Vaccinatieticket

• 18 april 2021
  • 13 reacties
  • 303 Bekeken

Badge +3

In België kent men het Vaccinatieticket

Met het vaccinatieticket geniet je van een gratis heen- en terugreis tussen je woning en je vaccinatiecentrum. Ticket beschikbaar via de website, app, ticketautomaat of aan het loket.

1 op de 3 vaccinatiecentra bevindt zich op minder dan 1 km van een NMBS station.

Zo moeten mensen uit bijv. Woerden naar de Jaarbeurs en mensen uit de omgeving Amsterdam naar de RAI of Schiphol.

Veel ouderen doen dat dan met WMO regiovervoer zoals Valys of Taxbus, of -als ze daar niet voor in aanmerking komen- via bijv. ANWB AutoMaatje (€ 0,30 per km plus eventuele parkeerkosten bij retour binnen 1 uur). Je moet dan wel minimaal 2 werkdagen van tevoren reserveren en de beschikbaarheid (vrijwilligers) is beperkt.

Zou de NS ook zoiets kunnen aanbieden? Het gaat immers om relatief korte afstanden (2x retour).

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat NS op eigen kosten dit soort douceurtjes gaat uitdelen. Daarnaast kiest de GGD in Nederland bij voorkeur voor vaccinatielokaties die per OV volledig onbereikbaar zijn. 

Badge +3

Dat denk ik ook niet, maar vind het gewoon een goed (laagdrempelig) idee. Eventueel tegen een kleine vergoeding en in samenwerking met NS Zonetaxi en GGD’s of zo.

De priklocaties inderdaad niet altijd even handig, zo moet je in Eindhoven naar de ijsbaan. Daar stopt wel elke 10 minuten een bus (plus 10 minuten lopen) of een Flexbus (opgeheven lijnbushalte voor de deur), maar het Beursgebouw naast het station zou veel logischer zijn. Wel betaald parkeren daar… 

Reputatie 7
Badge +3

In Leiden is het bij het Event Center (Holiday Inn hotel). Vanaf Leiden Centraal rijden (of reden) er daarvoor ieder kwartier gratis pendelbussen naar de locatie.

Die bleven blijkbaar vaak leeg. Geen idee of die pendelbussen nu nog steeds rijden, het Event Center geeft zelf aan dat ze met bus 43 te bereiken zijn en ik vind niets meer over die pendelbussen. Maar ik denk toch dat de meesten met de auto komen, zelf of gebracht door een familielid. Mijn moeder is daar 2 keer geweest, gebracht door mijn broer. Voor mij is die locatie maar 10 minuten fietsen.

Het idee voor zo'n vaccinatieticket is leuk, maar dan moet het niet alleen voor de trein zijn, ook voor overig OV. Of meer van dit soort pendelbussen.

De BEUK erin met die vaccinaties

Reputatie 7
Badge +3

De priklocaties inderdaad niet altijd even handig, zo moet je in Eindhoven naar de ijsbaan. Daar stopt wel elke 10 minuten een bus (plus 10 minuten lopen) of een Flexbus (halte), maar het Beursgebouw naast het station zou veel logischer zijn. Wel betaald parkeren daar… 

In Noordoost-Brabant is het beroerd. In Veghel is de dichtstbijzijnde bushalte op 40 minuten lopen, in Waalwijk op ongeveer 25 minuten en in Zaltbommel is het 30 minuten lopen vanaf het station. In Berghem is het een kwartier lopen vanaf een bushalte maar die bus rijdt alleen doordeweeks overdag om het uur en in het weekend niet. Alleen in Den Bosch is het in de Brabanthallen op 15 minuten lopen van het station maar daar moet je dan ook minimaal zes weken wachten voor je aan de beurt bent. Kortom, aan zo'n treinticket heb je dan niet veel, zonder eigen vervoer lukt het nauwelijks.  

Reputatie 7

West-Brabant is redelijk. In Breda het Breepark (bus voor de deur). Bergen op Zoom 10 min lopen van het station een groot vaccinatiecentrum. Maar nu komt er een XL vaccinatiecentrum bij op Breda International Airport (dat is in Bosschenhoofd, niet in Breda zelf dus). OV daar naartoe is er niet. De buurtbushalte (alleen op werkdagen 1x per uur) is 30 min. lopen. Slecht dus.

