of een Flex abonnement is. Er zit alleen een verschil in of je nog langs de automaat moet, Flex: nee, klassiek: ja.

Je hoeft Flex niet per se op te zeggen, maar bij een wijziging naar een klassiek abonnement moet je weer langs een kaartautomaat om Flex te verwijderen en het klassieke abonnement op de kaart te zetten. Je blijft dan dezelfde kaart gebruiken.

Een alternatief is om een nieuwe kaart aan te vragen die inbegrepen is bij de aanvraag van een abonnement.

Het is allemaal wel wat omslachtig totdat Traject Vrij ook een Flex variant heeft, maar zo kan je wel geld besparen die je dan weer kan besteden tijdens bijvoorbeeld de vakantie.

Deze omweg wordt nu door veel jaarabonnement houders gebruikt die niet meer kunnen reizen vanwege het coronavirus.

Noot: We beginnen eigenlijk een beetje af te dwalen van de originele intentie van dit topic.

Reputatie 1

Ik wenste ook dat dit allemaal eenvoudiger kon, maar helaas is dat niet zo. Het huidige jaarabonnement kan je via je Mijn NS omzetten naar Flex, helaas moet je wel langs de oplaad- of kaartautomaat om dat te bevestigen. Bij die kleine gele automaten in bijvoorbeeld de supermarkt is dat ook mogelijk en hoef je niet per se langs het station te gaan.

Flex kan je omzetten naar elk ander duurder abonnement binnen een maand. Als het een goedkoper abonnement is kan dat pas na een maand. Van Flex zonder abonnement kan je dat dus omzetten naar een elk ander abonnement (Altijd Voordeel, Weekend Voordeel/Vrij, Dal Voordeel/Vrij, Altijd/Traject Vrij) , zelf binnen 1 maand.

Je hoeft Flex niet per se op te zeggen, maar bij een wijziging naar een klassiek abonnement moet je weer langs een kaartautomaat om Flex te verwijderen en het klassieke abonnement op de kaart te zetten. Je blijft dan dezelfde kaart gebruiken.

Een alternatief is om een nieuwe kaart aan te vragen die inbegrepen is bij de aanvraag van een abonnement.

OK dus ik ga die traject jaarabbo kopen (plaats X naar plaats Y) voor dochter die naar school gaat (je moet natuurlijk aangeven voor welk traject X-Y) voordat je je kaart besteld, althans neem ik aan. Je krijgt dan neem ik aan een OV met dat traject er op. Verder neem ik aan dat je die kaart ook elders kunt gebruiken en je kaart kunt uploaden toch? Nou wordt het volgend jaar 2021 juli en gaan we zeg maar 6 weken weg. Dan kan ik naar een automaat en daar aangeven dat het een flex wordt. Dan moet ik binnen 4 weken daar weer naar toe en kan dan bij die automaat weer de oude traject X-Y terug krijgen? Klopt dat? En waarom niet na 6 wk? Ik denk dat de NS er op gokt dat mensen dit zo omslachtig vinden trouwens (Dank voor de moedige poging tot uitleg hoor) dat ze het jaarabbo maar laten doorlopen. Ik kan dat dan toevallig weer betalen, maar die ouders die hem niet zo breed hebben hangen moeten dus behoorlijk wat puzzelen. Jammer is dat toch. Dat bedoel ik. Eenvoudige service. Gewoon jaarabbo stop kunnen zetten voor schoolgaande jeugd zonder al die bureaucratische regels. Maak de dingen simpel.    

Reputatie 7
Badge +1

Als je een Traject Vrij abonnement aanschaft op een nieuwe kaart, gaat de procedure hetzelfde zoals jijzelf die ooit ook hebt aangeschaft. Je moet vooraf inderdaad een traject opgeven. Op het tweede scherm wordt de vraag gesteld of je het abonnement op een bestaande kaart wilt zetten of dat je gratis een nieuwe kaart wilt aanvragen die je binnen 1 week op de deurmat krijgt met Traject Vrij er al op.

