beantwoord

Uitstellen reis

• 24 september 2020
  • 8 reacties
  • 283 Bekeken

Ik heb een zogenaamde super spaarprijs Europa speciaal ticket naar Duitsland. Ik behoor tot de risico groep m.b.t. COVID-19. Door de toenemende COVID-19 besmettingen Durf ik niet te reizen. Is het mogelijk om deze ticket naar een tegoed ticket te laten overzetten zodat ik in een later (veiliger) stadium de reis kan ondernemen? U zult begrijpen dat ik met veel belangstelling naar uw reactie uitzie.

icon

Beste antwoord door Thom 24 september 2020, 15:17

Maar hoe zit het dan als je daar als Nederlander woont en naar Duitsland wil afreizen??

In Duitsland moet de Duitse wetgeving worden gevolgd. Het maakt niet uit of u Nederlander of Duitser bent en waar u woont.

Duitsland heeft de zaken goed op orde en er is voldoende testacapaciteit, dus er is snel aan een gezondheidsverklaring te komen. Dan is quarantaine daarna uiteraard niet nodig.

Laatst gewijzigd op: 23-09-2020 | Nog steeds geldig op: 24-09-2020

Als u uit de Nederlandse provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht komt, moet u bij binnenkomst in Duitsland een negatieve COVID-19 test tonen die niet ouder is dan 48 uur. Als u dit niet kunt overleggen moet u zich bij aankomst in Duitsland preventief laten testen. Dan wordt gevraagd om daarna 14 dagen in zelfquarantaine te gaan. Deze quarantaine kan opgeheven worden als de test negatief is. De test- en quarantaineregels van de Duitse overheid gelden niet voor reizigers die uit de andere Nederlandse provincies komen of op doorreis zijn naar een ander land. Meer informatie over de regels en uitzonderingen vindt u onder het kopje ‘Coronavirus’. In het algemeen geldt: volg altijd de Nederlandse en de lokale coronaregels op.

Al met al is het beter een reis naar Duitsland uit te stellen als het niet echt hoeft.

Ik zou het, net als @Pingpong, gezien de onzekere omstandigheden wel proberen een poging bij Bahn.de te wagen. Formeel kan het niet, maar alles is nu anders aan het worden.

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo Geroge11,

Welkom op dit forum. Van belang is waar je het ticket gekocht heb. Bij NS international of via de Deutsche Bahn.  Je zal dan bij één van deze 2 moeten aankloppen. Dit is een reiziger voor reizigersforum. Dus een reactie vanuit NS zal je op dit bericht hier niet krijgen. Temeer daar het om een buitenlands ticket gaat.

Reputatie 5
Badge

Het is nog simpeler en duidelijk te lezen op de site van bahn.de. SUPER sparpreis is nu: niet gaan geld weg. Als je bij/via bahn hebt geboekt staat dat overigens gewoon ergens op het ticket gedrukt.

Sparoreis, zonder Super, dus duurder is te wijzigen maar dat kost je 10 eur/keer.

In de maanden maart-mei was het wel mogelijk destijds toen dat corona net uitbrak, om alle tix bij DB later te gebruiken of in reistegoed om te zetten, maar dat is sindsdien afgeschaft en door deze nieuwe regels vervangen. Als je mogelijk (want in principe is/was dat mogelijk-tot 6 maanden vooruit) je destijds al hebt geboekt, dan hangt het inderdaad af van bij wie en wat precies.

Het is nog simpeler en duidelijk te lezen op de site van bahn.de. SUPER sparpreis is nu: niet gaan geld weg. Als je bij/via bahn hebt geboekt staat dat overigens gewoon ergens op het ticket gedrukt.

Sparoreis, zonder Super, dus duurder is te wijzigen maar dat kost je 10 eur/keer.

