beantwoord

Uitchecken

  • 21 October 2023
  • 4 reacties
  • 101 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik krijg keurig van u een melding dat ik niet heb uitgecheckt. Ik had echter mijn vrij reizen dag dus hoefde sowieso niet te betalen. Nu is er wel 10 euro van mijn rekening afgetrokken. Kunt u mij vertellen hoe dit kan?

icon

Beste antwoord door MoDe 21 October 2023, 14:52

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als het om een Keuzedag gaat zou niet uitchecken geen gevolgen moeten hebben, en wordt er ook geen 10 euro van het saldo afgeschreven.

Als er 10 euro van uw rekening is afgeschreven zal dat misschien komen door automatisch opladen? Kijk in de omschrijving van de afboeking naar de datum waarom het gaat, want de incasso daarvan volgt enkele dagen later.

Voor de rest is dit een reizigersforum dus kunnen we u niet helpen, neem contact op met de Klantenservice (chat, telefoon, social media).

Dank ga dat zo doen!

Reputatie 7
Badge +3

Dat je bij een keuzedag niet hoeft te betalen is geen reden om niet uit te checken. Keuzedagen zijn op doordeweekse dagen niet geldig in de ochtend- en middag spits. In- en uitchecken is verplicht, dat is bij elk abonnement zo. als die €10 van de bankrekening is afgehaald zal dat opwaarderen zijn. ls deze van het saldo van de kaart gegaan dan is het vanwege een gemiste uitcheck.

Badge +3

Volgens mij wordt bij het geldig (dus buiten de spits) inchecken met een Keuzedag het saldo helemaal niet aangesproken, dus als je een uitcheck mist is er niets aan de hand.

Er is dan geen reden om uit te checken (anders dan poortjes openen om naar buiten te komen), want het kost jou niets en je benadeelt er ook de treinvervoerder niet mee*

Wellicht is er toch een saldo-check bij het inchecken met een Keuzedag, die een oplaad-transactie triggert (saldo minder dan 6 euro). Vergelijkbaar met sommige bussen, die klagen bij een negatief saldo terwijl je op rekening reist.

* (ze willen het natuurlijk wel graag, om je reisbewegingen te volgen en eventueel ‘kosten’ te verdelen tussen vervoerders).

Reageer