Het zijn dezelfde OV-Chipkaarten zoals alle andere persoonlijke OV-Chipkaarten die je ontvangt en bieden dus ook dezelfde functies. Dus ook in de bus, tram, metro en (automatisch) opladen is ook mogelijk.

Je moet van te voren aangeven dat je een Flex abonnement wilt via je Mijn NS. Na de aanvraag heb je, als het goed is, 30 dagen om Flex op je kaart te zetten, in de email staat precies hoeveel dagen. Zodra Flex op je kaart gezet is wordt je oude abonnement beëindigd en het evt. saldo + het bedrag voor de resterende niet gereisde dagen worden teruggestort. Zet dus niet zelf je abonnement stop.

Als je voor 6 weken op vakantie gaat, kan je van te voren aangeven dat je wilt overstappen op Flex. Zodra je niet meer van het abonnement meer gebruik maakt haal je Flex op. Je oude abonnement wordt dan stopgezet. Je kan je oude abonnement dus niet meer 'terug krijgen’. Als je dat wil kan je ook van te voren een nieuwe datum inplannen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Zodra je weer terug bent kan je langs de automaat om dit op te halen en kan je er ook weer mee gaan reizen.

Het is een puzzelwerkje, maar ja persoonlijk ga ik niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. Ik kan het geld wel beter besteden. De afgelopen weken zijn er al heel veel vragen geweest op de community over het stopzetten of 'pauzeren’ van abonnementen, je bent dus niet de eerste.

Zodra Traject Vrij ook een Flex abonnement wordt is deze hele rompslomp verleden tijd. De verwachting is dat de transitie aan het einde van 2020 plaatsvindt. Mogelijk is dit hele gedoe dus voor de vakantie volgend jaar niet meer nodig.

Reputatie 1

Als je een Traject Vrij abonnement aanschaft op een nieuwe kaart, gaat de procedure hetzelfde zoals jijzelf die ooit ook hebt aangeschaft. Je moet vooraf inderdaad een traject opgeven. Op het tweede scherm wordt de vraag gesteld of je het abonnement op een bestaande kaart wilt zetten of dat je gratis een nieuwe kaart wilt aanvragen die je binnen 1 week op de deurmat krijgt met Traject Vrij er al op.

Het zijn dezelfde OV-Chipkaarten zoals alle andere persoonlijke OV-Chipkaarten die je ontvangt en bieden dus ook dezelfde functies. Dus ook in de bus, tram, metro en (automatisch) opladen is ook mogelijk.

Je moet van te voren aangeven dat je een Flex abonnement wilt via je Mijn NS. Na de aanvraag heb je, als het goed is, 30 dagen om Flex op je kaart te zetten, in de email staat precies hoeveel dagen. Zodra Flex op je kaart gezet is wordt je oude abonnement beëindigd en het evt. saldo + het bedrag voor de resterende niet gereisde dagen worden teruggestort. Zet dus niet zelf je abonnement stop.

Als je voor 6 weken op vakantie gaat, kan je van te voren aangeven dat je wilt overstappen op Flex. Zodra je niet meer van het abonnement meer gebruik maakt haal je Flex op. Je oude abonnement wordt dan stopgezet. Je kan je oude abonnement dus niet meer 'terug krijgen’. Als je dat wil kan je ook van te voren een nieuwe datum inplannen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Zodra je weer terug bent kan je langs de automaat om dit op te halen en kan je er ook weer mee gaan reizen.

Het is een puzzelwerkje, maar ja persoonlijk ga ik niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. Ik kan het geld wel beter besteden. De afgelopen weken zijn er al heel veel vragen geweest op de community over het stopzetten of 'pauzeren’ van abonnementen, je bent dus niet de eerste.

Zodra Traject Vrij ook een Flex abonnement wordt is deze hele rompslomp verleden tijd. De verwachting is dat de transitie aan het einde van 2020 plaatsvindt. Mogelijk is dit hele gedoe dus voor de vakantie volgend jaar niet meer nodig.