Reputatie 7
Badge +3

Dat denk ik ook niet, maar vind het gewoon een goed (laagdrempelig) idee. Eventueel tegen een kleine vergoeding en samen met NS Zonetaxi en GGD’s of zo.

De priklocaties inderdaad niet altijd even handig, zo moet je in Eindhoven naar de ijsbaan. Daar stopt wel elke 10 minuten een bus (plus 10 minuten lopen) of een Flexbus (halte), maar het Beursgebouw naast het station zou veel logischer zijn. Wel betaald parkeren daar… 

Samen in een zone-taxi? Met een onbekende uit de risicogroep of 60+er. Wel eerst testen dan.

Reputatie 7
Badge +3

Voor mij pakt het goed uit. Via de huisarts 5 minuten lopen, via ziekenhuis 10 minuten fietsen, via vaccinatiecentrum de ene 15 minuten fietsen, de andere 20/25 minuten fietsen. Met OV stuk langer onderweg.

Reputatie 7

Het vaccinatieticket is niet heel erg bekend. Het is via dit forum dat ik er voor het eerst over lees.
Als je dingen over België wil weten, dan moet je op de Community van de Nederlandse Spoorwegen zijn.

Ik zou morgenochtend mijn prik krijgen. Janssen.

Dus nie… 😥

Reputatie 6

Hier mogen mensen uit Schoorl naar Middenmeer... Google maps geeft zelfs de suggestie om deels met de auto te gaan 😆 Alkmaar zou logischer zijn maar daar is een ellenlange wachtlijst en GGD aan telefoon geeft aan dat er geen plek is

Reputatie 6

Voor mij wordt het morgen heel eenvoudig ik stap bij mij om de hoek op de bus en stap uit voor de van Nelle fabriek waar de vaccinatie met pfizer gegeven wordt een busreis van 6 minuten.

Reputatie 6
Badge

Het is wel zo dat eerst de hele oudjes aan de beurt kwamen-geen mensen die nog veel met OV zullen gaan. langzaam aan-ikzelf komende week, komen de wat jongeren, die nog wel bvb keuzedaagjes etc hebben aan de beurt en dus geleidelijk aan wat meer die met OV wel willen reizen en niet voor alles de kinderen als taxi charteren.

Her en der heb ik ook wat gelezen dat bvb WMO-gesubsidieerde taxiś of wat er dan ook regionaal rijdt soms wel, soms niet priklustigen willen vervoeren.

Overigens blijkt het een ontzettende burokratische haast kwelling te zijn dat telefoontje te plegen-je krijgt dan iemand in een callcentre die enkel op het systeem reageert en dat bepaalt welke prikplek qua postcode het dichtst bij zou liggen. Alleen heeft diegene geen enkel benul om in gewoon plaatselijk bekende termen uit te leggen waar duistere straatadressen gelegen zijn. Bvb in Delft zou het de mozar;álaan zijn-pas later besefte ik dat het wel de duitse componist zou wezen.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens blijkt het een ontzettende burokratische haast kwelling te zijn dat telefoontje te plegen-je krijgt dan iemand in een callcentre die enkel op het systeem reageert en dat bepaalt welke prikplek qua postcode het dichtst bij zou liggen.

Ik heb gewoon een afspraak via internet gemaakt, was in twee minuten gebeurd. Je kunt daar kiezen uit meerdere locaties in de buurt. Probleem is alleen dat de wachttijd voor locaties die ook voor mensen zonder auto bereikbaar zijn vele weken bedraagt 

Reputatie 7
Badge +3

Het beste is natuurlijk om de vaccinaties via de eigen huisarts te regelen. Veel kleinschaliger gaat het niet worden. Helaas is er in Nederland om allerlei onbegrijpelijke redenen niet voor gekozen om het Pfizervaccin via de huisartsen te distribueren. In andere landen was dat wel mogelijk.

In ieder geval hebben de verschillende GGD’s enorm opgeschaald en komen er steeds meer locaties bij. Helaas wordt er dan weer niet altijd gekeken naar goede bereikbaarheid met het OV. 

Reageer