Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 88 reacties
  • 4553 Bekeken

Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!

Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst. 


88 reacties

Het is gelukt om jongeren waaronder mijn zoon en zijn vrienden (15 jaar) te enthousiasmeren om weer met de trein te reizen. Komende zondag willen ze met elkaar naar Lelystad. Abusievelijk koopt hij echter 7 kaartjes voor vandaag ipv voor zondag. Na het ontdekken hiervan belt hij direct met de klantenservice, die hem echter niet helpen om de kaartjes om te zetten, maar doodleuk melden dat ze er door hun systemen niets aan kunnen doen. Dit omdat de kaartjes zijn geopend/ gedownload en ze dus nu niet kunnen zien of ze niet alsnog gebruikt worden. Netjes uitleggen dat ze nu op school zitten en vanavond moeten werken (voor nog geen €4,- per uur is hij dus 14 uur aan het werk om dit terug te verdienen voor zijn vrienden) 
Kortom; volgens de NS maken we reizen voor deze jongeren goedkoper, maar hij is nu € 52,50 kwijt, terwijl ze niet reizen!
Tuurlijk is het dom dat hij niet goed heeft gekeken naar de datum, maar van enige empathie, klanttevredenheid, klantbetrokkenheid en service van de NS is hier tot op heden totaal geen sprake! 

Jammer dat het dit jaar niet meer in gaat. Ivm een omgangsregeling reizen mijn 13jarige zoon en ik elk weekend op een vast traject. Ik heb nu maar een weekend vrij flex afgesloten voor hem.

Reputatie 4

Goedenavond Aafke S. Het oorspronkelijke plan was dat deze specifieke producten voor jongeren in de zomer van dit jaar geïntroduceerd zouden worden. Een exacte datum was niet bekend.

Toevallig is er vandaag een update gegeven dat, vanwege de huidige situatie met alle Corona maatregelen, de intrede van deze producten tot nader orde is uitgesteld. Wanneer ze wel geïntroduceerd zullen worden is op dit moment niet bekend.

1 Juli, wanneer niet-noodzakelijke reizen weer toegestaan worden? Daarmee zullen jullie in ieder geval mij weer terug hebben als vaste klant.

Goedenavond Aafke S. Het oorspronkelijke plan was dat deze specifieke producten voor jongeren in de zomer van dit jaar geïntroduceerd zouden worden. Een exacte datum was niet bekend.

Toevallig is er vandaag een update gegeven dat, vanwege de huidige situatie met alle Corona maatregelen, de intrede van deze producten tot nader orde is uitgesteld. Wanneer ze wel geïntroduceerd zullen worden is op dit moment niet bekend.

Reputatie 7

Ik vermoed dat i.v.m. de corona beperkingen in het ov dit deze zomer niet beschikbaar zal komen.

Is de hier beschreven jongerendagkaart al beschikbaar? Juni 2020. Ik kan deze namelijk niet vinden in de NS app

Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!

Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst. 

Is de hier beschreven jongerendagkaart al beschikbaar? Juni 2020. Ik kan deze namelijk niet vinden in de NS app

Reputatie 1

Nee, ik zeg niet dat voor vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen. Ik zeg dat er behalve het NS Flex Traject Vrij abonnement ook nog de mogelijkheid komt om een pre-paid maandabonnement aan te schaffen.  Het Flex Traject vrij abonnement gaat per maand evenveel kosten als een jaarabonnement nu kost en het maandabonnemet wordt iets duurder, net als een maandabonnement nu ook duurder is dan een jaarabonnement.

Lees anders  het besluit even door https://locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf  Onderaan pagina 10 begint de info over Traject Vrij.

Dank. Lijkt op het antwoord v bestuurder op advies v ondernemingsraad. Interessant te lezen. Dank daarvoor.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, ik zeg niet dat voor vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen. Ik zeg dat er behalve het NS Flex Traject Vrij abonnement ook nog de mogelijkheid komt om een pre-paid maandabonnement aan te schaffen.  Het Flex Traject vrij abonnement gaat per maand evenveel kosten als een jaarabonnement nu kost en het maandabonnemet wordt iets duurder, net als een maandabonnement nu ook duurder is dan een jaarabonnement.

Lees anders  het besluit even door https://locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf  Onderaan pagina 10 begint de info over Traject Vrij.