OK dank. Er is dus hoop. Will see. Fijn dat je mee denkt!

Reputatie 7
Badge +3

@Pelle Begrijp ik goed dat het traject vrij abonnement pas na de zomer nodig is? Dan zal het makkelijker worden om in de zomer van 2021 het abonnement om te zetten naar Flex zonder abonnement en dan weer terug naar Traject vrij. Eind 2020 is de planning dat traject vrij ook als Flex aangeboden zal worden.

Overigens is de prijs van een gewoon jaarabonnement gebaseerd op het feit dat er een aantal weken per jaar geen gebruik gemaakt van zal worden. Meestal kost een jaarabonnement 10x de prijs van losse maandabonnementen. Een jaarabonnement is officieel pas na een jaar maandelijks opzegbaar of te wijzigen, maar kan nu binnen het jaar omgezet worden naar Flex.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een jaarabonnement wijzigt naar NS Flex (met of zonder abonnement) kun je normaal gesproken pas 1 maand na deze wijziging NS Flex weer stopzetten. Forenzen die vaak maar 3 weken zomervakantie hebben hebben dus niet zo veel deze mogelijkheid. Dit ligt anders bij scholieren die langer vakantie hebben in de zomer. 

Het is inderdaad de planning dat Traject Vrij abonnementen eind 2020 overgaan naar NS Flex, maar ze zouden al eerder beschikbaar moeten zijn. Volgens het Besluit wijzigen abonnementen zal de verkoop van het huidige doorlopend en maandabonnement Traject Vrij stoppen medio Q2 2020. Stoppen van de verkoop kan alleen wanneer er een alternatief (NS Flex Traject Vrij) is. 

Wanneer Traject Vrij eenmaal als Flex abonnement beschikbaar is, is het heel makkelijk om het dan een maand of 6 weken te wijzigen naar Flex zonder abonnement en daarna weer Flex Traject Vrij te nemen.

Reputatie 1

Dank je, klinkt logisch. Behalve dan de term “Traject Vrij” abonnement. Ik heb even opgezocht wat daar mee wordt bedoeld. Want Traject vrij staat voor mij voor een abonnement waar je vrij bent je eigen traject te kiezen. Maar het staat dus voor een vast traject. Wat zou dan een niet vrij abonnement zijn zou je denken. Maar goed, noem het liever gewoon traject abonnement. Flex is toch niks meer of minder dan gewoon een OV kaart toch? Althans ik zie geen verschil. De hippe naam voor de OV kaart heet bij de NS dus Flex. Mij best. Dus ik begrijp dat als alles gaat zoals gepland eind 2020 het traject abonnement omgezet kan worden in flex en vice versa. Zonder termijnenen van binnen 4 weken etc mag ik hopen. Dan heb je dus eigenlijk wat ik voorstelde te doen, te weten een vast traject tijdelijk stop zetten. Uiteraard wil je je kaart in de tussentijd of na afloop abbo als OV kaart of Flex (what’s in the name) kunnen gebruiken.

 

OK ik begrijp nu dus ook dat - in afwijking van de NLse situatie dat een overeenkomst voor (bepaalde tijd te weten) een jaar eerst na dat jaar kan worden opgezegd per maand (eventueel met een max opzegtermijn v e maand) - de NS aanbiedt om het jaarabonnement (al dan niet tijdelijk) om te zetten in een flex-kaart. Dat is toch eigenlijk gewoon de mogelijkheid bieden om tussentijds op te zeggen? (ja je betaalt 1 x 10 euro voor de naam Flex en bent kennelijk geregistreerd als flexer). Stel je verliest je OV kaart of gooit hem weg en verdwijnt naar het buitenland. Dan staat er misschien ergens geregistreerd dat je een flex (lees OV kaart) hebt. Maar dat is dan toch alles? Of bestaat er een bepaalde plicht deze flex ook te gebruiken. Of iets dergelijks? Ja men zou mogelijk op een gegeven moment er ander plichten aan kunnen koppelen en dan heb je niet opgezegd. Is dat het?  

