Upgrade naar 1e klas zonder abonnement

• 7 oktober 2019
  • 15 reacties
  • 294 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 4 reacties
Vroeger kon je zonder problemen upgraden naar 1e klas als je een dagje, of in ons geval paar dagen, weg ging met de trein. Sinds dit jaar is die optie er niet meer. Navraag bij de klanten service bevestigd dit. Waarom is ons onduidelijk. Weer willen dit echter wel weer graag. We zitten nu in een overvolle trein, tussen de studenten, met de weekend tassen te hannisen. Zeker geen relaxte reis. Hopelijk zijn er meer mensen die dit willen zodat deze optie weer terug komt.

15 reacties

Hallo G T, welkom op de NS Community.

Er is hierin geen wijziging geweest. Je kan nog steeds voor je reis aangeven dat je op saldo wil reizen in de eerste klas. Onderaan de pagina staat een uitleg op onze site.
Hallo NS, Maxime, Dank vier je reactie. Ik heb je suggestie gelezen. Echter dit geldt voor een abonnement houder. De reis die wij maken, in dit geval, is een losse retour reis via de winkel met hotel overnachting. Dus zonder dat wij een abonnement hebben. Relaxed een paar dagen weg. Wij deden dit altijd met een upgrade naar 1e klasse, lekker relaxed. Met de volle treinen is dit een stuk minder fijn in de 2e klasse. B.v. geen plaats voor de weekeind tassen. Overigens dit jaar ook geen koffie in de intercity tussen Utrecht en Maastricht. Jammer.
Onderaan staat hoe je zonder abonnement een klassewissel kan uitvoeren. Helaas kan dit bij een actie niet behalve als je gelijk de mogelijkheid ziet. Dit betreft bij aanschaf.
Hallo NS, bij boeken was het niet mogelijk bij te boeken. Wij hebben ervaren dat dit normaal erna ook kan. Maar nu kwamen wij bedrogen uit. We willen graag de mogelijkheid om toch te upgraden naar 1e klas. Waarom kan dit nu niet?
Reputatie 7
Badge +4
Een e-ticket koopt en ontvangt u in de klasse die u bestelt en het is daarna niet meer te wijzigen. Een upgrade kan daarna niet meer. De meeste actiekaartjes zijn tweede klas, maar soms kunt u inderdaad kiezen voor de eerste klas, doorgaans tegen meerprijs. Dat moet u dan wel tijdens het bestellen doen. Ook die klasse ligt vast.

Upgradekaartjes zijn niet geldig in combinatie met een tweedeklas e-ticket. De wijdverbreide gratis upgradekaartjes vereisen een abonnement en de klassewissel vereist een chipkaart. Voor abonnementhouders met een chipkaart zijn er upgrades op basis van een toeslag. Upgrade e-tickets zijn niet te koop. Bij mijn weten heeft het erna ook nooit gekund, domweg omdat een e-ticket niet meer te wijzigen is en upgradekaartjes niet geldig zijn in combinatie met een actieticket.

Ik ben wel benieuwd in welke concrete situatie en met welk kaartje u erna ook kon upgraden. Ik kan me dat niet herinneren dat dit zo was, ook niet bij een regulier e-ticket. U refereert aan vroeger, maar dat is dan wel een tijdje geleden.
Badge +3
Er waren ooit wel actiekaartjes die je bij het verzilveren tegen betaling van €4 of €5 alsnog kon upgraden naar 1e klas.