Reputatie 1

“Nee, er komt een Flex Traject Vrij variant. De prijs daarvan wordt voor zover ik heb begrepen gebaseerd op de huidige jaarprijs, dus per maand 1/12 daarvan. Het wordt dus niet duurder, maar wel flexibeler.

De prijzen van de Flex maandabonnementen worden gelijk getrokken met de prijs per maand van de jaarabonnementen, zoals nu al het geval is voor de abonnementen die beschikbaar zijn bij Flex (behalve Dal voordeel)” 

 

Nou we gaan het zien. 

Reputatie 7
Badge +1

De prijzen van de Flex maandabonnementen worden gelijk getrokken met de prijs per maand van de jaarabonnementen, zoals nu al het geval is voor de abonnementen die beschikbaar zijn bij Flex (behalve Dal voordeel). Voor maandabonnement houders gaat de prijs dus omlaag. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, er komt een Flex Traject Vrij variant. De prijs daarvan wordt voor zover ik heb begrepen gebaseerd op de huidige jaarprijs, dus per maand 1/12 daarvan. Het wordt dus niet duurder, maar wel flexibeler.

Reputatie 1

Het “Vrij” in Traject Vrij staat voor het feit dat het vrij van bijkomende kosten is wanneer je op het gekozen traject reist. Zo is er ook een Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij abonnement waarbij je vrij reist op de tijden dat het abonnement geldig is. 

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt. Er is dan geen keuze. Er komt dan nog wel de mogelijkheid om een pre-paid maandabonnement te kopen voor mensen die geen Flex willen of kunnen aanschaffen.

Ho stop. Zeg je nu dat er op vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen? Dan wordt het reizen toch per saldo duurder? Wat is dat nou voor aanbod, er vervalt een voordelig abonnement en dat wordt gewoon in en uitchecken voor tarief in de spits met 20% en erbuiten 40%? Dat kan toch nu ook al en is nog duurder dan maand abonnement. 

 

Dan zijn we weer terug bij af dus. En nog slechter dan het nu is, lees duurder. Voor scholieren. Als dat zo is moet de kop van dit artikel luiden: “Treinreizen buiten de spits fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar, maar binnen de spits wordt treinreizen voor jongeren 12 - 18 jaar fors duurder” 

Reputatie 7
Badge +3

Daar zal vast wel een oplossing voor bedacht zijn of komen. Misschien zitten daar wel wat haken en ogen aan en gaat het niet in alle gevallen gelijk goed, maar dat zijn we wel gewend toch?

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt.

Hoe gaat dat eigenlijk bij abonnementen die jongeren onder de 18 hebben?

Reputatie 7
Badge +3

Wel goed hoor dit, want dat is precies hoe het moet zijn. Dat biedt voor scholieren de kans om hun abonnement tijdelijk om te zetten in flex.

 

Mja, voor kinderen zitten er wel weer wat haken en ogen aan, want <18 mag je niet zelf Flex aanvragen. Dan moet een van de ouders de zgn. contracthouder zijn. Hoe dat dus precies gaat als zij zelf een Traject Vrij-abonnement zou hebben en dat om zou willen zetten in Flex durf ik zo gauw even niet te zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Het “Vrij” in Traject Vrij staat voor het feit dat het vrij van bijkomende kosten is wanneer je op het gekozen traject reist. Zo is er ook een Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij abonnement waarbij je vrij reist op de tijden dat het abonnement geldig is. 

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt. Er is dan geen keuze. Er komt dan nog wel de mogelijkheid om een pre-paid maandabonnement te kopen voor mensen die geen Flex willen of kunnen aanschaffen.

Reputatie 1

Wel goed hoor dit, want dat is precies hoe het moet zijn. Dat biedt voor scholieren de kans om hun abonnement tijdelijk om te zetten in flex. Dat is dus goed beleid. En de juiste mentaliteit. Ik zal het mijn dochter vertellen dat de NS meedenkt. 

Dat moeten jullie bij het bericht zetten, want dat is waardevolle en heldere informatie.

Succes NS en iedereen!

Reputatie 7
Badge +3

Flex is toch niks meer of minder dan gewoon een OV kaart toch? Althans ik zie geen verschil. De hippe naam voor de OV kaart heet bij de NS dus Flex. Mij best.