 

Dank nog voor de uitleg in de tweede mail die kwam terwijl ik nog met deze bezig was. 

Reputatie 7
Badge +3

Flex is toch niks meer of minder dan gewoon een OV kaart toch? Althans ik zie geen verschil. De hippe naam voor de OV kaart heet bij de NS dus Flex. Mij best.

Het “flexe” eraan is dat je na een maand op elk moment van abonnement kan wisselen, dat alles achteraf gefactureerd wordt i.p.v. dat je saldo nodig hebt, dat je via Mijn NS zo'n beetje alles kan regelen, zoals bv. een klassewissel, etc. “Flex” is ook niet de naam voor de kaart, maar een verzamelnaam voor een aantal abonnementen.

OK ik begrijp nu dus ook dat in afwijking van de NLse situatie dat een overeenkomst voor (bepaalde tijd te weten) een jaar eerst na een jaar kan worden opgezegd per maand (eventueel met een max opzegtermijn v e maand) de NS aanbiedt om het jaarabonnement (al dan niet tijdelijk) om te zetten in een flex-kaart. Maar even serieus, dat is toch eigenlijk gewoon de mogelijkheid bieden om tussentijds op te zeggen?

Klopt :slight_smile: (niet doorvertellen ...)

Stel je verliest je OV kaart of gooit hem weg en verdwijnt naar het buitenland. Dan staat er misschien ergens geregistreerd dat je een flex (lees OV kaart) hebt. Maar dat is dan toch alles?

Op zich wel, maar pas op, want reizen worden achteraf van jouw rekening geïncasseerd. Dus mocht je 'm kwijtraken, zeker laten blokkeren!

Of bestaat er een bepaalde plicht deze flex ook te gebruiken. Of iets dergelijks?   

Nee hoor. Je hóeft niet met de trein. Nu al helemaal niet :wink:

 

edit: Wtf zijn die smiley's opeens zo groot?

Reputatie 1

Wel goed hoor dit, want dat is precies hoe het moet zijn. Dat biedt voor scholieren de kans om hun abonnement tijdelijk om te zetten in flex. Dat is dus goed beleid. En de juiste mentaliteit. Ik zal het mijn dochter vertellen dat de NS meedenkt. 

Dat moeten jullie bij het bericht zetten, want dat is waardevolle en heldere informatie.

Succes NS en iedereen!

Reputatie 7
Badge +3

Het “Vrij” in Traject Vrij staat voor het feit dat het vrij van bijkomende kosten is wanneer je op het gekozen traject reist. Zo is er ook een Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij abonnement waarbij je vrij reist op de tijden dat het abonnement geldig is. 

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt. Er is dan geen keuze. Er komt dan nog wel de mogelijkheid om een pre-paid maandabonnement te kopen voor mensen die geen Flex willen of kunnen aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Wel goed hoor dit, want dat is precies hoe het moet zijn. Dat biedt voor scholieren de kans om hun abonnement tijdelijk om te zetten in flex.

 

Mja, voor kinderen zitten er wel weer wat haken en ogen aan, want <18 mag je niet zelf Flex aanvragen. Dan moet een van de ouders de zgn. contracthouder zijn. Hoe dat dus precies gaat als zij zelf een Traject Vrij-abonnement zou hebben en dat om zou willen zetten in Flex durf ik zo gauw even niet te zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt.

Hoe gaat dat eigenlijk bij abonnementen die jongeren onder de 18 hebben?

Reputatie 7
Badge +3

Daar zal vast wel een oplossing voor bedacht zijn of komen. Misschien zitten daar wel wat haken en ogen aan en gaat het niet in alle gevallen gelijk goed, maar dat zijn we wel gewend toch?

Reageer