vanaf welke leeftijftijd mogen kinderen onbegeleid reizen met de trein | NS Community
beantwoord

vanaf welke leeftijftijd mogen kinderen onbegeleid reizen met de trein

  • 12 July 2014
  • 13 reacties
  • 37644 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
heb hierover een discussie met iemand
icon

Beste antwoord door Thom 12 July 2014, 17:26

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Kinderen met een Railrunnerkaartje mogen zelfstandig reizen. Dat is pas sinds 9 juli zo. Kinderen mochten daarvoor ook alleen reizen op een kinderkaartje, dus met 40 procent korting. Of en in welke mate het echter verantwoord is, zal per kind verschillend zijn. Strikt genomen mocht het dus voor 9 juli ook maar niet met een Railrunner. Voor kinderen onder de vier geldt dat het wel gratis is maar uiteraard wel begeleid en zonder recht op een eigen zitplaats. Een kind van vier zelfstandig laten reizen vind ik overigens te gek voor woorden maar met een kind van tien of elf ligt dat anders. De laatste zin is uiteraard een privéopvatting.
heb hierover een discussie met iemand

Even ter aanvulling op wat Thom opmerkt:
Kinderen t/m 3 jaar reizen gratis onder begeleiding.
Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen op een railrunner; dat mag zonder begeleiding van een volwassene, dus ook geheel zelfstandig.
Zie ook deze pagina
Ik ben zelf wel blij dat deze regel er is gekomen. Voorheen mochten er maar 3 kinderen mee mer railrunner met 1 begeleider. Dan was het echt even tellen of het aantal begeleiders met railrunners in orde was. Nu maakt het weinig uit, dus ook al zou er 1 volwassene meegaan, de kinderen mogen inderdaad zelfstandig mee, dus geen limiet meer.

Maar bij welke leeftijd ze inderdaad zelfstandig kunnen reizen, daar heb je zeker een punt Hertog.
Reputatie 7
Badge +4
Er zit nog wel een klein gaatje in de regeling want in de eerste klas mag een kind niet onbegeleid reizen. Maar hoeveel kinderen mag ik dan in de eerste klas meenemen met een railrunnerkaartje? (Deze senior heeft een aantal Kidsvrij weggegeven 😉 drie met Kidsvrij dus ook drie met railrunner?
Hebben kinderen onder de 3 jaar een legitimatiebewijs nodig om gratis te mogen reizen onder begeleiding?
Hebben kinderen onder de 3 jaar een legitimatiebewijs nodig om gratis te mogen reizen onder begeleiding?

Reizigers vanaf 12 jaar en ouder hebben een identiteitsplicht, jonger dan 12 niet, ook de 3 jarigen dus niet. Om de leeftijd vast te stellen heb ik dus andere middelen voor nodig 😞.
Reputatie 6
Badge +2
Er zit nog wel een klein gaatje in de regeling want in de eerste klas mag een kind niet onbegeleid reizen. Maar hoeveel kinderen mag ik dan in de eerste klas meenemen met een railrunnerkaartje?(..) drie met Kidsvrij dus ook drie met railrunner?
Ja, drie, het staat er gewoon (http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/railrunner.html).
Ik zie dat je inmiddels ruimtschoots bent voorzien van informatie. Bedankt allemaal! Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik deze verplaatst naar 'overige producten'.

Een kind van vier mag zelfstandig reizen in het OV? Dat meent u niet. Tsss.. Welke beleidsmaker verzint zoiets?

Reputatie 7
Badge +3

Welke beleidsmaker verzint zoiets?

Degene die vindt dat ouders hier ook een zegje in hebben ...

Ik denk dat het typefout is op de site: https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner

  • Kinderen van 4 tot en met 11 jaar reizen in de 2e klas zelfstandig met een Railrunner
  • Kinderen reizen in de 1e klas met een volwassen begeleider van 18 jaar of ouder. Elke begeleider mag 3 kinderen meenemen met een eigen Railrunner

Het is natuurlijk onzin dat in de 2e klas een kind van 4 zelfstandig mag reizen zonder begeleiding, terwijl in de 1e klas, kinderen (maximaal 3) begeleid moeten worden door een volwassene.

Reputatie 7
Badge +1

Nee hoor, er is geen typfout. Kinderen van 4 t/m 11 jaar mogen met een Railrunner zelfstandig in de 2e klas reizen. Als zij 1e klas willen reizen zullen zij een vol tarief (of kindertarief als dat nog bestaat) kaartje moeten kopen als ze zelfstandig willen reizen. Zij mogen op een Railrunner mee als zij met iemand reizen die 18 jaar of ouder is met een geldig kaartje voor de 1e klas.

In welke zin vind je dit onzin. Reizen op een extreem goedkoop speciaal kaartje is in principe nooit mogelijk in de 1e klas. 

Badge +3

Topic is wel 6 jaar oud dus antiek.

Maar het is wél krom, want met een Railrunner mag een kind 4-11 gewoon zelfstandig 2e klas op pad.

Wil dat kind 1e klas, dan moet er iemand 18+ mee reizen!

Bij Kids Vrij moet er een begeleider 12+ zijn, en als diegene (begeleider) toevallig 1e klas mag reizen dan mag iemand 4-11 met Kids Vrij ook 1e klas (zelfde klasse als de begeleider immers).

Je wilt het niet eigenlijk, maar mijn stiefzoontje van 15 heeft al een tijdje Weekend Vrij en mag gerust wat nichtjes en neefjes van 6, 8 en 10 (die Kids Vrij hebben op hun eigen kaart) mee laten reizen.

Dus heel het stel (12+ met 3 minderjarigen op sleeptouw) reist dan geldig 1e klas zolang de slimbo van 15 zelf maar even een klassewissel doet (Flex, gewoon via de app of zijn Mijn NS account).

Reageer