Het “flexe” eraan is dat je na een maand op elk moment van abonnement kan wisselen, dat alles achteraf gefactureerd wordt i.p.v. dat je saldo nodig hebt, dat je via Mijn NS zo'n beetje alles kan regelen, zoals bv. een klassewissel, etc. “Flex” is ook niet de naam voor de kaart, maar een verzamelnaam voor een aantal abonnementen.

OK ik begrijp nu dus ook dat in afwijking van de NLse situatie dat een overeenkomst voor (bepaalde tijd te weten) een jaar eerst na een jaar kan worden opgezegd per maand (eventueel met een max opzegtermijn v e maand) de NS aanbiedt om het jaarabonnement (al dan niet tijdelijk) om te zetten in een flex-kaart. Maar even serieus, dat is toch eigenlijk gewoon de mogelijkheid bieden om tussentijds op te zeggen?

Klopt :slight_smile: (niet doorvertellen ...)

Stel je verliest je OV kaart of gooit hem weg en verdwijnt naar het buitenland. Dan staat er misschien ergens geregistreerd dat je een flex (lees OV kaart) hebt. Maar dat is dan toch alles?

Op zich wel, maar pas op, want reizen worden achteraf van jouw rekening geïncasseerd. Dus mocht je 'm kwijtraken, zeker laten blokkeren!

Of bestaat er een bepaalde plicht deze flex ook te gebruiken. Of iets dergelijks?   

Nee hoor. Je hóeft niet met de trein. Nu al helemaal niet :wink:

 

edit: Wtf zijn die smiley's opeens zo groot?

Reputatie 1

Dank je, klinkt logisch. Behalve dan de term “Traject Vrij” abonnement. Ik heb even opgezocht wat daar mee wordt bedoeld. Want Traject vrij staat voor mij voor een abonnement waar je vrij bent je eigen traject te kiezen. Maar het staat dus voor een vast traject. Wat zou dan een niet vrij abonnement zijn zou je denken. Maar goed, noem het liever gewoon traject abonnement. Flex is toch niks meer of minder dan gewoon een OV kaart toch? Althans ik zie geen verschil. De hippe naam voor de OV kaart heet bij de NS dus Flex. Mij best. Dus ik begrijp dat als alles gaat zoals gepland eind 2020 het traject abonnement omgezet kan worden in flex en vice versa. Zonder termijnenen van binnen 4 weken etc mag ik hopen. Dan heb je dus eigenlijk wat ik voorstelde te doen, te weten een vast traject tijdelijk stop zetten. Uiteraard wil je je kaart in de tussentijd of na afloop abbo als OV kaart of Flex (what’s in the name) kunnen gebruiken.

 

OK ik begrijp nu dus ook dat - in afwijking van de NLse situatie dat een overeenkomst voor (bepaalde tijd te weten) een jaar eerst na dat jaar kan worden opgezegd per maand (eventueel met een max opzegtermijn v e maand) - de NS aanbiedt om het jaarabonnement (al dan niet tijdelijk) om te zetten in een flex-kaart. Dat is toch eigenlijk gewoon de mogelijkheid bieden om tussentijds op te zeggen? (ja je betaalt 1 x 10 euro voor de naam Flex en bent kennelijk geregistreerd als flexer). Stel je verliest je OV kaart of gooit hem weg en verdwijnt naar het buitenland. Dan staat er misschien ergens geregistreerd dat je een flex (lees OV kaart) hebt. Maar dat is dan toch alles? Of bestaat er een bepaalde plicht deze flex ook te gebruiken. Of iets dergelijks? Ja men zou mogelijk op een gegeven moment er ander plichten aan kunnen koppelen en dan heb je niet opgezegd. Is dat het?  

 

Dank nog voor de uitleg in de tweede mail die kwam terwijl ik nog met deze bezig was. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een jaarabonnement wijzigt naar NS Flex (met of zonder abonnement) kun je normaal gesproken pas 1 maand na deze wijziging NS Flex weer stopzetten. Forenzen die vaak maar 3 weken zomervakantie hebben hebben dus niet zo veel deze mogelijkheid. Dit ligt anders bij scholieren die langer vakantie hebben in de zomer. 