In de maanden maart-mei was het wel mogelijk destijds toen dat corona net uitbrak, om alle tix bij DB later te gebruiken of in reistegoed om te zetten, maar dat is sindsdien afgeschaft en door deze nieuwe regels vervangen. Als je mogelijk (want in principe is/was dat mogelijk-tot 6 maanden vooruit) je destijds al hebt geboekt, dan hangt het inderdaad af van bij wie en wat precies.

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar gezien al het gedoe rond Covid-19 kan het zo maar van de één op de andere dag wijzigen. Alle duitsers worden nu dus teruggeroepen uit Noord- en Zuidholland en inmiddels ook Utrecht. Maar hoe zit het dan als je daar als Nederlander woont en naar Duitsland wil afreizen?? Volgens mij heb ik in diverse topics gelezen dat Deutsche Bahn nogal soepel is met omboeken. Indien het ticket via Deutsche Bahn is aangekocht zou ik er zeker een telefoontje aan wagen.

Reputatie 7
Badge +4

Maar hoe zit het dan als je daar als Nederlander woont en naar Duitsland wil afreizen??

In Duitsland moet de Duitse wetgeving worden gevolgd. Het maakt niet uit of u Nederlander of Duitser bent en waar u woont.

Duitsland heeft de zaken goed op orde en er is voldoende testacapaciteit, dus er is snel aan een gezondheidsverklaring te komen. Dan is quarantaine daarna uiteraard niet nodig.

Laatst gewijzigd op: 23-09-2020 | Nog steeds geldig op: 24-09-2020

Als u uit de Nederlandse provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht komt, moet u bij binnenkomst in Duitsland een negatieve COVID-19 test tonen die niet ouder is dan 48 uur. Als u dit niet kunt overleggen moet u zich bij aankomst in Duitsland preventief laten testen. Dan wordt gevraagd om daarna 14 dagen in zelfquarantaine te gaan. Deze quarantaine kan opgeheven worden als de test negatief is. De test- en quarantaineregels van de Duitse overheid gelden niet voor reizigers die uit de andere Nederlandse provincies komen of op doorreis zijn naar een ander land. Meer informatie over de regels en uitzonderingen vindt u onder het kopje ‘Coronavirus’. In het algemeen geldt: volg altijd de Nederlandse en de lokale coronaregels op.

Al met al is het beter een reis naar Duitsland uit te stellen als het niet echt hoeft.

Ik zou het, net als @Pingpong, gezien de onzekere omstandigheden wel proberen een poging bij Bahn.de te wagen. Formeel kan het niet, maar alles is nu anders aan het worden.

Reputatie 6

Ik weet niet waarom @George11 dit ticket gekocht heeft. Vakantie? Of andere (zwaarwegende) reden? Zelf zou ik in deze tijden van pandemie absoluut geen ticket kopen voor vakantie. Maar zoals gezegd, informeer bij de instantie waar het ticket aangeschaft is.

Ik weet niet waarom @George11 dit ticket gekocht heeft. Vakantie? Of andere (zwaarwegende) reden? Zelf zou ik in deze tijden van pandemie absoluut geen ticket kopen voor vakantie. Maar zoals gezegd, informeer bij de instantie waar het ticket aangeschaft is.

Vareo...Het is absoluut geen vakantie. Ikzelf ben Duits en de reis is ivm Familieomstandigheden. 
Ondertussen contact gehad met NS internationaal maar deze geeft géén restitutie. 

Reputatie 6

Als Duitser kunt u die reis gewoon maken. Helaas is angst geen reden om van de voorwaarden af te wijken.

Reputatie 7
Badge +3

NS International geeft op hun website als advies om minimaal Mid-flex tarief tickets te kopen. Voor ICE en Intercity Berlijn staat dit dan gelijk aan Sparpreis Europa en deze zijn t/m 1 dag voor vertrek gratis te wijzigen. Gaat dan om boekingsdata 30-6-2020 t/m 31-12-2020.

https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/regels-treinreizen-versoepeld

Reageer