Maar die gingen vrijwel 100% zeker niet via NS.
Reputatie 7
Badge +3
Ik meen me te herinneren dat dit Kruidvat kaartjes waren.
En diverse dagjes uit in de Spoordeelwinkel zijn tegen meerprijs als 1e klas ticket verkrijgbaar.
Reputatie 7
Badge +4
Tegen meerprijs zeker, die noemde ik al. Het gaat natuurlijk ook om de upgrade avhtetaf. De kaartjes die Robert noemt, kan ik me niet voor de geest halen. Wie weet kan TS het zich herinneren.
Reputatie 7
Badge +3
Voorbeelden van Kruidvat kaartjes die je kon upgraden naar 1e klas.
Was zoals Robert aangaf bij het verzilveren.

https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/kan-de-datum-nog-aangepast-worden-als-de-reis-al-geboekt-is-37720#post246187
https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/1e-klas-upgrade-kruidvat-treinkaartjes-38197
https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/kruidvat-e-ticket-upgrade-1e-klas-58870
Reputatie 7
Badge +4
Dat zijn we er uit. Ik vraag me af of TS hier aan refereerde. Het kon natuurlijk met de meeste kaartjes niet, maar dan is het boven water.
Reputatie 7
Badge +3
TS geeft niet aan welk kaartje gekocht is. Zal denk ik geen Kruidvat kaartje zijn, is al weer een tijdje geleden volgens mij dat die er waren.

En het hoeft dan ook niet zo te zijn dat wat in het verleden kon, altijd kan. Dingen veranderen wel eens. Zo kun je nu bv de Spoordeelwinkel retour naar keuze ook kopen als 2 enkele reizen, was vroeger niet.
Dat we vroeger boekten kregen we codes om de e tickets aan te maken. In dat aanmaak traject konden we de upgrade kiezen. Natuurlijk tegen extra betaling maar dat hebben we er voor over.

NS, graag de mogelijkheid om bij iedere bestelling ook te kunnen kiezen voor 1e klasse reizen.
Want naar we nu begrijpen, kun je na bestellen dit niet meer wijzigen, ondanks dat de e tickets nog moeten worden aangemaakt.

Voor de duidelijkheid, zonder deze mogelijkheid zie ik niet dat ik dan nog een keertje met de trein een paar dagen weg ga. Dan pak ik weer het comfort van onze auto.

N.b. Het via deze community communiceren over mijn vraag heb ik ook als onprettig ervaren. Dit is in iedergeval eens naar nooit weer.
We zijn er nu achter dat de NS helemaal in de war is. Er blijkt nu dat het ticket slechts geldig is in de dal uren. Met als vermelding geldig op ma tm vr na 9:00 en in het weekend.
De conducteur vond dit zojuist een prachtige verwarring. Dal uren blijkt bij ns, volgens conductor, toch iets anders te zijn.

Met Dal uren reizen houd het voor mij gewoon op.
Succes NS
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn verschillende soorten actiekaartjes te koop. Die van bv Kruidvat, AH of Actie van de dag zijn volgens mij nu altijd alleen geldig in de daluren (voor 6:30, tussen 9:00 en 16:00 en na 18:30).
Die van de Spoordeelwinkel en ik dacht ook de 2 x enkele reis van Vakantieveilingen zijn na 9:00 geldig, daarmee kun je dus ook reizen in de middagspits, maar daar wordt in de informatie op de site niet gesproken over dluren.

Heeft u via de Spoordeelwinkel deze kaartjes gekocht?
Reputatie 7
Badge +4
We zijn er nu achter dat de NS helemaal in de war is. Er blijkt nu dat het ticket slechts geldig is in de dal uren. Met als vermelding geldig op ma tm vr na 9:00 en in het weekend.

De goedkope kaartjes hebben als doel het reizen in de daluren te bevorderen maar vooral de spits niet te belasten. Dat kan alleen als je je tijdens de spits niet in de trein mag bevinden. We kennen allemaal nog de extra belasting voor de treinen door de Facebookkaartjes, waarbij massaal in de spits gereisd kon worden tegen een minimaal geldbedrag. Dat de spits is geblokkeerd is sneu, maar meer plek voor de reguliere reizigers is ook niet onredelijk. en zelfs hard nodig. Er is wel wat voor te zeggen om het met goedkope actiekaartjes voor incidentele reizigers zo te doen

Reageer