Het is inderdaad de planning dat Traject Vrij abonnementen eind 2020 overgaan naar NS Flex, maar ze zouden al eerder beschikbaar moeten zijn. Volgens het Besluit wijzigen abonnementen zal de verkoop van het huidige doorlopend en maandabonnement Traject Vrij stoppen medio Q2 2020. Stoppen van de verkoop kan alleen wanneer er een alternatief (NS Flex Traject Vrij) is. 

Wanneer Traject Vrij eenmaal als Flex abonnement beschikbaar is, is het heel makkelijk om het dan een maand of 6 weken te wijzigen naar Flex zonder abonnement en daarna weer Flex Traject Vrij te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@Pelle Begrijp ik goed dat het traject vrij abonnement pas na de zomer nodig is? Dan zal het makkelijker worden om in de zomer van 2021 het abonnement om te zetten naar Flex zonder abonnement en dan weer terug naar Traject vrij. Eind 2020 is de planning dat traject vrij ook als Flex aangeboden zal worden.

Overigens is de prijs van een gewoon jaarabonnement gebaseerd op het feit dat er een aantal weken per jaar geen gebruik gemaakt van zal worden. Meestal kost een jaarabonnement 10x de prijs van losse maandabonnementen. Een jaarabonnement is officieel pas na een jaar maandelijks opzegbaar of te wijzigen, maar kan nu binnen het jaar omgezet worden naar Flex.

 

Reputatie 1

Als je een Traject Vrij abonnement aanschaft op een nieuwe kaart, gaat de procedure hetzelfde zoals jijzelf die ooit ook hebt aangeschaft. Je moet vooraf inderdaad een traject opgeven. Op het tweede scherm wordt de vraag gesteld of je het abonnement op een bestaande kaart wilt zetten of dat je gratis een nieuwe kaart wilt aanvragen die je binnen 1 week op de deurmat krijgt met Traject Vrij er al op.

Het zijn dezelfde OV-Chipkaarten zoals alle andere persoonlijke OV-Chipkaarten die je ontvangt en bieden dus ook dezelfde functies. Dus ook in de bus, tram, metro en (automatisch) opladen is ook mogelijk.

Je moet van te voren aangeven dat je een Flex abonnement wilt via je Mijn NS. Na de aanvraag heb je, als het goed is, 30 dagen om Flex op je kaart te zetten, in de email staat precies hoeveel dagen. Zodra Flex op je kaart gezet is wordt je oude abonnement beëindigd en het evt. saldo + het bedrag voor de resterende niet gereisde dagen worden teruggestort. Zet dus niet zelf je abonnement stop.

Als je voor 6 weken op vakantie gaat, kan je van te voren aangeven dat je wilt overstappen op Flex. Zodra je niet meer van het abonnement meer gebruik maakt haal je Flex op. Je oude abonnement wordt dan stopgezet. Je kan je oude abonnement dus niet meer 'terug krijgen’. Als je dat wil kan je ook van te voren een nieuwe datum inplannen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Zodra je weer terug bent kan je langs de automaat om dit op te halen en kan je er ook weer mee gaan reizen.

Het is een puzzelwerkje, maar ja persoonlijk ga ik niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. Ik kan het geld wel beter besteden. De afgelopen weken zijn er al heel veel vragen geweest op de community over het stopzetten of 'pauzeren’ van abonnementen, je bent dus niet de eerste.

Zodra Traject Vrij ook een Flex abonnement wordt is deze hele rompslomp verleden tijd. De verwachting is dat de transitie aan het einde van 2020 plaatsvindt. Mogelijk is dit hele gedoe dus voor de vakantie volgend jaar niet meer nodig.

OK dank. Er is dus hoop. Will see. Fijn dat je mee denkt!

Reputatie 7
Badge +1

Als je een Traject Vrij abonnement aanschaft op een nieuwe kaart, gaat de procedure hetzelfde zoals jijzelf die ooit ook hebt aangeschaft. Je moet vooraf inderdaad een traject opgeven. Op het tweede scherm wordt de vraag gesteld of je het abonnement op een bestaande kaart wilt zetten of dat je gratis een nieuwe kaart wilt aanvragen die je binnen 1 week op de deurmat krijgt met Traject Vrij er al op.

Het zijn dezelfde OV-Chipkaarten zoals alle andere persoonlijke OV-Chipkaarten die je ontvangt en bieden dus ook dezelfde functies. Dus ook in de bus, tram, metro en (automatisch) opladen is ook mogelijk.

Je moet van te voren aangeven dat je een Flex abonnement wilt via je Mijn NS. Na de aanvraag heb je, als het goed is, 30 dagen om Flex op je kaart te zetten, in de email staat precies hoeveel dagen. Zodra Flex op je kaart gezet is wordt je oude abonnement beëindigd en het evt. saldo + het bedrag voor de resterende niet gereisde dagen worden teruggestort. Zet dus niet zelf je abonnement stop.

Als je voor 6 weken op vakantie gaat, kan je van te voren aangeven dat je wilt overstappen op Flex. Zodra je niet meer van het abonnement meer gebruik maakt haal je Flex op. Je oude abonnement wordt dan stopgezet. Je kan je oude abonnement dus niet meer 'terug krijgen’. Als je dat wil kan je ook van te voren een nieuwe datum inplannen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Zodra je weer terug bent kan je langs de automaat om dit op te halen en kan je er ook weer mee gaan reizen.

Het is een puzzelwerkje, maar ja persoonlijk ga ik niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. Ik kan het geld wel beter besteden. De afgelopen weken zijn er al heel veel vragen geweest op de community over het stopzetten of 'pauzeren’ van abonnementen, je bent dus niet de eerste.

Zodra Traject Vrij ook een Flex abonnement wordt is deze hele rompslomp verleden tijd. De verwachting is dat de transitie aan het einde van 2020 plaatsvindt. Mogelijk is dit hele gedoe dus voor de vakantie volgend jaar niet meer nodig.

Reputatie 1

Ik wenste ook dat dit allemaal eenvoudiger kon, maar helaas is dat niet zo. Het huidige jaarabonnement kan je via je Mijn NS omzetten naar Flex, helaas moet je wel langs de oplaad- of kaartautomaat om dat te bevestigen. Bij die kleine gele automaten in bijvoorbeeld de supermarkt is dat ook mogelijk en hoef je niet per se langs het station te gaan.

Flex kan je omzetten naar elk ander duurder abonnement binnen een maand. Als het een goedkoper abonnement is kan dat pas na een maand. Van Flex zonder abonnement kan je dat dus omzetten naar een elk ander abonnement (Altijd Voordeel, Weekend Voordeel/Vrij, Dal Voordeel/Vrij, Altijd/Traject Vrij) , zelf binnen 1 maand.

Je hoeft Flex niet per se op te zeggen, maar bij een wijziging naar een klassiek abonnement moet je weer langs een kaartautomaat om Flex te verwijderen en het klassieke abonnement op de kaart te zetten. Je blijft dan dezelfde kaart gebruiken.

Een alternatief is om een nieuwe kaart aan te vragen die inbegrepen is bij de aanvraag van een abonnement.

OK dus ik ga die traject jaarabbo kopen (plaats X naar plaats Y) voor dochter die naar school gaat (je moet natuurlijk aangeven voor welk traject X-Y) voordat je je kaart besteld, althans neem ik aan. Je krijgt dan neem ik aan een OV met dat traject er op. Verder neem ik aan dat je die kaart ook elders kunt gebruiken en je kaart kunt uploaden toch? Nou wordt het volgend jaar 2021 juli en gaan we zeg maar 6 weken weg. Dan kan ik naar een automaat en daar aangeven dat het een flex wordt. Dan moet ik binnen 4 weken daar weer naar toe en kan dan bij die automaat weer de oude traject X-Y terug krijgen? Klopt dat? En waarom niet na 6 wk? Ik denk dat de NS er op gokt dat mensen dit zo omslachtig vinden trouwens (Dank voor de moedige poging tot uitleg hoor) dat ze het jaarabbo maar laten doorlopen. Ik kan dat dan toevallig weer betalen, maar die ouders die hem niet zo breed hebben hangen moeten dus behoorlijk wat puzzelen. Jammer is dat toch. Dat bedoel ik. Eenvoudige service. Gewoon jaarabbo stop kunnen zetten voor schoolgaande jeugd zonder al die bureaucratische regels. Maak de dingen simpel.    

Reageer